تبلیغات :
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی، صداگیر ماینر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 1 از 2 12 آخرآخر
نمايش نتايج 1 به 10 از 15

نام تاپيک: روش خرید و نگهداری موتورسیکلت صفر کیلومتر

  1. #1
    حـــــرفـه ای piremard's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2006
    پست ها
    6,618

    پيش فرض روش خرید و نگهداری موتورسیکلت صفر کیلومتر

    پیش از هر چیز مطمئن بشید که با کلاس موتورسیکلت همراه هستید - هر موتورسیکلتی بدرد شما نمی خوره ! - بعد از تمام همفکری ها با قلبی مطمئن برای خرید برید . چون موتورسیکلت وسیله نقلیه با ریسک رانندگی زیاده و شرایط ریز اون معادله های ذهنی شما رو تغییر می ده . گاهی یک خرید نامطمئن ، باعث مرگ یاحداقل دلزدگی می شه .

    پس فرض می کنیم شما درب مغازه هستید :

    موقع خرید موتور دست-اول به برچسب های کنترل کیفیت . مندرجات داخل دفترچه همراه موتورسیکلت - گارانتی محصول - داشتن خدمات پس از فروش و تامین قطعات حداقل تا 10 سال ... دقت کنید . موتور رو روشن کنید و روی اون بنشینید و فنر ها و اسکلت رو بازدید کنید و محل اتصالات . از شرایط روغن موتور بپرسید - اگر در دفترچه نیست -

    کلاه رایگان یا هر چیز دیگری داشت تحویل بگیرید . از مدت زمان برای گرفتن سند سووال کنید .

    کارت سوخت و کارت موتور بعد از سند به نشانی منزل شما می رسند - مدت نامشخص - موتور رو سریعا بیمه کنید
    سعی کنید تو یک روز خلوت برای خرید برید تا فروشند حوصله سووالات شما رو داشته باشه !

    با تمام هوش و حواستون برای خرید برید . می تونید یک موتور رو از داخل نمایشگاه نشون کنید و بعد از چند بار سر زدن ، نهایتا با خیال راحتتر بخرید .

    همه موتورهای داخل بازار ایران - باستثنا چند تایی معدود - نقصهایی دارند و حداقل کیفیت قطعاتشون پایینه پس زیاد سخت نگیرید . سفت و شل بودن و ... بد جا رفتن دنده ها و ... چیزهایی که می تونید بخاطرش در مدت کوتاه زمانی به فروشنده یا مرکز گارانتی اطلاع بدید

    آب بندی (آببندی) موتورسیکلت:

    اگر شما یه موتور نسبتا جدید - تکنولوژی روز دنیا - رو خریداری کردید ، آببندی زیاد مهم نیست . موتوری که دنده یکش 40 مایل در ساعته دیگه به دور موتور نمی افته مضافا بر اینکه اجزای و آلیاژ انجین بقدری خوب ریخته کاری شدند که هیچ براده و کثیفی عجیبی در حین تعویض روغن مشاهده نمی کنید !!

    اما خب موتورهای ما تقریبا همشون نیاز به "آب بندی" دارند . دو تا نکته در آب بندی موتور هست که در سطح بین المللی رعایت می شه :

    1. rpm پایین
    2. حرکت در سرعت های متغیر (ثابت نبودن سرعت)
    3. جابجایی در مسیرهای طولانی یا ثابت روشن گذاشتن انجین

    بسته به حداکثر دور موتور سعی کنید بطور تجربی هم که شده در 500 کیلومتر اولیه از شتاب ماکزیمم استفاده نکنید . گاز موتور رو ناگهانی زیاد نکنید و کلاچ رو بسرعت رها نکنید . در یک rpm پایین دنده ها رو تعویض کنید .
    سعی کنید با سرعت های متنوع حرکت کنید و انجین رو در حال فعالیت در یک سرعت ثابت و پایدار نگه ندارید . مراقب حرارت بالای انجین بخصوص در این گرمای هوای ایران باشید . موتور رو بی جهت در حال خلاصی روشن نگه ندارید . اگر قرار پشت چراغ راهنمایی بیش از 2 دقیقه معطل بمانید حتما موتور رو خاموش کنید . در موقع خاموش بودن موتور مطمئن شید که موتور در حالت خلاص قرار داره و موتور رو روی دنده با گرفتن کلاچ روشن نکنید .

    تعویض روغن انجین :
    روغن انجین رو در کمتر از 100 کیلومتر و بعد از حداقل 30 کیلومتر ابتدایی تعویض کنید .
    تنها روغنی که کمپانی توصیه می کنه استفاده کنید و روغن اضافی هم در مخزن نریزید . می تونید موقع تخلیه از پمپ باد برای کمک به تخلیه برادره ها استفاده کنید .

    غلظت روغن بستگی به فصل ، دما ، رطوبت متفاوته
    سعی کنید از روغنهای مخصوص موتورسیکلت استفاده کنید و نه اتومبیل

    گاهی اوقات بخاطر شرایط خاص برخلاف توصیه کمپانی شما نیاز پیدا می کنید در فواصل کوتاهتری روغن رو تعویض کنید و اینکار به سلامت انجین هم کمک می کنه

    روغن ترمز :
    بنا به توصیه کمپانی بخرید و به دست تعمیرکار مجرب بدید تا هواگیری مخزن هم انجام بده . سطح روغن ترمز + کدر و شفاف نبودن اون زمان تعویضش رو مشخص می کنه و معمولا برای تک-دیسک ها سالی یکبار اتفاق می افته

    لاستیک :
    یک لاستیک استاندارد رو باید هر 1500 کیلومتر یکبار تعویض کرد ! اما در ایران هر 5 سال یکبار این امر اتفاق می افته .
    پس بستگی به سطح استاندارد ایمنی که انتظار دارید رفتار کنید و نوع لاستیک و آج و کیفیت اون در اینجا مهمه که بحث مفصلی لازم داره .

    نگهداری لاستیک و زنجیر :
    موتور رو روی جک وسط بلند کنید بطوریکه چرخ عقب کمی از زمین جدا شه . حالا موتور رو روشن کنید و روی دنده 1 بگذارید و بعد از اطمینان از فاصله دار بودن تایر عقب ، با ملایمت و اندک ، اندک به سطح درگیر داخلی زنجیر چرخ با اسپری مخصوص روغن زنجیر - نه روغن انجین - سطح زنجیر رو چرب کنید .
    اینکار رو تا حدی ادامه بدید تا هیچ قطره روغنی بروی زمین نریزه .

    اگر اسپری روغن مخصوص زنجیر در اختیار ندارید ، می توانید از گریس با درجه غلظت "گرید 2" استفاده کنید که در مقابل آب مقاوم باشه - روی جعبه گریس این درج می شه -

    همیشه شیار وسط و آج های لاستیک رو نگاه کنید تا خرده سنگ ریزه ای گیر نکرده باشه و از ارتفاع آویخته ی سطح زنجیر چرخ مطمئن بشید تا افتادگی زنجیر بلند نباشه

    بعد از سفر در محیط گل ، بارانی ، سنگلاخی ، این قسمتها رو بازدید و تمیز کنید و برای سفر بعدی آماده کنید .

    نگهداری ترمز :
    هیچ وقت روی سطح دیسک ترمز روغن نریزید و اگر ریخته شد با الکل تمیز کنید . اگر نگران زنگ خوردگی هستید کافیست یکبار ترمز بگیرید تا سطح زنگ خورده پاک بشه !
    از التهاب سطح دیسک ترمز مطمئن بشید و لقمه دیسک ها رو هر یکسال حداقل یکبار تعویض کنید .
    ترمز های قدیمی - غیر دیسکی - موسوم به کاسه ای رو بنا به مندرجات دفترچه بازرسی کنید و از شدت و قدرت اونها و عکس العمل ترمزها مطمئن بشید .

    باتری :
    سعی کنید از باتری های "ژل" استفاده کنید و از باتریهای سنتی قدیمی اسیدی خودداری کنید . باتریهای اسیدی در دمای هوای بالا ، رطوبت زیاد و محیطهای پارکینگ نامسطح با افق ... پاسخ خوبی نمی دهند و ضریب تخلیه انرژی اونها زیاد هست .
    در مقابل باتریهای ژل از اسید ژله مانندی تشکیل شدند که سللولهای اسیدی بطور تقریبا یکنواخت انرژی رو بهتر توزیع کرده و نیاز به شارژ اسید ندارند .

    نگهداری رنگ :
    از تمیز کردن موتورسیکلت با "لُنگ" و انواع پارچه های نامشخص خودداری کنید و برای پاک کردن لکّه های سمج (!) صبر پیشه کنید و از اسکاچ و فرچه استفاده نکنید .
    برچسبهای غیر معلوم روی بدنه نچسبانید و انواع چسب محلول یا خشک برای بدنه رنگی مضر می تونه باشه و زدودن اون گاهی بدون برداشتن لایه رویین و جلای رنگ امکان پذیر نیست .

    تنظیم سیم کلاچ :
    سیم کلاچ نباید زیاد شل و نه زیاد سفت باشه . معمولا حد میانه این دو مفید هست . بهتره برای موتورسیکلت خودتون به دفترچه یا تعمیرکار اصلی اون مراجعه کنید .

    فشار باد لاستیک :
    با توجه به دمای بیرون و نیاز شما برای کنترل بهتر موتورسیکلت باید تغییر فصلی کنه . حتما وزن خودتون و سرنشین احتمالی رو برای اینکار در نظر بگیرید . گاهی یک لاستیک برای تنظیم باد سالی یکبار احتیاج پیدا می کنه و گاهی هر هفته یکبار !

    تنظیم فیلتر موتورسیکلت :
    فیلتر هوا رو معمولا زمان 10000 کیلومتر ، مرکز گارانتی تنظیم می کنه یا تعویض . برای فیلتر روغن نیاز به توضیحات دفترچه کمپانی و نوع موتورسیکلت هست . این تنظیم برای موتورسیکلتهایی با انجین بیش از 1 سیلندر و مخزن 3-4 لیتر بسیار مهم هست .

    آچارکشی موتورسیکلت :
    با توجه به نوع کاربری موتور ، تفاوت می کنه . گاهی بعد از رفتن به یک تمرین آف-روود شما نیاز به آچارکشی دارید . اینکار با سفت و شل و تنظیم کردن پیچ های اصلی امکان پذیره و سفت کردن پیچ های موتورسیکلت الزاما معنای "آچارکشی" کردن ، نداره .
    بعنوان مثال نباید پیچ اصلی فرمان رو زیاد سفت کرد

    نکات احتمالی بعدی در آینده ان شا الله


  2. #2
    کـاربـر بـاسـابـقـه EHSANRF's Avatar
    تاريخ عضويت
    Feb 2006
    پست ها
    2,392

    پيش فرض

    بسیار عالی بود.
    فقط یه چیز میمونه
    چرا درمورد موتورهای کلاچ اتوماتیک خیلی کم تو نت هست ؟
    من یه پیشرو 135 گرفتم. ولی هیچی درموردش نیست...

  3. #3
    حـــــرفـه ای piremard's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2006
    پست ها
    6,618

    پيش فرض

    بسیار عالی بود.
    فقط یه چیز میمونه
    چرا درمورد موتورهای کلاچ اتوماتیک خیلی کم تو نت هست ؟
    من یه پیشرو 135 گرفتم. ولی هیچی درموردش نیست...
    سلام
    نمی دونم دقیقا شما منظورتون از اطلاعات در کدام زمینه هست . در همین انجمن خودمون چندبار بحث شده و اطلاعات کم نیست . اگر اقناع کننده نبود ، پس مجبورید از منابع انگلیسی استفاده کنید .

    ــــــــــــــــ

    تنظیم ارتفاع شوک ( کمک فنر گازی) :
    کمک فنرهای گازی نیترو یا مشابه اون رو می تونید بنا به وزن خودتون و شرایط مختلف تنظیم کنید . البته پیش از هر چیز مطمئن بشید که ابزار کافی در اختیار دارید و باد اضافی نباید به شوک اضافه کنید .
    برای این منظور تلمبه های دستی دوچرخه هم پاسخگو هستند . ابتدا فشار فعلی کپسول رو اندازه بگیرید و ظرفیت نهایت تحمل گاز رو حتما رصد کنید و بعد از اون باد رو کم یا زیاد کنید .

    چراغ اخطار انجین:
    برخی موتورسیکلتها دارای چراغهای هشدار الکتریک و انجین و ... هستند و سیستم کامپیوتر اونها (ECU) پیشرفته تر از نسلهای قدیم هست . اما این باعث نمی شه که تنها به این اخطارها توجه کنید و سرویس انجین رو به عقب بندازید .
    اگر انجین شما توسط کمپانی برای گارانتی بلاک شده از باز کردن و ور رفتن با اون پرهیز کنید و حتی بدون تاییدیه گرفتن از تکنسین شرکت ، این اجازه رو به او هم ندید چون امکان از بین رفتن گارانتی + مشکل برای انجین شما وجود داره و بعدا نمی تونید نمایندگی رو در دست نداشتن در این مورد متقاعد کنید .

    بالانس چرخها :
    در ایران متداول نیست و کمتر کسی انجام می ده !
    اما بسیار مهمه هم برای عمر مفید و هم امنیت و کنترل بیشتر موتورسیکلت . اگر کسی در اطراف شما بالانس چرخ موتورسیکلت انجام نمی ده خودتون انجام بدید :
    چرخ رو بیرون بیارید و روی یک پایه کاملاً تراز قرار بدید . حالا چرخ رو کمی در جهت عقربه ساعت هُل بدید . جایی که چرخ حرکت رفت خودش رو معکوس کرد ، یعنی اینجا سبک هست و طرف مقابلش که رو به زمینه سنگین تره.
    با چسب نوار مقداری خشاب سربی به قسمت سبک اضافه کنید . انقدر که در حالت افقی قرار بگیره و حالا با چرخش اون دیگه انعطاف پذیر شده باشه .
    سرب رو بهتره با چسب آهن به تایر یا رینگ بچسبونید و حتما از استحکام چسب مطمئن بشید .
    اما بهترین کار بالانس تخصصی توسط دستگاههای مخصوص اینکار هست !

  4. 6 کاربر از piremard بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  5. #4
    داره خودمونی میشه
    تاريخ عضويت
    Jun 2010
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    124

    پيش فرض

    اگه میشه یه چند مدل اسپری زنجیر (یا مارک و مدلای چیزای دیگه ای که برا نگهداری استفاده میشه) معرفی کنید یا حداقل بگید از کجا بخریم که با کیفیت باشه.

  6. #5
    حـــــرفـه ای piremard's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2006
    پست ها
    6,618

    پيش فرض

    اگه میشه یه چند مدل اسپری زنجیر (یا مارک و مدلای چیزای دیگه ای که برا نگهداری استفاده میشه) معرفی کنید یا حداقل بگید از کجا بخریم که با کیفیت باشه.
    سلام
    بنظر بنده "واکس زنجیر کاسترول"
    اما در مورد اینکه کارایی منحصر بفردی داشته باشه ؟ نه خیلی فرق ندارند.
    حتی کسانیکه سوپر بایک هم سوار می شند گاهی از روغن انجین 20w50 استفاده می کنند که غلظت خوبی داره . اما مناسب گرد و خاک و آف رود و مسافت طولانی نیست .
    اینکه از کجا بخرید ؟
    شاید نمایندگیهای کاسترول در تهران داشته باشند . من نپرسیدم .
    اگر نتونستید پیدا کنید . سعی کنید گریس خوب بخرید

  7. #6
    داره خودمونی میشه MOZNEB's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2009
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    173

    پيش فرض

    سلام علیکم

    بچه ها برادرم موتور ویو صفر کیلومترداره و زیر 100 کیلومتر کار کرده

    یه بار دوترک رفته باهاش ، عیبی نداره قبل آب بندی دو ترک رفته ؟

    خیلی ممنونم از جوابتون

  8. #7
    حـــــرفـه ای piremard's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2006
    پست ها
    6,618

    پيش فرض

    سلام علیکم

    بچه ها برادرم موتور ویو صفر کیلومترداره و زیر 100 کیلومتر کار کرده

    یه بار دوترک رفته باهاش ، عیبی نداره قبل آب بندی دو ترک رفته ؟

    خیلی ممنونم از جوابتون
    خب ایشون رفته دیگه ! زمان رو که نمی شه برگردوند . بستگی داره چه مسافتی - چه سرعتی و برای چه جاده ای
    آب بندی بیشتر تو سطح کم کاریه انجین مهمه . زیاد از انجین کار زیاد و مدت طولانی نکشید تا 1000 تای اول

  9. این کاربر از piremard بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  10. #8
    داره خودمونی میشه MOZNEB's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2009
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    173

    پيش فرض

    خب ایشون رفته دیگه ! زمان رو که نمی شه برگردوند . بستگی داره چه مسافتی - چه سرعتی و برای چه جاده ای
    آب بندی بیشتر تو سطح کم کاریه انجین مهمه . زیاد از انجین کار زیاد و مدت طولانی نکشید تا 1000 تای اول
    سلام علیکم جناب پیرمرد محترم

    حدود 200 متری رفته با دنده یک توی جاده آسفالته

    زیاد کار نکشین که میفرمایید یعنی چه ؟ مثلا از شهرری تا مرقد امام خمینی ( رضوان الله علیه ) زیاده یا تا حسن آباد قم ؟

    خیلی متشکرم

  11. #9
    حـــــرفـه ای piremard's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2006
    پست ها
    6,618

    پيش فرض

    سلام علیکم جناب پیرمرد محترم

    حدود 200 متری رفته با دنده یک توی جاده آسفالته

    زیاد کار نکشین که میفرمایید یعنی چه ؟ مثلا از شهرری تا مرقد امام خمینی ( رضوان الله علیه ) زیاده یا تا حسن آباد قم ؟

    خیلی متشکرم
    سلام
    متاسفانه اینجور مواقع من نمی تونم حرفی بزنم چون معیار فنی در اختیارم نیست . فقط سازنده می دونه .
    مثل روندن اسب می مونه ! باید گذاشت یه نفسی بکشه و دوباره راه افتاد (زمان آببندی رو می گم )
    مثلا نهایتا 20 کیلومتر رو بدون خاموش کردن رفت . اگر موتور مورد نظر رادیات آب بزرگ داشته باشه که این مسافت بیشتر می شه
    فصل هم که انفجار حرارته ! الان تهران 43 درجه بالای صفره . موتور رو استارت نزده می شه روشن کرد

  12. این کاربر از piremard بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  13. #10
    آخر فروم باز hamed malekpour's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2008
    محل سكونت
    ....
    پست ها
    2,676

    پيش فرض

    یه سوال درمورد آب بندی من یه دوستی دارم می گه بزار موتور در جا روشن بمانه وجلوی موتورش پکنه بزار یا روی موتورش آب بریز مگه می شه؟

صفحه 1 از 2 12 آخرآخر

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •