با سلام به همه ی دوستان عزیز،امید است که همه شاد و سرحال به زندگی ادامه دهید ...
من در سفری که به منطقه آزاد اروند داشتم با توجه به دوستانی که در منطقه آزاد داشتم ( بنگاه دار و غیره ... ) قصد تست و تجربه رانندگی با ماشین های منطقه آزاد اروند رو داشتم و خب سوار ماشین هایی که میخواستم شدم اما خیلی ها هم نشد که سوار بشم یا اونجور که میخواستم تست کنم ( به دلیل وجود صاحب ماشین ) و فیلم برداری و عکاسی هنگام تست هم بنا به دلایل خاص نشد که انجام بدم . اما تجربه رانندگی با چند خودرو رو به صورت تک تک در اینجا در خدمتتون میزارم . امیدوارم لذت ببرید .
اولین خودروی مورد تست و بحث آزرا 2012 هست که به سفارش محمد جان (mohammad sky star ) حسابی این خودرو رو بالا پایین کردم و یه دوری هم باهاش زدم که در ادامه خواهید دید.
نام خودرو : آزرا
مدل 2012
شرکت سازنده : هیوندای
کلاس خودرو : سدان 4 درب لوکس
حجم موتور 3000 سی سی
حجم باک : 80 لیتر
سقف سرعت 265 کیلومتر
قدرت : 250 اسب بخار – شتاب صفر تا 100 حدود 8 ثانیه – مصرف سوخت ترکیبی حدود 10 لیتر در هر 100 کیلومتر
قیمت با آخرین آپشن های روز دنیا 34.000 دلار ( ایالات متحده آمریکا ) - قیمت در منطقه آزاد اروند 42 ملیون تومان !!!!!
البته مدل 2400 سی سی هم داره که دقیقا موتور سوناتا YF هست و برخلاف کم حجم بودن این موتور شتاب و سرعت و مصرف عالی داره که بعدا درموردش صحبت میکنم .
در ابتدا وقتی از روبه رو به آزرای جدید نگاه میکنیم در یک نگاه سوناتا YF رو میبینیم اما وقتی باز هم دقت میکنیم متوجه ترکیبی از سوناتا و جنسیس میشیم . این یعنی دقیقا جایگاهی که هیوندای برای آزرا در نظر گرفته . خودرویی بین سوناتا و جنسیس .
باید قبول داشت از روبه رو چهره ی آنچنان جذابی نداره اما این کاملا سلیقه ایی هست .

جلو پنجره های جذاب و سنتی هیوندای آزرا 2012

قیمت این خودرو به دلیل نایاب بودن شاید !!! خیلی به نسبت قیمت کارخانه گران تر هست . اما در نهایت 42 ملیون تومان برای این خودرو قیمتی کاملا رویایی هست . ( بعد از تولید انبوه و ورود به بازار جهانی قیمت تا 38 ملیون کاهش پیدا خواهد کرد و مدل های کم آپشن تر هم ارزان تر خواهند بود . همینطور مدل 2400 سی سی چیزی حدود 32 ملیون تومان پای شما آب خواهد خورد منتها فقط برای منطقه آزاد
و چه غم انگیز است ...

خط و خطوط روی بدنه کاملا به سوناتا شباهت دارد . اصلا از بقل تفاوتی رو بین این رو خودرو احساس نمیکنید ( همونطور که در مدل های قبلی هم به همین صورت بود ) البته آزرا کمی بزرگتر و کشیده تر هست . سقف این خودرو هم پانوراما و تمام شیشه هست .
چراغ های عقب این خودرو بی نهایت زیبا و جذاب طراحی شدن . الهام گرفته از مدل قبلی آزرا و البته کمی کپی از آستون مارتین DBS !!!
شاید تعجب کنید ولی چراغ های عقب آزرا 2012 توی شب بدن شک به شما میگوید من آستون مارتین هستم . نوع روشن شدن چراغ ها و بالا بودن به نسبت صندوق عقب کپی آستون هست و در روز هم از فاصله 20 متری شما را به اشتباه میاندازد که من آستون هستم نه هیوندای !
واقعا زیباست . رنگ چراغ های ال ای دی عقب قرمز (مثل سوناتا) و به حالت لوله ایی کشیده شده . درست مثل سوناتا ولی کپی آستون . ( به سفیدی داخل چراغ ها دقت کنید )



نوبت به داخل خودرو میرسه . این قسمت واقعا پر هیجان هست . وقتی درب خودرو رو باز میکنید حیرت زده میشوید !!! حتی با یک نگاه متوجه هماهنگی فوق العاده ، زیبایی و کیفیت بینظیر آزرا میشید . کیفیتی که اصلا با مدل های قبلی قابل قیاس نیست . ادوات داخلی با اوج ظرافت و زیبایی طراحی شدن . باید یه خسته نباشید به این خودرو ساز کره ایی گفت . با چه سرعتی پیشرفت کرد و به اینجا رسید .
من از نظر رتبه کیفیتی با لکسوس مقایسش میکنم . اگر از لکسوس با کیفیت تر نباشه قطعا کمتر هم نیست .
هماهنگی و زیبایی داخلی بی نظیره .
درب سمت شاگرد :

داشبورد :

زیبایی منحصر به فرد داشبورد با تزیین نوار کرومی و آلومنیومی ( با مدل قبلی آزرا مقایسه کنید ، هیچ وجه اشتراکی نیست ! )

فرمان و مخلفات :

درب سمت راننده ( علامت صندلی گرمکن و سرد کن و ماساژور پشت کمر )

دنده :

کنسول وسط :

درب عقب آزرا 2012

فضای سرنشینان عقب : ( واقعا جادار و عالی هست . از سوناتا حدود 10 سانت فضای بیشتری داره .

ایجاد ایرکندیشن عقب :

درب عقب :

درب عقب دارای آفتاب گیر داخلی :

نمای زیبا از سقف فرم خورده آزرا 2012

فضای صندوق عقب :


رانندگی با آزرا 2012 ...
آزرا 2012 بسیار خودروی دوست داشتنی هست . وقتی وارد فضای کابین میشوید راحتی و آرامش کامل را احساس خواهید کرد .
بعد از روشن کردن ماشین و تنظم کردن سیستم ارکندیشن شروع به حرکت میکنم . با سرعت 40 کیلومتر و دنده 2 هیچ صدایی از موتور نمیاد . روی دست انداز ها کمی خشک عمل میکنه ( توی همین سرعت ) کمی بیشتر گاز میدم سرعت روی 60 میره و منتظر دنده 3 هستم ولی نه ! 70 که میرسم ماشین میره دنده 3 و پام رو تا آخر روی گاز فشار میدم ! صدای موتور بلند میشه و شتاب بینظیره. سرعتم رو به 140 میرسونم احساس میکنم با 40 کیلومتر داره میره . روی دست اندازه ها خیلی خشکه و اصلا به قیافش نمیاد ! شاید چون نو هست اینطوره !
با دور موتور 5 اصلا صدایی از موتور نمیاد . البته شیشه ها بالا بودن . ترمز میکنم ، عالیه . موقع ترمز احساس کردم عقب ماشین کامل خوابید ، مثل اینکه یکی از پشت ماشین رو بگیره . واقعا عملکرد ترمز عالی بود . احساس امنیت به آدم میده .
دوباره راه افتادم اینبار با شتاب پام رو تا ته گذاشتم روی گازه . بدون بکس و باد شتاب گرفت ولی اونطوری که فکر میکردم نه ! شتاب اولیه جالب نبود !کمی مکث داره و از حداکثر توان مونور استفاده نمیکنه . ولی خوب بود . حدود 12 ثانیه به 100 رسیدم البته یک بار بیشتر تست نکردم چون ماشین نو بود نمیشد .
توی پیچ نشد ماشین رو تست کنم ولی با 110 تا یک پیچ متوسط رو مثل آب خوردن رد کردم یعنی خیلی عالی. توی مورد هندلینگ تا ماشین توی گردنه نیافته نمیشه نظری داد اما ماشین کاملا قرص و راحت میپیچه و فکر میکنم از 100 امتیاز هندلینگ به راحتی 80 امتیاز رو بگیره .
دقایقی بعد ماشین به خونش برگشت و منم همینطور .