سلام...
گفتم بد نباشه که بیام تاپیکی تو این زمینه بزنم و دیدگاه های شما رو تو این زمینه بدونم شاید بتونیم بعدها (هر جای دنیا هم که باشیم) تو زمینه ای به توافق برسیم و کاری رو به صورت جدی شروع کنیم. اما فعلا داریم شرایط کار رو می سنجیم تا با مفهوم کار گروهی بهتر آشنا بشیم.
البته مقاله های زیادی تو این زمینه وجود داره اما من می خوام اون چیزایی رو که به شخصه تو کار گروهی تجربه کردمو سعی کردیم که با همفکری اعضای گروه رفع شون کنیم بهتون می گم:
1. اولین و مهمترین رکن کار که در واقع جنبه روحی روانی داره اینه که بعد از انتخاب و تشکیل گروه افراد رو تو کنفرانس های مجازی گرد هم بیاریم تا با خصوصیات اخلاقی هم کمی آشنا شن.
توضیح:
بد بینی یکی از اعضای گروه و جفت و جور نبودن خصوصیات اخلاقی، رفته رفته موجبات تفرقه میان گروه رو فراهم می کنه. پس به منظور ثبات و دوام کار گروهی، باید صمیمیت خاصی بین اعضای گروه به وجود بیاد.
2. انتخاب پروژه بر حسب ژانر مورد توافق گروه و سنجیدن هدف های احتمالی
توضیح:
بعد از انتخاب ژانر مورد دلخواه باید هدف پروژه هم تعیین بشه. آیا همه دارن یه هدف رو دنبال می کنن یا اینکه هر کسی تعریف خاصی از همکاری روی پروژه مورد نظر داره ؟ پس تعیین هدف هم یکی از عوامل تعین کنننده س.
3. مدیریت به معنای کارگردانی پروژه برای رسیدن به هدف های مشخص شده.
توضیح:
متاسفانه تو کشور ما مدیریت معنای متفاوتی داره و بیشتر به میز و صندلی منتهی میشه. مدیر یعنی کارگردان یعنی کسی که بتونه با برنامه ریزی درست رابطه پایدار میان گروه رو تقویت کنه و با تقسیم درست وظایف کار پروژه رو سوق بده به سمت اهدف تعیین شده. بنابراین کسایی که توانایی خودشون رو تو این زمینه اعلام می کنن، درست مثل انتخابات در مورد فاکتورهای مدیریتی شون توضیحاتی رو میدن و اعضای تیم بر اساس فاکتورهای گفته شده، شخص مربوطه رو به عنوان مدیر لایق اختیار می کنن. عدم توانایی مدیر در حفظ پایداری و تعادل تیم منجر به انتخاب مدیری لایق از بین دیگر اعضای گروه خواهد شد. پس مدیریت به هیچ عنوان معنای واحدی نداره چون مدیر نالایق می تونه پروژه تا مرز شکست پیش ببره. از طرف دیگه برای تقسیم وظایف مدیریت، اعضای خبره گروه، مدیر بخش مربوط به فعالیت خودشون هستن.
4. کلاک این و کلاک آوت:
توضیح:
نظم، یکی از فاکتورهای حیاتی بقاء تیمه. افراد پروژه باید دائما از وضعیت همدیگه آگاه باشن. پس باید تاپیکی ساخته بشه و اعضای گروه در صورت بروز مشکل حالا چه دائمی و چه موقتی، دیگر اعضای گروه رو در جریان کار قرار بدن. اینجوری نباشه که مثلا یکی بره و بعد یه ماه برگرده و کسی ازش خبری نداشته باشه. مطمئنا با این وضعیت گروه به راحتی از هم میپاشه.
تمام موراد قید شده بالا در صورتی اجرا میشه که تیم واقعا هدفی رو در نظر گرفته و برای رسیدن به اون مصممه.
حالا خیلی موراد دیگه هم هستش که الان حضور ذهن ندارم و این پست هم با نکته های مفید بچه ها به روز میشه.
امیدوارم این تاپیک بتونه کمکی بکنه تا همه با هم بتونیم به درک درستی از همکاری گروهی برسیم. اگه جایی ایرادی رو دیدین که فکر می کنین درخور کار گروهی نیست و یا مطلبی قابل اضافه شدنه خوشحال میشم نکته جدیدی رو به معلوماتم اضافه کنم.