سلام دوستان
خیلی زیاد پیش اومده که پیش خودم گفتم چرا قرآن یک معجزست و چرا یک آدم نمیتونسته اون رو نوشته باشه.البته الان به جوابم رسیدم و میخوام این محیط بتونه به کسایی که این سوال رو دارن کمک کنه و همچنین دل همه ی ما رو با پروردگار بزرگمون صافتر کنه
برای همین پیرامون معجزات قرآنی تحقیق کوچیکی کردم و امیدوارم شما هم بهم کمک کنید.
اعجاز عددي قرآن
تساوي عددي و هماهنگي رقمي و تناسب در موضوعات قرآن، موضوعي است كه قدرت بشري از دريافت دقيق آن ناتوان بوده و از توضيح كامل وبيان آن در مي ماند. به عنوان نمونه تعدادي از تناسبهاي عددي آيات قرآن را بيان مي نمائيم.
اجر
واژه(اجر: مزد): 108 بار در قرآن آمده و به همين اندازه واژه (فعل: كار) آمده است.
جزا
كلمه(جزاء: پاداش- كيفر) 117 بار در قرآن به كار رفته و (مغفرت)334 بار. پس آمرزش دو برابر كيفر به كار رفته است!
ابليس
در قرآن لفظ ابليس 11 بار آمده و عيناً به همين تعداد، يعني 11 بار، فرمان به استعاذه (پناه بردن به خدا) تكرار شده است.
آيات
واژه ( آيات: نشانه ها) 382 بار در قران آمده وبا توجه به اينكه واژه ( الناس:مردم) 241 بار و (الملائكة: فرشتگان)86 بار و (عالمين: جهانيان) 73 بار در قرآن بكار رفته، كلمه(آيات) به اندازه مجموع واژه هاي (ناس- ملائكه و عالمين) به كار رفته است.
ايمان
ایمان و مشتقات آن 811 بار در قرآن به كار رفته و لفظ (علم) و مشتقات آن 782 بار و مترادف (علم) يعني(معرفت) با مشتقاتش 29 مرتبه در قرآن آمده است. در نتيجه (علم ) و(معرفت) و مشتقات آن دو، مجموعاً 811 بار تكرار شده اند كه مساوي با لفظ (ايمان) به كار رفته اند.
بر
لفظ برّ( نيكي) و تمام مشتقاتش 20 بار در قرآن آمده كه با واژه (ثواب) و مشتقاتش برابر است.
جحيم
كلمه جحيم( دوزخ) 26 بار در قرآن تكرار شده كه برابر با لفظ عقاب (كيفر) مي باشد.
حرث
واژه حرث( كشت)14 بار در قرآن آمده، و به همين اندازه واژه زراعت ( كشاورزي) به كار رفته است.
دنيا و آخرت
كلمه (دنيا) در قرآن 115 بار به كار رفته و واژه (آخرت) نيز عيناً 15 بار در قرآن آمده است.
رسل
واژه (رسل) 368 بار تكرار شده و واژه نبي 75 بار ، بشير18 بار و نذير 57 بار كه مجموع ارقام مذكور 518 مرتبه است. جاي شگفتي است كه اين عدد با تعداد مواردي كه اسامي پيامبران آمده برابراست. يعني اسامي پيامبرن الهي ( آدم- نوح – موسي و...) نيز 518 بار در قرآن به كار رفته است.
صيام
واژه (صيام: روزه) و (صبر: شكيبايي) و (درجات: بيمناكي) و (شفقت: مهرباني) هر كدام 14 بار در قرآن آمده است.
عقل
كلمه (عقل) و مشتقاتش 83 بار در قرآن آمده و با موارد به كار رفته واژه (نور) در قرآن برابر است .
محبت
واژه (محبت ) و مشتقاتش 83 بار در قرآن آمده كه به همين تعداد واژه ( طاعت : فرمانبرداري ) در آيات وجود دارد .
لسان
كلمه ( لسان: زبان) 25 بار در قرآن آمده است كه با تعداد ( موعظه: پند و اندرز) برابر است.
*منبع
كتاب (اعجازعددي قرآن) متعلق به عبدالرزاق نوفل .
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
تحدی
قرآن معجزه جاويدخاتم الانبياء است.از بدو نزول قرآن در مكه كه با سورههاى كوچك آغاز شد رسول اكرم رسما بر آن «تحدى» كرد، يعنى مدعىشد كه قرآن كار من نيست، كار خداست و از من و هيچ بشر ديگر ساخته نيست كه مانند آن را بياورد و اگر باور نداريد آزمايش كنيد و از هر كسى مىخواهيدكمك بگيريد، ولى بدانيد كه اگر جن و انس پشت به پشت دهند كه مانند آن را بياورند، قادر نخواهند بود.
مخالفان پيغمبر اكرم نه در آن زمان و نه در زمانهاى بعد - كه اكنون چهارده قرن از آن مىگذرد - نتوانستهاند به اين مبارزه طلبى پاسخ بدهند.آخرين سخن مخالفان آن عصر اين بود كه «جادو» است.
خود اين اتهام، اعتراف ضمنى به خارق العاده بودن قرآن و نوعى اظهار عجز در برابر قرآن بود.
مخالفان سرسخت پيامبر از هيچ معارضهاىبا پيغمبر براى تضعيف و مغلوب كردنش مضايقه نكردند و تنها كارى كه به آن دستنزدند - زيرا صد در صد نااميد بودند - همان بود كه پيغمبر مكرر پيشنهاد مىكرد و خود قرآن هم تصريح كرده است، يعنى آوردن لا اقل يك سوره(و لو سورهاى يك سطرى مانند قل هو الله و سوره انا اعطيناك الكوثر)مانند قرآن.
******************
مجموعه آثار جلد دوم صفحه 212
استاد شهيد مرتضى مطهرى
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
نمونههايى از اشارات علمى
در قرآن از اين گونه اشارات علمى و گذرا بسيار است.برخى از اين اشارات از ديرزمان و برخى در ساليان اخير با ابزار علم روشن شده و شايد بسيارى ديگر را گذشتزمان آشكار سازد.دانش مندان-به ويژه در عصر حاضر-در اين باره بسياركوشيدهاند،گرچه افرادى به خطا رفته ولى بسيارى نيز موفق گرديدهاند.نمونههايىاز اين گونه اشارات در بخش اعجاز علمى قرآن در كتاب«التمهيد»ج 6 آمده است،در اين جا به جهت اختصار به چند نمونه بسنده مىكنيم:
رتق و فتق آسمانها و زمين
او لم ير الذين كفروا ان السماوات و الارض كانتا رتقا ففتقناهما «رتق»به معناى«بههم پيوسته»و«فتق»به معناى«از هم گسسته»است.در اين آيه آمده است كهآسمانها و زمين به هم پيوسته بودهاند و سپس از هم گسسته شدند.
مفسران در اين پيوسته بودن و گسسته شدن زمين و آسمانها اختلاف نظرداشتهاند.بيشتر بر اين نظر بودهاند كه مقصود از به هم پيوستگى و گسسته شدن،همان گشوده شدن درهاى آسمان و ريزش باران است، ففتحنا ابواب السماء بماءمنهمر ،پس درهاى آسمان را با آبى ريزان گشوديم».و نيز شكافتن زمين و روييدنگياه،چنان چه مىفرمايد: ثم شققنا الارض شقا فانبتنا فيها حبا ،زمين را شكافتيم وپس در آن،دانه رويانيديم».علامه طبرسى گويد:«و اين معنا از دو امام(ابو جعفرباقر و ابو عبد الله صادق عليهما السلام روايتشده است ،در«روضه كافى»روايتى ضعيفالسند از امام باقر عليه السلام است و در تفسير قمى روايتى كه اتصال سندى ندارد ازامام صادق عليه السلام روايتشده است .
نقش كوهها در استوارى زمين
در نه جاى قرآن از كوهها با تعبير«رواسى»ياد شده است و جعلنا في الارضرواسي ان تميد بهم ،و كوهها را در زمين پا بر جا و استوار نهاديم تا مبادا[زمين]آنان[مردم]را تكان دهد و بلرزاند».
اساسا تعبير از كوهها به«رواسى»بدان جهت است كه«ثابتهايى»هستند كه برريشههاى مستحكم استوار مىباشند و از ماده«رست السفينة»گرفته شده،به معناىلنگر انداختن كشتى است كه به وسيله اين لنگرها در تلاطم آبهاى دريا استوار وپا بر جا مىماند.از اين رو،كوهها هم چون لنگرهايى هستند كه زمين را در گردشها وچرخشهاى خود،از لرزش و تكان باز مىدارد.
هم چنين از كوهها به«اوتاد»تعبير شده،به معناى ميخها،كه زمين را از هم پاشىو فرو ريزى نگاه مىدارد و الجبال اوتادا .
در بخشى از گفتار حضرت امیر (ع)در این باره آمده:«زمين به رغم حركتهاى خود از لغزش ولرزش و فرو پاشيدگى نگاه داشته شد.»از اين گفتار سه نكته به دست مىآيد:
1- زمين داراى حركتهاى گوناگون است،ولى به رغم اين حركتها آرامش وتعادل خود را حفظ كرده است.
2- پوسته زمين مستحكم است و از هم نمىگسلد و لايههايش گسسته نمىشود،تا ساكنان و بارهايش را در درون خود فرو نكشد.
3- زمين در حركت وضعى و انتقالى و برخى حركتهاى ديگر،آرام و استواراست و از مدارهايى كه به طور منظم در آن مىگردد، بيرون نمىافتد.
اين گونه نكتهها امروزه مورد تاييد اكتشافات و پژوهشهاى علمى قرارگرفته است.اين اثر بزرگ كوهها-كه حيات را بر پهناى زمين ميسر ساخته استبه دليل آن است كه سلسله كوههاى پراكنده در پوسته سخت زمين،همانند كمربندزنجيرهاى اطراف زمين را در بر گرفتهاند.
اكنون بهتر مىتوانيم به ظرافت و دقت فرموده امام عليه السلام در خطبه يكم نهج البلاغهپى ببريم،كه به جاى كلمه جبال(كوهها) واژه صخور(صخرهها)را به كار برده«و وتدبالصخور ميدان ارضه،و به كوههاى گران،زمين را ميخ كوب نموده به آن استوارىبخشيده است».اين گفتار،تفسير آيه فوق الذكر است و جعلنا في الارض رواسى انتميد بهم .امام عليه السلام جنبه«صخرهاى»بودن كوهها را در جهت استحكام و استوارىمرتبط مىداند.
سلسله كوههاى سنگى-با پستى و بلندىهايى كه دارند-نقش بزرگى در تعادلزمين و ثبات اجزا و استوارى پوسته آن دارند تا اين كوهها با وجود شعلهور بودندرون و التهاب گداختههاى آن،درهم شكسته و لرزان نشوند.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
دشوارى تنفس با افزايش ارتفاع
و من يرد ان يضله يجعل صدره ضيقا حرجا كانما يصعد في السماء .
در اين آيه از سختى و دشوارى زندگى گم راهان سخن مىگويد و آنان را به كسىتشبيه مىكند كه در حال صعود به لايههاى بالايى جو است و در اثر اين صعوددچار تنگى نفس و فشار سختبر سينه خود مىگردد.
مفسران پيشين در وجه تشبيه،در آيه فوق اختلاف نظر دارند.برخى بر اين باوربودهاند كه مقصود تشبيه به كسى است كه بيهوده مىكوشد تا پرواز كند و مانندپرندگان در آسمان به پرواز در آيد،چون اين كار برايش مقدور نيست ناراحتمىشود و از شدت ناراحتى نفس كشيدن بر او دشوار مىگردد.
ولى امروزه با پى بردن به پديده فشار هوا در سطح زمين و تناسب آن با فشاردرجه خون از داخل بدن،كه موجب تعادل فشار بيرونى و درونى است،وجه تشبيهدر آيه بهتر روشن شده و تا حدودى از ابهامات تفاسير پيشين كاسته شده است.
آب منشا حيات
و جعلنا من الماء كل شيء حي .پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرموده:«كل شيء خلق منالماء» .
طبق آيه فوق و فرموده پيامبر،همه موجودات منشا هستى خود را از آبگرفتهاند.مرحوم صدوق از جابر بن يزيد جعفى-كه از بزرگان تابعين به شمارمىرود-از امام باقر عليه السلام پرسشهايى دارد،از جمله در رابطه با آغاز آفرينش جهانمىپرسد.امام در جواب مىفرمايد:«اول شيء خلقه من خلقه،الشيء الذي جميعالاشياء منه،و هو الماء ،نخستين آفريدهاى كه خدا خلق كرد،چيزى است كهتمامى اشيا از آن است و آن آب است».
پوشش هوايى حافظ زمين
و جعلنا السماء سقفا محفوظا و هم عن آياتها معرضون ،و آسمان را سقفى محفوظ[بر فراز زمين]قرار داديم،كه اينان از نشانههاى آن روى گردانند».
گرد زمين را پوشش هوايى ضخيمى فرا گرفته،كه عمق آن به 350 كيلومترمىرسد.هوا از گازهاى«نيتروژن»-به نسبت 03/78 درصد و«اكسيژن»به نسبت99/20 درصد و اكسيد كربن به نسبت 04/0 درصد و بخار آب و گازهاى ديگر بهنسبت 94/0 درصد تركيب يافته است.اين پوشش هوايى با اين حجم ضخيم و بااين نسبتهاى گازى فراهم شده در آن،هم چون سپرى آسيب ناپذير،زمين را دربر گرفته و آن را از گزند سنگهاى آسمانى كه به حد وفور به سوى زمين مىآيند و ازهمه اطراف،تهديدى هول ناك براى ساكنان زمين به شمار مىروند،حفظ كردهزندگى را بر ايشان امكان پذير مىسازد.
فضا انباشته از سنگهاى پراكندهاى است كه بر اثر از هم پاشيدگى ستارههاىمتلاشى شده به وجود آمدهاند.از اين سنگها به صورت مجموعههاى بزرگ وفراوانى پيرامون خورشيد در گردشند و روزانه تعداد زيادى از اين سنگها موقعنزديك شدن به كره زمين به وسيله نيروى جاذبه به سمت زمين كشيده مىشوند.اينسنگها برخى بزرگ و برخى كوچك و با سرعتى حدود(60-50) كيلومتر در ثانيهبه سوى زمين فرود مىآيند،كه سرعتى فوق العاده است.ولى هنگامى كه وارد لايههوايى مىشوند در اثر سرعت زياد و اصطكاك فوق العاده با ذرات هوا،داغ شده شعلهور مىشوند و در حال سوختن يك خط نورى ممتد به دنبال خود ترسيممىكنند و به سرعت محو و نابود مىشوند كه به نام شهاب سنگ شناخته شدهاند.
برخى از اين سنگ پرتابها آن اندازه بزرگاند،كه از لايه هوايى گذشته،مقدارى ازآن به صورت سنگهاى سوخته با صداى هول ناكى به زمين اصابت مىكند.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
يك چيز بسيار جالب:
اگر تمام حروف مقطعه قرآن را جمع كنيم بعد تكراريها را حذف كنيم مي توان با آنها اين جمله را ساخت:
(( صراط علي حق نمسكه)) يعني: راه علي حق است در آن چنگ مي زنيم.
(مطالب رو از سایت [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] پیدا کردم.)
تذکر: مطالبی رو در جاهای مختلفی از جمله اینترنت راجع به قرآن میخونیم که سعی شده در اونها یه جورایی زیر آب اسلام و قرآن رو بزنن،قبل از هر قضاوتی قرآن رو باز کنید وچیزی که ادعا شده رو ببینید و بعد تفسیرش رو بخونید.البته اگه تو قرآن مورد ادعا رو پیدا کردید.اکثرا چیزایی که ادعا میکنن آیه قرآنه حتی تو قرآن وجود نداره!