مصرف سوخت به عوامل زیادی بستگی داره که در این مورد (سرعت بهینه) آئرودینامیک ماشین مهم ترین نقش رو ایفا میکنه.
نیروی Drag (همون اصطکاک هوا) با سرعت به توان 2 نسبت مستقیم داره یعنی اینکه سرعتتون 2 برابر بشه اصطکاک در مقابل هوا 4 برابر میشه.
که البته تا حدود سرعت 100 km/h مقاومت هوا خیلی زیاد نیست ولی از حدود این سرعت به بعد (این سرعت خاص بستگه به وضعیت آئرودینامیکی ماشین داره) نیروی غالب وارده به ماشین همین Drag است که مقدار زیادی از انرژی (سوخت) باید صرف غلبه بر این نیرو شود. به این دلیل است که از سرعت از حدود 100 بیشتر شود مصرف سوخت شدیدا بیشتر میشود و ربطی به قضیه دور موتور و تعداد دنده ندارد.
دوست عزیز این چیزی که شما میگید هم تاثیر داره و درسته.ولی من قبول ندارم که دور موتور و تعداد دنده و نوع گیربکس و حداکثر گشتاور موتور بستگی ربطی نداشته باشه.من گفتم این حرفا مال خودروهای قدیمی بود الان سرعت خوب برای خودرو 110 تا 120 که مصرف سوخت پایینه.این چیزا رو هم من از پیش خودم نگفتم از درسهایی که تو دانشگاه خوندم و تجربیات رانندگیم گفتم.حالا یه مطلب از اینترنت گرفتم اینو بخونید توجیح میشید.
بحث اول : نوشته توسط امير * منبع :
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
... post230534
ایا سرعت در مصرف بنزین تاثیر دارد؟
خوب برای اینکه به این سوال پاسخ بدیم باید بگیم که در سیستم انژکتوری هیچ رابطه ای بین سرعت و مصرف سوخت وجود ندارد
عجیبه؟
نه
کافیه کمی در مورد سیستم انژکتور و ای سی یو اطلاع داشته باشید تا حرف من رو تایید کنید
انژکتور یه وسیله مکانیکی الکتریکیه که فقط مسئول پاشش سوخت به داخل سیلندره ودر صورت سالم بودن هیچ تاثیری در مصرف سوخت نداره
پس انژکتور معادل کاربراتور نیست چون به تنهایی هیچ کاربردی نداره
مغز متفکر انژکتور وسیله ایه به نام ای سی یو
که دستور پاشش و مقدار اون رو صادر میکنه
خوب چنین پروسه ای مطمئنا نیاز به اطلاعات داره که اون اطلاعات رو ای سی سو از سنسور های مختلف دریافت میکنه
با فرض سالم بودن تمام اجزا تنها سنسوری که کم و زیاد میشه سنسور درچه گازه
که زاویه دریچه گاز رو به ای سی یو گزارش میده
شما وقتی پاتون رو روی پدال گاز فشار میدی در واقع دارید این دریچه رو باز میکنید
و ای سی یو نسبت به مقدار باز شدن این دریچه بنزین رو میپاشه
حالا اگه شما با زاویه کم این درچه رو به صورت ثابت باز نگه دارین یعنی بدون شتاب شروع به حرکت کنید واسه ای سی یو فرقی نداره چقدر سرعت دارید ای سی یو واسش زاویه دریچه مهمه نه سرعت
حالا اگه به صورت ناگهانی پاتون رو روی پدال فشار دهید یا مثلا فلت کنید ای سی یو تا 7-8 برابر حالت عادی دستور پاشش میده
و بعد از اینکه سرعتتون به حد تعریف شده بالا رفت دوباره پاشش سوخت کم میشه
پس برای پایین آوردن مصرف سوخت مهمه که از رانندگی پر شتاب پرهیز کنید
همین
بحث دوم : نوشته توسط سهيل حسيني ( خودم )
اگر جاي اشكال داشت از اساتيد ميخوام كه رفع عيب كنند ...
تغییرات در مصرف سوخت عوامل زیادی میتونه داشته باشه ... این عوامل میتونند عوامل محیطی باشند مانند:
* میزان رطوبت هوا
*میزان اصطکاک با سطح جاده
میزان باد مخالف در جاده
*میزان شیب جاده
*ارتفاع از سطح دریا
و میتونند عوامل درونی خودرو باشند مانند :
*تمیز نبودن فیلتر هوا
*کمبود میزان غلظت سوخت و همچنین اکتان بنزین
*تنظیم نبودن موتور
*تمیز نبودن شمع های خودرو
*کم بودن باد تایر ها
*بالا بودن وزن خودرو بیش از حد استاندارد
و ...
بله ... اینها همگی عواملی هستند که باعث بالا رفتن مصرف سوخت در خودرو خواهند شد ...
اما همواره برای رانندگان و اون دسته از افراد که مثلا پیر راننده و تجربه هستند پیش میاد که میگن اگر از مثلا 120 تا بیشتر بری مصرف سوختت 2 برابر میشه .... در صورتی که اینطور نیست ... همونطور که امیر عزیز اشاره کردند این قاعده سرعت بیشتر و سوخت بیشتر فقط به خودرو های کاربراتوری برمیگرده و نه غیر آن ...
در حقیقت در خودرو های انژکتوری بالا رفتن میزان سوخت نسبت مستقیمی با افزایش شتاب داره . به عبارتی هر چه مقدار شیب نمودار تغییرات سرعت به تغییرات زمان بیشتر باشه در خودرو های انژکتوری مصرف سوخت بیشتر خواهد بود ...
اما یه چند تا نکته :
* مهمترین پارامتری که در مصرف سوخت تاثیر داره دریچه گاز است ...
* بهترین مصرف سوخت و بهترین حالت بهسوزی خودرو در دور موتوری که ماکزیمم گشتاور خودرو در آن بدست می آید خواهد بود .
* نقش گیربکس های دوربلند یا به عبارتی واید ری شیو در کاهش مصرف سوخت مشهود است
یه مثال تکمیلی :
خودروی 405 رو در نظر بگیریم ... با موتور 1.8 انژکتوری
این خودرو در دور 3500 به بیشینه گشتاور خودش میرسه ... پس طبق نکته فوق تعویض دنده های 405 در دور های 3500 دور بر دقیقه کمک به بهترین مصرف سوخت دارد ... ( البته با فرض حداقل شتاب گیری و سرعت یکنواخت ) یعنی اگر در دنده 5 و در جاده با سرعت ثابت و یا فرض استاندارد بودن شرایطی که در ابتدا ذکر کردم در دور موترو 3500 رانندگی کنید کمترین مصرف سوخت را دارید ...
حالا نکته جالب تر اینجاست ...
پس در خودروی 405 بهترین حالت مصرف سوخت در شرایط استاندارد در دور 3500 می باشد . اما با توجه به اینکه این خودرو از تنوع گیربکس بهره میبره میتونیم شاهد این باشیم که یه 405 با سرعت 120 به بهترین حالت مصرف سوخت میرسه و یک 405 دیگه با سرعت 135 به بهترین حالت مصرف ...
405 های انژکتوری معمولا دارای یک نوع گیربکس هستند و سرعت خودرو در سبک ترین دنده و در دور 3500 برای آنها به این شکل است :
دنده 5 در دور 3500 سرعت معادل 120 کیلومتر در ساعت ( بهترین مصرف سوخت در شرایط استاندارد )
اما برخی از دوستان از جمله خودم از گیربکس واید ری شیو استفاده کردند که معمولا در 405 های 2.0 سوار میشد و سرعت در سبک ترین دنده در این خودرو به این شکل است :
دنده 5 در دور موتور 3500 سرعت معادل 137 کیلومتر ( بهترین مصرف سوخت در شرایط استاندارد )
پس نتیجه میگیریم بر روی 2 خودروی یکسان و با گیربکس متفاوت در سرایط استاندارد خودرویی که از گیربکس ضرایب بلند یا واید ری شیو استفاده میکنه میتونه با سرعت بیشتری و همون مصرف سوخت حداقل در حرکت باشه ...
و از اون سرعت به بعد با توجه به تغییر زاویه دریچه گاز مصرف سوخت بیشتر خواهد شد و به محض اینکه تغییر زاویه ریچه گاز به صفر برسه میزان پاشش سوخت به انژکتور ها مجددا ثابت خواهد شد ...
موفق باشید .