رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اجراي طرح ويژه برخورد با تخلفات موتورسيكلتسواران در تهران گفت: متاسفانه 80 درصد موتورسواران قوانين و مقررات رانندگي را رعايت نميكنند.
سردار حسين رحيمي در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به اين كه بر اساس آخرين برآوردها بيش از سه ميليون موتورسيكلت در سطح شهر تهران در حال تردد هستند، افزود: متاسفانهها موتورسيكلتها هيچ گونه وضعيت خوبي ندارند به شكلي كه رانندگي نامناسب، آلايندگي هوا و تصادفات شديد آنها كه معمولا با كشته و مجروح همراه است به معضلي جدي براي تهران تبديل شده است و اگر فكر عاجلي در اين خصوص صورت نگيرد، حتما با معضلات فراواني روبرو خواهيم شد.
وي در خصوص مهمترين تخلفات موتورسيكلتها گفت: عدم استفاده از كلاه ايمني در كنار استاندارد نبودن اين كلاهها، عدم رعايت قوانين و مقررات رانندگي توسط راكبان موتورسيكلتها همچون تردد در پيادهرو، عبور در مسير خلاف جهت، عبور از چراغ قرمز، تجاوز به گذرگاه عابر پياده و ... مهمترين تخلفات موتورسيكلتها در تهران است.
برخورد پليس تنها با يك دهم موتورسوران متخلف
رييس پليس راهور تهران با اشاره به برخوردهاي پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با موتورسيكلتسواران تصريح كرد: طرحهاي جديد در خصوص تخلفات موتورسيكلت سواران كه موجب ارتقاي ايمني ، آرامش و امنيت راكبان و ساير شهروندان ميشود در تهران آغاز شده است كه بر اين اساس
روزانه حدود 500 دستگاه موتورسيكلت در تهران توقيف ميشود، اين در حاليست كه اين تعداد شايد حدود يك دهم برخورد با موتورسواران متخلف است.
وي با اشاره به اين كه تعداد زيادي از
موتورسيكلتسواران در تهران هر روز با خواهش، درخواست پليس روبرو ميشوند، گفت: 500 دستگاه موتورسيكلتي كه روزانه توقيف ميشوند، آنهايي هستند كه اصرار به تخلف دارند.
رييس پليس راهور تهران با تاكيد بر اين كه حدود 40 هزار دستگاه موتورسيكلت هماكنون در پاركينگهاي مختلف در تهران به علت تخلفات متعدد توقيف هستند، افزود: مهمترين علت عدم مراجعه مالكان براي ترخيص موتورسيكلتها نداشتن سند مالكيت، جريمههاي فراوان و قيمت پايين موتورسيكلتهاست كه راكبان آنها ترجيح ميدهند به جاي پيگيري براي دريافت موتورسيكلت خود، موتورسيكلت جديدي خريداري كنند كه در اين خصوص بايد اقدامي جدي صورت گيرد.
موتورسيكلتها مهمترين معضل بيانضباطي ترافيك پايتخت
وي موتورسيكلتها را مهمترين معضل بيانضباطي ترافيك پايتخت و مشكلات براي خانوادهها و شهروندان عنوان كرد و گفت: متاسفانه موتورسيكلتسواران به كرات با ورود به گذرگاه عابر پياده موجب تصادفات فوتي و جرحي در پيادهروها ميشوند كه اين امر امنيت افراد پياده را به خطر انداخته است.
رييس پليس راهور تهران تصريح كرد: عدم تناسب ظرفيت معابر با تعداد وسايط نقليه و پايين بودن فرهنگ ترافيك كاربران مهمترين معضلات ترافيكي در تهران است.
وي با اشاره به اين كه تنها 20 درصد از راكبان موتورسيكلتها قوانين را رعايت ميكنند، گفت: اين در حاليست كه آمارها نشان ميدهد كه حدود 35 درصد راكبان موتورسيكلتها در تهران فاقد گواهينامهاند.
وي با تاكيد بر اين كه
راكبان موتورسيكلتها بايد فرهنگ استفاده از اين وسيله را آموزش ديده (
تو کدوم آموزشگاه واسشون ساختی وقتیم می آن گواهینامه بگیرم مثل گوسفند باهاشون رفتار می کنیدو اینقدر مالیات می گیرید که نتونند تکرار کنند و نه اجازه موتورهای خودشون رو برای تست می دی
) و بدانند كه موتورسيكلت نيز بر اساس قانون، جزيي از وسايط نقليه است، افزود: در كنار اين امر، دستگاههاي دخيل مانند وزارت صنايع ، توليد كنندگان و ساير دستگاههاي ذيربط نيز بايد در خصوص موتورسيكلتها وارد عمل شوند.
رييس پليس راهور تهران با اشاره به اين كه پليس وظيفه خود را در خصوص ساماندهي موتورسيكلتها آغاز كرده و هماكنون بحث پاكسازي خطوط ويژه از موتورسيكلتسواران خصوصا در خيابان 17 شهريور با استفاده از تيم يگان عمليات ويژه پليس راهور در حال انجام است، گفت: در عين حال موضوع ساماندهي موتورسيكلت سواران در سبزه ميدان بازار تهران و ساير مناطق پر موتور پايتخت مانند ساختمان آلومينيوم و ... نيز بزودي اجرا خواهد شد.
وي در عين حال تاكيد كرد: شهرداري تهران نيز بايد براي پاركينگ موتورسيكلتها فكر اساسي كند، از سوي ديگر موضوع استفاده و فروش كلاه ايمني استاندارد توسط سازندگان نيز بايد در دستوركار قرار گيرد. همچنين مراكز معاينه فني و سازمان حفاظت محيط زيست نيز بايد موضوع معاينه فني موتورسيكلتها كه يكي از عوامل اصلي آلودگي هواي تهران هستند را در دستوركار جدي خود قرار دهند.
سهم 50 درصدي موتورسواران در تصادفات فوتي و جرحي
رييس پليس راهور تهران با تاكيد بر اين كه بايد تردد موتورسيكلتها در محدوده طرح زوج و فرد و طرح ترافيك نيز ساماندهي شده و همانند خودروها براي آنها مجوز صادر شود، به ايسنا گفت: بر اين اساس بايد يك برنامه جديد و جدي براي ساماندهي موتورسيكلتها در تهران تدوين شود، چرا كه در غير اين صورت بزودي با معضلي بسيار جدي به نام «موتورسيكلت» مواجه خواهيم شد.
وي با اشاره به اين كه متاسفانه توليدكنندگان موتورسيكلت نيز استانداردهاي لازم را رعايت نميكنند خاطرنشان كرد: در عين حال راكبان موتورسيكلتها نيز از كلاههايي به عنوان كلاه ايمني استفاده ميكنند كه از هيچ ايمني برخوردار نيستند.
رييس پليس راهور تهران به آمار تصادفات امسال اشاره كرد و گفت: طي شش ماهه نخست سال جاري از حدود 71 هزار فقره تصادف پايتخت حدود 13 هزار فقره فوتي و جرحي بوده است كه از اين تعداد بيش از 6 هزار و 300 فقره مربوط به موتورسيكلتسواران بوده است كه به اين ترتيب بايد گفت سهم موتورسيكلت سواران از كل تصادفات فوتي و جرحي پايتخت چيزي حدود 50 درصد است.
وي با اشاره به اين كه سهم موتورسيكلت سواران تهراني از تصادفات فوتي حدود 24 درصد و از تصادفات جرحي حدود 49 درصد است، خاطرنشان كرد: آمارها نشان ميدهد كه در شش ماهه نخست سال جاري راكبان موتورسيكلتها در بيش از 2/49 درصد از تصادفات مقصر بودهاند.