تبلیغات :
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی، صداگیر ماینر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




نمايش نتايج 1 به 6 از 6

نام تاپيک: احمد شاملو و فلسفه ی شکار شیر

  1. #1
    داره خودمونی میشه
    تاريخ عضويت
    Mar 2014
    پست ها
    25

    پيش فرض احمد شاملو و فلسفه ی شکار شیر

    پیشگفتار –نوشتار حاضر، نقدی است بر اندیشه های احمد شاملو پیرامون برخی شخصیت های تاریخ ایران، از جمله فردوسی، شاه اسماعیل، ابن سینا، ابوریحان، شیخ بهایی و محمدرضا شجریان.

    در ایران پس از قاجار، نسلی از شاعران برجسته ظهور کردند که به نظر نگارنده، دوران طلایی ادبیات معاصر فارسی را رقم زدند. این نسل، احتمالا بر اثر شکل گیری آموزش و پرورش، دانشگاه، صنعت و دستگاه دیوانی و اداری نوین در ایران پس از قاجار، شکل گرفت:
    1 – سهراب سپهری (متولد 1307)
    2 – فریدون مشیری (متولد 1305)
    3 – مهدی اخوان ثالث (متولد 1307)
    4 – احمد شاملو (متولد 1304)
    5 – نادر نادرپور (متولد 1308)
    6 – فروغ فرخزاد (متولد 1313)
    به این فهرست می توان نام محمدعلی سپانلو، سیاوش کسرایی و… را نیز افزود؛ همگی کمابیش هم سن و سال هستند.



    در میان نام های بالا، برخی شاعران مانند سهراب سپهری و فریدون مشیری که اتفاقا مردمی ترین و زیباترین شعرها را هم سروده اند، تلاش کردند کمتر وارد فعالیت های سیاسی شوند. برخی دیگر هم مثل سیاوش کسرایی و احمد شاملو، کنشگران سیاسی – ادبی بودند و هر دو (دست کم در مورد سیاوش کسرایی یقین داریم) به مارکسیسم،کمونیسم و حزب توده دلبستگی داشتند.احمد شاملو از مبارزان برجسته ی حکومت شاه بود و به همین مناسبت، پس از انقلاب، بیش از فریدون مشیری و مهدی اخوان ثالث مورد توجه قرار گرفت.
    در سال 1369 از احمد شاملو دعوت کردند تا برای سخنرانی و جلسه های پرسش و پاسخ پیرامون ادبیات ایران، به آمریکا برود. شاملو در این سفر، سخنانی درباره فردوسی، ابن سینا، ابوریحان، شیخ بهایی، شاه اسماعیل، استاد شجریان، استاد علیزاده (آهنگساز)، موسیقی ایرانی و تقریبا تمام مفاخر ایران بر زبان راند که حیرت بسیاری را برانگیخت. در زیر تنها گوشه هایی از سخنان شاملو را می خوانید:

    درباره ی فردوسی:
    فردوسی شخصیت «کاوه آهنگر» و «ضحاک ماردوش» را جعل کرده است. ضحاک همان پادشاه دادگری بود که داریوش او را کشت و به دروغ گفت که وی بردیای دروغین بوده است! «…(ما ایرانیان) شاید تنها شخصیت باستانی خود را که کارنامه‌اش به شهادت کتیبه بیستون و حتی مدارکی که از خود شاهنامه استخراج می‌توان کرد سرشار از اقدامات انقلابی توده‌ای است، بر اثر تبلیغات سوئی که فردوسی بر اساس منافع طبقاتی و معتقدات شخصی خود برای او کرده به بدترین وجهی لجن‌مال می‌کنیم و آنگاه کاوه را مظهر انقلاب توده‌ای به حساب می‌آوریم. درحالی‌که کاوه در تحلیل نهایی عنصری ضد مردمی است»
    درباره پادشاهان تاریخ ایران:
    همه خودکامه های تاریخ دیوانه بودند. همه شان از دَم مشنگ بودند و در بیشترشان، مشنگی تا حد وصول به مقام عالی دیوانه زنجیری پیش می رفته. یعنی دور و بری ها، غلامهای جان نثار وچاکران خانه زاد، آنقدر دور و برشان موس موس کرده اند ودمبشان را توی بشقاب گذاشته اند و بعضی جاهایشان را لیس کشیده اند و نابغه عظیم الشان و داهی کبیر و رهبر خردمندچپانشان کرده اند که یواش یواش امر به خود حریفان مشتبه شده و یابو ورشان داشته است… فقط میان مجانین تاریخی، حساب کمبوجیه ی بینوا از الباقی جداست. این آقا از آن نوع ملنگ هایی بود که برای گرد و خاک کردن لزومی نداشت دور و بری ها پاچه ی سرخ جلوی پوزه اش تکان بدهند یا خار زیر دمبش بگذارند…»
    درباره ی شاه اسماعیل:
    «یک جانوری پیدا شد به اسم شاه اسماعیل و ناگهان یک شبه گفت که شماها شیعه اید و هرکس در اذان نگوید «علی ولی الله» گردنش را می زنیم. بعد از این فرمان، فقط 470 هزار نفر را در آذربایجان در ملاء عام گردن زدند.»
    درباره ی ابن سینا و ابوریحان:
    «حتی مزخرفات شیخ بهایی، کشکول، امیدوارم دیده باشید چه یاوه هایی هست. حتی آدمی مثل ابن سینا، آدمی مثل بیرونی با آن ذهن خردگرا و ذهن ریاضی شان می نشینند مسایلی مثل اینکه حضرت (حضرت محمد) روده ی کوچک و بزرگش را پر از کثافت با خودش به معراج برده یا فقط روحش یعنی در عالم هپروت رفته است آن بالا…»
    درباره ی موسیقی ایرانی:
    «موسیقی ایرانی از یک پیش درآمد شروع می شود، یک چهار مضراب می زند، بعد یارو عرعر می کند، بعد یک تصنیف می خواند، بعد یک رنگ چی چی می چی می زند و تمام. من قبول نمی کنم چنین چیزی موسیقی باشد…من اینقدر نفرت زده ام از این موسیقی که حوصله ی گوش دادنش را هم ندارم.»در این سخنان، شاملو آثار نوآورانه ی استاد شجریان را به «پاساژهای قلابی و چهل تکه» تشبیه کرد.وی همچنین درباره ی اثر جاویدان استاد علیزاده (نینوا) با تمسخر می گوید “این که اصلا موسیقی نیست و باید روی تعزیه playback شود.”
    فیلم این دو بخش از سخنان شاملو را با کلیک کردن روی پیوندهای زیر می توانید دریافت کنید:
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

    همچنین “نینوا” را با کلیک روی
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] می توانید دریافت کنید.


    نقد سخنان احمد شاملو

    دوستی می گفت این شاملو مگر در زمان کاوه ی آهنگر و ضحاک ماردوش بوده که می داند این دو شخصیت افسانه ای چه کسانی بوده اند و با این اطمینان می گوید فردوسی شخصیت آنها را جعل کرده است؟!!
    گفتم عزیز دلم! کسی را که خواب است با تکان می توانید بیدار کیند، اما کسی که خودش را به خواب زده است، چگونه می خواهید بیدار کنید؟!
    داریوش در کتیبه بیستون می گوید پس از کمبوجیه در کشور آشوب شد و هر کس در گوشه ای از ایران ادعای استقلال کرد؛ از جمله یک روحانی زرتشتی به نام گئومات که به دروغ می گفت من بردیا (برادر کمبوجیه) هستم. داریوش می گوید همه جدایی طلبان را سرکوب و گئومات را اعدام کردم و ایران را دوباره یکپارچه کردم. حالا شاملو ادعا می کند با خواندن همان کتیبه بیستون و شاهنامه فهیمده است که آنکه داریوش اعدامش کرد «ضحاک عادل» بود نه بردیای دروغین!!
    فردوسی یک کشاورز و دهقان زاده بود. تازه با سلطان محمود غزنوی هم اختلاف داشت؛ چطور و بر اساس چه مدارکی شاملو او را به داشتن “منافع طبقاتی” متهم می کند؟!!
    شاه اسماعیل صفوی یک ترک آذربایجانی بود. چطور ممکن است470 هزار نفر از همشهری هایش را به خاطر نگفتن علی ولی الله در اذان گردن بزند؟!! اصلا فرض کنیم چنین دستوری داده بود. مگر جمعیت آذربایجان در زمان شاه اسماعیل چند نفر بود که چند نفرشان موذن باشند و از آن تعداد 470 هزار نفرشان حاضر نشوند بگویند علی ولی الله؟!!!
    ابن سینا و ابوریحان بیرونی، از بزرگترین مفاخر ایران و از میراث فرهنگی جهان هستند. حمله کردن به این دو نفر، مصداق شعر معروف حافظ است که «ای مگس! عرصه سیمرغ نه جولانگه توست». ابن سینا و بیرونی چون در فلسفه و منطق هم دستی داشتند، از منظر فلسفه بررسی کردند که آیا معراج در مورد حضرت محمد (ص) معراج جسمانی بوده است و یا روحانی. آن وقت این آقا با آن ادبیات زشت (روده ی پر از کثافت یا در عالم هپروت) به تمسخر ابن سینا و ابوریحان می پردازد.
    شیخ بهایی با آنکه شیخ بوده، شعری دارد که به اندازه کل دیوان اشعار شاملو می ارزد: «همه روز روزه بودن، همه شب نماز کردن…»به دوستم گفتم: در تاریخ معاصر ایران، شاعر و نویسنده ی سیاسی کم نداشته ایم؛ صمد بهرنگی، جلال آل احمد، سیاوش کسرایی،… کدامشان مثل احمد شاملو تیشه برداشتند و به جان ریشه ی فرهنگ و تاریخ ایران افتادند؟!
    به نظر حقیر، مسئله ی احمد شاملو این بود که می خواست با نقد بزرگان، خودش را بزرگتر از آنان جلوه دهد.
    برای دوستم این مثال را زدم: اگر کسی بگوید دیروز رفتم شکار خرگوش، بسیاری می گویند خوب این بابا شکارچی خرگوش است. ولی اگر کسی بگوید دیروز رفتم شکار شیر، بسیاری او را تحسین می کنند و می گویند این مرد عجب پهلوانی است!


    منبع: [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]



    Last edited by Donbelid; 09-06-2014 at 07:55.

  2. این کاربر از Donbelid بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  3. #2
    کاربر فعال فلسفه B.Russell's Avatar
    تاريخ عضويت
    Mar 2014
    پست ها
    1,005

    پيش فرض

    من کلیپ رو دانلود کردم و دیدم. (پیشنهاد میکنم سایر دوستان هم ببینند)

    در مورد کشتار شاه اسماعیل که اصلا شکی نیست. (فقط در مورد عددش موافق نیستم)
    شما به ایران قبل از صفویه یک نگاهی لطفا بندازین، یک شاعر یا نویسنده یا دانشمند ایرانی پیدا نمیکنید که به امامت و عزاداری محرم و آخرالزمان و... اشاره کرده باشه.
    از سعدی و حافظ و فردوسی تا ....
    همه اینها پس از کشتار صفویه در ایران رخ داده.

    مردم این زمان اینهمه رسانه ها باز هست نمیشه با آگاهی و صرفا حرف ذره ای در باورهاشون تغییر ایجاد کرد، عجیبه فکر میکنید مردم احمق اونروزگار که 99.9 درصدشون بیسواد مطلق بودن رو میشد با صحبت تغییر باور داد و اون ها هم بگه بله شما راست میگین ما باورمون رو عوض میکنیم و در خواب غفلت بودیم !!!!

    در مورد فردوسی هم حرف بدی نزده، گفته داستان ضحاک جعلی هست.
    پس حتما فکر کردین یکی رو شونه هاش مار در اومده بوده مغز ملت رو میخورده !!!!!
    از طرفی اسناد دیگری هم از اون داستان نیست که بگیم ضحاک دقیقا کی بوده، پس حرف جفتشون صرفا نظرات شخصیه و اهمیت هم نداره کی راست میگه.

    پادشاهان تاریخ هم اکثرا فاسد بودن، همین الان هم کسانی که قدرت مطلق دستشون هست رو به فساد میارن.
    قدرت مطلق داشتن و فساد دو عنصر لاینفک هستن. حالا اینکه یک استخوانی از مرحمت جلوی مردم بدبخت پرت میکردن اسمش رافت شاهان نمیشه.

    بقیه بخش ها هم جواب هایی داره که به دلیل ممنوعیت بحث مذهبی در این انجمن پاسخی بهش نمیدهم.
    وگرنه مسلما داستان پدر ژپتو که رفت تو شکم نهنگ خالی بندیه ولی وقتی یونس رفت تو شکم نهنگ اوج منطق و فلسفه و حقیقته.

  4. #3
    داره خودمونی میشه
    تاريخ عضويت
    Mar 2014
    پست ها
    25

    پيش فرض



    Russel عزیز، ضحاک ماردوش و هفت خوان رستم و دیو سفید و... جزو ذخایر داستانی ایران هستند.

    آقای شاملو نگفته اینها قصه هستند. گفته اینها واقعی هستند و فردوسی به عمد شخصیت هاشون رو تحریف کرده!!

    درضمن، تا جایی که من می دونم، حداقل «فردوسی» از شیعیان معروف هست و در شاهنامه هم تنها «مذهب شیعه» رو برحق دونسته؛ سعدی و حافظ اشاره ای به مذهبشون نکردن.

    برای من به خصوص، طرز حرف زدن شاملو جالب بود. انتظارش رو نداشتم و فکر می کنم آدمی که از فحش و ناسزا برای اثبات حرفهاش استفاده می کنه، نمی تونه آدم راستگویی باشه.

    اگر ایشان سواد آکادمیک داشت، به جای فحش دادن و تمسخر بزرگان تاریخ و فرهنگ ایران، سند و مدرک می آورد و خیلی مودبانه می گفت بر طبق این سند، نظر من اینچنین است. نه اینکه در هر پاراگراف از حرفهاش بیست بار از الفاظ رکیک و زشت استفاده کنه.

    با این حال، نظر شما هم محترمه.
    Last edited by Donbelid; 09-06-2014 at 12:47.

  5. #4
    کاربر فعال فلسفه B.Russell's Avatar
    تاريخ عضويت
    Mar 2014
    پست ها
    1,005

    4



    Russel عزیز، ضحاک ماردوش و هفت خوان رستم و دیو سفید و... جزو ذخایر داستانی ایران هستند.

    آقای شاملو نگفته اینها قصه هستند. گفته اینها واقعی هستند و فردوسی به عمد شخصیت هاشون رو تحریف کرده!!

    درضمن، تا جایی که من می دونم، حداقل «فردوسی» از شیعیان معروف هست و در شاهنامه هم تنها «مذهب شیعه» رو برحق دونسته؛ سعدی و حافظ اشاره ای به مذهبشون نکردن.

    من چند بار گفتار بی ادبانه و وقیحانه ی احمد شاملو رو خوندم. نظر شخصی من اینه که آدمی که از فحش و ناسزا برای اثبات حرفهاش استفاده می کنه، نمی تونه آدم راستگویی باشه.

    اگر ایشان سواد آکادمیک داشت، به جای فحش دادن و تمسخر بزرگان تاریخ و فرهنگ ایران، سند و مدرک می آورد و خیلی مودبانه می گفت بر طبق این سند، نظر من اینچنین است. نه اینکه در هر پاراگراف از حرفهاش بیست بار از الفاظ رکیک و زشت استفاده کنه.

    با این حال، نظر شما هم محترمه.
    فردوسی به هیچ وجه شیعه نبوده، اصلا زمان فردوسی چیزی به اسم شیعه وجود نداشته.
    خوشحال میشم تنها یک بیت از فردوسی بیارین که به اخرالزمان و ظهور امام عصر و ... که مهمترین رکن شیعه بودن هست؛ اشاره داشته باشه.
    اونزمان یک باور اسلامی کلی وجود داشته و خلفای اسلام و شخصیت های بزرگ تاریخ اسلام هم تو شعر همه بودن از فردوسی تا مولوی تا سعدی.
    سعدی و حافظ هم همینطور، اونموقع یک برداشت مشخص از اسلام تو کل کشورها بیشتر موجود نبوده که بخوان اشاره بکنن یا نکنن.

    مثلا این ابیات از فردوسی هستن که همون اعتقاد کلی به اسلام رو نشون میدن:

    چه گفت آن خداوند تنزيل و وحي خداوند امر و خداوند نهي
    که خورشيد بعد از رسولان مه نتابيد برکس زبوبکر به


    عمر کرد اسلام را آشکار بياراست گيتي چو باغ بهار
    پس ازهردوي آن عثمان گزين خداوند شرم و خداوند دين


    چهارم علي بود جفت بتول که او را به خوبي شايد رسول
    که من شهر علمم عليم در است درست اين سخن قول پيغمبراست



    در مورد اینکه ادم نباید به مخالفش توهین کنه باهاتون موافقم.
    این بخش توهین کردن شاملو درست نبوده، اما ارتباطی با راستگویی یا دروغگویی نداره.
    این حرفارو بیشتر یکجور واکنش شاملو به جامعه خرافاتی زمان شاملو که الان هم اکثریت هستند میدونم.
    مسلما اگر مکتبی مخالفینش رو کافر و نجس و نفهم و آدمایی که چشماشون رو مهر زدن و... خطاب کرد نمیتونه انتظار داشته باشه مخالفش با احترام نقدش کنه.
    Last edited by B.Russell; 09-06-2014 at 13:16.

  6. #5
    داره خودمونی میشه
    تاريخ عضويت
    Mar 2014
    پست ها
    25

    پيش فرض

    راسل عزیز،
    بنده و شما در جایگاهی نیستیم که برای فردوسی مذهب تعیین کنیم.
    کمی تاریخ مطالعه بفرمایید: یکی از دلایل اصلی اختلاف میان فردوسی و سلطان محمود، همین اختلاف مذهبی شان بود.
    ولی چون شعر خواستید، بفرمایید. این هم شعر:
    ایا شاه محمود کشور گشای
    ز کس گر نترسی بترس از خدای

    مرا غمز کردند کان بد سخن

    به مهر نبی و علی شد کُهن

    منم بنده‌ی هر دو تا رستخیز

    اگر شه کند پیکرم ریز ریز

    من از مهر این هر دو شه نگذرم

    اگر تیغ شه بگذرد بر سرم

    منم بنده‌ی اهل بیت نبی

    ستاینده‌ی خاک پای وصی

    گرت زین بد آید گناه من است؟

    چنین است و این رسم و راه من است

    بدین زاده‌ام هم بدین بگذرم

    چنان دان که خاک پی حیدرم

    ابا دیگران مرمرا کار نیست

    بدین در مرا جای گفتار نیست

    اگر شاه محمود از این بگذرد

    مــر او را به یک جو نسنجد خرد

    شعر دیگر:

    چه گفت آن خداوند تنزيل و وحي
    خداوند امر و خداوند نهي

    که من شهر علمم، علي ام در است
    درست اين سخن گفت پيغمبر است

    درضمن، موضوع بحث ما اسلام نیست. دوست هم ندارم بحث منحرف شود.
    Last edited by Donbelid; 09-06-2014 at 13:42.

  7. #6
    کاربر فعال فلسفه B.Russell's Avatar
    تاريخ عضويت
    Mar 2014
    پست ها
    1,005

    پيش فرض

    راسل عزیز،
    بنده و شما در جایگاهی نیستیم که برای فردوسی مذهب تعیین کنیم.
    کمی تاریخ مطالعه بفرمایید: یکی از دلایل اصلی اختلاف میان فردوسی و سلطان محمود، همین اختلاف مذهبی شان بود.
    ولی چون شعر خواستید، بفرمایید.
    شما نگران مطالعه تاریخ و فلسفه توسط من نباشین، بی پشتوانه معمولا در جایی حرفی نمیزنم.
    این ابیاتی که گذاشتین هیچ چیزی از شیعه بودن رو نشون نمیده. (که لازمه اش اعتقاد به آخرالزمان به عنوان مهمترین رکن تشیع هست)

    بلکه برداشت اشتباه شما از اسلام اونزمان رو نشون میده که تصور میکنید اگر کسی اهل سنت بوده احترامی برای علی و خانواده پیامبر قائل نبوده !!!
    سلطان محمود از این جهت مورد خشم فردوسی بوده که شاهان اونزمان از افراد سلطنت طلب مثل معاویه و... بیشتر خوششون میومده و علی هم کسی بوده که جلوی این معاویه ایستاده و اکثریت مسلمانان به این حرکتش افتخار میکردن و همینطور فردوسی.
    فردوسی و امثالهم درویش بودن و حکومت ها با دراویش مشکل داشتن همین الانش هم تو این کشور با دراویش مشکل دارن !!!!!!!!

    بله موضوع بحث اسلام نیست، ولی وقتی مطلبی میذارین که یکطرفه شاملو رو میکوبه بهتره دلایل این حرفای شاملو رو هم بدونین.
    من عرض کردم که با توهین های شاملو موافق نیستم ولی اینکه شما تصور کردین کل دنیا جلوی عقاید شما تعظیم میکند چون همه چیزش متقن و حق و درست هست اشتباهه.
    نحوه ابراز نظر شاملو درست نبوده ولی بطن حرفش درسته.
    باید اجازه بدین عقایدتون به طور کامل زیر سئوال بره اگر در زندگی به فکر تکامل اندیشه هستین.
    اگر هم مثل اکثریت اندیشه همراه با تعبد رو میپسندین، من همه حرفاتون رو تایید میکنم.
    Last edited by B.Russell; 09-06-2014 at 14:22.

  8. این کاربر از B.Russell بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •