همانطور که میدانیم فرمان بسیاری از خودرهایی که میشناسیم از نوع دندان و شانه ای ((راک اند پینیون)) بوده و فقط روی چرخهای جلو عمل می کند .
ولی سامانه ای وجود دارد که فرمان پذیری را نه تنها در چرخهای جلو بلکه برای چرخهای عقب نیز فراهم می کند . بعبارتی قابلیت فرمان پذیری در هر 4 چرخ را میسر می کند !
بعضی خودروهای راه سازی مانند لودرها و نیز اتوبوسهای دو کابین که در کشور ما هم وجود دارند از نمونه های آشنای مجهز به این فناوری هستند .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این سامانه که باعث گردش سریعتر وسیله ی نقلیه و نیاز به فضایی کمتر برای گردش و دور زدن و نیز تغییر لاین حرکت میشود داری سابقه ی کاربرد طولانی است و حتی رد پای آنرا حتی در گاری دستی های چهارچرخه هم میتوان یافت اما تجربه ی کاربرد این سامانه در خودروها را شاید بتوان طبق آنچه سایت 4wdonline عنوان کرده به 114 سال قبل و به تراکتورهای ساخت شرکت فرانسوی Latil مدل 1898 مربوط دانست .
سامانه ی فرمان پذیری 4 چرخ در ساده ترین شکل خود دارای طراحی صرفاً مکانیکی و یا مکانیکی-هیدرولیکی است که شمای کلی آن در تصویر زیر مشهود است :
نمونه ی این طرح ساده را در Ford GP که نوعی جیپ ویلیز ((Willys MB)) مربوط به جنگ دوم جهانی است میتوان دید .
Ford GP
یک نمونه ی دیگر :
تراکتور 80 اسب بخاری Caldwell مربوط به 1910
امروزه این فناوری توسعه یافته و حتی سامانه های 4WS از نوع الکتروهیدرولیکی نیز ابداع و حتی در خودروهای سواری نیز استفاده میشوند .
سامانه ی فرمان پذیری 4 چرخ در هوندا پرلیود 1994 .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اما تفاوتی که نوع پیشرفته تر این سامانه در خودروهای سواری از قبیل جدیدترین نسل ب ام و سری 7 ایجاد کرده آنست که برای فرمان پذیری بهتر، تا سرعت 40 تا 45 km/h گردش چرخهای عقب در جهت مخالف چرخهای جلو است ولی در سرعتهای بالاتر
گردش چرخهای عقب موافق چرخهای جلو میشود .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]