تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




نمايش نتايج 1 به 5 از 5

نام تاپيک: برسی و مقایسه صدا و لرزش انواع خودرو های تولید داخل و تأثیر آنها در کابین خودرو

  1. #1
    پروفشنال
    تاريخ عضويت
    Oct 2005
    پست ها
    640

    پيش فرض برسی و مقایسه صدا و لرزش انواع خودرو های تولید داخل و تأثیر آنها در کابین خودرو

    با سلام
    با مطالعه تاپیک های خودرو متوجه نکته ای شدم که باعث ترغیب من به ایجاد این تاپیک شد . مطلب مربوط به صدای و لرزش داخل کابین خودرو است که بسته به نظر افراد این پارامترها نیز متغیر است .
    برای دست یابی به نتیجه ای نزدیک به واقعیت و علمی تر سعی بر این شد که از نرم افزار های مختلفی جهت محاسبه این پارامتر ها استفاده کنیم .
    ذکر این نکته نیز الزامی است که نتایج به صورت 100 درصد صحیح نمی باشند و طبعاً تابع شرایطی نظیر شرایط جوی حین تست گیری ، میزان کارکرد خودرو ، نوع سوخت ، شرایط جاده و ... می باشد .
    من تا آنجا که توانسته ام سعی براین دارم که همه تست ها در شرایط مشابه و یکسانی گرفته شود که نتایج به واقعیت نزدیک تر شود .
    اما برنامه ها :
    برای تست صدا از نرمافزار Sound Meter ورژن 1.6.2 استفاده کردم که شماهم می توانید از مارکت بازاردریافت کنید . این برنامه میزان صدا را بر حسب دسی بل نمایش می دهد . ( لازم به ذکر است که آستانه شنوایی انسان صفر دسی بل ، میزان صدای مجاز 80 دسی بل و صدایی که انسان از شنیدن آن در گوش خود احساس درد می کند 120 دسی بل می باشد )
    برای نزدیک بودن نتایج به استاندارد من در سه حالت آزمایش رو انجام دادم .
    حالت اول زمانی که خودرو خاموش است
    حالت دوم زمانی که خودرو در حالت سلو کار می کند .
    حالت سوم زمانی که خودرو با سرعت 120 کیلومتر در اتوبان خلوت در حال حرکت است . کیفیت آسفالت اتوبان خوب بود و از چاله و ... خبری نبود .
    تذکر : هر سه حالت در فاصله زمانی کم تست شدند تا اثراتی مثل سرعت وزش باد و درجه حرارت لحاظ نشود.
    خودرویی که آزمایش روی ان انجام شد پژو 405 جی ال ایکس با موتور XU7 و مدل 88 با کارکرد 116000 کیلومتر می باشد .
    همان طور که ملاحضه می فرمایید . میزان صدا در حالتی که خودرو خاموش است 23 دسی بل ثبت شد .



    و میزان صدا در حالتی که موتور سلو کار می کنه هم 31 دسی بل ثبت شد .



    نتیجه : میزان صدای موتور که وارد کابین می شود برابر است با :
    31-23 =8 db

    همچنین میزان صدا در حالتی که موتور در دور 3500 و با سرعت 120 کیلومتر بود 71 دسی بل ثبت شد .



    پس میزان صدایی که از موتور در دور 3500 در داخل خودرو شنیده می شود برابر است با :
    71-23=48 db

    با توجه به آمار فوق می بینیم که در سرعت بالا میزان صدایی که داخل اتاق می پیچه عدد بالایی هست .
    ذکر چند نکته هم الزامی است .
    اول این که حین تست از کولر ، ضبط و ... استفاده نشد .
    دوم این که این برنامه گزینه کالیبره هم داره و می شه تنظیمش کرد که مثلاً وقتی ماشین خاموشه صفر دسی بل رو نشون بده . اما من این کار رو نکردم .
    نکته سوم هم اینه که برای آزمایشات ممکنه روش های بهتری هم باشه که اگه کسی بلد بود خوشحال می شم از نظراتشون استفاده کنم .
    و مهمتر از همه این که چنان چه این آزمایش به نظر شما جالب اومد می تونین شما هم این آزمایش رو انجام بدین و نتایجش رو تو تاپیک قرار بدین تا همه ازش استفاده کنن .
    نکته آخر هم تست لرزش اتاق و دمای کولر هم انجام دادم . انشالله اگه مطالب فوق مورد توجه قرار گرفتند در آینده اونا رو هم همین جا قرار می دم .


  2. 3 کاربر از blue2006 بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  3. #2
    داره خودمونی میشه mohsen206206's Avatar
    تاريخ عضويت
    May 2015
    پست ها
    89

    پيش فرض

    درود و خسته نباشبد
    ایده خوب و خیلی جالبیه، مخصوصا اگه بشه برا لرزش و کوبش که عامل مهمتریه هم استخراج کرد،
    روش هم روش استانداردیه که همه میتونن رو ماشینای مختلف انجام بدن

  4. #3
    پروفشنال
    تاريخ عضويت
    Oct 2005
    پست ها
    640

    پيش فرض

    درود و خسته نباشبد
    ایده خوب و خیلی جالبیه، مخصوصا اگه بشه برا لرزش و کوبش که عامل مهمتریه هم استخراج کرد،
    روش هم روش استانداردیه که همه میتونن رو ماشینای مختلف انجام بدن
    ممنون انشالله در اولین فرصت این تسترو تو تاپیک قرار می دم

    blue 2006

  5. #4
    داره خودمونی میشه mohsen206206's Avatar
    تاريخ عضويت
    May 2015
    پست ها
    89

    پيش فرض

    یه سیستم هست بنام ژیروسکوپ که اگه اشتباه نکنم برخی مدلهای موبایل هم دارن، که میتونه میزان و شدت کوبش و مقدار حرکت به بالا و پایین رو محاسبه کنه.
    که فک کنم کاربردی تراز میزان صدا باشه

  6. این کاربر از mohsen206206 بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  7. #5
    پروفشنال
    تاريخ عضويت
    Oct 2005
    پست ها
    640

    پيش فرض

    خوب میریم سراغ مبحث دوم محاسبه لرزش داخل خودرو .
    برای محاسبه از برنامه vibrometer ورژن 1.4.7 استفاده کردم که می تونید این برنامه رو هم از مارکت بازار تهیه کنین .
    این برنامه درواقع یک زلزله نگار می باشد که اندازه گیری زمین لرزه در آن برحسب مرکالی صورت میگیرد .
    برای آشنایی بیشتر از سیستم اندازه گیری زمین لرزه برحسب مرکالی اصلاح شده باید بگم که تو این سیستم رده بندی شدت مركالی (اصلاح شده) به دوازده قسمت به شرح زیره :
    I: احساس نمیشود (کمترین شدت زلزله)
    II: تنها در طبقات بالای ساختمانهای بلند و توسط عده کمی احساس میشود.
    III: در طبقات بالایی کاملا احساس میشود اما لرزش ایجاد شده همانند عبور کامیون است.
    IV: توسط افراد زیادی احساس میشود.
    V: توسط هر فردی قابل احساس است. (امتداد زمین لرزه معلوم است)
    VI: اشیاء سنگین جابجا میشوند و خسارت جزئی وارد میگردد.
    VII: مردم وحشت زده میشوند. خسارت کمی در ساختمانهای با طراحی و اجرای خوب, خسارت جزئی در ساختمانهای معمولی و خسارت جدی در ساختمانهای با طراحی و اجرای بد ایجاد میشود.
    VIII: ساختمانهای معمولی خسارت قابل توجهی میبینند. ساختمانهای با طراحی و یا اجرای نامناسب فرو ریزش کامل و یا خسارت بسیار زیاد. اما ساختمانهای با طراحی و اجرای خوب خسارت جزئی میبینند.
    IX: خسارت قابل توجهی در ساختمانها با طراحی و اجرای خوب خطوط لوله زیر زمینی شکسته میشوند.
    X: سازه های چوبی خوب ساخته شده نیز خسارت میبینند. خطوط راه آهن کج میشوند. سد ها و مخازن خسارت میبینند.
    XI: ساختمانهای کمی استوار میمانند. پلها ویران میشوند.
    XII: خسارت فراگیر است. اجسام به هوا پرتاب میشوند. امواج زلزله بر روی سطح زمین قابل ملاحظه است.
    مثل حالت قبل هم تست در سه حالت گرفته شد .
    حالت اول زمانی که خودرو خاموش است . حالت دوم زمانی که خودرو روشن و در حالت سلو می باشد و حالت سوم زمانی که خودرو با سرعت 120 کیلومتر در حال حرکت است . البته اتوبان خلوت و فاقد دست انداز می باشد .
    همان طور که در تصویر می بینین این برنامه دو پارامتر MAX و Mean داره . قسمت Max حداکثر زمین لرزه ای که ثبت شده رو به ما می ده و قسمت Mean متوسط زمین لرزه رو می ده که هرچه بیشتر این برنامه در حال اجراباشه نتیجه به واقعیت نزدیک تره .



    این تست نیز بر روی خودرو 405 glx مدل 88 با کارکرد 116000 صورت گرفته.
    برای تست من گوشی رو روی داشبرد خودرو قرار دادم بخاطر این که صندلی خودرو مقداری از لرزش رو مستهلک می کنه .
    در حالت خاموش لرزش خودرو به طور متوسط 0.5 بوده .
    در حالت سلو لرزش خودرو به طور متوسط 2.6 بوده
    در نتیجه لرزش واقعی خودرو در این حالت برابراست با :
    2.6-0.5=2.1

    و در حالتی که خودرو با سرعت 120 کیلومتر در حال حرکت است لرزش خودرو به طور متوسط 5.1 بود .
    در نتیجه لرزش واقعی خودرو در این حالت برابراست با :
    5.1-0.5=4.6

    باز هم تأکید می کنم که هرچه زمان تست بیشتر باشه اندازه متوسط دقیق تر بدست میاد .
    در ضمن اگه توی آزمایش اشکالی بود یا ایده بهتری دارین می تونین بگین تا اصلاح کنم .
    احتمالا ظرف چند روز آینده همین تست ها رو با پراید 131 sl مدل 91 با موتور hp+ انجام می دم . تا اون موقع شما دوستان هم در صورت امکان همین تست ها رو روی خودرو تون انجام بدین و نتیجه رو بگین .

  8. این کاربر از blue2006 بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •