شرکت نوکیا سرانجام گزارش مالی خود مربوط به فصل دوم سال جاری میلادی را منتشر کرد و توضیح داد که در این دوره زمانی از حجم فروش محصولات نوکیا کاسته شده است و این شرکت فنلاندی در مجموع حدود نیم میلیارد یورو ضرر کرده است.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات، در سه ماهه دوم سال جاری میلادی فروش تولیدات بخش سختافزار و خدمات نوکیا کاهش 20 درصدی را پیشروی خود دید و با این اتفاق مجموع درآمدهای آن 5/5 میلیارد یورو محاسبه شد. شرکت نوکیا در این مدت توانست 55/2 میلیارد یورو گوشی معمولی بفروشد که این رقم نیز گویای کاهش سالانه 20 درصدی فروش آنها بود. فروش گوشیهای هوشمند نوکیا نیز با کاهش 32 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 37/2 میلیارد یورو رسید.
فروش خاصل شرکت مادر نوکیا به همراه زیرمجموعههای آن از جمله مرکز تولیدکننده تجهیزات مخاربراتی نوکیا-زیمنس و شرکت NAVTEQ در فصل دوم سال 2011 میلادی به 26/9 میلیارد یورو رسید که این رقم نسبت به فروش مدت مشابه سال قبل 7 درصد کمتر بود. این شرکت در بخش پروژههای عملیاتی نیز با ضرر 487 میلیون یورو مواجه شد.
میانگین قیمت محصولات نوکیا در فصل دوم سال جاری میلادی بدون تغییر نسبت به فصل اول امسال قاقی مانند. در فصل نخست سال 2011 میانگین قیمت هر یک از محصولات نوکیا 61 یورو بود که این رقم برای فصل دوم 62 یورو اعلام شد. در این میان میانگین قیمت هر گوشی هوشمند تولید شده در شرکت نوکیا 3 یورو بیشتر شد و به 142 یورو رسید. قیمت میانگین برای هر گوشی معمولی در این دوره زمانی 36 یورو بود.
شرکت نوکیا در این دوره زمانی کمترین میزان درآمد از فروش محصولات خود را تجربه کرد. در سه ماهه دوم امسال عرضه محصولات نوکیا به بازار جهانی با کاهش 20 درصدی همراه شد. بر این اساس، در حالی که در فصل دوم سال گذشته 111 میلیون دستگاه گوشی نوکیا وارد بازار جهانی شده بود، این رقم در مدت مشابه امسال به 88.5 میلیون دستگاه رسید.
بازارهای اروپا، آسیا-پسیفیک و چین با کاهش چشمگیر محصولات نوکیا مواجه شدند و در هر یک از این مناطق بین 6 تا 8 میلیون دستگاه کمتر از گذشته گوشی عرضه شد.