تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 1 از 3 123 آخرآخر
نمايش نتايج 1 به 10 از 28

نام تاپيک: آيا سرعت بيشتر = مصرف بيشتر ؟

  1. #1
    آخر فروم باز mr_khodaei2008's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2007
    محل سكونت
    esfahan
    پست ها
    1,995

    14 آيا سرعت بيشتر = مصرف بيشتر ؟

    سلام

    دوستان همه جا به خصوص تو تلوزيون همش ميگه سرعت بيشتر برابر است با مصرف سوخت بيشتر ولي من هر چي جساب مبكنم ميبينم اين حرف تو كتم نميره خوب وقتي سرعت بيشتر باشه زودتر به مقصد ميرسيم همش ميگن سرعت مناسب 90 كيلومتر درساعت هست . يه مثال بزنم :

    يك مسافت 120 كليومتري را با سرعت 120 كيلومتر تو يك ساعت طي ميكنيم ولي با سرعت 90 كيلومتر كه بريم تو يك ساعت و 15 دقيقه مسير تموم ميشه درسته كه سرعت بالا بيشتر سوخت مصرف ميشه ولي با سرعت 90 كيلومتر 15 دقيقه بيشتر ماشين در حركت هست و 15 دقيقه سوخت مصرف ميكنه پس چطوريه ؟ يعني با سرعت 120 اينقدر زياد سوخت مصرف ميشه كه از 15 دقيقه حركت كردن ماشين با سرعت 90 كيلومتر بيشتره

    اينجا پرسيدم تا شما دوستان برام توضيح بدين و منو قانع كنين واقعا اين حرف درسته سرعت بيشتر = مصرف بيشتر

    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟

  2. #2
    داره خودمونی میشه
    تاريخ عضويت
    Apr 2009
    پست ها
    62

    پيش فرض

    سلام

    دوستان همه جا به خصوص تو تلوزيون همش ميگه سرعت بيشتر برابر است با مصرف سوخت بيشتر ولي من هر چي جساب مبكنم ميبينم اين حرف تو كتم نميره خوب وقتي سرعت بيشتر باشه زودتر به مقصد ميرسيم همش ميگن سرعت مناسب 90 كيلومتر درساعت هست . يه مثال بزنم :

    يك مسافت 120 كليومتري را با سرعت 120 كيلومتر تو يك ساعت طي ميكنيم ولي با سرعت 90 كيلومتر كه بريم تو يك ساعت و 15 دقيقه مسير تموم ميشه درسته كه سرعت بالا بيشتر سوخت مصرف ميشه ولي با سرعت 90 كيلومتر 15 دقيقه بيشتر ماشين در حركت هست و 15 دقيقه سوخت مصرف ميكنه پس چطوريه ؟ يعني با سرعت 120 اينقدر زياد سوخت مصرف ميشه كه از 15 دقيقه حركت كردن ماشين با سرعت 90 كيلومتر بيشتره

    اينجا پرسيدم تا شما دوستان برام توضيح بدين و منو قانع كنين واقعا اين حرف درسته سرعت بيشتر = مصرف بيشتر

    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟
    من خودم هم این سوال همیشه تو ذهنم بود تا اینکه به یه نتیجه هایی رسیدم:
    این حرفا مال خودرو های قدیمی مثل پیکان هستش برای مثال یه پیکان برای اینکه سرعتش به 120 برسه دور موتور چون در دنده 4 هستش حدود 4500 میباشد و در نتیجه دور موتور از 3500rpmکه بالا میره سوخت به صورت تصاعدی بالا میره و مصرف سوخت زیاد هستش.
    ولی در خودروهای جدید و 5 دنده وقتی سرعت به 120 میرسه دور موتور در 3500rpm هستش پس زیاد مصرف سوخت 80 تا بری یا 120 بری فرق نمیکنه.
    و یه چیز دیگه تو مشخصات موتور حداکثر گشتاور موتور رو نوشته برای مثال فرضا پژو 405 در دور 3750 دور بر دقیقه ماکسیمم گشتاور تولید میشود یعنی بیشتر از این گاز بدی سوخت زیاد میشه بعلاوه این که از این دور بالاتر با این که دور زیاد میشود اصطحکاک بین سیلندر و پیستون و اصطکاک بین یاتاقان و میلنگ بسیار زیاد میشود پس با این که دور بالا میرود اصطکاک بین قطعات هم زیاد میشود و درصدی از توان تولیدی موتور صرف اصطکاک میشود.بعلاوه در خودروهایی که سوپر شارژ یا توربو وجود ندارد در سرعتهای بالا(دور موتور بالا) هوایی که باید به سر پیستون برود در دورهای بالا سیلندر کاملا از هوا پر نشده(در موتور های بدون توربو یا سوپر) و در نتیجه راندمان حجمی موتور پایین آمده و مصرف سوخت بالا میرود.

  3. 8 کاربر از "ehsan" بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  4. #3
    آخر فروم باز mr_khodaei2008's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2007
    محل سكونت
    esfahan
    پست ها
    1,995

    پيش فرض

    ممنون دوست عزيز

    پس چرا هي تلوزيون تبليغ ميكنه كه با سرعت 90 كيلومتر در ساعت بريد ؟ حتما به خاطر تصادفهاست


    از دوستان كسي نظر ديگه نداره

  5. #4
    آخر فروم باز Penryn's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2008
    پست ها
    965

    پيش فرض

    اون چیزی که هر کسی باید بدونه اینه که مصرف سوخت در اثر افزایش دور موتور بالا میره. شما اگه پشت مزدا3 نسلII نشسته باشین باید دیده باشین که در دور زیر 3000 میره به4 !! پس در وهله ی اول اصل دور موتوره نه سرعت. کسیکه با سرعت 90Km/h و با دنده 3 میره مصرفش بیشتر از کسیه که در دنده 5 سرعت 120 داره!
    ولی در پاسخ به سوال شما:با در نظر گرفتن ضریب پسا و سایر فاکتورهای موثر موجود دیگه مثل میانگین ضریب اصطکاک تایر با جاده و اصطکاک قطعات متحرک قوای انتقال نیرو اندازه گیریهای انجام شده نشون میده مصرف بهینه(fuel efficiency) در دنده ی نهایی و با سرعتی حدود 60mph که در سیستم SI میشه حدود 96Km/h ایجاد میشه و موجب کاهش 5 الی 33 درصدی مصرف سوخت میشه. سایت دولتی fueleconomy.gov که مربوط به دولت آمریکاست تحقیقی انجام داده و دقیق با عدد و رقم خیلی فاکتورها رو محاسبه کرده. مثلاً رانندگی با سرعت 96Km/h باعث صرفه جویی تا 1.2 دلار به ازای هر گالن میشه. به نمودار زیر که نتیجه ی تحقیق همون موسسه هست نگاه کنین جواب شماست:



    همونطور که میبین اوج نمودار که نشان دهنده ی مصرف سوخت بهینه هست توی سرعت 60mpg حاصل شده.


  6. 11 کاربر از Penryn بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  7. #5
    کاربر فعال انجمن گنو/لینوکس Open-Source's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2008
    محل سكونت
    usr/src/linux/
    پست ها
    763

    پيش فرض

    من خودم شخصا تست کردم.
    با بنز اتِکو ۱۸۲۸ توی جاده تست کردم.

    (سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت که سرعت استاندارد این ماشین هست - ایران خودرو دیزل آمپر این ماشین رو بسته ، سرعت بالای ۹۰ تا نمیره - ولی خود افراد میرن آمپر رو باز میکنن و سرعت رو تا ۱۱۰ افزایش میدن).

    توی جاده کفی با سرعت ۹۰ کیلومتر هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۴-۲۲ تا گازوئیل مصرف میشد.
    توی همون جاده با سرعت ۱۱۰ کیلومتر هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۸−۳۱ تا گازوئیل مصرف میشد.

    نتیجه میگیریم هر وسیله یه سرعت استانداردی داره که توی اون سرعت مصرف بهینه ای داره.

  8. 3 کاربر از Open-Source بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  9. #6
    داره خودمونی میشه adt89's Avatar
    تاريخ عضويت
    Mar 2009
    پست ها
    160

    پيش فرض

    مصرف سوخت به عوامل زیادی بستگی داره که در این مورد (سرعت بهینه) آئرودینامیک ماشین مهم ترین نقش رو ایفا میکنه.
    نیروی Drag (همون اصطکاک هوا) با سرعت به توان 2 نسبت مستقیم داره یعنی اینکه سرعتتون 2 برابر بشه اصطکاک در مقابل هوا 4 برابر میشه.
    که البته تا حدود سرعت 100 km/h مقاومت هوا خیلی زیاد نیست ولی از حدود این سرعت به بعد (این سرعت خاص بستگه به وضعیت آئرودینامیکی ماشین داره) نیروی غالب وارده به ماشین همین Drag است که مقدار زیادی از انرژی (سوخت) باید صرف غلبه بر این نیرو شود. به این دلیل است که از سرعت از حدود 100 بیشتر شود مصرف سوخت شدیدا بیشتر میشود و ربطی به قضیه دور موتور و تعداد دنده ندارد.

  10. این کاربر از adt89 بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  11. #7
    در آغاز فعالیت
    تاريخ عضويت
    Jun 2011
    پست ها
    11

    پيش فرض

    البته مصرف سوخت به سیکل ترمودینامیک موتور ماشین هم داره ولی همین طور که دوستان گفتن نیروی دراگ بیشترین تاثیر رو تو مصرف سوخت داره

  12. #8
    داره خودمونی میشه
    تاريخ عضويت
    Apr 2009
    پست ها
    62

    پيش فرض

    مصرف سوخت به عوامل زیادی بستگی داره که در این مورد (سرعت بهینه) آئرودینامیک ماشین مهم ترین نقش رو ایفا میکنه.
    نیروی Drag (همون اصطکاک هوا) با سرعت به توان 2 نسبت مستقیم داره یعنی اینکه سرعتتون 2 برابر بشه اصطکاک در مقابل هوا 4 برابر میشه.
    که البته تا حدود سرعت 100 km/h مقاومت هوا خیلی زیاد نیست ولی از حدود این سرعت به بعد (این سرعت خاص بستگه به وضعیت آئرودینامیکی ماشین داره) نیروی غالب وارده به ماشین همین Drag است که مقدار زیادی از انرژی (سوخت) باید صرف غلبه بر این نیرو شود. به این دلیل است که از سرعت از حدود 100 بیشتر شود مصرف سوخت شدیدا بیشتر میشود و ربطی به قضیه دور موتور و تعداد دنده ندارد.
    دوست عزیز این چیزی که شما میگید هم تاثیر داره و درسته.ولی من قبول ندارم که دور موتور و تعداد دنده و نوع گیربکس و حداکثر گشتاور موتور بستگی ربطی نداشته باشه.من گفتم این حرفا مال خودروهای قدیمی بود الان سرعت خوب برای خودرو 110 تا 120 که مصرف سوخت پایینه.این چیزا رو هم من از پیش خودم نگفتم از درسهایی که تو دانشگاه خوندم و تجربیات رانندگیم گفتم.حالا یه مطلب از اینترنت گرفتم اینو بخونید توجیح میشید.

    بحث اول : نوشته توسط امير * منبع :
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    ... post230534

    ایا سرعت در مصرف بنزین تاثیر دارد؟

    خوب برای اینکه به این سوال پاسخ بدیم باید بگیم که در سیستم انژکتوری هیچ رابطه ای بین سرعت و مصرف سوخت وجود ندارد
    عجیبه؟
    نه
    کافیه کمی در مورد سیستم انژکتور و ای سی یو اطلاع داشته باشید تا حرف من رو تایید کنید
    انژکتور یه وسیله مکانیکی الکتریکیه که فقط مسئول پاشش سوخت به داخل سیلندره ودر صورت سالم بودن هیچ تاثیری در مصرف سوخت نداره
    پس انژکتور معادل کاربراتور نیست چون به تنهایی هیچ کاربردی نداره
    مغز متفکر انژکتور وسیله ایه به نام ای سی یو
    که دستور پاشش و مقدار اون رو صادر میکنه
    خوب چنین پروسه ای مطمئنا نیاز به اطلاعات داره که اون اطلاعات رو ای سی سو از سنسور های مختلف دریافت میکنه
    با فرض سالم بودن تمام اجزا تنها سنسوری که کم و زیاد میشه سنسور درچه گازه
    که زاویه دریچه گاز رو به ای سی یو گزارش میده
    شما وقتی پاتون رو روی پدال گاز فشار میدی در واقع دارید این دریچه رو باز میکنید
    و ای سی یو نسبت به مقدار باز شدن این دریچه بنزین رو میپاشه
    حالا اگه شما با زاویه کم این درچه رو به صورت ثابت باز نگه دارین یعنی بدون شتاب شروع به حرکت کنید واسه ای سی یو فرقی نداره چقدر سرعت دارید ای سی یو واسش زاویه دریچه مهمه نه سرعت
    حالا اگه به صورت ناگهانی پاتون رو روی پدال فشار دهید یا مثلا فلت کنید ای سی یو تا 7-8 برابر حالت عادی دستور پاشش میده
    و بعد از اینکه سرعتتون به حد تعریف شده بالا رفت دوباره پاشش سوخت کم میشه
    پس برای پایین آوردن مصرف سوخت مهمه که از رانندگی پر شتاب پرهیز کنید
    همین


    بحث دوم : نوشته توسط سهيل حسيني ( خودم )

    اگر جاي اشكال داشت از اساتيد ميخوام كه رفع عيب كنند ...


    تغییرات در مصرف سوخت عوامل زیادی میتونه داشته باشه ... این عوامل میتونند عوامل محیطی باشند مانند:


    * میزان رطوبت هوا
    *میزان اصطکاک با سطح جاده
    میزان باد مخالف در جاده
    *میزان شیب جاده
    *ارتفاع از سطح دریا

    و میتونند عوامل درونی خودرو باشند مانند :

    *تمیز نبودن فیلتر هوا
    *کمبود میزان غلظت سوخت و همچنین اکتان بنزین
    *تنظیم نبودن موتور
    *تمیز نبودن شمع های خودرو
    *کم بودن باد تایر ها
    *بالا بودن وزن خودرو بیش از حد استاندارد

    و ...

    بله ... اینها همگی عواملی هستند که باعث بالا رفتن مصرف سوخت در خودرو خواهند شد ...

    اما همواره برای رانندگان و اون دسته از افراد که مثلا پیر راننده و تجربه هستند پیش میاد که میگن اگر از مثلا 120 تا بیشتر بری مصرف سوختت 2 برابر میشه .... در صورتی که اینطور نیست ... همونطور که امیر عزیز اشاره کردند این قاعده سرعت بیشتر و سوخت بیشتر فقط به خودرو های کاربراتوری برمیگرده و نه غیر آن ...

    در حقیقت در خودرو های انژکتوری بالا رفتن میزان سوخت نسبت مستقیمی با افزایش شتاب داره . به عبارتی هر چه مقدار شیب نمودار تغییرات سرعت به تغییرات زمان بیشتر باشه در خودرو های انژکتوری مصرف سوخت بیشتر خواهد بود ...

    اما یه چند تا نکته :

    * مهمترین پارامتری که در مصرف سوخت تاثیر داره دریچه گاز است ...

    * بهترین مصرف سوخت و بهترین حالت بهسوزی خودرو در دور موتوری که ماکزیمم گشتاور خودرو در آن بدست می آید خواهد بود .

    * نقش گیربکس های دوربلند یا به عبارتی واید ری شیو در کاهش مصرف سوخت مشهود است

    یه مثال تکمیلی :

    خودروی 405 رو در نظر بگیریم ... با موتور 1.8 انژکتوری

    این خودرو در دور 3500 به بیشینه گشتاور خودش میرسه ... پس طبق نکته فوق تعویض دنده های 405 در دور های 3500 دور بر دقیقه کمک به بهترین مصرف سوخت دارد ... ( البته با فرض حداقل شتاب گیری و سرعت یکنواخت ) یعنی اگر در دنده 5 و در جاده با سرعت ثابت و یا فرض استاندارد بودن شرایطی که در ابتدا ذکر کردم در دور موترو 3500 رانندگی کنید کمترین مصرف سوخت را دارید ...

    حالا نکته جالب تر اینجاست ...

    پس در خودروی 405 بهترین حالت مصرف سوخت در شرایط استاندارد در دور 3500 می باشد . اما با توجه به اینکه این خودرو از تنوع گیربکس بهره میبره میتونیم شاهد این باشیم که یه 405 با سرعت 120 به بهترین حالت مصرف سوخت میرسه و یک 405 دیگه با سرعت 135 به بهترین حالت مصرف ...

    405 های انژکتوری معمولا دارای یک نوع گیربکس هستند و سرعت خودرو در سبک ترین دنده و در دور 3500 برای آنها به این شکل است :

    دنده 5 در دور 3500 سرعت معادل 120 کیلومتر در ساعت ( بهترین مصرف سوخت در شرایط استاندارد )

    اما برخی از دوستان از جمله خودم از گیربکس واید ری شیو استفاده کردند که معمولا در 405 های 2.0 سوار میشد و سرعت در سبک ترین دنده در این خودرو به این شکل است :

    دنده 5 در دور موتور 3500 سرعت معادل 137 کیلومتر ( بهترین مصرف سوخت در شرایط استاندارد )

    پس نتیجه میگیریم بر روی 2 خودروی یکسان و با گیربکس متفاوت در سرایط استاندارد خودرویی که از گیربکس ضرایب بلند یا واید ری شیو استفاده میکنه میتونه با سرعت بیشتری و همون مصرف سوخت حداقل در حرکت باشه ...

    و از اون سرعت به بعد با توجه به تغییر زاویه دریچه گاز مصرف سوخت بیشتر خواهد شد و به محض اینکه تغییر زاویه ریچه گاز به صفر برسه میزان پاشش سوخت به انژکتور ها مجددا ثابت خواهد شد ...

    موفق باشید .

  13. #9
    کاربر فعال کلوپ گوشی ها hasanmotori's Avatar
    تاريخ عضويت
    Nov 2008
    محل سكونت
    قره قون
    پست ها
    4,616

    پيش فرض

    ما چند روز پیش از شیراز به طرف اصفهان حرکت کردیم (پراید)
    باک تقریباً خالی بود و 28.5 لیتر بنزین زدیم و حرکت کردیم ... تو کل مسیر دنده 5 و سر گاز سرعت 100 تا 110 خیلی کم تا 120 هم رفتیم و یه جا هم که سرپایینی بود تا 170 رفتیم البته تخته گاز نمیرفتم به خاطر شیب زیاد سرعت میرفت
    رسیدیم مرکز شهر اصفهان هنوز حتا چراغ بنزینشم روشن نشده بود!!
    یعنی چیزی حدود صدی 5.3 لیتر
    با همون بنزین کلی تو اصفهان گشتیم

    دوباره بنزین تقریباً تموم بود که 28.5 لیتر زدیم و یه مقدار تو اصفهان گشتیم البته کمتر از دفعه قبل و بعد راه افتادیم اومدیم به طرف شیراز اکثر مسیر و تخته گاز اومدیم 130 40 و تو شیب ها 150 و بین راه هم 8.5 لیتر بنزین زدیم و 30 40 کیلومتری شیراز چراغ بنزین روشن شد
    چیزی حدود صدی 7

    پس تفاوت سر گاز و تخته گاز 1.7 لیتر تو 100 کیلومتره البته برای پراید ... مطمعنن هر چی موتور ماشین حجم بیشتر داشته باشه این اختلاف بیشتر میشه

  14. 2 کاربر از hasanmotori بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  15. #10
    داره خودمونی میشه adt89's Avatar
    تاريخ عضويت
    Mar 2009
    پست ها
    160

    پيش فرض


    ایا سرعت در مصرف بنزین تاثیر دارد؟

    خوب برای اینکه به این سوال پاسخ بدیم باید بگیم که در سیستم انژکتوری هیچ رابطه ای بین سرعت و مصرف سوخت وجود ندارد
    عجیبه؟
    نه
    کافیه کمی در مورد سیستم انژکتور و ای سی یو اطلاع داشته باشید تا حرف من رو تایید کنید
    انژکتور یه وسیله مکانیکی الکتریکیه که فقط مسئول پاشش سوخت به داخل سیلندره ودر صورت سالم بودن هیچ تاثیری در مصرف سوخت نداره
    پس انژکتور معادل کاربراتور نیست چون به تنهایی هیچ کاربردی نداره
    مغز متفکر انژکتور وسیله ایه به نام ای سی یو
    که دستور پاشش و مقدار اون رو صادر میکنه
    خوب چنین پروسه ای مطمئنا نیاز به اطلاعات داره که اون اطلاعات رو ای سی سو از سنسور های مختلف دریافت میکنه
    با فرض سالم بودن تمام اجزا تنها سنسوری که کم و زیاد میشه سنسور درچه گازه
    که زاویه دریچه گاز رو به ای سی یو گزارش میده
    شما وقتی پاتون رو روی پدال گاز فشار میدی در واقع دارید این دریچه رو باز میکنید
    و ای سی یو نسبت به مقدار باز شدن این دریچه بنزین رو میپاشه
    حالا اگه شما با زاویه کم این درچه رو به صورت ثابت باز نگه دارین یعنی بدون شتاب شروع به حرکت کنید واسه ای سی یو فرقی نداره چقدر سرعت دارید ای سی یو واسش زاویه دریچه مهمه نه سرعت
    حالا اگه به صورت ناگهانی پاتون رو روی پدال فشار دهید یا مثلا فلت کنید ای سی یو تا 7-8 برابر حالت عادی دستور پاشش میده
    و بعد از اینکه سرعتتون به حد تعریف شده بالا رفت دوباره پاشش سوخت کم میشه
    پس برای پایین آوردن مصرف سوخت مهمه که از رانندگی پر شتاب پرهیز کنید
    همین
    کاملا مخالفم با این مطلب!
    درسته که هنگام گاز دادن مصرف خیلی بالا میره و اینکه تو یه دور موتور مصرف سوخت کمتره ولی اینکه مقدار پاشش سوخت ربطی به سرعت نداره کاملا اشتباه است.
    شما سعی کن که با همون مقدار باز شدگی دریچه برای سرعت 90 ، سرعت 120 رو حفظ کن! امکان نداره!
    مسلما برای حفظ سرعت 120 دریچه بسیار بیشتر باز شده و در نتیجه مصرف سوخت خیلی بیشتر میشود.
    که این مسئله همان نیروی Drag است.

  16. 6 کاربر از adt89 بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


صفحه 1 از 3 123 آخرآخر

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •