بالاخره گسترش خودروهای چینی در بازار کشورمان، باعث شد تا رنو آستین بالا زده و گزینه ارزان قیمت جدیدی رو کند. هر چند تندر ۹۰ فروش مناسبی دارد، ولی استراتژی رنو برای تولید ارزانترین خودروی ایرانی با تندر ۹۰ محقق نشد. بدون شک مدل جدید که کوئید نام دارد، برگ برندهی رنو در ایران خواهد بود و بر طبق آخرین اخبار، فروش آن با قیمت ۳۱ میلیون تومان قطعی شده؛ ولی این اتومبیل ارزش پرداخت چنین مبلغی را دارد؟ با کارنوتر همراه باشید.
فرانسوی نیست!
این خودرو در سایت تولیدی رنو در هند تولید شده و فعلاً هیچ نمونهای از آنها به اروپا صادر نمیشود. در کشورهای در حال توسعه، خودروهای ارزان قیمت فروش فوقالعادهای را تجربه میکنند و نام کوئید در لیست ده خودروی پرفروش هند به چشم میخورد. این مدل با لیست پُرباری از تجهیزات ایمنی، در برزیل هم به فروش میرسد و گفته میشود نمونهی عرضه شده در ایران با مدلهای برزیلی مو نمیزند!
چرا مدلهای برزیلی به ایران میآیند؟
کوئید از رقبایش، چهره جسورتر و دلچسبتری دارد
کوئید در هند با دو موتور بنزینی و ۵ سطح تجهیزاتی متفاوت عرضه میشود. مدل پایه قیمتی برابر ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و تنها تجهیزات آن، درب و پنجره و پدال گاز و ترمز است! کاملترین مدل RXT Opt است و برچسب قیمت ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی دارد. لیست تجهیزات این مدل شامل: قفل مرکزی، ایموبلایزر، تهویه مطبوع دستی، فرمان برقی، سپر رنگی، مه شکن جلو، شیشه بالابر برقی جلو و از همه مهمتر صفحهی لمسی و ۷ اینچی رنو داستر است که در کنسول میانی این اتومبیل جا خوش کرده. این سیستم با قابلیت ناوبری عرضه میشود و از کوئید، مدلی بیهمتا در این سگمنت میسازد. اما فقدان ایمنی، پاشنهآشیل کوئید محسوب میشود. مدل هندی فقط با ایربگ راننده، آن هم به صورت آپشن عرضه میشود و در تست تصادف، کمترین امتیاز ایمنی را کسب کرد (صفر ستارهی ایمنی در این رده شایع است)! فرق مدلهای هندی با برزیلی در اینجا آشکار میشود. کوئیدهای برزیلی از ABS به همراه EBD بهره میبرند و علاوه بر ایربگ سرنشین، دو ایربگ کناری هم دارند؛ در ضمن گفته میشود ساختار بدنه هم تغییراتی را تجربه کرده است، که افزایش وزن از ۶۶۰ به ۸۰۰ کیلوگرم و کسب ۱/۵ ستارهی ایمنی، خود گواه این موضوع است.
چه فرمی است؟
در کنار برادر بزرگترش، رنو داستر
کوئید در کلاس هاچبک مینی قرار دارد، ولی با قد و قامت کشیده و بهرهگیری از المانهای طراحی شاسیبلندها، خود را یک کراساور مینی معرفی میکند. در بازار اصلی؛ هوندا Brio، ماروتی Alto, نیسان Redi-Go و هیوندای Eon را در برابر خود دارد، ولی در ایران نزدیکترین رقیب آن نه پراید، بلکه MVM 111S (از نظر بازهی قیمتی و فرم بدنه) است. رنو تمامی تلاش خود را برای خلق زیباترین خودرو در این کلاس کرده است. از فضای داخلی مدرن و ارگونومیک داخلی گرفته تا بدنه، از زبان طراحی جدید رنو بهرهمند هستند. به علاوه طراحی سپرها به شکل دو رنگ، حس و حال شاسیبلند بودن را در این مینی افزایش میدهد.
نکات مثبت
فضای ۳۰۰ لیتری در صندوق عقب خیره کننده است
بزرگترین انتظاری که از یک ماشین ارزان قیمت میرود، مصرف سوخت اقتصادی و پایین است؛ که در مورد کوئید به درستی پاسخ داده شده. موتورهای جدید با آرایش سه سیلندر و حجم ۷۹۹ سی سی با ۵۳ اسببخار و ۹۹۹ سی سی با ۷۰ اسببخار به خوبی از عهدهی جابهجا کردن این ماشین سبک وزن در فضاهای شهری بر میآیند. در دسترس بودن ۸۰٪ گشتاور پیشرانه در دور ۱۲۰۰، (برخلاف خودروهای پژو) راکب را از تعویض وقت و بی وقت دندهها آسوده میکند. همچنین فرمان برقی بسیار نرم عمل میکند که جان میدهد برای پارک دوبل. پشتآمپرها تماما دیجیتالی و خوانا هستند و نمایشگر سرعت در کانون توجه قرار دارد، ولی بهتر است در جستجوی دورشمار موتور نباشید! در عوض، نشانگرهای افزایش و کاهش دنده، زمان مناسب تعویض دنده را یادآوری میکنند. ارتفاع ۱۸ سانتیمتری کف از سطح زمین و قدرت جذب عالی دستاندازها، کوئید را به متخصص جادههای بیکیفیت تبدیل میکند، که صد البته مناسب راههای وطنی است. حرف از فضای داخلی که میشود، کوئید باز هم برنده است! سرنشینان جلو فضای مناسبی در اختیار دارند و در صندلیهای عقب برای افراد متوسط فضای سر و زانو و پای کافی وجود دارد. علاوه بر این ۳۰۰ لیتر حجم صندوق در این کلاس بی مانند است. همانطور که گفته شد، صفحه ۷ اینچی در مدلهای فول آپشن از نقاط قوت به شمار میرود.
نکات منفی
کوئید فقط یک برفپاککن دارد!
هر چند پیشرانه به دلیل وزن پایین خودرو، واکنش سریعی به فشردن پدال گاز نشان میدهد، ولی در سربالاییها کشش مطلوبی ندارد. علاوه بر این ضرایب گیربکس ۵ دنده، کمی سبک انتخاب شدهاند و کوئید را به خصوص با پیشرانه کم توانتر، دچار واماندگی میکند. فرمان در سرعتهای بالا همچنان نرم احساس میشود و دقت بیشتری در کنترل خودرو میطلبد، نکته منفی دیگر در رابطه با فرمان این است که به صورت خودکار نمیچرخد و به حالت اولیه بر نمیگردد و نیاز به دخالت دست دارد! کوئید با ارتفاع ۱۴۸ و عرض ۱۵۸ سانتیمتر و لاستیکها با پهنای ۱۵۵، همانطور که انتظار میرود برای رانندگی در پیست و مانور در پیچها ساخته نشده، وقتی هم بدانید در سیستم تعلیق خبری از میله تعادل نیست، احتیاط بیشتری خواهید کرد. در فضای داخلی با حجم انبوهی از پلاستیکهای خشک و بیکیفیت مواجه خواهید شد (که البته برای یک ماشین ارزانقیمت منطقی به نظر میرسد)، و ارتفاع کوتاهِ تکیهگاه صندلی عقب، خسته کننده به نظر میرسد. باید اضافه کنم آینههای جانبی چه در مدل هندی و چه در نمونهی برزیلی از قابلیت تنظیم دستی از داخل کابین برخوردار نیستند و رینگهای ۱۳ اینچی تنها با ۳ پیچ چفت میشوند، پس قید خرید رینگهای اسپرت را باید زد، هر چند مدلهای برزیلی با رینگ اسپرت آلومنیومی عرضه میشوند.
آیا ارزش این مبلغ را دارد؟
در مدلهای ایرانی، فضای بالای داشبورد به ایربگ اختصاص مییابد
مدل برزیلی فقط با پیشرانهی یک لیتری و لیست کاملتری از تجهیزات به قیمت ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش میرسد، اگر چنان که گفته میشود، مدل ایرانی با نمونه برزیلی یکسان باشد؛ قطعا ارزش پرداخت ۳۱ میلیون تومانی را دارد. هر چند در ابتدا قرار بود کوئید در بازهی قیمت پراید عرضه شود، ولی گوش ما دیگر از این حرفها پُر شده! با نگاهی به کارنامه گذشتهی داخلی سازان، پیش بینی میکنم تا زمان عرضه چند میلیون ناقابل دیگر (تا میزانی که به محدوده قیمتی تندر ۹۰ وارد نشود)، به قیمت این کوچولوی تازه وارد اضافه شود.
بخریم یا نه؟
همین سه حرف بر در عقب، تکلیف سطح تجهیزات را روشن میکند
با ۲۷ میلیون تومان، تیبا ۲ وسوسهکننده است و در بازه قیمتی بالاتر؛ سمند، پژو ۴۰۵ SLX، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و رانا وجود دارند، همچنین برای رنو دوستان، تندر ۹۰ سه سال کارکرده انتخاب منطقیتری به شمار میرود. ولی در صورتی که از مدلهای کسالتآور داخلی دلزده شدهاید و خودرویی با طراحی و تکنولوژی روز میخواهید و یا به مصرف پایین اهمیت زیادی میدهید و بیشتر در شهرهای پرترافیک تردد میکنید، برای خرید کوئید شک نکنید. فروش بالای رنو کوئید در هند، به دلیل قیمت رقابتی و گارانتی و خدمات پس از فروش مطلوب این خودرو است؛ که در صورت اجرای مناسبِ این سیاست توسط داخلیسازان، نو رسیدهی رنو از فروش مناسبی برخوردار خواهد شد.
تفاوت شکل آینهها در مدل پایه (بالا) و نمونه یک لیتری (پایین)
نظر شما راجع رنو کوئید چیست؟ با این سطح تجهیزات ارزش خرید دارد یا خیر؟
منبع: کارنوتر (carnoter.com)