تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




نمايش نتايج 1 به 6 از 6

نام تاپيک: Gamma correction

  1. #1
    داره خودمونی میشه www_3d_boy's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2009
    پست ها
    160

    پيش فرض Gamma correction

    در خصوص گاما:
    تشریح کلیه نکات و جزئیات مربوط به گاما از حوصله این گفتار خارج است فقط به بازگویی نکات ضروری و مهم بسنده می کنیم.
    فضای رنگی نمایشگر کامپیوتر در حالت نرمال خطی نمی باشد.برای مثال میزان روشنایی رنگها در محیط RGB با مقادیر R=۲۰۰,G=۲۰۰,B=۲۰۰ دو برابر رنگها در حالت RGBبا مقادیر R=۱۰۰,G=۱۰۰,B=۱۰۰ نمی باشد یعنی حالت اول روشنتر از حالت دوم نیست.
    این ایراد از سیتم نمی باشدبه خاطر اینکه چشم انسان تنها نور فضا های غیر خطی را می تواند ببیند و به همین خاطر در مثال فوق معمولاً در ک این نکته که حالت اول باید دو برابر روشنتر از حالت دوم باشد مشکل است و همچنین فضای رنگی در نمایشگر کامپوتر به صورت نرمان غیر معمول می باشد.علت اصلی که فضای ۲۴ بیتی به اندازه چشم انسان خوب عمل می کند نیز همین است.مشکل اینجاست زمانی که می خواهید در فضای کاملاً خطی کار کنید باید کارت گرافیک و سایر ابزار الات مربوط را به درستی تنظیم نمایید.
    راه حل این موضوع و شناساندن ترسیم های درست به سیستم را در اصطلاح تصحیح گاما یا gamma correction می گویند.
    اکثر نمایشگرها گاما یی در حدود ۲.۲ دارند ولی اکثر نرم افزارها به صورت پیش فرض میزان گاما را برابر ۱ قرار می دهند و این باعث می گردد که رنگهای میانی تصویر کمی تاریک به نظر برسندو مناطق روشن به خوبی نمایش داده نشوند.با توجه به اینکه تصحیح گاما امری کاملاً صلیقه ای است و بستگی به نظر و تجربه کاربر دارد چنانچه میزان گاما را در نرم افزار مربوطه چیزی در حدود ۱.۸ قرار دهید ممکن است مناسب باشد.
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

    مشکل »
    وقتی از گاما استفاده می کنم که معمولش 2.2 هستش، همونطور که [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] میگه، اما یه مشکلی هست ،

    وقتی شکلی رو رندر می گیرم در رندر ابتدایی خوبه ولی وقتی این رندر save میشه ، تصویر ذخیره شده روشنایی کاملا متفاوت از نور رندر شده داره !
    ذخیره با فرمتهای مختلف هم باعث درست شدن نور نمیشه ،
    مشکل از کجاست و چطوری میشه حلش کرد ،

  2. این کاربر از www_3d_boy بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  3. #2
    آخر فروم باز N O V A L I S's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    محل سكونت
    Tehran
    پست ها
    1,197

    پيش فرض

    این Gamma موردیه که معمولا دوستان در نظر نمی گیرنش و رندرهاشون به همین خاطر بور و بی حس و حال میشه.
    شما برای اینکه خروجی رندرتون با چیزی که موقع رندر می بینید یکسان باشه باید مقادیر ورودی و خروجی رو یکسان تعریف کنید.



    ویرایش: مورد بالا (تصویر بالا) برای وقتیه که Gamma روی 2.2 باشه، اگر Gamma روی مقدار دیگه ای هست مقدار خروجی رو باید با مقدار Gamma یکسان در نظر بگیرید.
    Last edited by N O V A L I S; 11-04-2011 at 07:54.

  4. 4 کاربر از N O V A L I S بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  5. #3
    داره خودمونی میشه www_3d_boy's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2009
    پست ها
    160

    پيش فرض

    کلی ممنون دوست من ... شما اطلاعاته بیشتری درباه گاما داری؟
    میخوام درباره عرف کار بدونم ، من تا بحال سر هیچ کاری نرفتم که کسی از گاما استفاده کنه ، و در هیجا هم من خودم استفاده نکردم همیشه رندر خروجی من بدونه گاما بوده ، اما می بینم که در مقالات خارجی بشدت بر استفده از گاما بخاطر صفحه مانیتورهای تاکید میشه، البته هیجا نخوندم که خروجی رو هم باید روی 2.2 بزاریم همیشه می گن گاما روی 2.2 input
    جالب اینجاست من این سوال رو در سه فروم مطرح کردم اما می بینم جوابه سوالهای یکم حرفه ای تر فقط توی این سایت می دن و بقیه تنها روی مسائل ابتدای و اولیه خیلی فعالن
    Last edited by www_3d_boy; 07-04-2011 at 11:10.

  6. این کاربر از www_3d_boy بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  7. #4
    آخر فروم باز N O V A L I S's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    محل سكونت
    Tehran
    پست ها
    1,197

    پيش فرض

    من روی Gamma اشراف کامل ندارم و باهاش همچنان درگیری های دارم و تا به حال به یه روش قابل استناد که بشه تو همه ی مانیتورها اون رو پیاده کرد نرسیدم . چند تا علت که بی تاثیر نبوده :
    - وجود برندهای متفاوت مانیتور و تنظیمات متفاوت Gamma
    - کالیبره شدن دستی متفاوت مانیتورها(غلط/درست، طبق سلیقه کاربر و...)
    - مقادیر متفاوت Gamma برای تصاویری که میشه این مقادیر رو توشون ذخیره کرد.
    مثلا برای مانیتور خودم که اون رو با تنظیمات مربوط به کارت گرافیک کالیبره کردم از تنظیمات زیر برای Gamma برای رندر پائین استفاده کردم. (اگر اشتباه نکنم اگر مانیتور کالیبره نباشه میشه از مربع های خاکستری سمت چپ تنظیمات Gamma برای رسیدن به مقداری صحیح برای Gamma استفاده کرد.)


    رندر در حالتی که Gamma غیر فعال هست :


    رندر در حالتی که Gamma فعال هست (تنظیمات رندر تغییری نکرده.) :


    این هم مقاله ی معروفی از Jeff Patton در مورد Gamma هست که 2 روش تنظیم Gamma رو توش توضیح داده ولی بازم اولش گفته که روش عمومی ای برای این کار وجود نداره.

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    اگر شما هم چیز جدیدی در مورد Gamma دستگیرتون شد بذارید ما هم بدونیم..
    Last edited by N O V A L I S; 07-04-2011 at 13:41.

  8. 5 کاربر از N O V A L I S بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  9. #5
    داره خودمونی میشه www_3d_boy's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2009
    پست ها
    160

    پيش فرض

    دوست من مقاله ای که درباره گاما دادی خوندم خیلی خوب بود ولی بیشتر درباره تنظیمات بود تا توضیحات من یه مقاله می خوام که گامل رو توضیح بده گرچه خود help مکس یه چیزایی گفته
    zap Andersin یه فیلم 40 دقیقه ای داره درباره گاما داره خیلی فوق العادس ولی زیرنویس انگلیس واش نیست و نمیشه فهمید انجوری چی میگه

  10. #6
    آخر فروم باز N O V A L I S's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    محل سكونت
    Tehran
    پست ها
    1,197

    پيش فرض

    این همه مقاله تو گوگل!

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    Last edited by N O V A L I S; 20-04-2011 at 14:59.

  11. این کاربر از N O V A L I S بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •