پیش از هر چیز مطمئن بشید که با کلاس موتورسیکلت همراه هستید - هر موتورسیکلتی بدرد شما نمی خوره ! - بعد از تمام همفکری ها با قلبی مطمئن برای خرید برید . چون موتورسیکلت وسیله نقلیه با ریسک رانندگی زیاده و شرایط ریز اون معادله های ذهنی شما رو تغییر می ده . گاهی یک خرید نامطمئن ، باعث مرگ یاحداقل دلزدگی می شه .
پس فرض می کنیم شما درب مغازه هستید :
موقع خرید موتور دست-اول به برچسب های کنترل کیفیت . مندرجات داخل دفترچه همراه موتورسیکلت - گارانتی محصول - داشتن خدمات پس از فروش و تامین قطعات حداقل تا 10 سال ... دقت کنید . موتور رو روشن کنید و روی اون بنشینید و فنر ها و اسکلت رو بازدید کنید و محل اتصالات . از شرایط روغن موتور بپرسید - اگر در دفترچه نیست -
کلاه رایگان یا هر چیز دیگری داشت تحویل بگیرید . از مدت زمان برای گرفتن سند سووال کنید .
کارت سوخت و کارت موتور بعد از سند به نشانی منزل شما می رسند - مدت نامشخص - موتور رو سریعا بیمه کنید
سعی کنید تو یک روز خلوت برای خرید برید تا فروشند حوصله سووالات شما رو داشته باشه !
با تمام هوش و حواستون برای خرید برید . می تونید یک موتور رو از داخل نمایشگاه نشون کنید و بعد از چند بار سر زدن ، نهایتا با خیال راحتتر بخرید .
همه موتورهای داخل بازار ایران - باستثنا چند تایی معدود - نقصهایی دارند و حداقل کیفیت قطعاتشون پایینه پس زیاد سخت نگیرید . سفت و شل بودن و ... بد جا رفتن دنده ها و ... چیزهایی که می تونید بخاطرش در مدت کوتاه زمانی به فروشنده یا مرکز گارانتی اطلاع بدید
آب بندی (آببندی) موتورسیکلت:
اگر شما یه موتور نسبتا جدید - تکنولوژی روز دنیا - رو خریداری کردید ، آببندی زیاد مهم نیست . موتوری که دنده یکش 40 مایل در ساعته دیگه به دور موتور نمی افته مضافا بر اینکه اجزای و آلیاژ انجین بقدری خوب ریخته کاری شدند که هیچ براده و کثیفی عجیبی در حین تعویض روغن مشاهده نمی کنید !!
اما خب موتورهای ما تقریبا همشون نیاز به "آب بندی" دارند . دو تا نکته در آب بندی موتور هست که در سطح بین المللی رعایت می شه :
- rpm پایین
- حرکت در سرعت های متغیر (ثابت نبودن سرعت)
- جابجایی در مسیرهای طولانی یا ثابت روشن گذاشتن انجین
بسته به حداکثر دور موتور سعی کنید بطور تجربی هم که شده در 500 کیلومتر اولیه از شتاب ماکزیمم استفاده نکنید . گاز موتور رو ناگهانی زیاد نکنید و کلاچ رو بسرعت رها نکنید . در یک rpm پایین دنده ها رو تعویض کنید .
سعی کنید با سرعت های متنوع حرکت کنید و انجین رو در حال فعالیت در یک سرعت ثابت و پایدار نگه ندارید . مراقب حرارت بالای انجین بخصوص در این گرمای هوای ایران باشید . موتور رو بی جهت در حال خلاصی روشن نگه ندارید . اگر قرار پشت چراغ راهنمایی بیش از 2 دقیقه معطل بمانید حتما موتور رو خاموش کنید . در موقع خاموش بودن موتور مطمئن شید که موتور در حالت خلاص قرار داره و موتور رو روی دنده با گرفتن کلاچ روشن نکنید .
تعویض روغن انجین :
روغن انجین رو در کمتر از 100 کیلومتر و بعد از حداقل 30 کیلومتر ابتدایی تعویض کنید .
تنها روغنی که کمپانی توصیه می کنه استفاده کنید و روغن اضافی هم در مخزن نریزید . می تونید موقع تخلیه از پمپ باد برای کمک به تخلیه برادره ها استفاده کنید .
غلظت روغن بستگی به فصل ، دما ، رطوبت متفاوته
سعی کنید از روغنهای مخصوص موتورسیکلت استفاده کنید و نه اتومبیل
گاهی اوقات بخاطر شرایط خاص برخلاف توصیه کمپانی شما نیاز پیدا می کنید در فواصل کوتاهتری روغن رو تعویض کنید و اینکار به سلامت انجین هم کمک می کنه
روغن ترمز :
بنا به توصیه کمپانی بخرید و به دست تعمیرکار مجرب بدید تا هواگیری مخزن هم انجام بده . سطح روغن ترمز + کدر و شفاف نبودن اون زمان تعویضش رو مشخص می کنه و معمولا برای تک-دیسک ها سالی یکبار اتفاق می افته
لاستیک :
یک لاستیک استاندارد رو باید هر 1500 کیلومتر یکبار تعویض کرد ! اما در ایران هر 5 سال یکبار این امر اتفاق می افته .
پس بستگی به سطح استاندارد ایمنی که انتظار دارید رفتار کنید و نوع لاستیک و آج و کیفیت اون در اینجا مهمه که بحث مفصلی لازم داره .
نگهداری لاستیک و زنجیر :
موتور رو روی جک وسط بلند کنید بطوریکه چرخ عقب کمی از زمین جدا شه . حالا موتور رو روشن کنید و روی دنده 1 بگذارید و بعد از اطمینان از فاصله دار بودن تایر عقب ، با ملایمت و اندک ، اندک به سطح درگیر داخلی زنجیر چرخ با اسپری مخصوص روغن زنجیر - نه روغن انجین - سطح زنجیر رو چرب کنید .
اینکار رو تا حدی ادامه بدید تا هیچ قطره روغنی بروی زمین نریزه .
اگر اسپری روغن مخصوص زنجیر در اختیار ندارید ، می توانید از گریس با درجه غلظت "گرید 2" استفاده کنید که در مقابل آب مقاوم باشه - روی جعبه گریس این درج می شه -
همیشه شیار وسط و آج های لاستیک رو نگاه کنید تا خرده سنگ ریزه ای گیر نکرده باشه و از ارتفاع آویخته ی سطح زنجیر چرخ مطمئن بشید تا افتادگی زنجیر بلند نباشه
بعد از سفر در محیط گل ، بارانی ، سنگلاخی ، این قسمتها رو بازدید و تمیز کنید و برای سفر بعدی آماده کنید .
نگهداری ترمز :
هیچ وقت روی سطح دیسک ترمز روغن نریزید و اگر ریخته شد با الکل تمیز کنید . اگر نگران زنگ خوردگی هستید کافیست یکبار ترمز بگیرید تا سطح زنگ خورده پاک بشه !
از التهاب سطح دیسک ترمز مطمئن بشید و لقمه دیسک ها رو هر یکسال حداقل یکبار تعویض کنید .
ترمز های قدیمی - غیر دیسکی - موسوم به کاسه ای رو بنا به مندرجات دفترچه بازرسی کنید و از شدت و قدرت اونها و عکس العمل ترمزها مطمئن بشید .
باتری :
سعی کنید از باتری های "ژل" استفاده کنید و از باتریهای سنتی قدیمی اسیدی خودداری کنید . باتریهای اسیدی در دمای هوای بالا ، رطوبت زیاد و محیطهای پارکینگ نامسطح با افق ... پاسخ خوبی نمی دهند و ضریب تخلیه انرژی اونها زیاد هست .
در مقابل باتریهای ژل از اسید ژله مانندی تشکیل شدند که سللولهای اسیدی بطور تقریبا یکنواخت انرژی رو بهتر توزیع کرده و نیاز به شارژ اسید ندارند .
نگهداری رنگ :
از تمیز کردن موتورسیکلت با "لُنگ" و انواع پارچه های نامشخص خودداری کنید و برای پاک کردن لکّه های سمج (!) صبر پیشه کنید و از اسکاچ و فرچه استفاده نکنید .
برچسبهای غیر معلوم روی بدنه نچسبانید و انواع چسب محلول یا خشک برای بدنه رنگی مضر می تونه باشه و زدودن اون گاهی بدون برداشتن لایه رویین و جلای رنگ امکان پذیر نیست .
تنظیم سیم کلاچ :
سیم کلاچ نباید زیاد شل و نه زیاد سفت باشه . معمولا حد میانه این دو مفید هست . بهتره برای موتورسیکلت خودتون به دفترچه یا تعمیرکار اصلی اون مراجعه کنید .
فشار باد لاستیک :
با توجه به دمای بیرون و نیاز شما برای کنترل بهتر موتورسیکلت باید تغییر فصلی کنه . حتما وزن خودتون و سرنشین احتمالی رو برای اینکار در نظر بگیرید . گاهی یک لاستیک برای تنظیم باد سالی یکبار احتیاج پیدا می کنه و گاهی هر هفته یکبار !
تنظیم فیلتر موتورسیکلت :
فیلتر هوا رو معمولا زمان 10000 کیلومتر ، مرکز گارانتی تنظیم می کنه یا تعویض . برای فیلتر روغن نیاز به توضیحات دفترچه کمپانی و نوع موتورسیکلت هست . این تنظیم برای موتورسیکلتهایی با انجین بیش از 1 سیلندر و مخزن 3-4 لیتر بسیار مهم هست .
آچارکشی موتورسیکلت :
با توجه به نوع کاربری موتور ، تفاوت می کنه . گاهی بعد از رفتن به یک تمرین آف-روود شما نیاز به آچارکشی دارید . اینکار با سفت و شل و تنظیم کردن پیچ های اصلی امکان پذیره و سفت کردن پیچ های موتورسیکلت الزاما معنای "آچارکشی" کردن ، نداره .
بعنوان مثال نباید پیچ اصلی فرمان رو زیاد سفت کرد
نکات احتمالی بعدی در آینده ان شا الله