معــــرفی انواع ماســــک و لایه بـــــــردار های طبیعــــی
فرآیندی که سلول های مرده از روی سطح پوست برداشته می شوند را لایه برداری می گویند.
گاهی بعد از لایه برداری ها در پوست احساس ناراحتی به وجود می آید و به اصطلاح پوست ملتهب می شود،بعد از این که سلول های پوستی شکل می گیرند به مرور روی سطح
پوست یعنی لایه اپیدرم می آیند و خشک می شوند و می میرند. وقتی سلول های مرده روی سطح پوست قرار می گیرند، باعث می شوند که پوست شما ضخیم، زبر و مرده به نظر
برسد. وقتی سن فرد از ۳۰ سال می گذرد، این سلول های مرده بیشتر روی پوست او تجمع می کنند چون قدرت پوست برای دفع این سلول های مرده با افزایش سن کاهش
می یابد در نتیجه حتما باید با یک عامل خارجی این سلول های مرده را از روی پوست برداشت. لایه برداری
باعث می شود که سلول های مرده از روی سطح پوست برداشت شوند و جا برای سلول های نو و جوان باز شود تا پوست با این سلول های جوان، ظاهری جوان تر پیدا کند. معمولا
لایه برداری پوست به ۳ روش مکانیکی، شیمیایی و لایه برداری با لیزر انجام می شود.
لایه برداری مکانیکی: لایه بردارهای مکانیکی مواد ساینده ای وجود دارد که مثل سنباده روی سطح پوست کشیده می شوند و سلول های مرده را از سطح پوست برمی دارند. به
عبارت بهتر می توان گفت، حتی گاهی در روش های مکانیکی از فیبرها و پارچه های ضخیم، پوست بادام یا زردآلو، اسفنج، برس و بخش های خشک و فیبری گیاهان برای این منظور
استفاده می شود. به عنوان مثال، کیسه کشیدن که در حمام های سنتی رایج بوده و هنوز هم توسط بسیاری از مادر و پدرهای ما انجام می شود، مثالی از لایه برداری مکانیکی
است که وقتی با سفید آب همراه می شود، میزان لایه برداری آن بیشتر می شود و این عمل موثرتر خواهد شد. حتی استفاده از سنگ پا برای کاستن از زبری کف پا مثالی دیگر
از لایه برداری مکانیکی است. یکی دیگر از لایه بردارهای مکانیکی که می تواند به طور محسوسی پوست شما را روشن کند و تا حد زیادی باعث بهبود جای جوشگاه و لک ها و ...
شود، استفاده از روش میکرودرم ابریژن است. این روش باید توسط پزشک متخصص انجام شود. پزشک با توجه به نوع پوست، با نوعی کریستال های بسیار ظریف پوست شما
را لایه برداری می کند. این روش نسبتا بدون درد است و می تواند پوست شما را به خوبی شاداب و تازه کند.
روش میکروابریژن، توسط دستگاهی، پودرهای اکسید آلومینیوم با فشار روی پوست پاشیده می شود. کریستال های اکسید آلومینیوم بسیار سخت هستند و برای خراشاندن
و ساییدن پوست مناسب هستند. این دستگاه، یک فشار منفی به پوست وارد می کند و عملی شبیه بادکش انجام می دهد. از ترکیب این ساباندن و ایجاد فشار منفی یک لایه
برداری مکانیکی خوب، روی پوست صورت اتفاق می افتد که خواص زیادی دارد؛ از جمله شادابی و روشن تر شدن پوست، بهبود منافذ باز پوست، بهبود جوش های سرسیاه و
سرسفید، کم رنگ شدن لک های صورت و حتی بدن، بهبود چین و چروک های ظریف با واسطه ترشح فاکتورهای رشد متفاوت ثانویه به ایجاد فشار منفی و بادکش روی پوست
و بالاخره افزایش نفوذ داروهای موضعی پوست که به ویژه برای بیماران مبتلا به لک صورت یا آکنه می تواند موثر باشد.
لایه برداری شیمیایی: لایه برداری شیمیایی، اسیدها و آنزیم های خاصی باعث از بین رفتن سلول های مرده می شوند، از جمله این مواد شیمیایی می توان به
آلفاهیدروکسی اسید (AHA)، رتینوئیدها، آنزیم هایطبیعی و ... اشاره کرد. کرم ها یا محلول های شیمیایی حاوی این مواد به عنوان لایه بردار شناخته می شوند. وقتی این
مواد روی پوست مالیده می شود با توجه به نوع محلول یک تا ۱۴ روز بعد از استفاده، سلول های مرده روی پوست تخریب می شوند تا سلول های جوان جای آن ها را بگیرند.
آنزیم های طبیعی که به عنوان لایه بردار استفاده می شوند، معمولا از آناناس، انبه و کدو تنبل گرفته می شوند. آنزیم های درون این میوه ها آنقدر تاثیرگذارند که شما به
راحتی می توانید هر کدام از آن ها را در ماسک های خانگی خود به کار ببرید و از پوست تان لایه برداری کنید. البته جالب است بدانید که این آنزیم های لایه بردار در قارچ،
گیلاس، تمشک، انار و انگور نیز وجود دارد.
آنزیم های طبیعی، پیوند های سلول های مرده به پوست را از بین می برند و باعث می شوند پوست سریع تر و راحت تر سلول های مرده را دفع کند. همچنین این آنزیم های
طبیعی با آنتی اکسیدان ها و ویتامین های خود پوست را تغذیه و قوی تر نیز می کنند.به طور کلی می توان گفت، استفاده از لایه بردارهای شیمیایی و به خصوص موادی که
آنزیم های طبیعی دارند کمتر پوست شما را ملتهب می کنند، البته لایه بردارهای شیمیایی باتوجه به میزان اسید و آنزیم درون آن ها بسیار متفاوتند و شما باید باتوجه به نوع
پوست تان از لایه برداری مناسب استفاده کنید ولی هرگاه روی پوست تان احساس خارش یا سوختگی کردید، سریعا لایه بردار
را از روی پوست بشویید.
استفاده از مواد شیمیایی لایه بردار، همان پیلینگ است؛ موادی مانند اسید سالسیلیک، اسید سیتریک، اسیدهای میوه یا آلفاهیدروکسی اسید AHA یا
تری کلرواستیک اسید(TCA). در این روش اسیدهای لایه برداری با درصدهای متفاوت روی پوست صورت استعمال شده و عمل لایه برداری به صورت شیمیایی انجام می شود.
استفاده از اسیدهای میوه با غلظت بالا و استفاده از تری کلرواستیک اسید باید حتما توسط متخصص پوست و مو و در کلینیک انجام شود زیرا مدت ماندگاری اسید روی پوست
و نواحی خاصی که دارو باید مالیده شود یک امر کاملا تخصصی است و توجه نکردن به این مساله می تواند موجب سوختگی پوست و عوارض مربوطه شود.
اسیدهای میوه ی با غلظت پایین تر را افراد می توانند بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کنند و در منزل، شب ها هنگام خواب استفاده نمایند. بهتر است این فرآوردهها(AHA)،
دور چشم و دور دهان استفاده نشود زیرا موجب تحریک و قرمزی و التهاب این نواحی خواهد شد. درصدهای بالاتر مانند 50 درصد و 70 درصد باید متوسط متخصص پوست به کار روند.
لایه برداری شیمیایی کاربردهای فراوانی دارد: بهبود چین و چروک های ظریف از طریق تحریک کلاژن سازی، شاداب تر و روشن تر شدن پوست، بهبود جوش های سرسیاه و سرسفید،
بهبود لک های مختلف پوست و همچنین افزایش تاثیر داروهای موضعی مصرف شده توسط بیمار.
کِرِم های اسکراب یا اکسفولیان به عنوان خراشنده و ساینده پوست استفاده می شوند. برخی موارد شاهد هستیم که برای افزایش اثربخشی، اسیدهای میوه هم به این
کِرِم ها اضافه می کنند که بیمار از هر دو مکانیسم لایه برداری مکانیکی و شیمیایی سود ببرد. کرم ها و صابون های اسکراب(که حاوی دانههای خشن هستند) می توانند در درمان
ضایعات پوستی مثل آکنه های کومدونال(جوش های سرسیاه یا سفید)، چربی پوست، خشونت پوست و نیز افزایش اثر داروهای موضعی کاربرد داشته باشند.
نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که لایه برداری پوست چه مکانیکی و چه شیمیایی باعث تحریک پذیرتر شدن آن نسبت به نور آفتاب می شود و لذا
مصرف کرم های ضد آفتاب و پرهیز از قرار گرفتن به طور مستقیم در برابر نور آفتاب توصیه می شود. در غیر این صورت، بیمار ممکن است حتی نتیجه معکوس
بگیرد؛ مثلا خانمی برای بهبود لک بارداری ملاسما پیلینگ شیمیایی انجام داده، به دلیل مراقبت نکردن از نور آفتاب ممکن است دچار بزرگ تر شدن لک نیز بشود.
برای این که لایه بردار بیشترین تاثیر را روی پوست شما داشته باشد باید باتوجه به نوع پوست خود لایه بردار را انتخاب کنید.
▪ اگر پوست خشک دارید: بهتر است از لایه بردارهایی استفاده کنید که AHA دارند چون پوست شما فقط احتیاج دارد که لایه سلول های مرده از روی آن برداشته شود و بنابراین
باید از موادی استفاده کنید که باعث خشکی پوست شما نشوند. بهتر است اگر پوست شما خشک است حتما زیرنظر پزشک، لایه بردار مناسب را انتخاب کنید تا دردسرهای بعدی
برای شما پیش نیاید.
▪ اگر پوست چرب دارید: بهتر است به دنبال لایه بردارهایی باشید که BHA دارند چون این اسید از سطح پوست و منافذپوستی لایه برداری می کند، همچنین می توانید هرچند
وقت یک بار از یک لایه بردار ملایم مکانیکی استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم یک روز درمیان از لایه بردار استفاده کنید.
▪ اگر پوست شما مستعد آکنه است: لایه برداری برای پوست شما بسیار مهم است چون پوست شما بیشتر سلول های مرده تولید می کند و این سلول های مرده به راحتی
روی سطح پوست باقی می مانند و باعث بسته شدن منافذپوستی می شوند و درنتیجه پوست شما بیشتر دچار آکنه می شود. استفاده از لایه بردارهای مکانیکی می تواند
آکنه های شما را بدتر کند و بهتر است از لایه برداری که BHA دارد به طور روزانه
استفاده کنید. اگر فکر می کنید پوست شما به یک درمان جدی احتیاج دارد، بهتر است با مشورت یک متخصص پوست از رتینوئیدها استفاده کنید.
▪ اگر پوست شما نرمال یا مختلط است: بهتر است از یک لایه بردار BHA یا یک لایه بردار مکانیکی بسیار ملایم مثل اسکراب های موجود در داروخانه ها استفاده کنید. استفاده از
روشی مثل میکرودرم ابریژن نیز می تواند برای پوست های نرمال مفید باشد. بهتر است بعد از لایه برداری از کرم های مغذی استفاده کنید؛ بعد از لایه برداری پوست شما خیلی بهتر
موادمغذی را جذب می کند. توصیه می کنیم بیش از هفته ای ۲بار از لایه بردار استفاده نکنید. اگر پوست شما حساس است سعی کنید از لایه بردارهای حاوی مقادیر بالای مواد
الکلی و اسیدی مثل اسیدهای گلیکول استفاده نکنید.
درکل برای پوست های خشک، استفاده از لایه برداری چه مکانیکی و چه شیمیایی توصیه نمی شود زیرا موجب خشکی بیشتر پوست شده و می تواند برای
بیمار دردسرساز باشد. در صورت لزوم، استفاده از لایه بردار در پوست های خشک، این کار باید زیر نظر متخصص پوست و با تمهیدات لازم انجام شود.
مساله بعدی احتمال عود تبخال توسط لایه برداری پوست است، به خصوص در لایه برداری شیمیایی باید مراقب عود تبخال بود و بیمارانی که به طور مکرر تبخال می زنند، باید پزشک را از
این مساله آگاه سازند تا روش های پیشگیری از بروز تبخال به کار گرفته شود زیرا این عفونت می تواند موجب ایجاد جوشگاه شده و در پوست تحریک شده توسط مواد شیمیایی لایه بردار
وسعت زیادی پیدا کند.
هیدروکسی اسیدهای آلفا (AHA) : فعالیت آنها یک میزان کاهشی یا نزولی دارد که بدین معناست که تا وقتی فعال است که سلولهای مرده برای برداشتن و از بین بردن وجود دارد.
هیدروکسی اسیدهای بتا (BHA) : این حالت را ندارند و حتی پس از بین بردن و برداشتن سلولهای مرده به فعالیت خود ادامه می دهند. این نوع از هیدروکسی اسیدها آمادگی زیاد
برای صدمه رساندن به پوست را دارند.
اگرچه لایه بردار های فیزیکی بطور وسیعی برای از بین بردن سلولهای مرده پوست استفاده می شوند اما به پوست آسیب می رسانند. انتخاب یک هیدروکسی
اسید آلفا عاقلانه تر می باشد.
ماسک های مرطوب کننده باید دو بار در هفته استفاده شوند، اما اگر در آب و هوایی خیلی گرم، سرد یا خشک زندگی می کنید و پوست تان خشک شده است باید از ماسک های
مرطوب کننده به طور روزانه استفاده کنید.
در رابطه با ماسک های روشن کننده پوست باید به این نکته توجه کرد که این ماسک ها حاوی مواد لایه بردار و ملتهب کننده هستند که استفاده بیش از حد از آن ها می تواند
مُضر باشد. در مورد ماسک های پاک کننده
هم باید گفت استفاده بیش از اندازه می تواند به پوست آسیب برساند.
طرز استفاده از ماسک :
ابتدا هر نوع آرایشی را از روی پوست تان پاک کنید. بعد در یک فضای مرطوب و گرم مانند حمام قرار بگیرید تا منافذ صورت تان باز شود. حتی می توانید بعد از حمام کردن، صورت تان را
لیف بزنید تا سلول های مرده از روی آن پاک شده و راه برای ورود ترکیبات فعال باز شود.
در صورتی که مایل هستید از ماسک های مرطوب کننده استفاده کنید لایه ای ضخیم از ماسک را روی پوست صورت و گردن بمالید تا پوست آن چه را نیاز دارد جذب کند. می توانید از
سمت پایین به بالا برای کشیدن پوست به سمت بالا و وارد کردن مواد فعال به عمق پوست، صورت و گردن را ماساژ دهید.
به این مساله توجه داشته باشید که نباید مواد را به اطراف چشم که پوست آن بسیار نازک است بمالید چون در این صورت احتمال تورم و تحریک پوست وجود دارد.
نکات مهم درباره استفاده از ماسک :
استفاده از خوبی های چند ماسک مسلما بهتر از یک نوع ماسک خواهد بود. بهترین کار این است که بر حسب نیاز خود مثلا 3 نوع ماسک مرطوب کننده، روشن کننده و جوان کننده را
انتخاب کنید و در طول هفته به نوبت از آن ها استفاده کنید.
هرگز پشت سر هم از دو ماسک استفاده نکنید زیرا پوست نیازمند زمانی برای دریافت مواد فعالی است که روی آن نشسته است.
اگر پوست چرب یا مخلوطی دارید ماسک آب رسان را روی گونه و گردن و هم زمان ماسک پاک کننده را روی پیشانی، بینی و چانه بمالید.
زمانی که ماسک باید روی صورت استراحت کند 10 تا 20 دقیقه است. اگر از ماسک آب رسان استفاده می کنید یا تقویت کننده، می توانید مدت زمان بیشتری آن را روی صورت باقی
بگذارید اما در مورد ماسک های تمیز کننده یا روشن کننده باید آن را در زمان معین نوشته شده روی بسته پاک کرد چون در غیر این صورت احتمال آسیب دیدن پوست وجود دارد.
اگر این نوع ماسک ها را به موقع از روی پوست پاک نکنید، حس گزش و سوزش خواهید کرد.
ماسک ها موادی هستند که معمولاً از محصولات طبیعی تهیه می شوند و برای پاکیزه کردن، خروج مواد زائد از منافذ پوستی، نرم کردن و لطیف کردن پوست ، به کار می روند.
نکته : از تجویز اسکراب و لایه بردارهای دارویی که نیاز به نسخه پزشک دارند در این تاپیک خودداری کنید .این تاپیک فقط مخصوص معرفی ماسک و لایه بردارهای طبیعی و خانگی زده
شده.سوالات پزشکی خودتون رو در [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] مطرح کنید.
منابع : تبیان و myisfahan و بیتوته