خواهش می کنم
بله حق بیمه با مالیات کاملا تفاوت داره. حق بیمه ماهانه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت میشه ولی مالیات هر سال به وزارت دارایی.
اگه بخوام بیشتر توضیح بدم 30% حقوق هر کارگر باید به عنوان حق بیمه پرداخت بشه. از این مبلغ 7% مربوط به کارگر هست (یعنی از حقوق کارگر کسر میشه) و 23% توسط کارفرما باید پرداحت بشه که البته اینروزا بعضی شرکت ها یا کارگر رو بیمه نمی کنن یا میان همون 30% رو کلا از حقوق کارگر کم می کنن. بهرحال این فعلا مربوط به بحث ما نیست.
شما نمی تونین شرکت جدید رو با همین نام یا نام های مشابه ثبت کنین چون خیلی تابلو هست چیکار کردین! از نظر قانونی همون موقع که شریک مدیرعاملتون شرکت رو ترک کرده، این شرکت منحل محسوب میشه چون توی اساسنامه شرکت و همینطور جلسات هیأت مدیره باید اسمش باشه و گزارش این موارد باید به اداره امور دارایی داده بشه و توی روزنامه رسمی چاپ بشه.
ضمن اینکه هر شرکت با حضور حداقل 3 نفر تشکیل میشه و تعداد افراد نمی تونه زوج باشه (تا توی رأی گیری ها تعداد آرا مساوی نباشه) حالا اگه فرض کنیم شرکت شما با حضور سه نفر تشکیل شده باشه و حالا یک نفر (شریک) از شرکت جدا شده باشه، تعداد افراد شرکت الان 2 نفر هستن که هم از حد نصاب قانونی کمتره و هم زوج نیست. اگه هم فرض کنیم شرکتتون از اول با 2 نفر شروع به کار کرده که کلا قانونی نیست.
بنابراین این شرکت الان از نظر قانونی مشکل داره و مدیرعاملتون بهتره خیلی زود دنبال روند قانونی انحلال این شرکت باشه تا براش دردسر بیشتری پیش نیاد. تا زمانی که احضاریه از تأمین اجتماعی یا وزرات دارایی براتون نیاد یعنی پرونده ای براتون تشکیل نشده. اگه هم این احضاریه اومده باشه و ترتیب اثر داده نشده باشه (یعنی بهش بی توجهی شده باشه) ممکنه مدیرعامل شرکتتون با محرومیت هایی مثل ممنوعیت داشتن دسته چک، زدن شرکت جدید یا خروج از کشور مواجه بشه.
اون مالیات 90 میلیونی هم اگه واقعا همچین چیزی باشه صرفا به این دلیل که شرکت توی سال های گذشته اظهارنامه ای به اداره امور مالیاتی ارایه نداده به صورت علی الراس (مالیات جریمه ای) براشون تصویب شده و مدیر شرکت می تونه روش اعتراض کنه که کارشناس های اداره مالیاتی (ممیز مالیاتی) در موردش تجدیدنظر کنن. حتی به نظر اونا هم میشه اعتراض کرد یا در نهایت مالیات رو قسط بندی کرد.
یکی از دوستام آژانس هوایی داره و اونا درگیر یه حسابدار ناوارد شده بودن که اظهارنامه رو جوری براشون پر کرده بود که رد شد و در نهایت مالیاتشون به صورت علی الراس مبلغ 100 میلیارد تومن شد! اونا هم اعتراض کردن و یه اظهارنامه جدید تحویل دادن و مالیاتشون حدود 20 میلیون شد که براشون مبلغ مناسبی بود.
بنابراین این مالیات 90 میلیونی خیلی حقیقت نداره
همین قسط و هزینه هایی که اینا پرداخت می کنن موقع محاسبه مالیات از درآمدشون کم میشه و مالیات صرفا به سود اون شرکت تعلق میگیره.
با سند سازی خیلی راحت میشه مالیات رو دور زد، این کار رو همه دارن می کنن و عادی شده. یکی رو میشناسم که درآمدش در سال 5 میلیارد تومن هست ولی با سند سازی فقط 14 میلیون مالیات داده! البته شاکی هم بود که حسابدارش خیلی خوب اظهارنامه ننوشته و مالیاتش زیاد شده!!!
به حز این مورد یه سری راهکارهای قانونی برای معافیت مالیاتی هم هست. مثلا اگه دفتر شرکت از شهر فاصله داشته باشه (مقدار دقیقش رو الان یادم نیست) درآمد 5 سال اولش معاف از مالیات هست.
بحث قانون مالیات بر ارزش افزوده هم هست که این مالیات بر درآمد نیست، بلکه بر فروش شرکت هست که اونم چون از مشتری گرفته میشه تأثیری روی مالیات شرکت نداره.
ممنون بابت پیشنهادتون ولی خب با توجه به اینکه مدیر شرکتتون، شما که یه کارمند راضی و علاقمند به کار هستین رو اینجوری داره می پیچونه مشخص هست که با من رفتار بهتری نخواهد داشت.