تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




نمايش نتايج 1 به 2 از 2

نام تاپيک: گزارش یک پروژۀ بارسازی (Chrysler Windsor مدل 1948).

  1. #1
    داور انجمن موسیقی powerslave's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2006
    محل سكونت
    The Endless River
    پست ها
    2,259

    پيش فرض گزارش یک پروژۀ بارسازی (Chrysler Windsor مدل 1948).

    این اولین پست من تو انجمن اتومبیل هست و مطمئن نیستم جای درستی برای ارسالش انتخاب کردم. اگه مدیرا و همکارای این بخش صلاح دونستن، به جای مناسب منتقلش کنن.
    ضمناً این مطلب رو یکی از دوستانم برم ایمیل کرده. من دوباره مطلب رو فرمت بندی میکنم و ایرادهای تایپیش رو بر طرف میکنم. امیدوارم خوشتون بیاد.




    نام اتومبیل : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .کرایسلر (Chrysler).
    مدل: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .ویندسور (Windsor).
    سال ساخت : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1948.
    مدت زمان بازسازی : . . . . . . . . . . . دو سال (شهریور 1382 تا شهریور 1384).
    مالک اتومبیل : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .سازمان میراث فرهنگی کرمان.
    بازسازی کننده : هاشم نساج کریمی کارشناس اتومبیل های قدیمی و تاریخی.
    محل بازسازی : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .کرمان، مشهد.



    این اتومبیل از سال 1340 تا سال 1382 در گوشه یک باغ تاریخی بصورت متروک رها شده بود. بعدها این باغ در اختیار سازمان میراث فرهنگی کرمان قرار گرفت. ظرف مدت 42 سال تقریبا 60 درصد اتومبیل نابود شده و از بخش های داخلی و موتوری چیزی باقی نمانده بود.




    زیر کاپوت شکسته و صدمه خورده اتومبیل، فقط یک موتور و پروانه باقی مانده بود و از رادیاتور، دینام، استارت، کاربراتور، دلکو و بطور کلی لوازم جانبی موتور چیزی به چشم نمی خورد.




    در تابستان 1382 بدستور رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی کرمان و پیگیری مسئولین آن سازمان بازسازی اتومبیل زیر نظر آقای هاشم نساج کریمی آغاز گردید. بهتر است بقیه داستان را از زبان ایشان بشنویم:

    برای بازسازی ابتدا مطالعات بسیاری صورت گرفت. بدین معنی که ضمن بررسی کامل وضع باقیمانده، عکس های متعدد از داخل و خارج اتومبیل تهیه کردیم.





    اتومبیل آسیب زیادی دیده بود. طی سال های گذشته بر اثر زلزله بخشی از دیوار گلی باغ روی اتومبیل فرو ریخته ضمن وارد کردن صدمه به سقف و اطاق مقدار زیادی خاک و آوار به داخل اتومبیل ریخته شده بود. ابتدا به کمک کارگران حدود 300 کیلو خاک و خاشاک و آوار 40 ساله را با بیل از درون اتومبیل تخلیه کردیم.





    لاستیک های اتومبیل ظرف این مدت شکسته و بصورتی خشک و محکم به رینگ چسبیده بود که ناچار شدیم آنها را با استفاده از فرز قطعه قطعه کنیم تا رینگ ها آزاد گردد. با استفاده از تعدادی لاستیک مستعمل، مجدداً اتومبیل را قابل جا به جایی کردیم. ابتدا با شلنگ آب فشار قوی تمام قسمتهای درونی، بیرونی و زیرین را بدقت شستشو دادیم بطوریکه گل و لای فراوان از قسمتهای مخفی اتومبیل خارج شد. این شستشو بدان سبب صورت گرفت که قسمتهای صدمه خورده و پوسیده مشخص شود. سپس موتور اتومبیل پیاده شد و به تعمیرگاه فرستاده شد .




    در مرحلۀ بعدی بخش های مختلف نظیر درب ها، گلگیرها، کاپوت و رکاب ها را پیاده کردیم .





    صافکاری اتومبیل با وسواس و دقت زیاد انجام شد. تمام قسمت های آسیب دیده مرمت و بازسازی گردید و سپس قطعات پیاده شد و بصورت مجزا روی بدنه سوار شد تا از صحیح بودن درزها و قوس های بدنه اطمینان پیدا کنیم.




    بجای رادیاتور به یغما رفته، یک رادیاتور جدید توسط یک رادیاتور ساز قدیمی ساخته شد.




    برای اطمینان از عدم پوسیدگی های مخفی و نیز صاف بودن بدنه تمام اتومبیل بصورت آهن درآمد. [من خودم نفهمیدم دقیقاً منظورش چیه. فکر کنم منظورش اینه که رنگ روش رو از بین بردن.].




    کارگران نقاش ماهری بکار گرفته شدند تا با بتونه کاری صحیح بدنه را آماده ته رنگ نمایند.





    بدلیل بزرگی و وسعت کاپوت جلو و عقب، هر دو قسمت پیاده شد تا کار بتونه کاری بهتر انجام شود.





    به موازات انجام کارهای فوق، قطعات شکسته و گم شده بدنه از طریق قالب گیری، ریخته گری و آبکاری ساخته می شد که این بخش سخت ترین قسمت بازسازی بود. بعنوان مثال از یک دستگیره اصلی باقیمانده، دوازده عدد قالب گرفته شد و ریخته گری شد و پس ازپرداخت کاری و آبکاری چهار عدد از بین آنها انتخاب شدند و بقیه را کنار می گذاشتیم.





    تعمیر موتور قدیمی بخشی دیگر از کار بود. طی سالهای گذشته شمع های روی موتور را باز کرده و برده بودند که به این ترتیب آب باران و رطوبت و خاک به درون سیلندرها نفوذ کرده و پیستون ها بدلیل زنگ زدگی سیلندر و رسوب املاح، به سیلندر چسبیده بودند بطوریکه ناچار پیستون ها را با قلم و چکش شکستیم. تمام قطعات موتور پیاده شد و توسط استاد کاری ماهر بنام آقای محمد علی فروزش در کرمان تعمیر شد.





    جلو پنجره زیبای اتومبیل توسط یک کارگر هنرمند از هم جدا شد و پس از تمیزکاری و پرداخت، مجدداً روی هم سوار شد.





    نوارهای زینتی دو طرف بدنه و روی گلگیرها مطابق نمونه اولیه از استیل ساخته شد و پس از پایانِ رنگ آمیزی به دقت رو بدنه نصب شد. لازم به توضیح است که قبل از رنگ آمیزی تمام واشرها، جلو پنجره ، سپرها و سایر قطعات تزئینی آماده شده، برای آزمایش روی اتومبیل سوار و پس از اطمینان از درست قرار گرفتن آنها مجدداً پیاده شدند. بالاخره بعد از دو سال کار مداوم و طاقت فرسا اتومبیل در شهریور 1384 به کرمان حمل و تحویل سازمان میراث فرهنگی کرمان گردید. و اینک در باغ موزه هرندی و در محلی مناسب به معرض تماشای عموم گذاشته شده است.






    بسیاری از مردم کرمان که طی سالها لاشۀ این اتومبیل را دیده بودند با شگفتی و شادی اتومبیل بازسازی شده را تماشا می کردند و همین شادی ها و تحسین ها پاداش من بود و خستگی دو سال کار را ازتنم زدود. این کوچکترین کاری بود که برای ایران عزیز و بخصوص شهر آبا و اجدادی ام انجام دادم.


    قبل از بازسازی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . بعد از بازسازی










    *********************************


    خوب من تا جایی که در این زمان حوصله داشتم اشتباه های نوشتاریِ متن رو اصلاح کردم. اگه متن اصلی رو میدیدین، مشخص بود که این آقا همچین با سواد نیست. به عنوان مثال چندین بار به جای کلمۀ "مجدداً" از کلمۀ "مجزا" استفاده کرده بود و تمام نشانه گذاری هاش اشتباه بود و چند جا اصلاً جمله هاش معنی نمیداد. من فکر نمیکنم یک مهندس طراح اتومبیل یا یک فرد دانشگاهی در رشته ای دیگه همچین اشتباه هایی رو انجام بده. به نظرم این آقا از روی علاقۀ فردی این کار رو ادامه داده تا جایی که ادارۀ میراث فرهنگی یک شهر ایشون رو شایستۀ انجام همچین کاری میدونه. نحوۀ انجام بعضی کاراشون نشون میده که هنوز برای خیلی از کارامون روش مشخصی نداریم مثل اونجاش که گفت سیلنندر ها رو با چکش و قلم شکافتند!
    و نهایتاً چیزی که الان میبینیم، ظاهر خیلی زیبایی داره ولی مشخص نیست از لحاظ فنی چقدر به اتومبیل اصلی شبیه باشه چون بر طبق متن، سیلندر ها و رادیاتور رو ساختن و خیلی قطعات دیگه مثل شمع ها و ... رو تعویض کردن.
    به هر حال همینقدرش هم هدف اصلی ادارۀ میراث فرهنگی که همون نمایش این اتوموبیل قدیمی باشه رو بر آورده میکنه. به نظر من که بسیار ظاهر زیبا و شیکی داره. یک دل نه صد دل عاشقش شدم .
    Last edited by powerslave; 21-11-2011 at 06:49.

  2. 19 کاربر از powerslave بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  3. #2
    داره خودمونی میشه majid_98's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2011
    محل سكونت
    پایتخت قدیم
    پست ها
    164

    پيش فرض

    جالب بود
    عکس بزرگتر ازش نداشتی؟

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •