مطالعات صورت گرفته توسط مركز تحقيق و بررسي Buongiorno حاكي از آن است كه كاربران تلفنهمراه در جهان به 3 شاخه تقسيم ميشوند.
فناوران- اين تحقيق جهاني كه در مورد چگونگي توجه مردم به سرويسهايي به غير از صداي (non-voice) تلفنهاي همراه اختصاص يافته است، نمونهاي 5هزار تايي از كاربران 14 تا 44 ساله را از 10 كشور جهان مورد مطالعه و بررسي قرار دادهاست.
يكي از با اهميتترين بخشهاي اين تحقيق مربوط به تعريف Buongiorno از كاربران تلفنهمراه است كه آنها را به 3 دسته Symbiotics (وابسته مطلق)، Rationals (منطقگرا) و Fashionistas (مدرنگرا) تقسيم كرده است.
گروه اول، يعني وابستگان مطلق
Symbioctics) 48 ) درصد كاربران تلفنهمراه را تشكيل ميدهند از اصليترين مشخصههاي اين گروه، رابطه نزديك آنها با موبايلهايشان است. مهمترين دليل اين افراد براي دانلود سرويسهاي ارزشافزوده (Value Added Services)، شخصيكردن گوشيهاي تلفنهمراه عنوان شده است.
سرويسهاي ارزش افزوده شامل محتواي ديجيتالي مانند كليپهاي ويديويي، آهنگهاي زنگ موبايل (Ringtones) و صفحههاي زمينه (Wallpapers) ميشود و افراد بالاي 25 سال كه در اين گروه ميگنجند، علاقه زيادي به آهنگهاي زنگ موبايل و صفحههاي زمينه دارند.
دومين گروه، افراطيها (Rationals) 25 درصد از كاربران را تشكيل ميدهند.
اين افراد رابطهاي تعارضي (Conflictual) با گوشيهاي تلفنهمراه دارند، از يك بعد آنها تلفنهاي همراه را وسيلهاي مفيد و باارزش عملياتي بالا ميدانند ولي از طرف ديگر، به عنوان يك وسيله زندگي به اين محصول نگاه نميكنند. گروه افراطيها اكثرا ترجيح ميدهند كه از سرويسهاي اطلاعاتي كه از طريق SMS و MMS منتقل ميشود و نرمافزارهاي كاربردي استفاده كنند.
سومين گروه كه 27درصد از نمونههاي آماري را تشكيل ميدهند اكثرا نوجوانان و جوانان هستند.
اين گروه تلفن همراه را به عنوان يك وسيله حياتي زندگي و چيزي مانند تيپ كفش و لباس تلقي ميكنند و ترجيح ميدهند هميشه صفحههاي زمينه خوانندگان مشهور يا آهنگهاي به روز را در گوشي خود داشته باشند.
نكته قابل توجه ديگر در اين تحقيق، علايق مختلف كاربران تلفنهمراه در كشورهاي مختلف است.
مطالعات بازار در ايتاليا نشاندهنده علاقه كاربران اين كشور به زيبايي ظاهري موبايل است.
آلمانيها بيشتر به كارايي موبايل اهميت ميدهند و علاقه زيادي به دانلود سرويسهاي ارزشافزوده دارند.
از سوي ديگر در انگليس و آمريكا، كاربران علاقه زيادي به بازي و سرگرميهاي موبايل نشان ميدهند.
نتايج جالب ديگر اين تحقيق تفاوت بين كاربران زن و مرد است. بررسيها نشان ميدهد كه علاقه مردان بيشتر به بازي، اخبار از طريق SMS, MMS، نرمافزارهاي كاربردي و علاقه زنان به آهنگهاي زنگ موبايل (Ringtone (Screen Saver، صفحه زمينه (Wallpaper)، بازي و سرگرمي از طريق SMS است.