این روزها، عرضه نسخه بهروز شده یا ریمیک بازیهای مختلف طرفداران این صنعت را شاکی کرده است. ناشرها به جای ارائه تجربیات جدید و هیجانانگیز، وقت و منابع ارزشمند توسعهدهندگان را صرف بازنگری عناوین موفق قبلی خود میکنند. اما سوی دیگر این بحث آن است که ریمیکها به گیمرهای نسل جدید فرصت میدهند تا بازیهایی را تجربه کنند که قبلاً امکان دسترسی به آنها را نداشتند. در ادامه به ده ریمیک مورد انتظار صنعت بازی اشاره میکنیم که پس از مدتها انتظار عرضه خواهند شد.
۱۰. Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4
ریمیک دو بازی اول سری Tony Hawk’s Pro Skater، که در قالب یک مجموعه توسط اکتیویژن در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، هم از دید منتقدان اثر موفقی بود و هم از نظر تجاری عملکرد خوبی داشت. توسعهدهنده بازی، Vicarious Visions، خیلی زود اعلام کرد که برنامههایی برای ساخت ریمیک نسخههای سوم و چهارم این مجموعه نیز دارد، اما این پروژه در سال ۲۰۲۲ با چالشهای بزرگی روبهرو شد.
پس از ادغام کامل شرکت با بلیزارد در همان سال، توسعهدهنده به طور خاص روی بازیهای بلیزارد متمرکز شد و آنچنان امیدی به ریمیک قسمتهای سوم و چهارم نبود. تا دو سال پس از آن، هیچ خبری از این پروژه منتشر نشد تا اینکه در Call of Duty: Black Ops 6 به صورت جزئی به این پروژه اشاره شد. سپس در اواخر سال ۲۰۲۴، شایعاتی درباره رونمایی از ریمیک Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4 به گوش رسید.
در ابتدای ماه مارس، Iron Galaxy به طور رسمی اعلام کرد که این پروژه در دست ساخت بوده و در تاریخ ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) عرضه میشود. اگرچه زمان زیادی طول کشید تا این ریمیکها به دست طرفداران برسند، اما بر اساس شواهد، کیفیت این بازی بسیار عالی به نظر میرسد. شاید بهترین خبر این باشد که مشترکان گیم پس میتوانند از روز اول این مجموعه را بدون هیچ هزینه اضافی تجربه کنند.
۹. The House of the Dead 2: Remake
با توجه به این که نسخه ریمیک بازی شوتر کلاسیک The House of the Dead در آوریل ۲۰۲۲ منتشر شد، طرفداران انتظار داشتند که استودیوی Forever Entertainment به سرعت ساخت ریمیک نسخه دوم را آغاز کند.
با توجه به مدت زمان کم این سری، بسیاری باور داشتند که ریمیک The House of the Dead 2 تا سال ۲۰۲۳ یا نهایتاً ۲۰۲۴ آماده خواهد شد، اما در واقع این ریمیک در ژانویه ۲۰۲۵، تقریباً سه سال پس از انتشار بازسازی نسخه اصلی، معرفی شد. البته اگر منصفانه به قضیه نگاه کنیم، طرفداران آنچنان از ریمیک بازی اول استقبال نکردند، چرا که به طرز غیرقابل انکاری قدیمی به نظر میرسید.
و در مورد ریمیک نسخه دنباله، صداگذاری جدید بازی ممکن است انتقاداتی به همراه داشته باشد، اما اینکه نسخه بهروز شده یکی از بازیهای چندنفره مشهور اواخر دهه ۹۰ میلادی را تجربه کنیم، همچنان ایده جذابی بهنظر میرسد.
۸. Metal Gear Solid Delta: Snake Eater
با وجود این که ریمیک Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty هنوز وجود خارجی ندارد، میتوان گفت که Metal Gear Solid 3: Snake Eater به عنوان برجستهترین نسخه این سری شناخته میشود و بیشک از منظر روایی قدرتمندترین بازی فرنچایز لقب میگیرد.
بیش از ۲۰ سال از زمان عرضه ریمیک انحصاری نسخه اولیه Metal Gear Solid برای کنسول گیمکیوب تحت عنوان The Twin Snakes میگذرد و واقعاً عجیب است که کونامی طی این بازه زمانی طولانی، هیچ یک دیگر از دنبالههای آن را بازسازی نکرده است. شایعات درباره ریمیک Snake Eater سالها دست به دست میشد تا اینکه Metal Gear Solid Delta: Snake Eater برای انتشار در تاریخ ۲۸ آگوست (۶ شهریور) تایید شد.
با توجه به اینکه Snake Eater سال گذشته به ۲۰ سالگی رسید و این بازی مبدا داستانی Big Boss و در نتیجه Solid Snake را به صورت غیرمستقیم روایت میکند، این بازسازی یکی از پرتقاضاترین ریمیکهای مجموعه Metal Gear Solid بوده است. بر اساس تصاویری که از گیمپلی دیدهایم، ریمیک بازی کاملاً جلوه زیبا و شاعرانه خود را، حتی بدون حضور خالقش، هیدئو کوجیما، حفظ کرده است.
۷. Dragon Quest I & II HD-2D Remake
نسخه HD-2D بازی Dragon Quest III در نوامبر گذشته منتشر شد و Square Enix تصمیم گرفت ابتدا نسخه سوم این مجموعه را بازسازی کند، چرا که این بازی باعث شد فرنچایز به محبوبیتی چشمگیر برسد و از منظر روایی نیز پیشزمینه نسخه اول و دوم محسوب میشود.
با وجود اینکه بازسازی دو بازی اول Dragon Quest همزمان با نسخه Dragon Quest 3 2D-HD اعلام شد، طرفداران همچنان نگران هستند که آیا این نسخهها طبق برنامه در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهند شد یا خیر؛ به ویژه که ادامه مراحل توسعه آنها به احتمال زیاد به موفقیت تجاری ریمیک نسخه سوم بستگی دارد.
خوشبختانه، Dragon Quest III 2D-HD از منظر فروش فراتر از انتظارات Square Enix عمل کرده است. بنابراین، هیچ دلیلی برای تردید وجود ندارد که ریمیک نسخههای اول و دوم طبق برنامه تا پایان سال ۲۰۲۵ منتشر شوند و نسل جدید طرفداران فرنچایز بتوانند از این سهگانه نقشآفرینی مشهور لذت ببرند.
۶. Operation: Black Mesa
ریمیک Black Mesa، که در سال ۲۰۲۰ توسط طرفداران Half-Life ساخته شد، ثابت کرد که Valve نسبت به بازآفرینی آثار قبلیاش توسط طرفداران نگرانی چندانی ندارد؛ بهویژه زمانی که این بازسازیها با دقت و عشق فراوان ساخته میشوند، همانطور که در این ریمیک نیز شاهد عشق و دقت طرفداران بودیم.
در سال ۲۰۲۱ اعلام شد که گروه HECU Collective در حال کار روی گسترشدهنده Half-Life به نام Blue Shift است. جالب اینجاست که اولین نسخه گسترشیافته Half-Life، یعنی Opposing Force، نادیده گرفته شده بود.
با این حال، استودیوی Tripmine در حال حاضر مشغول توسعه Operation: Black Mesa است، یک مجموعه ریمیک که Opposing Force و Blue Shift را نیز شامل خواهد شد. بر اساس ویدئوهای گیمپلی که تاکنون منتشر شدهاند، این پروژه کاملاً خیرهکننده به نظر میرسد و از نظر کیفیت، کاملاً قابل مقایسه با Black Mesa است.
با توجه به اینکه Tripmine تمام Assetهای این پروژه را از ابتدا توسعه داده، جای تعجب نیست که ساخت Operation: Black Mesa بیش از یک دهه طول کشید. با این حال، تریلر جدیدی که اواخر سال گذشته منتشر شد نشان میدهد که پروژه در مراحل تولید فعال قرار دارد و احتمالاً زمان زیادی تا انتشار آن باقی نمانده است.
۵. The Witcher Remake
با توجه به موفقیت چشمگیر The Witcher 3: Wild Hunt، واقعاً تعجبآور است که CD Projekt Red ساخت ریمیک بازی اول را تا این زمان به تاخیر انداخت.
زمانی که نسخه اولیه The Witcher در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، عملکرد چندان مطلوبی نداشت و در سال اول عرضه، تنها حدود ۱ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخت و این خود تضمینی بر این موضوع است که اکثریت بازیکنان Witcher 3 هیچگاه نسخه اول را تجربه نکردند. با این حال، خبر ساخت ریمیک این بازی درست در اکتبر ۲۰۲۲، بیش از هفت سال پس از انتشار The Witcher 3، اعلام شد.
حتی اگر بپذیریم که CD Projekt Red به دلیل مشغولیت فراوان با Cyberpunk 2077 و نسخه چهارم مجموعه Witcher فرصت نداشته، باید پذیرفت که ریمیک بازی اول این فرنچایز از منظر فروش عملکرد قابل توجهای خواهد داشت.
دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم این ریمیک محصول ضعیفی باشد، زیرا با وجود این که توسط استودیوی خارجی Fool’s Theory توسعه داده میشود، تحت نظارت کامل CD Projekt Red و افرادی کلیدی که روی این فرنچایز کار کردهاند، قرار دارد. علاوه بر این، ریمیک شماره اول سری با استفاده از موتور Unreal Engine 5 در دست توسعه است و میتوان جلوه بصری فوقالعاده آن را از همین حالا تضمین شده دانست.
۴. Prince Of Persia: The Sands Of Time Remake
یوبیسافت برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۲۰ از ریمیک بازی تاثیرگذار Prince of Persia: The Sands of Time، که در سال ۲۰۰۳ منتشر شده بود، رونمایی کرد و قرار بود در ژانویه ۲۰۲۱ عرضه شود.
با این حال، ناشر مذکور به سرعت روند توسعه را متوقف کرد، زیرا واکنشهای شدید منفی طرفداران به تریلر رونمایی از بازی، که کیفیت بصری نامطلوبی داشت، نشان میداد که یوبیسافت قصد دارد این پروژه را سریعاً و صرفاً برای کسب درآمد به پایان برساند، اما با وجود انتقادات، یوبیسافت با تأخیر چند باره این پروژه، توسعه آن را به استودیوهای خود در مونترال سپرد و تمام مراحل ساخت را از ابتدا آغاز کردند.
اگرچه به تعویق افتادن عرضه این ریمیک تاکنون طرفداران را متعجب کرده، اما میتوان تا حدودی امیدوار بود که یوبیسافت پروژه را جدی گرفته و به جای عرضه محصولی صرفاً نوستالژیک، سعی میکند اثری با کیفیت به طرفداران این مجموعه ارائه دهد.
در نهایت، سال گذشته بود که یوبیسافت تأیید کرد که این ریمیک قرار است در سال ۲۰۲۶ منتشر شود. اگرچه هنوز زمان زیادی تا عرضه این بازی باقی مانده، اما تعیین تاریخ انتشار با این فاصله نسبتاً امیدوارکننده است. بعید نیست که یوبیسافت محصولی را عرضه کند که شایستگی لقب ریمیک این بازی بهیادماندنی را داشته باشد.
۳. Gothic: Remake
Gothic را میتوان نمونه بارز یک بازی «Eurojank» دانست؛ یک بازی اکشن با المانهای نقشآفرینی جاهطلبانه از سال ۲۰۰۱ که حتی به خاطر مشکلات ریز و درشت خود، همچنان به خاطر داستان، شخصیتها و جلوههای بصریاش تحسین میشود. پس از عرضه نسخه آزمایشی ریمیک نسخه اول در سال ۲۰۱۹، شرکت THQ Nordic در اوایل سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که این پروژه به طور کامل وارد مرحله توسعه شده است.
با این حال، بیش از پنج سال گذشته و هنوز منتظر انتشار این ریمیک هستیم. از آنجایی که شرکت مادر THQ Nordic، یعنی Embracer Group، در سالهای اخیر دهها پروژه را بدون هیچگونه پشیمانی لغو کرده است، برخی از طرفداران به این نتیجه رسیدند که این ریمیک نیز ممکن است بیسروصدا لغو شده باشد.
اما قطعاً این طور نیست. در اوایل امسال، توسعهدهنده بازی، Alkimia Interactive، تأیید کرد که Gothic: Remake برای انتشار در سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است.
اگر هنوز به پیشرفت این پروژه شک دارید، نسخه آزمایشی آن در فوریه گذشته طی رویداد Steam Next Fest منتشر شد که بازخورد مثبتی دریافت کرد. به نظر میرسد که مراحل ساخت این ریمیک به خوبی پیش میرود و پس از انتظار طولانی، تا کمتر از نه ماه دیگر در دسترس طرفداران قرار خواهد گرفت.
۲. Max Payne 1 & 2 Remake
سهگانه Max Payne همچنان یکی از محبوبترین سهگانههای اکشن در تاریخ صنعت بازی محسوب میشود و با وجود این که هر سه بازی همچنان به شکلی عالی قابل بازی هستند، نمیتوان انکار کرد که ریمیک نسخههای اول و دوم شدیداً جذاب بهنظر خواهند رسید.
نسخه اول این مجموعه اکشن-نوآر، اولین بار در سال ۲۰۰۱ و نسخه دوم آن با عنوان Max Payne 2: The Fall of Max Payne در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. با این حال، فروش ناامیدکننده نسخه دوم باعث شد راکستار این مجموعه را تا انتشار بازی Max Payne 3 در سال ۲۰۱۲ کنار بگذارد.
هرچند Max Payne 3 پایانی مناسب برای این سری به نظر میرسید، اما طرفداران مدتهاست که خواهان ریمیک نسخههای اول و دوم هستند. در سال ۲۰۲۲، استودیو Remedy بالاخره تأیید کرد که ریمیک هر دو بازی به عنوان یک مجموعه در دست توسعه است.
با حمایت مالی شرکت راکستار، که حقوق بازی Max Payne را در اختیار دارد، میتوان مطمئن بود که Remedy در این پروژه کوتاهی نخواهد کرد. این امر با توجه به اینکه آنها بیسروصدا مشغول توسعه این پروژه بودهاند و تاکنون هیچ تصویر یا فیلم رسمی منتشر نکردهاند، بیشتر مشخص میشود.
علاوه بر این، Remedy اعلام کرد که این پروژه از تابستان گذشته وارد مرحله تولید کامل شدهاند و گزارشهای داخلی نشان میدهند که این بازیها در نیمه اول سال ۲۰۲۶ عرضه خواهند شد.
۱. Trails In The Sky 1st Chapter
ریمیک اولین نسخه از مجموعه محبوب Trails، یعنی بازی The Legend of Heroes: Trails in the Sky که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، سالها در فهرست آرزوهای طرفداران قرار داشت.
سال گذشته، استودیوی Nihon Falcom بالاخره اعلام کرد که مراحل بازسازی نسخه اول بازی، با نام Trails in the Sky 1st Chapter، در دست تولید است. این توسعهدهنده به طور مستقیم اعلام کرد که هدف از ریمیک، فراهم آوردن یک نقطه ورود برای مخاطبهای جدید است؛ چرا که Trails in the Sky به دوازده بازی اصلی دیگر و همچنین اسپینآفهایی متعدد تقسیم میشود.
در واقع، مشخص کردن نقطه شروع برای مخاطبهای جدید در این مجموعه بسیار دشوار است، اما این پروژه، کار را آسانتر خواهد کرد. Nihon Falcom امیدوار است که با این اقدام، مجموعه مذکور در مقیاس بزرگتری شناخته شود. نکته جالبتر این است که پس از سالها انتظار برای معرفی این ریمیک، بهزودی عرضه خواهد شد و تاریخ تقریبی انتشار آن برای اواخر سال ۲۰۲۵ تعیین شده است.
گیمفا