درود.
راستش رو بخواهید من زیاد بلد نیستم فقط چند بار سعی کردم یه ریگ های ساده ای رو انجام بدم + قسمت هایی از آموزش CG Academy رو دیدم.
یه PDF فارسی رو قبلا یه جایی دیده بودم که فکر می کنم یه لامپ (لامپ پیکسار که قرار بود مثلا حرکت کنه) رو ریگ می کردالان یادم نیست کجا بود..
البته پیشنهاد بنده این هست که آموزش های CG Academy رو ببیند به خصوص اینکه شما می خواهید یه کارکتر رو ریگ کنید که اونجا هم همینکار رو می کنه. (نه مثلا یه ربات عجیب و غریب) و ریگ کردن یه جوریه که یا باید برای مادیفایر های morpher (برای صورت) و Skine (برای بقیه جاها) یا خیلی تمرین کنید یا به صورت ویدئویی آموزش رو ببیند که می تونید:
-آموزشش رو از فروشگاه سایت تهیه کنید.
oDVD 6> MaxScript + Intermediate Rigging1 + Spiline IK + Hand Rig
oDVD 7> Intermediate Rigging 2;3 + Spile IK arm + Hand + Skinning
oDVD 8> Intermediate Rigging 4 + Facial Rig
-در بخش "تمرینات آموزشی" یادمه علاوه بر لینکهای دانلود دوستان بنده هم لینک دانلود اون رو گذاشته بودم. (البته اگه پاک نشده باشه)
در ریگ متناسب با کارکتر شما یا انیمیشن شما می تونید از تعداد زیادی به اصطلاح استخوان استفاده کنید (که نباید لزوما Create > System > Bones باشه و بنده هم پیشنهاد می کنم از Create > System > Biped استفاده نکنید (محدودیت هایی رو به وجود میاره)) که در این صورت بعد از اتمام کار همه ی اونها رو به یه شکل ساده (مثلا یه Helper یا Spilne که فقط یه شکل برای راحتی شما هست) نسبت می دهیم مثلا یا با MaxScript یا Wire parameter (که شاید باز هم به script ختم بشه) یا Link و ... .
پس باید برای یه ریگ خوب مکس اسکریپت رو بلد بود.
اول باید با شکل های ساده استخوان ها رو داخل کارکتر قرار بدید و مثلا اینکه چه مقدار با خم شدن یه استخوان دیگری تحت تاثیر قرار بگیره رو با IK Solver ها (Animation menue > IK Solvers ) و Maxscript و wire parameter تنظیم کنید. (یا مثلا برای ستون مهره از Spilne IK Solver .
بعد از تموم شدن ساخت استخوان ها و ... باید با Skin modifier محدوده ی تحت تاثیر هر استخوان بر روی کارکتر low poly مشخص بشه.باید دونه دونه استخوان ها Add در مادیفایر Add بشن و با Edit envelovp ورتکس های تحت تاثیر مشخص بشه.
برای صورت باید حالت های مختلف صورت رو با کپی کردن صورت اولیه و با edit poly و soft selection و ... ویرایش کنید (بدون افزایش ورتکس) و بعد با Morpher modifier با راست کلیک روی Empty و pick from sence اونها رو انتخاب کنید که فقط اشیایی با تعداد ورتکس برابر با آبجکت مبدا (صورت) قابلیت انتخاب شدن را دارند.
و بعد اگه لازم بود با Attribute Holder + MaxScript یه کنترل برای راحتی کسی که می خواد اون کارکتر رو انیمت کنه بسازید. مثلا میزان خم شدن یه انگشت به درصد یا یه چیزی که با حرکت دادن اون گونه ها ، لبها ، چشم و ... حرکت کنه.
که در این صورت میشه گفت کارکترتون کاملا ریگ شده! (این کارها رو توی CG Academy می تونید یاد بگیرید)
این یه فایل یه کارکتر ریگ شده هست که می تونید ببینید. (کار تقریبا نهایی CG Academy) و با Unhide all می تونید کنترل هایی که مخفی شدن رو هم ببینید.
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
شـــاد باشید.