تبلیغات :
پرسانِش - نرم افزار جادویی آموزش زبان انگلیسی با فیلم های زبان اصلی
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی، صداگیر ماینر ، یونولیت
خرید ویپ
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 3 از 3 اولاول 123
نمايش نتايج 21 به 26 از 26

نام تاپيک: سوال در مورد نصبِ پتانسیومتر برای پمپ بنزین خودرو

  1. #21
    داره خودمونی میشه
    تاريخ عضويت
    Jul 2023
    پست ها
    23

    پيش فرض



    ◼️ این هم صحیح نیست مگر اینکه ولتاژ اونقدر افزایش پیدا کنه که دیگه باعثِ سوختن سیم‌پیچ آرمیچرِ پمپ بنزین بشه .

    درضمن ، برای پمپ بنزین خودرو از کاهنده ی ولتاژ استفاده میشه . نه افزاینده و یا کاهنده - افزاینده
    فکر نکنم دوست عزیز درست باشه
    قضیه ی کنترل دور موتور با pwm (Pulse Width Modulation) که روش درست کنترل دور الکتروموتورهاست یک بحث متفاوته
    همونطور که پیشتر عرض کردم کاهش ولتاژ الکتروموتورها فکر نکنم کار درستی باشه و - به خلاف تصور شما - میتونه باعث جریان کشی و سوختن سیم پیچ بشه
    سوختن سیم پیچ الکتروموتورها لزوما در ولتاژ بالا اتفاق نمیوفته بلکه توی ولتاژ پایینتر از مجاز هم اتفاق میفته که گفتم چرا
    اینکه بعضی الکتروموتورها دارای دور کند و دور تند هستن هم ربطی به ولتاژ نداره بلکه اگه اشتباه نکنم دارای دو تا سیم پیچ جداگونه هستن

  2. #22
    داره خودمونی میشه
    تاريخ عضويت
    Jul 2023
    پست ها
    23

    پيش فرض

    اگه جای شما باشم برای اطمینان بیشتر اینو توی انجمن تخصصی برق و الکترونیک eca مطرح می کنم چون گمون نکنم اینجا متخصص توی این حوزه داشته باشیم

  3. #23
    كاربر فعال اتومبیل، متفرقه، سبک زندگی MOHAMMAD_ASEMOONI's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2007
    محل سكونت
    زمین پهناور خدا
    پست ها
    9,701

    پيش فرض

    فکر نکنم دوست عزیز درست باشه
    قضیه ی کنترل دور موتور با pwm (Pulse Width Modulation) که روش درست کنترل دور الکتروموتورهاست یک بحث متفاوته
    همونطور که پیشتر عرض کردم کاهش ولتاژ الکتروموتورها فکر نکنم کار درستی باشه و - به خلاف تصور شما - میتونه باعث جریان کشی و سوختن سیم پیچ بشه
    سوختن سیم پیچ الکتروموتورها لزوما در ولتاژ بالا اتفاق نمیوفته بلکه توی ولتاژ پایینتر از مجاز هم اتفاق میفته که گفتم چرا
    اینکه بعضی الکتروموتورها دارای دور کند و دور تند هستن هم ربطی به ولتاژ نداره بلکه اگه اشتباه نکنم دارای دو تا سیم پیچ جداگونه هستن
    سلام دوست عزیز

    روشهای مختلفی وجود داره برای کنترل سرعت چرخش آرمیچر یعنی کاهش و افزایش که بنده نخواستم جزئیاتش رو در مطلبم بنویسم چون بسیاری از مردم حال و حوصله خواندنِ مطالب طولانی رو ندارند .

    ★ یک روش ، همونطور که شما نوشتین یعنی استفاده از چند دور سیم پیچِ مستقل مثل موتور کولر آبی که ۲ سیم پیچ جداگانه داره برای دور تند و کند و وقتی هم که میسوزه ، جداگانه میسوزه یعنی یا دور تند میسوزه یا دور کند و به ندرت هر دو میسوزه مگر اینکه بعد از سوختن یکیش ، اونقدر از دومی استفاده کنند که اون هم بنا به دلایلی بسوزه مثل نوسان برق یا حرارت زیاد با گیر کردن پروانه و غیره

    ★ روش دیگه ، استفاده از مقاومت‌های معمولی هست که در بسیاری از خودروها برای کنترل سرعت فن بخاری و کولر و فنِ رادیاتورِ موتور ازش استفاده میشه.
    یعنی آرمیچر این موتورها فقط یک سیم پیچ داره .
    برای دورِ بسیار کند ، برقِ مثبتِ از ۳ مقاومتِ سِری شده رد میشه و ولتاژ به حدود ۸ ولت میرسه بر فرض مثال .
    برای دور کند از ۲ مقاومت رد میشه و به ۱۰ ولت میرسه بر فرض مثال
    برای دور متوسط از یک مقاومت رد میشه و به ۱۱ ولت میرسه بر فرض مثال
    برای دور تند ، برق باتری مستقیم می‌ره برای موتور .

    مثل این ماژول:


    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

    ★ روش دیگه استفاده از ترانزیستور هست که با یک پتانسیومتر (مقاومت متغیر)، ولتاژِ مثبتِ پایه ی اولِ ترانزیستور رو کنترل و کم و زیاد می‌کنند و درنتیجه برقِ عبوری از پایه ی سوم ترانزیستور هم کم و زیاد میشه و می‌ره برای آرمیچر .
    مثل اینها :
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

    ★ روشهای پیچیده‌تر هم هست که هم از ترکیب چندین آی سی و ترانزیستور و مقاومت و پتانسیومتر و خازن و دیود و غیره هست که به صورت ماژول آماده هم فروخته میشه که همون سیستم اینوِرتِر هست که با کاهش و افزایش تدریجی برق موتور ، سرعتش رو کنترل میکنند به صورت دستی یا اتوماتیک .

    مثل اینها

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

  4. #24
    داره خودمونی میشه
    تاريخ عضويت
    Jul 2023
    پست ها
    23

    پيش فرض

    پتانسیومترها و ولوم های رایج برای جریانهای عبوری خیلی کمتر از 1 آمپر طراحی و ساخته شدن و در بیش از اون کربن داخلشون بسرعت داغ شده و می سوزه
    اینطور که نگاه کردم پمپ بنزین داخل باک معمولا بین 5 تا 8A جریان می کشه
    این مشکل رو شما چطوری می خوای حل کنی؟!

  5. #25
    كاربر فعال اتومبیل، متفرقه، سبک زندگی MOHAMMAD_ASEMOONI's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2007
    محل سكونت
    زمین پهناور خدا
    پست ها
    9,701

    پيش فرض

    پتانسیومترها و ولوم های رایج برای جریانهای عبوری خیلی کمتر از 1 آمپر طراحی و ساخته شدن و در بیش از اون کربن داخلشون بسرعت داغ شده و می سوزه
    اینطور که نگاه کردم پمپ بنزین داخل باک معمولا بین 5 تا 8A جریان می کشه
    این مشکل رو شما چطوری می خوای حل کنی؟!
    سلام

    ◼️ در صفحه ی دومِ همین تاپیک ، در مطلب شماره ۱۶ نوشته‌ام که ماژول کاهنده ولتاژِ ۱۰ آمپری در بازار فروخته میشه .

    ◼️ این ماژول ها معمولاً با ولتاژ ۱ تا ۳۰ ولت کار می‌کنه .

    یعنی موقع خریدش باید بکنیم ماژول کاهنده ولتاژِ ۱۰ آمپری با ولتاژِ مناسب که معمولاً همون ماژول کاهنده ی صفر تا ۳۰ ولتیِ ۱۰ آمپری .
    یا ۱۵ آمپری که دیگه بهتر هست .


    اگه از نوعی باشه که دارای ولومِ بزرگ و خوشدست برای کاهش ولتاژ و نشانگر ولتاژ باشه خیلی بهتر هست چون کار باهاش راحت‌تر هست .

    نشانگر دار مثل اینها :

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

    ◼️ چند سال پیش نوع ولوم دار زیاد بود در نت ولی الان هر چی گشتم چیزی پیدا نکردم . انواعِ فعلی باید با پیچ‌گوشتی کوچک ، ولتاژِ خروجی رو تغییر بدیم .

    ◼️◼️ نکته بسیار مهم اینه که فقط با چرخش خیلی کمِ این ولوم یا تغییر دهنده ی ولتاژ ، قدرت پمپ بنزین زیاد کم میشه پس راننده باید با دقت زیاد ، مقدار لازم رو پیدا کنه تا بیش از حدِ لازم ، مصرف سوخت رو کم نکنه. یعنی گاهی فقط کاهشِ نیم ولت یا ۷۵ صدمِ ولت کافی هست تا مصرف بنزین به اندازه ی کافی کم بشه

    ◼️ این سیستم برای ماشین‌هایی که اونقدر فشار بنزینش بالا رفته که دود سیاه و دوده و آب سیاه از اگزوزش خارج میشه خیلی مناسب هست .

    ◼️ در ماشین‌هایی هم که سنسور اکسیژن داره ، و سنسورش خراب شده و مصرف سوخت بالا رفته ، این ماژول باعث کاهش سوخت میشه .

    ◼️ برای روشن کردنِ ماشین در سرما باید ولتاژ پمپ بنزین برسه به همون ۱۲ وات چون با سوختِ غلیظ ، موتور بهتره روشن میشه . اصلاً ساسات هم در موتورهای کاربراتوری کارش همین هست که راهِ ورود هوا به مانیفولد هوا رو تا حد زیادی می‌بنده تا سوخت غلیظ بشه .

    ◼️ در موتورهای انژکتوردار ، اِستِپِر موتور این کار رو انجام میشه .

    این کاهنده باید بر روی برقِ منفی و مثبتِ پمپ بنزین نصب بشه یعنی مثبت و منفیِ پمپ بنزین رو باید از خروجی این ماژول بگیریم .

    ◼️ سیمها باید به خوبی با فیشهای مناسب وصل بشه که بر اثر تکان‌های ماشین ، شل نشه و جرقه تولید نکنه .
    سیم‌های برق بهتره از نوع کابلی باشه یعنی دارای ۲ روکش تا ایمنی بیشتری داشته باشه .

    ◼️ ◼️ ◼️ مسئولیت رعایت نکات ایمنی و درست انجام دادنِ کارها و هر گونه خسارت جانی و مالی بر عهدۀ خوانندگان این مطالب هست . بنده و این سایت هیچگونه مسئولیتی نداریم .

  6. #26
    داره خودمونی میشه
    تاريخ عضويت
    Jul 2023
    پست ها
    23

    پيش فرض

    سلام

    ◼️ در صفحه ی دومِ همین تاپیک ، در مطلب شماره ۱۶ نوشته‌ام که ماژول کاهنده ولتاژِ ۱۰ آمپری در بازار فروخته میشه .

    ◼️ این ماژول ها معمولاً با ولتاژ ۱ تا ۳۰ ولت کار می‌کنه .

    یعنی موقع خریدش باید بکنیم ماژول کاهنده ولتاژِ ۱۰ آمپری با ولتاژِ مناسب که معمولاً همون ماژول کاهنده ی صفر تا ۳۰ ولتیِ ۱۰ آمپری .
    یا ۱۵ آمپری که دیگه بهتر هست .


    اگه از نوعی باشه که دارای ولومِ بزرگ و خوشدست برای کاهش ولتاژ و نشانگر ولتاژ باشه خیلی بهتر هست چون کار باهاش راحت‌تر هست .

    نشانگر دار مثل اینها :

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

    ◼️ چند سال پیش نوع ولوم دار زیاد بود در نت ولی الان هر چی گشتم چیزی پیدا نکردم . انواعِ فعلی باید با پیچ‌گوشتی کوچک ، ولتاژِ خروجی رو تغییر بدیم .

    ◼️◼️ نکته بسیار مهم اینه که فقط با چرخش خیلی کمِ این ولوم یا تغییر دهنده ی ولتاژ ، قدرت پمپ بنزین زیاد کم میشه پس راننده باید با دقت زیاد ، مقدار لازم رو پیدا کنه تا بیش از حدِ لازم ، مصرف سوخت رو کم نکنه. یعنی گاهی فقط کاهشِ نیم ولت یا ۷۵ صدمِ ولت کافی هست تا مصرف بنزین به اندازه ی کافی کم بشه

    ◼️ این سیستم برای ماشین‌هایی که اونقدر فشار بنزینش بالا رفته که دود سیاه و دوده و آب سیاه از اگزوزش خارج میشه خیلی مناسب هست .

    ◼️ در ماشین‌هایی هم که سنسور اکسیژن داره ، و سنسورش خراب شده و مصرف سوخت بالا رفته ، این ماژول باعث کاهش سوخت میشه .

    ◼️ برای روشن کردنِ ماشین در سرما باید ولتاژ پمپ بنزین برسه به همون ۱۲ وات چون با سوختِ غلیظ ، موتور بهتره روشن میشه . اصلاً ساسات هم در موتورهای کاربراتوری کارش همین هست که راهِ ورود هوا به مانیفولد هوا رو تا حد زیادی می‌بنده تا سوخت غلیظ بشه .

    ◼️ در موتورهای انژکتوردار ، اِستِپِر موتور این کار رو انجام میشه .

    این کاهنده باید بر روی برقِ منفی و مثبتِ پمپ بنزین نصب بشه یعنی مثبت و منفیِ پمپ بنزین رو باید از خروجی این ماژول بگیریم .

    ◼️ سیمها باید به خوبی با فیشهای مناسب وصل بشه که بر اثر تکان‌های ماشین ، شل نشه و جرقه تولید نکنه .
    سیم‌های برق بهتره از نوع کابلی باشه یعنی دارای ۲ روکش تا ایمنی بیشتری داشته باشه .

    ◼️ ◼️ ◼️ مسئولیت رعایت نکات ایمنی و درست انجام دادنِ کارها و هر گونه خسارت جانی و مالی بر عهدۀ خوانندگان این مطالب هست . بنده و این سایت هیچگونه مسئولیتی نداریم .
    اونی که روی ماژولهای ولتاژ با آچار ریز باید تنظیم بشه اسمش مولتی ترن ایستاده هست
    کسیکه به الکترونیک مسلط باشه میتونه اونو خارج کنه و بجاش مولتی ترن بزرگ و یا ولوم نصب کنه
    به هر حال باید دونست دستکاری کردن میزان ورود سوخت یا هوا باعث اختلال در کار ECU میتونه بشه
    گاهی رقیق کردن سوخت میتونه باعث داغ کردن موتور، فشار روی سامانه ی خنک کن و آسیب به واشر سرسیلندر بشه
    اونم توی ایران و بعضی کشورهای منطقه که بهای سوخت از آب معدنی هم ارزونتره باید روی این دستکاری ها دو بار فکر کرد
    Last edited by pcworld.user; 13-01-2024 at 19:04.

صفحه 3 از 3 اولاول 123

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •