تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




نمايش نتايج 1 به 4 از 4

نام تاپيک: سوال در مورد مدار الکترونیکی سیستم خنک کننده خودرو

  1. #1
    كاربر فعال اتومبیل، متفرقه، سبک زندگی MOHAMMAD_ASEMOONI's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2007
    محل سكونت
    زمین پهناور خدا (أرضُ اللّٰه الواسعة)
    پست ها
    9,826

    پيش فرض سوال در مورد مدار الکترونیکی سیستم خنک کننده خودرو

    سلام بر همگی
    ماهِ مبارک بر شما مبارک
    این مدار سیستم خنک کننده ی موتور ماتیز هست از کاتالوگ تعمیرش که شامل کامپیوتر (ecu) و رله ی دور کند و رله ی دور تند و مقاومت رله ی دور کند و رله ی اصلی و فنِ رادیاتور هست

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
    به نظر شما مدار دور کند اشتباه رسم نشده ؟
    رله ی دور تند که سمت راست هست مشکلی نداره
    برق توسط پایه 86 میرسه به آهنربای توی رله و از آهنربا رفته برای پایه 5 کامپیوتر
    وقتی کامپیوتر پایه ی 5 رو به زمین وصل کنه آهنربای توی رله فعال میشه و پلاتینش میچسبه و برقِ باتری که از پایه 30 وارد رله شده , با فعال شدن آهنربا و چسبیدن پلاتین , برق باتری از رله توسط پایه 87 میره برای فن و روشن میشه .
    اما مدار رله ی دور کند رو متوجه نمیشم چطوری عمل میکنه
    شما میدونید ؟
    با تشکر

  2. #2
    ناظر انجمن علوم انسانی New Ray's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    محل سكونت
    21°N - 71°W
    پست ها
    978

    پيش فرض

    بله شکل رله سمت چپ اشتباهی Flip Horizontal شده
    همون عکس سمت راست رو کپی کنید بجای سمت چپ درست میشه. البته شماره پایه ها درست هستن.

  3. این کاربر از New Ray بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  4. #3
    كاربر فعال اتومبیل، متفرقه، سبک زندگی MOHAMMAD_ASEMOONI's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2007
    محل سكونت
    زمین پهناور خدا (أرضُ اللّٰه الواسعة)
    پست ها
    9,826

    پيش فرض

    بله شکل رله سمت چپ اشتباهی Flip Horizontal شده
    همون عکس سمت راست رو کپی کنید بجای سمت چپ درست میشه. البته شماره پایه ها درست هستن.
    سلام
    تشکر از پاسختون
    این مدار یک نوع ولوُ هست
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

    در این مدار , دور کند مقاومت نداره . به جاش موتور فن دارای دو سیم پیچ هست یکی برای دور تند و یکی کند
    کامپیوتر برق داده به پایه های آهنرباهای توی رله ها . یعنی مدار ماتیز اشتباه رسم شده چون کامپیوتر برق داده به پایه ای که مربوط به برق فن هست

  5. #4
    ناظر انجمن علوم انسانی New Ray's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    محل سكونت
    21°N - 71°W
    پست ها
    978

    پيش فرض

    معمولا در رسم بعضی مدارات این اشتباه پیش میاد خصوصا در قرار دادن قطعات که ممکنه معکوس گذاشته بشه. مدار ماتیز هم با برعکس کردن پایه های رله چپ درست میشه.
    چون خروجیهای کامپیوتر خودرو قدرت جریاندهی بالایی ندارن معمولا به بوبین رله وصل میشن تا برق مستقیم باتری از کنتاکت رله به قطعه مورد نظر بره. ایمنی بیشتری هم برای کامپیوتر بوجود میاد تا در حالتهای بحرانی فقط رله بسوزه.

    به نظر میرسه مدار پایینی از همه لحاظ بهینه تر شده. فقط یه نکته ای رو نمیدونم :
    برای فعال کردن رله سمت چپ، حتما اول باید رله سمت راست یه لحظه فعال بشه! (اگه فرض کنیم پین شماره 2 موتور، برق 12 ولت رو به پین شماره 1 بفرسته تا بوبین رله سمت چپ بتونه فعال بشه در غیر اینصورت رله سمت چپ کار نمیکنه).
    مگر اینکه این نقشه هم اشتباه باشه
    اگه نقشه درست باشه میشه تصور کرد خروجی سمت راست کامپیوتر صرفا مربوط به خاموش و روشن کردن فن هست و سمت چپ برای دور کند یا تند.

  6. این کاربر از New Ray بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •