با افزودن حدود 15 درصد نفت سفید به بنزین مسیر طی شده حدودا 50 درصد افزوده می شود ، حال این سوال برایم مطرح است که این کار برای موتور پیکان آسیب می رساند یا خیر ؟
با افزودن حدود 15 درصد نفت سفید به بنزین مسیر طی شده حدودا 50 درصد افزوده می شود ، حال این سوال برایم مطرح است که این کار برای موتور پیکان آسیب می رساند یا خیر ؟
برای پیکان با توجه به هزینه تعمیر موتور شاید و فقط شاید ارزش داشته باشه اگه چاره دیگه ای ندارید چون به موتور فشار بسیار زیادی وارد می کنه. البته اینطور نیست که 15% افزایش نفت بتونه 50% افزایش پیمایش داشته باشه.
با توجه به پایین بودن شدید اکتان بنزین داخل افزودن این گزینه چندان معقولانه نیست. البته جایگزین بهتر گازوئیله که اونم با توجه به شرایط توصیه نمیشه.
مگه ميشه؟!
من يه سمند دارم. دوستان بگن اگه ميشه من هم اين كار رو بكنم. اگه موتور خراب ميشه بعد از چند كيلومتر كاركرد؟ با توجه به قيمت بنزين شايد باز به صرفه باشه!
كاش تو ايران نبودم...
نفت از کجا ؟؟!!![]()
تو بعضي از پمپ بنزينها نفت هم ميفروشند. الان شده ليتري 100 تومن. معمولا براي كارگاه ها و جاهايي كه گاز نميدند استفاده ميكنند. مثل ساختمان سازي و رنگ كارها هم براي رقيق كردن رنگ از نفت بجاي تينر استفاده ميكنند.
سلام .
سال نو همگي مبارك
دوستان ايا ميشه تو خودرو هاي پرايد - پژو - اردي و... مثلا تو 30 ليتر بنزين مثلا 5 ليتر گازوئيل هم ريخت كل سواب اينكه ايا ميشه گازوئيل را با بنزين مخلوط كرد
مشكلي براي ماشين ايجاد نميكنه ؟ لطفا كامل جواب بدين
با سلام . غیر از الکل هر چیز دیگری با بنزین مخلوط کنید میتواند برای موتور مضر باشد . بنزین لیتری 700 تومان ارجحیت دارد بر این مخلوطهای غیر علمی .
الکل در بنزین- درست یا غلط!
الكل دارای عدد اكتان بالاتری نسبت به بنزین هست . اگه بر اساس میزان تراكم موتور الاكل رو در حد استاندارد اضافه كنیم باعث میشیم كه اكتان سوخت رو بالاتر برده باشیم . اكتان بالا یه چیزی میشه مثل بنزین سوپر . یعنی عدد ron بیشتری به نسبت mon داره . اکتان بالا تر به معنی رسیدن به قدرت و سرعت بیشتر نیست . این نکته خیلی مهمیه . یعنی فکر نکیند با اکل یا بنزین سوپر قدرت ماشین بیشتر میشه . اکتان بالا فقط باعث ارام سوختن محلول سوخت میشه و موتور ارام تر کار میکنه . در حقیقت ما با افزودن الکل به بنزین معمولی انگار از بنزین سوپر استفاده کردیم ! و فزودن الکل به بنزین سوپر تا جایی که اکتان بیش ارز حد بالا نره یعنی رسیدن به بهترین حالت سوخت .کد:برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
راجع به بنزين سوپر هم بايد بگم كه ارزش حرارتي يكساني با بنزين معمولي داره و يعني انرژي بر واحد جرمش با بنزين معمولي يكيه و تو جداول اصلا يكي هستند وفقط مخلوطش با هوا تا حجم كمتري ميتونه متراكم بشه بدون اينكه موتور ناك بزنه
واينكه با بنزين سوپر ماشين بهتر راه ميره توهم محضه
در بنزین معمولی اکتان متوسط = 91 تا 94
ارزش حرارتی متوسط = 44000 کیلوژول بر کیلوگرم
دمای جرقه = 300 درجه سانتیگراد ( حدودا" )
در بنزین سوپر اکتان متوسط = 95 تا 98
ارزش حرارتی متوسط = 43200 کیلوژول بر کیلوگرم
دمای جرقه = 400 درجه سانتیگراد ( حدودا" ).
پس بنزین معمولی ارزش حرارتی بیشتری داره
اصولا دمای نهائی تراکممون حدود 450 تا 480 درجه سانتیگرادهست اگر دمای نهائی تراکم به بیش از 500 درجه سانتیگراد برسه پدیده ناک بروز میکنه
پیک دمای احتراق در شرایطی که مخلوط ما لامبدای بزرگتر از 1 (مخلوط رقيق ) داره حدود 2500 درجه سانتیگراده و دماي ديواره اتاق احتراق حدود 300
اگر مخلوط رو غنی در نظر بگیریم چون اکسیژن موجود در مخلوط پائینتره حداکثر دمای شعله کمتر میشه ؛ پیک این دما میتونه بین 300 تا 700 درجه سانتیگراد پائینتر هم بیاد
وقتی با غنی سازی مخلوط ( لامبداي كوچكتر از يك ) دمای پیک رو 300 تا 700 درجه کاهش میدیم دمای دیواره های اتاق احتراق حدود 70 تا 100 درجه پائنتر میاد و باعث میشه دمای نهائی تراکم به همون میزان 450 تا 480 خودش برگرده و نتیجتا" ناک از بین میره.
از دیگر خواص الكل اینه كه انرژی حرارتی كمتری از خودش داره . یعنی سوختن الكل یك فرایندی گرماگیر محسوب میشه . این هم جزیی از نكات مثبت این ماده محسوب میشه . چون با انرژی گرمایی پایین تری كه نسبت به بنزین داره باعث میشه دمای اتاقك انفجار پایین بیاد . و پایین اومدن اتاقك انفجار باعث جلوگیری از خودشاتعالی بنزین میشه كه بهش میگن احتراق مخرب و این احتراق مخرب در بعضی زمان ها با پدیده ناك یا همون ضربه مواجه میشه .
ر نهایت اینکه استفاده از الکل چون باعث بهسوزی سوخت میشه در حقیقت میشه گفت در راندمان ماشين هم تاثیر داره و دئر عمل اون خودرو بیشتر از همنوع هانخودش راه میره . اما این به دلیل قدرت اون سوخت نیست . به دلیل بهسوزی موتور هست .
مخلوطهای از بنزین شامل متانول و اتانول نیز به عنوان سوخت مصرف میشود. سازمان حفاظت محیط زیست و تمام کارخانههای اتومبیل سازی امریکا مصرف مخلوطهای بنزین _اتانول تا 10% اتانول داشته باشد، پذیرفتهاند. ولی متانول بیشتر مورد توجه است، زیرا به عنوان اکتان افزاینده چند مزیت دارد. متانول وقتی به طور مناسبی با بنزین مخلوط شده باشد، اقتصادیتر است، درجه اکتان بالاتری دارد، و صدور میزان ذرات ، هیدروکربنها ، منو اکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن را میکاهد. ولی بزرگترین عیب متانول به رطوبت مربوط میشود. مقدار کمی رطوبت مخلوط اتانول – بنزین را ناپایدار میکند، و خوردگی فلز موتور مسئلهای جدی میشود.
مسئله رطوبت اتانول با استفاده از الکل دیگری «اتانول ، پروپانولها) به عنوان کمک حلال در مخلوطهای متانول ، حل شد. سازمان حفاظت محیط زیست چند مخلوط متانولی را که با استانداردهای صدور مواد از وسایل نقلیه موتوری مطابقت داشت و بنزینی با اکتان بالا برد، تصویب کرد. غالب مخلوطهای متانولی حدود 2.5% متانول ، 2.5% ترشیو – بوتیل الکل ، 95% بنزین و یک ماده بازدارنده خورندگی دارند.
نگفتيد ايا ميشه تو اين شرايط گروني بنزين تو باك يكم هم گازوئيل ريخت كه كمتر بنزين بزنيم منظورم اين نيست كه مثلا 10 ليتر گازوئيل بريزيم نه چند ليتر . برا ماشين ضرر داره؟
هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)