طبق تعریفی هم که هیتلر از پرورش نژاد ژرمن داشت، تزریق اجباری تفکرات نازیسم در مدارس بخش مهمی از پرورش نسل جوان برای یک آلمان موفق بود.
در ضمن توجه داشته باشید مهم نیست اون مذهب یا ایدئولوژی چی هست.
کاری هم به زمینی بودن یا مثلا آسمانی بودن یک مکتب نداشتم که بگم کدام بهتر است و کدام بدتر !!
هر جامعه ای که سعی کنه ایدئولوژی خاصی رو از کودکی و مدارس در مغز بچه ها کنه با رشد اون بچه ها و رسیدن به تناقضات، اون جامعه دچار بحران های جدی میشه و در تاریخ یک نمونه استثنا هم نداشتیم که یک جامعه ای با تزریق یک ایدئولوژی دوام آورده باشه و به طور کامل اون جامعه از بین رفته و جامعه دیگری جایگزینش شده.
اما متاسفانه هر قومیتی فکر میکنه تاریخ برای قصه هاست و خودش تافته جدا بافته است و شامل سرگذشت پیشینیان نخواهد شد.
یک جامعه با آموزش و پرورش ایدئولوژی زده تا موقعی که بتونه روی تناقضات ماله بکشه میتونه به حیات خودش ادامه بده که باز هم تجربه نشان دادن این جامعه از نظر اخلاقی و اجتماعی فرو خواهد پاشید.
البته دلایل دیگری هم هست که میتونن سبب افزایش ناکارآمدی نظام های آموزش و پرورش در یک جامعه بشن که فعلا در اولویت آموزش و پروش کشور ما نیست اما برای برخی کشورهای غربی نقششون پر رنگ تر هست مثل عدم درک صحیح سنین مختلف در درک ناهنجاری های دوران بلوغ، که آرام آرام در حال رفع اون هستند.