با سلام خدمت دوستان گرامی. اوایل سال بود که سورنم رو با 20 روز تاخیر (!!!) تحویل گرفتم و تا الان حدود 4000 کیلومتر رفتم باهاش. لازم دونستم تجربه خریدمو به بقیه دوستان منتقل کنم. روزی که ماشین رو تحویل گرفتم 2 تا مشکل اساسی داشت که اولیش این بود که جفت راهنما کار نمیکرد. دومیش هم روشن نشدن موتور کولر با دکمه A/C بود که معلوم شد جفت ایرادش مربوط به برق هست و با دیاگ رفع شد. کمک فنراش به اون نرمی که ازش تعریف میکنن و همه فکر میکنن نبود متاسفانه و حس من میگه یه چیز تو مایه های 206 هست. اکسل عقب بعضی وقتا میکوبه و زیاد خوشایند نیست ولی تا الانش حس میکنم با این که زیاد نرم نیست یه جورایی میشه اسمشو گذاشت خوب اما نه عالی! تعادلش سر پیچ فوق العادست! فرمان بسیار نرم هست و شما اگه فرمون رو 90 درجه هم بچرخونید در حین حرکت (نه با سرعت 120 تا ها!!!) اصلا حس نمیکنید ماشین داره یه وری میشه و نقطه قوت این ماشین همین هست که فکر میکنم تعادلش از 206 اس دی هم بیشتره! اینو توی جاده کوهستانی هم تست کردم. متاسفانه یه مشکلی که داره و یه بار هم به خاطر این مشکل با نمایندگی به مشکل خوردم این هست که ماشین شتابی که باید داشته باشه و درخور موتورش باشه رو نداره. مثل 206 های اتومات سال 90 که اکثرا از عدم کشش رنج میبرن و کسی دوای دردشون رو نمیدونه. 2 سری هم برنامه ECU رو آپدیت کردم که شتاب ماشین فوق العاده شد ولی بعد از دو روز دوباره شد همون ماشین تنبل... (سری دوم برا دل خودم بود میدونستم مشکلش اساسیه و دوباره میشه همون :( ). میرسیم بر سر کیفیت قطعات داخلی و داشبورد. کیفیت داشبورد رو میشه گفت در حد متوسط هست و بزرگترین مشکلش هم یکپارچه نبودن جنس و عدم هماهنگی رنگ هاست. جنس درب داشبورد و نیمه پایینی تجهیزات جلویی از پلاستیک تقریبا بی کیفیتی ساخته شده ولی نیمه بالایی جنس خوب و ظاهر مناسبی داره. در مورد صدا هم تاحالا صدایی از داشبورد نشنیدم ولی با توجه به سرعت گیرهای عجیب و غریب شهر ما (بوشهر) بعید نیست تو داشبورد صدا بیوفته. کیفیت قطعات موتوری هم فکر میکنم خوب باشه و خدا رو شکر تاحالا مشکل ساز نشده. صدای موتور در حالت درجا خیلی خوبه و بسیار روون کار میکنه. ولی توی دورهای بالا حس میکنم یکم صداش غیر عادی هست (صدای بم). صندلی ها هم مدل پژوها و سمندای قدیم نیستن که آدم فرو میره داخلش و یکم سفت و اسپورت هستن. با توجه به خصوصیاتی که عرض کردم باید متوجه شده باشید که تا حدودی این ماشین یه سواری اسپورت به شما میده نه یه سواری نرم! و این یکم با تیپ و بدنه ماشین تناقص داره ولی متاسفانه برای بعضیا و خوشبختانه برای من واقعیت داره.
_______________
نقد من تمام شد و حالا میرسیم بر سر اینکه این ماشین رو بخریم یا نه؟ سوالی که بعد از این مطرح میشه اینه که اگه سورن ELX نخرم چی بخرم؟ جواب من اینه که اگر برگردم به روزی که میخواستم ماشین بخرم اول این که اصلا از نمایندگی نمیخریدم (منظورم سایت فروش هم هست). شما پولتون رو حدود 30 روز و شاید بیشتر میخوابونید و هیچ حق انصرافی از خرید ندارید. دوم اینکه به احتمال زیاد 206 صندوق دار میخریدم چون با معیار های من (خودم تنهام و خانواده خودشون ماشین دارن) بیشتر سازگاری داشت و کیفیت ساختش هم بالاتر هست. لازم هست بگم چون می میخواستم حتما سیستم صوتی نصب کنم پژو پارس رو انتخاب نکردم و اگر پارس این قابلیت رو داشت اونو انتخاب میکردم (پارس LX). در آخر اگر فضای صندلی عقب براتون اهمیت داره سورن میتونه یکی از انتخاب هاتون باشه و گزینه مناسبی هست وگرنه به نظر من پژو 206 توی این رنج قیمت در حال حاضر از لحاظ کیفیت ارجعیت داره.