اگرچه لغو یک بازی ویدیویی معمولاً به عنوان آخرین راهحل در نظر گرفته میشود، اما متأسفانه این موضوع یکی از واقعیتهای تلخ و همیشگی در صنعت بازیسازی بوده است.
دلایل متعددی باعث میشوند که بازیها پس از ماهها یا حتی سالها توسعه، هرگز به مرحله انتشار نرسند. این دلایل میتوانند شامل تغییرات سریع بازار، بازسازیهای سازمانی استودیو، افزایش بیش از حد هزینههای تولید و یا حتی چالشهای خلاقانه در فرآیند توسعه باشند.
در سال ۲۰۲۵ تا به امروز، ساخت ۱۷ بازی به طور رسمی یا از طریق گزارشهای معتبر لغو شده است. امروز میخواهیم به این آثار بپردازیم.
Transformers: Reactivate

در اوایل ماه ژانویه اعلام شد بازی اکشن آنلاین Transformers: Reactivate که توسط استودیوی Splash Damage (یکی از سازندگان Gears Tactics) در دست ساخت قرار داشت، لغو شده است. بیانیهای از طریق حساب رسمی این استودیو در پلتفرم X منتشر شد که البته دلیلی برای این تصمیم ارائه نکرد.
استودیوی Splash Damage در این بیانیه نوشت:
اتخاذ این تصمیم آسان نبود و دوران سختی را برای تیم و اعضای ما رقم زد. میخواهیم از همه اعضای تیم Transformers بابت تلاشها و اشتیاقشان قدردانی کنیم.
بازی Transformers: Reactivate اولین بار در دسامبر ۲۰۲۲ و طی مراسم The Game Awards معرفی شده بود.
دو بازی سرویس محور معرفی نشده پلی استیشن

در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۲۵، رسانه بلومبرگ گزارش داد که شرکت سونی دو پروژه معرفی نشده پلی استیشن را لغو کرده است. یک بازی سرویس محور در دست توسعه توسط استودیوی Bend Studio (خالق سری Days Gone) و دیگری یک بازی سرویس محور از سری God of War که توسط استودیوی Bluepoint Games (سازنده Demon’s Souls Remake) در حال ساخت بود.
سونی در بیانیهای جداگانه ضمن تأیید لغو این دو پروژه اعلام کرد که هیچکدام از استودیوهای Bend Studio یا Bluepoint Games تعطیل نخواهند شد و این شرکت در همکاری با آنها، مسیر پروژههای بعدی را تعیین خواهد کرد.
اگرچه دلایل دقیق لغو این پروژهها اعلام نشده است، اما گویا این تصمیمات به تلاشهای پیشین سونی برای کاهش تمرکز بر عناوین سرویس محور مرتبط باشد.
پلی استیشن پیشتر نیز استودیوی Firewalk، سازنده بازی Concord، را تعطیل و چند پروژه سرویس محور دیگر را نیز لغو کرده بود که از جمله آنها میتوان به بازی آنلاین The Last of Us از ناتی داگ، یک بازی آنلاین از دنیای Spider-Man، عنوانی سرویس محور از سری Twisted Metal و یک نسخه فرعی از Destiny با نام Payback اشاره کرد.
Earthblade

در تاریخ ۲۲ ژانویه ۲۰۲۵، استودیوی Extremely OK Games بهصورت رسمی اعلام کرد که توسعه بازی Earthblade لغو شده است. این اثر پلتفرمر دوبعدی بهعنوان دنبالهای معنوی برای بازی تحسین شده Celeste در نظر گرفته شده بود و اولین بار در مراسم The Game Awards 2022 معرفی شد.
در پستی که جزئیات دلایل لغو این پروژه را شرح میداد، استودیوی سازنده فاش کرد که تصمیم به لغو بازی در دسامبر ۲۰۲۴ و پس از اختلاف میان اعضای تیم با یکی از کارگردانان هنری سابق درباره حقوق مالکیت معنوی Celeste اتخاذ شده است. پس از این اختلاف، تیم توسعه وضعیت Earthblade را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که پروژه با وجود مدت زمان طولانی توسعه، به اندازهای که انتظار میرفت پیشرفت نداشته است.
استودیوی Extremely OK Games اعلام کرد که در حال بازگشت به مرحله نمونهسازی و ایدهپردازی اولیه است و سعی دارد فرآیند توسعه بازی را با رویکردی مشابه با آغاز کار روی Celeste یا TowerFall از نو آغاز کند.
Football Manager 25

در تاریخ ۶ فوریه ۲۰۲۵، لغو رسمی Football Manager 25 اعلام شد؛ اتفاقی بیسابقه در تاریخ ۲۱ ساله این شبیهساز ورزشی که برای نخستین بار باعث شد این مجموعه از انتشار سالانه باز بماند.
Football Manager 25 پیش از این دو بار با تأخیر مواجه شده بود، اما در نهایت استودیوی Sports Interactive تصمیم گرفت پروژه را به طور کامل متوقف کند. به گفته این استودیو، حتی با در نظر گرفتن زمانبندی جدید، بازی به سطح کیفی مورد انتظار برای عرضه نمیرسید. تیم سازنده بهطور مشخص به مشکلاتی در «تجربه کلی بازیکن و رابط کاربری» به عنوان دلایل اصلی لغو اشاره کرد.
انتظار میرود استودیوی Sports Interactive با انتشار Football Manager 26 در اواخر سال جاری، مجموعه را از سر بگیرد و به روند انتشار سالانه این شبیهساز ورزشی بازگردد.
Wonder Woman

در فوریه ۲۰۲۵ اعلام شد که ساخت بازی ویدیویی Wonder Woman لغو شده و استودیوی توسعهدهنده آن، Monolith Productions، نیز تعطیل خواهد شد. این بازی قرار بود به عنوان پروژه بعدی استودیو پس از سری تحسین شده Middle-Earth ساخته شود و از سیستم Nemesis بهره ببرد.
این تصمیم از سوی شرکت مادر و ناشر بازی، یعنی کمپانی برادران وارنر، و در چهارچوب یک بازسازی سازمانی اتخاذ شد.
سخنگوی شرکت در بیانیهای اعلام کرد:
امید ما این بود که تجربهای با بالاترین کیفیت ممکن برای این شخصیت نمادین ارائه دهیم، اما متأسفانه این امر دیگر در راستای اولویتهای راهبردی ما قرار ندارد.
پس از لغو پروژه، Gail Simone، نویسنده شناخته شده کتابهای کمیک که در توسعه بازی همکاری داشته، در واکنش به این خبر گفت که بازی لغوشده بسیار زیبا و گسترده بوده است. وی در این باره گفت:
استودیوی Monolith اطمینان حاصل کرده بود که بازی در تمام جنبهها، به ریشههای شخصیت Wonder Woman و دنیای DC وفادار باشد.
بازی Wonder Woman اولین بار در جریان رویداد The Game Awards 2021 معرفی شده بود.
بازی شوتر اول شخص چندنفره استودیوی ریسپاون

در اوایل مارس ۲۰۲۵، یک بازی معرفی نشده در سبک شوتر اول شخص چندنفره از استودیوی Respawn Entertainment، سازنده Apex Legends، لغو شد. این پروژه به عنوان یک طرح در مرحله پرورش اولیه شناخته میشد، به این معنا که در مراحل ابتدایی توسعه قرار داشت.
طبق گزارشها، این بازی توسط گروهی از توسعهدهندگان Respawn ساخته میشد که پیشتر از تیم سازنده یک بازی شوتر اول شخص از دنیای Star Wars، که آن نیز در اوایل سال ۲۰۲۴ لغو شده بود، جدا شده بودند.
بازی جدید Titanfall

بر اساس گزارش بلومبرگ، در آوریل ۲۰۲۵ شرکت EA به عنوان بخشی از تعدیل نیروی گسترده خود، ساخت یک بازی معرفی نشده از سری Titanfall را لغو کرد.
این تصمیم در قالب اخراج حدود ۳۰۰ کارمند در سراسر EA اتخاذ شد که ۱۰۰ نفر از آنها، کارکنان استودیوی Respawn Entertainment بودند. پروژه Titanfall در کنار بازی شوتر چندنفره ذکرشده در دست توسعه قرار داشتند و هر دو به این دلیل لغو شدند که ناشر قصد داشت تمرکز خود را روی نسخه بعدی Star Wars Jedi و پشتیبانی از Apex Legends بگذارد. جزئیات بیشتری درباره این پروژهها منتشر نشده است.
Kingdom Hearts Missing-Link

در تاریخ ۱۴ می ۲۰۲۵، شرکت Square Enix اعلام کرد که بازی موبایلی Kingdom Hearts Missing-Link لغو شده است. این عنوان قرار بود یک اثر اکشن نقشآفرینی با داستانی کاملاً جدید از دنیای Kingdom Hearts باشد و با بهرهگیری از مکانیکهای GPS مشابه Pokemon GO، تجربهای متفاوت روی تلفنهای همراه ارائه دهد.
در بیانیهای که از سوی Square Enix منتشر شد، علت لغو پروژه اینگونه بیان شده است:
پس از بررسیهای دقیق، مشخص شد که ارائه خدماتی پایدار و رضایتبخش برای بازیکنان در بلندمدت دشوار خواهد بود.
بازی Kingdom Hearts Missing-Link نخستین بار همراه با معرفی Kingdom Hearts 4 در آوریل ۲۰۲۲ رونمایی شده بود. در پایان بیانیه، Square Enix به هواداران اطمینان داد که روند توسعه نسخه اصلی بعدی این سری همچنان ادامه دارد.
Battle Aces

در تاریخ ۲۳ می ۲۰۲۵، بازی استراتژی همزمان و اکشن محور Battle Aces بهطور رسمی لغو شد. این اثر برای رایانههای شخصی در دست توسعه بود و قرار بود نخستین پروژه استودیوی Uncapped Games باشد.
این استودیو با انتشار بیانیهای در استیم گفت:
بازی Battle Aces نمایانگر چشماندازی جسورانه و تلاشی برای بازآفرینی سبک استراتژی همزمان برای نسل جدید بود. ما قصد داشتیم تجربهای سریع، تاکتیکی و در عین حال در دسترس خلق کنیم که همچنان عمق و پیچیدگی خاص سبک RTS را حفظ کند.
Black Panther

دومین بازی اقتباسی از کمیک بوکها که در سال ۲۰۲۵ لغو شد، عنوان Black Panther از شرکت EA بود. لغو بازی در تاریخ ۲۸ می ۲۰۲۵ همزمان با تعطیلی استودیوی Cliffhanger Games، توسعهدهنده این اثر، اعلام شد. Black Panther نخستین پروژه این استودیو محسوب میشد.
شرکت EA در بیانیهای درباره تعطیلی استودیو و تعدیل نیروهای همراه آن اعلام کرد که این تصمیم با هدف تمرکز بیشتر و اختصاص انرژی خلاقانه به فرصتهای مهمتر اتخاذ شده است.
Black Panther بهعنوان یک بازی جهانباز و تکنفره در دست توسعه بود و رهبری آن را کوین استیفنز، رئیس سابق استودیوی تعطیلشده Monolith Productions، برعهده داشت. تیم توسعهدهنده از افراد باسابقهای تشکیل شده بود که سابقه کار روی آثاری مانند Middle-earth: Shadow of Mordor، Halo Infinite، God of War و Call of Duty را در کارنامه خود داشتند.
این بازی در ژوئیه ۲۰۲۳ به عنوان بخشی از قرارداد EA با مارول معرفی شده بود. EA در ادامه تأیید کرد که لغو پروژه Black Panther تأثیری بر ساختار این قرارداد نداشته و همچنان متعهد به توسعه حداقل سه بازی از آثار مارول است که اولین آنها Iron Man خواهد بود که توسط استودیوی EA Motive در دست توسعه قرار دارد.
Hytale

بازی Hytale، اثر سندباکس الهام گرفته از Minecraft، در ژوئن ۲۰۲۵ لغو و استودیوی سازنده آن با نام Hypixel Studios نیز تعطیل شد.
استودیوی Hypixel در بیانیهای اعلام کرد نتوانسته Hytale را به شکلی که شایسته وعدههای داده شده باشد، به ثمر برساند. توسعهدهندگان توضیح دادند پروژه به زمان بسیار بیشتری برای رسیدن به سطحی نیاز داشت که بتواند چشمانداز بلندپروازانه خود را محقق کند و از آنجایی که سازش با این چشمانداز ممکن نبود، ادامه ساخت آن توجیهی نداشت، زیرا در آن صورت، اثری نمیشد که در ابتدا قصد ساخت آن را داشتند.
ساخت بازی Hytale در سال ۲۰۱۵ و توسط گروهی از توسعهدهندگانی که پیشتر روی سرور چندنفره Minecraft با نام Hypixel همکاری داشتند، آغاز شد. شرکت Riot Games در ابتدا از پروژه پشتیبانی مالی کرد و در سال ۲۰۲۰، استودیوی Hypixel Studios را به طور کامل خریداری نمود.
Perfect Dark

مایکروسافت در تاریخ ۲ ژوئیه ۲۰۲۵ از تعدیل نیروی گستردهای خبر داد که بیش از ۹۰۰۰ نفر، از جمله کارکنان بخش ایکس باکس، را دربر میگرفت. به دنبال این تعدیلها، بازی Perfect Dark لغو و استودیوی سازنده آن یعنی The Initiative نیز تعطیل شد. این بازی به صورت مشترک با همکاری استودیوی Crystal Dynamics (سازنده سری Tomb Raider) در حال توسعه بود.
مت بوتی (Matt Booty)، رئیس استودیوهای ایکس باکس، در ایمیلی داخلی اینچنین نوشت:
ما تصمیم گرفتهایم توسعه بازیهای Perfect Dark و Everwild را متوقف کنیم و همچنین چندین پروژه معرفی نشده دیگر را نیز کنار بگذاریم. در همین راستا، استودیوی The Initiative نیز تعطیل خواهد شد. این تصمیمها، به همراه دیگر تغییرات در تیمها، بخشی از تلاش گستردهتر ما برای تنظیم اولویتها و تمرکز منابع در جهت موفقیت بیشتر تیمهایمان در چشمانداز متغیر صنعت بازیسازی است.
Perfect Dark نخستین و تنها پروژه استودیوی Initiative بود. این بازی برای اولین بار در جریان مراسم The Game Awards سال ۲۰۲۰ معرفی شد و تریلر رسمی گیمپلی آن نیز در ژوئن ۲۰۲۴ به نمایش درآمد.
Everwild

بازی Everwild، ساخته استودیوی Rare، همزمان با اعلام لغو توسعه Perfect Dark در تاریخ ۲ ژوئیه ۲۰۲۵ به صورت رسمی کنسل شد.
مایکروسافت این تصمیم را از طریق همان ایمیل داخلی که توسط مت بوتی، رئیس استودیوهای ایکس باکس، ارسال شده بود، به کارکنان اطلاع داد. در این ایمیل آمده بود که تصمیم مذکور بخشی از تلاش گستردهتر برای بازبینی اولویتها و متمرکز کردن منابع به منظور موفقیت بیشتر تیمها در چشماندازی در حال تغییر از صنعت بازی است.
Everwild قرار بود اثر جدید استودیوی باسابقه Rare پس از انتشار بازی سرویس محور Sea of Thieves در سال ۲۰۱۸ باشد. این عنوان در نوامبر ۲۰۱۹ معرفی شد و طبق گزارشها، قرار بود یک ماجراجویی سوم شخص در دنیایی طبیعی و جادویی باشد، اما اطلاعات رسمی چندانی از آن منتشر نشد.
پس از اعلام لغو توسعه Everwild، وبسایت VGC گزارش داد که گرگ میلس (Gregg Mayles)، از اعضای باسابقه و کهنهکار استودیوی Rare، پس از ۳۵ سال همکاری این استودیو را ترک خواهد کرد. میلس که از چهرههای کلیدی در تاریخ Rare محسوب میشود، سابقه کارگردانی بازی کلاسیک Banjo-Kazooie روی کنسول N64 را بر عهده داشته و بهعنوان کارگردان خلاق بازی Sea of Thieves نیز شناخته میشود. او پیش از لغو بازی، مدیریت روند توسعه Everwild را برعهده داشت.
بازی معرفی نشده استودیوی ZeniMax Online

ایکس باکس در ژوئیه ۲۰۲۵ پروژهای معرفی نشده از استودیوی ZeniMax Online (سازنده The Elder Scrolls Online) را لغو کرد.
این بازی که با اسم رمز Blackbird در دست توسعه بود، یک اثر علمی-تخیلی جدید و مستقل از سری The Elder Scrolls یا Fallout به شمار میرفت. بر اساس گزارش منابع آگاه، روند ساخت آن از سال ۲۰۱۸ آغاز گردید و پروژه در آستانه ورود به مرحله توسعه کامل قرار داشت.
با لغو پروژه، تیم سازنده Blackbird نیز بهطور کامل اخراج شدند. همچنین مت فیرر (Matt Firor)، که از زمان تأسیس ZeniMax Online در سال ۲۰۰۷ ریاست این استودیو را برعهده داشت، از سمت خود کنارهگیری کرد. مدیریت استودیو از این پس برعهده جوزف بربا (Joseph Burba) خواهد بود که پیشتر بهعنوان مدیر اجرایی در استودیو فعالیت داشت.
دو بازی معرفی نشده استودیوی Techland

در تاریخ ۴ ژوئیه ۲۰۲۵، رسانه لهستانی Pulz Biznesu گزارش داد که استودیوی Techland، خالق سری بازیهای Dying Light و Call of Juarez، دو پروژه در دست توسعه خود را لغو کرده است.
استودیوی Techland در بیانیهای که در اختیار Eurogamer قرار داد، ضمن تأیید این گزارش اعلام کرد:
توسعه بازی هرگز مسیری مستقیم و بدون چالش نیست و گاهی رویکردهای جدید برای ساخت بازیهای بزرگ ضروری هستند.
استودیو همچنین تأکید کرد که هیچگونه تعدیل نیرویی به دلیل این تغییرات رخ نداده و تمامی کارکنان در موقعیت شغلی خود باقی ماندهاند.
گیمفا