عنوان بهتر براش پیدا نکردم . منظور زمانیکه شما بهر دلیل قصد سواری گرفتن و روشن کردن موتورسیکلت خود برای طولانی مدت رو ندارید . مثلا بجهت مسافرت یا شروع فصل سرما
توجه : این مطالب کلی هستند و ممکنه برای وسیله شما شرایط متفاوت و یا تخصصی تر باشه .
- حتی برای نگهداری در شرایط بظاهر خشک و گاراژ سر پوشیده از روکش ضد رطوبت استفاده کنید که تمام قسمت های موتور باستثنائ چرخها رو پوشش بده
- موتورسیکلت رو قبل از هر کار بشویید
- پس از خشک شدن بروی قسمتهایی که امکان زنگ خوردگی وجود دارد رو با روغن کاملا چرب کنید
- باک بنزین رو کاملا خالی کنید حتی یک قطره ! اگر موتورسیکلت شما کاربراتوری هست محفظه آن رو هم خالی کنید .
- شمع های انجین ها رو خارج کنید و برای هر انجین حدود 2-5 قطره روغن صنعتی - ترجیحا روغن انجین - بریزید و هندل یا استارت بزنید تا سیلندر روغن-کاری شود . بعد شمع ها رو پاک کنید و جا بزنید .
- اگر از باتری اسید مایع استفاده می کنید ، آب اسید رو ماکزیمم نگه دارید و کانتاکت باتری رو از هر دو قطب جدا کنید . چنانچه از باتری ژلاتین-اسید استفاده می کنید تنها کانتاکت ها رو جدا کنید .
- ترجیحا باتری رو در موتورسیکلت نگه ندارید و در مکانی سرد و خشک ، دور از حریق منتقل کنید .
- اگر از تایرهای تیوبلس استفاده می کنید ، باد تایر ها رو کمی کم کنید تا خاصیت ارتجاعی خودشون رو از دست ندهند .
- اگر روغن انجین شما بیش از 2 سوم مدت مجاز رو طی کرده ؛ ترجیحا روغن انجین رو تخلیه کنید و روغن جدید نریزید !
- پیچ ترمز عقب رو تا حداکثر شل کنید .
- موتورسیکلت رو روی جک وسط و پایه نگهدارنده عقب پارک کنید . اگر چنین پایه ای در اختیار ندارید از دو تکه چوب باریک و مورب استفاده کنید .
- اگر مجبور به نگهداری موتورسیکلت در خارج از گاراژ یا هر مکان امن هستید ترجیحا از دزدگیر استفاده نکنید . اینکار جدا از تخلیه باتری موتورسیکلت ، نیاز به مراقب دارد . می توانید به همسایه ها و اهالی موتورسیکلت و قصد سفر خود را اعلام کنید یا از ردیابهای جی.پی.اس وضعیت خودروی خود رو پیگیری کنید .
- از مکان پارک موتورسیکلت مطمئن شوید . جک ها رو وارسی کنید و اگر سطح زیرین لیز هست ، موتور را جابجا کنید و یا زیر جک ها یک لایه جنس لاستیکی بگذارید . اگر سطح نرم هست با یک صفحه پهن از فرو رفتن جک ها خودداری کنید .
منبع پیرمرد