سلام
اين ميخوام آموزش ساخت طلا رو بهتون ياد بدم
يراي اين كار دو راه وجود داره:
بسته به نوع version مورد استفاده ممکنه کمی دستورات زیر فرق داشته باشد.
ولی من طبق 3d studio max realse 3.1 توضیحات زیر را میدهم که عمومیت بیشتری داره .
(ابتدا) گزینه reset را از منوی file انتخاب کنید و yes را انتخاب کنید..
راه اول:
این راه آسانترین راه ممکن است که از کتابخا نه مواد یک ماده طلای آماده را احضار می کنیم .
1- ابتدا یک کره گرد به وجود بیاور(دستور sphere از ابزارهای سمت چپ).
2- سپس به material editor برو ( درمنوی tools گزینه (material editor –( یا دکمه m کیبورد رو بزن) سپس یکی از کره را انتخاب کن (مثلا کره سمت جپ در گوشه بالا ) .
3- سپس در ابرارهای زیر کره های material editor ابزار get material را انتخاب کن (اولین ابزار سمت چپ )(فلشی که به یک کره آبی اشاره دارد) در پنجره باز شده دکمه رادیویی browse from را روی Mlt Library تنظیم کن.
4-سپس در لیست ماده ها که در سمت راست بازه شده نوار لغزان سمت راست را به پایین ببرید تا به ماده Metal-Dark-Gold که یک دایره آبی هم در کنار خود دارد برسید.
5- روی آن duble click کنید تا به ماده های بالای کره های material editor اضافه شود .
6-حال نوبت نسبت دادن این ماده به کره است.در ابزارهای زیر چند کره بالای material editor ابزار assign material to selection را انتخاب کن (شکل کره ای که با یک فلش به یک مکعب اشاره دارد).اگر این ابزار کمرنگ بود روی کره بوجود آورده شده در ابتدای کار در پنجره اصلی برنامه کلیک کن تا نوار ابزار مربوطه روشن شود .سپس روی این دکمه روشن شده کلیک کنید.
7- حال گزینه render را از منوی rendering انتخاب کرده و در پنجره باز شده دکمه render را دوباره انتخاب کنید.
8- حالا عکس کره طلایی بوجود آورده شده را مشاهده می کنید.
راه دوم:
در این مرحله ماده طلا را بدون استفاده از material library وبا تنظیمات دستی به وجود می آوریم.(البته این راه بسیار آموزنده تر است).
1- ابتدا یک کره گرد به وجود بیاور(دستور sphere از ابزارهای سمت چپ).
2- سپس به material editor برو ( درمنوی tools گزینه (material editor –( یا دکمه m کیبورد رو بزن) سپس یکی از کره را انتخاب کن (مثلا کره سمت جپ در گوشه بالا ) سپس در کرکره shader basic parameter روی فلش رو به پایین کلیک بکن و از میان گزینه های موجود کلمه phong را انتخاب کن .
3-سپس روی مستطیل روبروی diffuse (که ممکن است رنگی باشد کلیک کن).می بینی که پالت رنگ باز می شود. در کنار نوارهای رنگی سمت چپ (به ترتیب از بالا به پایین red وgreen و blue و............) 6 عدد زیر را از بالا به پایین وارد کن 238و153و20و26و234و238 . سپس دکمه close را بزن.
4-در قسمت پایین تر در کادر specular highlights به ترتیب زیر عمل کن.
Specular level را روی 87
Glossines را روی 24
و soften را روی 1 تنظیم کن.
5-حال نوبت نسبت دادن این ماده به کره است.در ابزارهای زیر چند کره بالای material editor ابزار assign material to selection را انتخاب کن (شکل کره ای که با یک فلش به یک مکعب اشاره دارد).اگر این ابزار کمرنگ بود روی کره بوجود آورده شده در ابتدای کار در پنجره اصلی برنامه کلیک کن تا نوار ابزار مربوطه روشن شود .سپس روی این دکمه روشن شده کلیک کنید.
6-حال گزینه render را از منوی rendering انتخاب کرده و در پنجره باز شده دکمه render را دوباره انتخاب کنید.
7- حالا عکس کره طلایی بوجود آورده شده را مشاهده می کنید.