MEDAL OF HONORسلام، با نقد کوچکی از این بازی که توضیحاتی را درباره ی این بازی می دهد، در خدمتتون هستیم.
همان طور که می دانید MEDAL OF HONOR در گذشته یکی از رقبای سرسخت ندای وظیفه بوده است. اما در سال های اخیر به خاطر دلایلی که مهم ترین آن را در زیر توضیح خواهم داد، از این رقابت تنگاتنگ کنار کشیده است. مدال افتخار در زمانی که اکثر شرکت های بازی سازی به فکر تشریح موقعیت جنگ جهانی و اهمیت آن و مقدس نشان دادن سربازان خود بودند، با عرضه ی اولین نسخه از این بازی در جنگ جهانی، توجه همگان را به خود جلب کرد و همین عامل دست مایه ی شهرت این بازی در محافل عمومی و خصوصی گشت. شرکت الکترونیک آرتز، که سازنده ی آن بود عرصه را باز دید و با عرضه ی 11 بازی دیگر در همین رابطه سودی مناسبی به دست آورد. اما با نگاهی به ارقام که در آن فروش بازی در نسخه های ابتدایی بسیار زیاد و به ترتیب در نسخه های موخر، کم شده بود، می شد فهمید که بازار از جنگ جهانی اشباع شده و مردم از اینکه دیگر به این جنگ ها پرداخته شود، خسته شده بودند.
ندای وظیفه این امر را زود تر درک کرد و شاید با استفاده ی زیرکانه از ایده های جدید، آن ها را از چنگ الکترونیک آرتز بیرون کشید. همین عامل سبب شد تا مدال افتخار را چند سالی نبینیم.
اما پس از مدتی این شرکت احساس کرد که این ژانر را از دست داده است. به همین خاطر با ایده گرفتن از موضوعات جدید قصد دارد که دوباره بهترین باشد.
گرافیک بازی در نوع خود بسیار خوب کار شده است، جلوه های نوری و تصویری که در یک بازی از ارکان مهم گرافیک به شمار می آیند، جالب توجه هستند، چون جنگ در افغانستان پیگیری می شود، بیشتر مکان های بازی از مکان های واقعی چون هلمند برداشته شده اند و زیبایی این محیط، ما را در خود غرق می کند.
بازی از دو موتور، یکی برای گرافیک و دیگری برای فیزیکش بهره برده است، آنریل و فراست بایت دو موتوری هستند که آنریل در بخش تک نفره برای گرافیک و اجزا و دیگری برای تخریب پذیری محیط استفاده می شود. جالب است که موتور تخریب کار خود را به خوبی می دانسته و به همین دلیل حتی در تریلر ها، صحنه های تخریب دهان ما را به تعجب می گشاید.
از دیگر نکات این بازی استفاده از آهنگ های مشهور لینکن پارک و همچنین خواننده های مورد قبول دیگر، است که نشان از توجه سازندگان به این مهم است.
داستان بازی شاید شباهت خاصی با بازی های دیگر داشته باشد، شما در این بازی نقش مامورانی ویژه را بازی می کنید که برای نابودی افراد کلیدی و همچنین کشف و خنثی سازی موارد امنیتی و پدافند ها فعالیت می کنند تا راه را برای دیگر افراد گروه باز کنند. با این حساب با ماموریت های مخفی و شاید میدان های وسیع درگیری روبرو خواهیم بود.
نکته ی جالب توجهی که ذهن مرا به خود مغشوش کرده است، استفاده از مشاوران نظامی است تا بازی را هرچه بهتر و بیشتر، به سمت و سوی واقعیت سوق دهند. آنها با بهره گیری از این مشاوران، نوع جنگیدن گروه های مختلف، نوع راه رفتن و گارد گرفتن و حتی سلاح بدست گرفتن نظامیان را ویرایش کردند، اکثر قیافه های موجود در بازی، و همچنین سلاح افراد با کمک این مشاوران ترتیب داده شده است.
تمامی این موارد، نوید از بازی خوب وقابل قبولی را می دهد که می تواند خاطرات ما را زنده کند. الکترونیک آرتز امیدوار است که این بازی نسل جدیدی از این ژانر به نمایش بگذارد و دوباره به رقیبی سرسخت برای ندای وظیفه تبدیل گردد.