امشب دچار بی خوابی شدم گفتم بیام یه تاپیک بزنم و به یاد گذشته دوباره درباره بازی سازی چرت و پرت بنویسم .
اول یه بیوگرافی از خودم بگم
من از 13-14 سالگی به بعد و اون زمانی که هیچ ابزار درست و حسابی برای بازی سازی وجود نداشت سعی میکردم بازی بسازم و تو گروه های مختلفی عضو میشدم و خیلی زود شکست میخوردیم و بیش از 20 بار هم خودم به صورت جدی یه پروژه رو شروع کردم اما به خاطر دست تنها بودن سریع خسته میشدم و بی خیال میشدم! خلاصه سالها همینجوری گذشت و من در آرزوی بازی ساز شدن صبح تا شب. البته شب تا صبح! پست کامپیوتر بودم و اولین آسیبی که از بازی سازی خوردم سال اول دبیرستان مردود شدم و مجبور شدم به مدرسه شبانه برم و به همین خاطر هم دوران دیپلم گرفتنم طولانی شد و مشکل سربازی جلوی پام قرار گرفت و بعد از مشکل سربازی هم کاملا دست و پا بسته شدم و خلاصه آسیب های بدی زد به من
اما من بی خیال نشدم و وحشتناک ترین شکستی که خوردم همین چندسال پیش و کار کردن با UDK بود که بدون هیچ تجربه ای از قسمت کد نویسی این انجین کارهای گرافیکی باهاش شروع کردم و چند نفر از بچه های خوب همین انجمن هم به صورت جدی کمک میکردن اما متاسفانه بعد از 2 سال شبانه روزی کار کردن روی موتور UDK و تحقیق و صحنه سازی و ... به خاطر نبودن امکانات و نبودن هماهنگی و کم کاری بعضی اعضای گروه کار شکست خورد و 2 سال از عمرم بدون هیچ پیشرفتی از بین رفت. یعنی 2 سال شب و روز و روز و شب بیدار موندن و کار کردن شکست خورد و تاحالا هیچ وقت تجربه ای به این بدی نداشتم. البته دلیل شکست ما یکی اراده نداشتن افرادی مثل کد نویس گروه! بود و یکی هم به کلی اشتباه رفتن مسیر کار
خلاصه بعد از این شکست و بعد از تلف شدن 2 سال شب تا صبح پشت سیستم نشستن و کار با 30 تا نرم افزار مختلف بازی سازی مجبور شدم کلا بازی سازی رو تا زمانی که به پول و امکانات نرسیدم ادامه ندم و تصمیم گرفتم وارد کار ساختمون سازی بشم کاری که اصلا هیچی ازش نمیدونستم اما همین تصمیم باعث شد پیشرفتهای خوبی کنم
تا این روز یعنی روزی که به شهرستان رفتم و کار بنایی رو شروع کردم یکی از بدبخت ترین انسانهای کره خاکی بودم اما بعد از این کار وضعیتم بهتر شد و به پولی که میخواستم رسیدم! اما چه اتفاقی افتاد ؟ رئیس جمهور گند زد به همه چی
هدف ما این بود که بعد از رسیدن به مبلیغ 250 میلیون تومن یه شرکت بزرگ! و خوب! بزنیم. اولین مشکلی که پیش اومد طولانی شدن زمان بدست آوردن این پول شد و به خاطر صبور بودن بیش از حد پدرم و بی تجربه بودن خودم کار خیلی طولانی شد. یعنی من حساب کرده بودم در طول کمتر از 2 سال این 250 میلیون رو بدست بیارم اما متاسفانه محاسباتم یکم جا به جا شد و زمانی به این پول رسیدم که ارزشش خیلی کمتر شده بود (البته 50 میلیون هم کمتر از 250 تومن)
حسابی که من کرده بودم این بود که این 250 میلیون تومن رو توی بانک بذاریم و ماهیانه 5 میلیون تومن سودش رو بین کسایی که قراره تو شرکت کار کنن تقسیم کنیم اما مشکلات اقتصادیی و تحریم باعث شد نشه اینجوری بی گدار به آب زد و تصمیم من رو عوض کرد که تو ایران نمیشه تمام پولی که داری رو واسه یه بازی خرج کنی. و تصمیم گرفتم پولی که جمع کردم رو بیشتر کنم و دیگه مجبور نشم فقط یه کارو انجام بدم بلکه بتونم هم بازی سازی و هم ساخت و ساز رو باهم انجام بدم و داشتم پول لازم برای اینکارو تهیه میکردم که ناگهان قیمت زمین در تهران به صورت باور نکردنی بالا رفت و دوباره تمام سناریویی که کشیده بودم رو نابود کرد.
البته من هنوز تمام تلاشی که دارم اینه که کار ساخت و ساز فعلی که درگیرش هستم رو به تهران بیارم که در کنارش بتونم یه شرکت بازی سازی هم بزنم و از سودی که از ساختمون سازی میبرم تو بازی سازی خرج کنم اما خوب هنوز پول خرید زمین خوب توی تهران هم جمع نشده
شاید بگید خوب اینها چه ربطی به ما داره؟ اینا یه سری درد دل بود دیگه اینجا تنهای تنها هستم و این حرفهارو فقط تو اینترنت میتونتم بنویسم چون هیچ بشری اینجا نیست که بتونم یه کلمه باهاش حرف بزنم
ولی یه چیزی اینجا حتمیه و اونم اینه که من بالاخره بزرگ ترین شرکت بازی سازی ایران رو تشکیل میدم حتی اگه سالها طول بکشه پس همینجا به همتون هشدار میدم اگه تصمیم دارید شرکت بازی سازی بزنید پاتون رو از کفش من بکشید بیرونهر شرکتی که تاسیس کنید در برابر گروهی که من در آینده راه میندازم هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت
اما هرکسی فکر میکنه میتونه تو اینکار شراکت کنه یعنی هرکسی میتونه بالای 100 میلیون یا ماهی 2 میلیون هزینه کنه اعلام کنه شاید بتونیم به زودی با هم همکاری کنیم تو تاسیس یه همچین شرکتی
--------------
-----------------
مبارزه با نسل جدید بازیها :
با اومدن کنسولهای مثل PS4 و Xbox one کار رقابت با شرکت های غولی که بازار رو قبضه کردن کار وحشتناکی و در حال حاضر غیر ممکنی هست اما میشه امیدوار بود با گذشتن زمان ابزارهای قوی تر در اختیار بازی سازهای بی امکانات قرار بگیره و جوری که امکان مقابله با شرکت های بزرگ هم ممکن بشه
اول من بگم که شرکت بازی سازی که بخواد واقعا بازی خوب و با ارزش بسازه تعداد نفراتش نباید کمتر از 40 نفر باشه وگرنه هیچ شانسی در برابر بازیهای AAA نداره. اما با 40 نفر نیروی کار و امید به داشتن یه موتور بازی سازی قوی هنوز هم امیدی هست که بشه با بازیهای کنسول های نسل بعد رقابت کرد!
الان دیگه مثل اون زمان نیست که با 2 تا کاراکتر و چندتا مدل انداختن تو محیط بازی و یه سری انیمیشن بشه بازی خوب ساخت. الان دیگه بازی سازی حرفه ای رقابتش شده ساخت گیم پلی و صحنه های عجیب سینمایی که گیمرها و حتی بازی سازهارو متعجب میکنه! کلی نابغه تو شرکت های پولدار بازی سازی خارجی هست که رقابت باهاشون چند برابر نسل قبل سخت تر میشه. اگه قبلا یه شرکت کوچیک میتونست بازیهای قابل مقایسه با کنسولهای نسل فعلی بسازه اما دیگه به راحتی نمیتونه بازیهای قابل مقایسه با کنسول های نسل بعدی بسازه. واسه همین تو نسل بعدی خیلی از شرکت های کوچیک بازی سازی حذف میشن
من دیگه مثل قبل آدم رویایی نیستم اما اینبار همه این مسائل رو برسی کردم و میدونم رقابت تو نسل بعد برای یه شرکت ایرانی چقدر میتونه غیر ممکن باشه اما یه سری ایدها و کارهایی آماده کردم که میتونه باعث بشه تو آینده بتونم در برابر بازیهای عظیم نسل بعد دووم بیارم
حالا کسی ایده ای هم داره واسه مقابله در برابر حذف نشدن بازی سازهای کوچیک یا مستقل در نسل بعد اینجا بگه...