سريال سقوط آزاد را عليرضا اميني در 8 قسمت كارگرداني كرده است
پليس و دختر تبهكار در سقوط آزاد
پخش مجموعه هشت قسمتي سقوط آزاد به كارگرداني عليرضا اميني و به تهيهكنندگي حبيبالله كاسهساز از ديشب آغاز شده است. اين مجموعه تلويزيوني به سفارش شبكه يك سيما و همكاري اداره سينمايي ناجا براي پخش درهفته نيروي انتظامي تهيه شده است، در يكي از شبهايي كه اين سريال پليسي در حال تصويربرداري بود، براي تهيه گزارش از پشت صحنه آن به محل تصويربرداري رفتيم.

جمعيت زيادي در اطراف يكي از برجهاي بزرگ حوالي بلوار فرحزادي ايستادهاند. قرار است يكي از اصليترين سكانسهاي اين مجموعه به تصوير كشيده شود. تعداد زيادي از هنروران نيروي انتظامي به همراه چند ماشين پليس هم در صحنه هستند. شايد اگر حضور دوربين و عوامل تصويربرداري نبود گمان ميرفت كه اينجا محل وقوع حادثهاي است.قرار است در اين صحنه نيروهاي پليس وارد محل اختفاي شخصيت اصلي داستان به نام مانا با بازي روناك يونسي شوند و مانا هم به محض اطلاع از حضور پليس در محل از شوتينگ زباله فرار كند.
عليرضا اميني، كارگردان اين مجموعه در حال هدايت بازيگران است. پوريا پورسرخ و حامد بهداد در اين سريال نقش پليس مخفي را بازي ميكنند و هيچكدام از آنها لباس نيروي انتظامي به تن ندارند. عليرضا اميني پس از چندتله فيلم كه براي تلويزيون ساخته، اولين سريال تلويزيوني خود را با مضموني پليسي جلوي دوربين ميبرد. پس از فيلمهاي «هفت دقيقه تا پاييز» و «انتهاي خيابان هشتم» اين سومين همكاري حامد بهداد با عليرضا اميني است.
وقتي پليس درست عمل نميكند
مجموعههايي كه با موضوع نيروي انتظامي ساخته ميشوند، معمولا از حضور يك مشاور انتظامي هم بهره ميبرند. سرهنگ مددي، مشاور انظامي اين سريال در حين اينكه هنروران انتظامي خود را براي صحنه بعدي راهنمايي ميكند، چند دقيقهاي هم با ما همكلام ميشود. وقتي از او ميپرسم با توجه به اينكه نيروي انتظامي اسپانسر(حامي مالي) اصلي اين مجموعه است، آيا قرار است حضور پليس، حرف اول و آخررا در اين مجموعه بزند؟ وي در پاسخ ميگويد: خير چرا كه هدف اصلي ما تعامل خود صدا و سيماست.
لازمه مجموعههايي كه به نوعي پليس در آنها حضور دارد، اين است كه بايد يك مشاور انتظامي حتما در كنار گروه سازنده حضور داشته باشد و اين اتفاق به اين معنا نيست كه پليس حرف اول و آخر را در اين مجموعه ميزند. اين حضور صرفا به منزله يك تعامل دو جانبه است، هرچند اسپانسر اصلي سريال سقوط آزاد معاونت سينمايي ناجاست. حضور ما هيچ وقت باعث نشده از تهيهكننده و كارگردان بخواهيم تمام و كمال آنگونه كه پليس ميخواهد، رفتار كنند. وقتي از او ميپرسم كه آيا حضور پليس در اين مجموعه، متفاوت از ديگر مجموعههاست؟ در پاسخ ميگويد: به هر حال نقش حضور پليس در هر كار و مكاني، ايجاد امنيت است. آنچه در آخر ممكن است متفاوت به نظر بيايد، نحوه نگارش و پرداخت داستان است. حتي خيلي اوقات تغييراتي هم در سر صحنه اعمال ميشود. برايمان مهم اين بود كه در اين سريال نشان دهيم در زندگي روزمره هم خيلي اوقات پليس بدرستي عمل نكرده است و اين دقيقا همان چيزي است كه محتواي پليسي سريال سقوط آزاد را از ديگر مجموعههايي با اين مضمون متفاوت ميكند.
براي باختن نيامدهام
با شمارش عليرضا اميني و آمادهباش گروه، اولين سكانسي كه قرار است در شب كليد بخورد، آغاز ميشود. در اين صحنه قرار است حامد بهداد، پوريا پورسرخ و الهام حميدي كه او نيز نقش پليس را در اين مجموعه ايفا ميكند، به همراه جمعي از گروه نيروي انتظامي اسلحه به دست وارد ورودي ساختمان شوند. مطابق خيلي از صحنههايي كه براي بار اول باب طبع كارگردان گروه نيست، اين سكانس هم به برداشت دوم و سوم ميرسد. اميني معتقد است ميزانسي كه براي اين سكانس در نظر گرفته، بايد كمي تغيير كند و به قولي زاويه دوربين براي گرفتن اين نما چندان مناسب نيست. فرصت خوبي است كه سراغ پوريا پورسرخ برويم كه در حضوري متفاوت اين باردر يك سريال اكشن پليسي در نقش سروان پويا در تلويزيون ظاهر ميشود. خودش ميگويد يكي از دلايلي كه بشدت مرا راغب كرد تا در اين مجموعه حضور داشته باشم، اين بود كه نوع فيلمسازي و كار عليرضا اميني را بسيار دوست دارم و زماني كه پيشنهاد بازي در اين سريال به من داده شد، آن را فرصت خوبي دانستم و پذيرفتم كه در آن بازي كنم. اين حضور ميتواند غيبت چند ساله مرا در تلويزيون جبران كند. پورسرخ معتقد است گروهي كه در آن حضور دارد، يكي از حرفهايترين گروههايي است كه در چند سال اخير، همكاري در كنار آنها را تجربه كرده است.
او در ادامه ميگويد يكي از نكات قوت سقوط آزاد اين است كه اين بار خود پليس، باني توليد يك كار نمايشي شده است و اين مساله به جذابيتهاي كار ميافزايد. نوع روايت و جنس پلانهايي كه طراحي شده، بسيار خاص و متفاوت است و حتي نوع بازي كه از بازيگران گرفته ميشود، به لحاظ سبك كاري آنها بسيار جديد است. وي ميافزايد: جنس بازيام در سقوط آزاد را دوست دارم و فكر ميكنم چنين تركيبي از حضور بازيگران در يك كار نمايشي براي تلويزيون بيسابقه است. من براي باخت وارد ميدان بازيگري نشدهام. درست است كه به دنبال خيلي چيزهايي بودم كه شايد هنوز فرصت تجربه آنها را به دست نياوردهام ولي از آنجا كه هميشه خودم را در گروه و مجموعه يك فيلم ميبينم، سعي ميكنم حضور خوبي در كنار عوامل اين گروه داشته باشم.
برداشت مجدد صحنه آغاز ميشود. چند ماشين پليس بسرعت وارد فضاي خاكي اطراف ساختمان ميشوند و چيزي كه براي عليرضا اميني در اين صحنه خيلي مهم است، سرعت عمل بازيگران در پياده شدن از ماشينها و حركت سريع به سمت ورودي ساختمان است. پوريا پورسرخ كمي در حركت خود تعجيل ميكند و اتومبيل شاسي بلندي كه سروان پويا، پليس مخفي سوار بر آن است. با صداي مهيبي به يكي از ماشينهاي پليس برخورد ميكند. اين جور اتفاقات معمولا در سريالهاي پربازيگر و هنرور بيسابقه نيست و برداشت مجدد اين سكانس كمي به تعويق ميافتد.
بهداد در سقوط آزاد
حامد بهداد از آن دسته بازيگراني است كه در هر بار حضور خود چه در سينما و چه در تلويزيون حرفهاي جديدي براي گفتن دارد. هرچند به گفته خيليها يك جنس بازي خاص دارد ولي نوع گريم چهرهاش و لحن جديدي كه در بيان نقشش در سقوط آزاد به كار گرفته، از او چهره جديدي ارائه ميكند. بهداد معتقد است در همه جاي دنيا خود پليس به تنهايي جذابيت ندارد و قضاوت و نقدي كه به نوع بازيگر ايفاگر نقش پليس وارد ميشود، هميشه حرف و حديثهاي خاص خود را به همراه دارد.
بهداد: اين سريال، در ادامه كارهاي ديگر من است و قرار نيست اتفاق خاصي هم رخ دهد. هرچند وضعيت فيلمسازي و سريالسازي را در شرايط فعلي چندان مساعد نميبينم ولي شرايط قرار نيست از سرعت بازيگري من بكاهد
او ميگويد صرفا به اين دليل كه قرار بود نقش پليس را بازي كنم، اين نقش را نپذيرفتم. شايد تجربه كار اكشن خيلي در سينماي ايران در حال حاضر جايگاهي ندارد. چرا كه به هر حال وقتي پاي پليس در ميان باشد؛ به تبع آن، امكانات انتظامي اعم از خودرو و با هليكوپتر و خيلي چيزهاي ديگري هم لازم ميشود و همه اينها هم وقتي مهياست كه خود نيروي انتظامي به نوعي در كار دخيل باشد.
حامد ميافزايد: فضاي اكشن اين كار، بسيار زياد بود خيلي جاها مجبور بوديم بزرگراهها و حتي برخي تونلها را هم ببنديم و خب اين اتفاق قطعا همكاري همه جانبه نيروي انتظامي را ميطلبيد. ژانر پليس در همه دنيا ژانر بسيار جذابي است كه متاسفانه در سينماي ما دارد به يك ژانر مرده تبديل ميشود. اميدوارم تلويزيون با نمايش اين مجموعه، گام متفاوتي در احياي آثار پليسي در سينما ندارد.
حامد بهداد مدتهاست در سريالهاي تلويزيوني بازي نكرده است و حالا در سريال سقوط آزاد نقش سرگرد صابري سومين تجربه خود را با عليرضا اميني مقابل دوربين برده است. وقتي از او ميپرسم سريال سقوط آزاد چقدر با ديگر كارهاي او تفاوت دارد؟ در پاسخ ميگويد: اين سريال، در ادامه كارهاي ديگر من است و قرار نيست اتفاق خاصي هم رخ دهد. هرچند وضعيت فيلمسازي و سريالسازي را در شرايط فعلي چندان مساعد نميبينم ولي شرايط قرار نيست از سرعت بازيگري من بكاهد.
اكشن در نيمه شب
در سريالهاي پليسي و اكشن كه حجم لوازم صحنه و بازيگران زياد هستند، مديريت توليد، كار چندان سادهاي نيست. محمدرضا راستگو، مدير توليد سريال سقوط آزاد است. وي حدود 22 سال است كه در حوزه تلويزيون و سينما مشغول به كار است. سريال در چشم باد، شيخ بهايي از جمله كارهاي او در زمينه مديريت توليد است.
وي درباره سريال سقوط آزد ميگويد: تلاش شبانهروزي همه گروه براي رسيدن به اين هدف كه بتوانيم اين سريال را در هفته اول مهرماه روي آنتن بفرستيم، پيش توليد اين سريال از اول مرداد ماه آغاز شد و از 24 مرداد هم نخستين سكانس از اين مجموعه جلوي دوربين رفته است. راستگو در ادامه ميگويد اين سريال لوكيشنهاي زيادي داشت و در عين حال كار پربازيگري بود. هماهنگي توليد اين كار در زمان كمي كه ما داشتيم، واقعا كار دشواري بود.
دوربين دوم از طبقه چهاردهم صحنه را دنبال ميكند. كمكم جمع زيادي از همسايگان هم براي تماشاي صحنه فيلمبرداري به گروه اضافه ميشوند. ساعت به نيمه شب نزديك ميشود و عوامل سريال، ساعتي را براي صرف شام دست از كار ميكشند. در اين ميان، حامد بهداد با عليرضا اميني در حال گفتوگو براي بازي در سكانس بعدي هستند.
امير پرتوزاده صدابردار سريال سقوط آزاد است كه از سال 74 فعاليت كارياش را در زمينه سينما و تلويزيون آغاز كرده است. وي درباره كارش در اين سريال ميگويد: اين مجموعه از جمله كارهايي است كه سكانسهاي خارجي زيادي داشته و با حضور تعداد زيادي هنرور و صحنههاي اكشن در عين حال نبايد ديالوگي هم از دست ميرفت.
وي ميافزايد: كاركردن با عليرضا اميني، دشواريهاي خاص خود را دارد چرا كه از نظر او، همه چيز بايد به بهترين شكل ممكن انجام شود و بهترين نتيجه به دست آيد. مشكلي كه در اين كار وجود دارد، اين است كه گاهي مجبوريم برداشتهاي مجددي براي صدا داشته باشيم و در عين حال كار كردن در خيلي از لوكيشنها اين فرصت را در اختيار ما قرار نميدهد. خوشبختانه در چندين تله فيلم با اين كارگردان همكاري داشتهام و تا حد زيادي سليقه او را ميشناسم.
صحنه براي تعقيب و گريز سكانس بعدي در حال آمادهسازي است. عليرضا اميني بيسيم به دست فرمان ميدهد كه خيابان كنار برج فقط براي عبور و مرور ماشينهاي پليس آماده شود.
الهام حميدي نقش «سروان كيا» را در اين سريال به عهده دارد. شايد اين حضور براي او كه طي اين سالها عادت كردهايم او را هميشه در نقشهاي مهربان و معصوم ببينم، به نوبه خود تازگيهايي داشته باشد. خودش ميگويد تا به حال نقش پليس را بازي نكرده بودم و با توجه به اينكه حضور خانمها در فيلمها و سريالهاي تلويزيوني در نقش پليس محدوديتهايي را نيز به همراه دارد ولي بازي در اين نقش براي من تجربه خوبي بود.
حميدي معتقد است اين اولين بار است كه يك پليس زن در تلويزيون ايران پررنگ نشان داده ميشود و از آنجا كه اين نقش به نوعي بايد براي جامعه الگو باشد، بايد نكاتي را در ارائه نقش رعايت ميكرديم. در كنار الهام حميدي يك پليس زن ديگر هم حضور دارد كه از همكاران نيروي انتظامي و به نوعي مشاور خانمها در ارائه نقش پليس است.
اسماعيل آقاجاني، مدير تصوير برداري سريال است.تصاوير سريال سقوط آزاد تنها با يك دوربين ضبط ميشود. البته طي كار سكانسهايي هم وجود دارد كه با 2 دوربين گرفته ميشود.
آقاجاني درباره اين سريال ميگويد: يكي از خصوصيات برجسته اين مجموعه اين است كه تمامي تصوير آن به صورت دوربين روي دست گرفته ميشود چرا كه اساس كار بر اين مبناست كه بيننده با يك كار اكشن روبهرو شود. البته در جاهايي هم سعي شده تا مخاطب سكون را در نوع تصاوير ببيند و با ايجاد يك كنتراست قابل قبول تماشاي اين تصاوير براي بيننده خستهكننده نباشد.وي در ادامه ميافزايد: ميزانسنهاي اين سريال اساسا به صورت سكانس پلان است و سعي شده تا پلانهاي خاصي براي صحنههاي مهيج كار طراحي شود.
ابزار جديد براي پليس
يك كار پليسي به لحاظ طراحي صحنه، خصوصيات ويژهاي ميطلبد. ميلاد كزازي، طراح صحنه و لباس اين مجموعه معتقد است برخلاف خيلي كارها كه عموما طراحي خاصي در آنها اعمال نميشود، سقوط آزاد جزو سريالهايي است كه به اين نكته توجه ويژهاي دارد. چون در اين سريال قرار است چهره جديدي از پليس و نوع عملكرد او به نمايش گذاشته شود. شايد اين بار برخلاف تصور بيننده ماشينهاي جديدي در اختيار نيروهاي پليس گذاشته شده و حتي از چراغ گردانهاي جديدي براي ماشين پليس استفاده و خيلي از دكورها براي اين كار ساخته شده است. ما حتي كمدهاي اسلحه براي اين كار ساختيم. به لحاظ طراحي لباس هم بايد بگويم كه تا حدود 90 درصد لباسها براي بازيگران دوخته شد و سعي كرديم قالب طراحي لباسمان براي نقش پليس به اينگونه باشد كه اقتدار هميشگي پليس را همچنان حفظ كند.
سريال سقوط آزاد درباره 2 پليس جوان است كه در پي رازگشايي از پرونده دختري تبهكار هستند. حامد بهداد، پوريا پورسرخ، روناك يونسي، الهام حميدي، فخرالدين شريف، خسرو شهراز، سمانه جلالي، بيتا بيگي و علي عراقچي بازيگراني هستند كه در اين فيلم ايفاي نقش كردهاند.
عوامل ديگر سريال «آخرين روز» عبارتند از: مجري طرح: محسن كاسهساز، دستيار اول كارگردان: ايمان يزدي، مديربرنامهريزي: عليرضا نسايي، مديرتصويربرداري: اسماعيل آقاجاني، طراح گريم: سعيد ملكان، طراح صحنه و لباس: ميلاد كزازي، آهنگساز: ستار اوركي، جلوههاي ويژه: حميد سليماني، تدوين: حميد سليميان، مديرتوليد: محمدرضا راستگو، مدير تداركات: حميدرضارجايي، مديرگروه بدلكاران: عرشيا قدسي، ناظر كيفي ناجا: سرهنگ چمني، ناظر انتظامي: سرهنگ مددي.
شبنم مدني / روزنامه جامجم
پنجشنبه 14 مهر 1390