دوست عزیز شما هدفتون از این مقایسه چیه؟
چون میخواین دو خودرو در دو کلاس مطلقا متفاوت رو با هم مقایسه میکنین، در حالیکه مقایسه رو در مورد خودروهای یک کلاس باید انجام داد
البته جسارتا این مشکل فراگیر مردم عادی توی ایرانه. چون بصورت علمی و فنی توسط رسانه ها در این زمینه اطلاعات و آموزش ارائه نمیشه در نتیجه مقایسه ها بصورت نادرست و صرفا بر اساس قیمت و یا قیافه صورت میگیره!
توضیح
شاسی بلندها دو گروه کاملا متفاوت دارند : SUV و CUV
مخفف
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
و
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اجمالا:
suvها خودروهای شاسی بلند 4x4 همه جا رو هستند، دنده های کمکی دارند، مجهز به قفل دیفرانسیل، شاسی مستحکم و تعلیق قوی و مناسب برای مناطق صعب العبور،امکان نصب وینچ و... هستند و در زمان طراحی بدنه به زوایای حمله، بالای شکاف و حرکت در سرازیری ( Approach angle, Break-over angle, Departure angle ) هستند
اما cuvها که گاهی کراس اور و شاسی بند شهری هم به اونها گفته میشه هیچکدوم از موارد بالا رو ندارند چون در واقع روی شاسی و تعلیق و قوای محرکه ی خودروهای سواری طراحی شدند. مثلا هیوندای ix35 وسانتافه و یا کیا سورنتو که در خیابانهای ایران فراوانند شاسی بلندهای شهری هستند که بترتیب از شاسی هیوندای سوناتا و کیا سراتو استفاده می کنند. اینها یا دیفرانسیل جلو هستند و یا AWD هستند که دیفرانسیل عقبشون بصورت هوشمند در مواقع کاهش چسبندگی وارد مدار میشه اما در کمی برف و یا لغزندگی درست مثل خودروهای سواری گیر میکنن و باید بکسل بشن
چون فقط قیافه ی شاسی بلند دارند ولی از قابلیتهای یک شاسی بلند واقعی بی بهره اند
پس مقایسه ی FJ Cruiser که یک suv هست با نیسان مورانو که یک شاسی بلند شهری اندازه متوسط هست از نظر فنی و یا کاربرد اصلا ممکن نیست و باید بر اساس نیاز سراغشون رفت