اين review در اينده update خواهد شد
درود و سلام خدمت دوستان عزيز
بنده حدوده يك ماهي ميشه يك سيستم با مشخصات زير تهيه كردم:
CPU:I7 860
Main:gigabyte p55-usb3
Ram:2*2gb geil
VGA :galaxy GTX 480
POWER:1235 green
......
خدمتتون عرض كنم همون اول ميخواستم يك ريويو براي 480 بدم كه نشد.حالا تجربه كوتاه خودمو از اين گرافيك خدمتتون ميگم:
دما:
اول از دما شروع ميكنم كه خيلي در اين مورد براي اين گرافيك صحبت شد.خوب بايد بگم به معناي واقعي كلمه داغه طوريكه كيس بنده كه infinity هستش از تهويه تمام كمال اون عاجزه.طوري كه تا 4 اسلات پايين تر از محل نسب گرافيك بشدت داغ ميشه و بعد از نيم ساعت بازي كردن كرايسيس شما نميتونيد به محل وردي هواي پشت گرافيك دست بزنيد احتمالا بادست زدن به سينك پوست دست بهش ميچسبه(من كه جرات نكردم بهش دست بزنم)
دما به سرعت بالا ميره و دور فن در اوايل داغ شدن گرافيك(هنگامي كه ناگهان شروع به بازي كردن مثلا كرايسيس مي كنيد) گاهي تا 90% ماكسيمم rpm بالامي ره اما بعد از مدتي به 75 يا 85 كاهش پيدا ميكنه البته اكثرا همون 75 حتي در سنگين ترين بازي ها مثل metro 2033 .
تا الان ركورد دما به 94 رسيده و اونم در بازي هايي مثل كرايسيس وارهد و مترو2033 اين اتفاق ميوفته در باقيه بازي ها از88 بالاتر نميره.
صداي فن گرافيك روي 90% ميشه گفت زياده اما براي گوش من از 4890 كمتر بوده با اينكه 50db توليد ميكنه.(اينو رو تجربه خدمتتون گفتم اما ميتونم بگم 4870x2 صدايي تا حتي 1.5 برابر 480 داره)
كارايي:
اول از همه بگم من هنوز ويندوز سون ندارم و تمام ازمايشات در xp هستش:
نرم افزار بنچ مارك هم fraps version :3.2.3
متاسفانه در ابتداي خريد گرافيك و نصب درايور 257.21 اين گرافيك بشدت unstable بود و در بازي ها بعد از يه مدتي نا مشخص به طور كامل فريز ميشد.بانصب درايور 258.96 مشكلات گرافيك به طور تمام و كمال حل شد والان100% استيبل هست.
test method:
-تمام بازي ها در رزولوشن 1920*1080 هستش
-cpu اوركلاك نيست و اين گرافيك بشدت bottle neck يا گلوگاه روي cpu ميندازه و اوركلاك گاهي باعث افزايش 80% مينيمم فريم روي 480 ميشه اينو من نميگم سايت xbitlabs ميگه [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ميتونيد ريويو رو ببنيد.پس در اينده با اوركلاك cpu قدرت كارت بسيار بيش از اين خواهد بود.
كرايسيس وارهد:
خوب قبل از هر چيزي بايد بگم كه ***** anti aliasing در اين گرافيك تقريبا معنايي نداره طوريكه بين خاموش بودن انتي اليازينگ و 4x بودنش تنها 2 فريم تفاوت وجود داره در قسمت (call me ishmael) و بين4x و 16x تنها 1 فريم.اما قضيه براي 16xq و 8xq فرق ميكنه و دقيقا هردو به يك ميزان فريم ريت ميدن اما حدود6 تا 7 فريم كمتر از حالت 16x هست امادر مجموع 4 فريم كمتر هستش.
در اين بازي تمام جزئيات روي enthusiast هست در مپ call me ishmael به طور ميانگين 43 فريم ميده و مينيمم فريم هم 38 هستش اما 98% اوقات روي 41 ثابت هست البته بدون الايزينگ. بافعال بودنش فرم ريت گاهي تا 31 هم در هنگام انفجار ماشين ها پايين مياد.
ويرايش(ركورد مينيمم فريم28 در 16xq هم ثبت شد)
metro 2033:
خوب در اين بازي جزئييات روي very high هست و انتي اليازينگAAA روي 16x و physx on هستش.كمترين فريم ريت صبت شده براي من 22 هستش اما بشدت متغيره ودر بعضي مراحل ماكس فريم به 135 هم ميرسه اما اكثرا روي 55 تا70 هستش و در بعضي نقاط به طوره فاحشي كاهش پيدا ميكنه26 و گاهي حتي كمتر ميرسه.بازي از لحاظ گرافيكي با نسخه كنسولي(xbox 360) از لحاظ گرافيكي يك دنيا تفاوت داره و حتي اگر جزئيات روي High باشه و رزولوشن 1280*720 ميشه به جرات گفت يك سروگردن بالاتره.(درواقع نسخه 360 روي medium هست چراكه به راحتي از روي نوعه نورپردازي ميشه اينو متوجه شد در واقع تكنيك گذر نور از لابه لاي اشيائ كه در 360 وجود نداره)
خوب ميرسيم به بخش ريسينگ
Dirt II :
به علت دايركت 9 اين بازي فقط اجازه ي POST PROCESSING در medium ميداد باقيه جزئيات در very high قرار دادم.فريم بازي روي 60 ثابته و تا حالا از 58 پايين تر نيومده اما نكاتي هست كه بايد خدمتتون عرض كنم:
بازي در بعضي نقاط دچار لگ هايي با دروره زماني بينهايت كوتاه(شايد احساس نشه چون در حد ميلي ثانيه است) كه همونها به 58 ميرسونن فريم ريتو بعد به سرعت به 60 ميرسه.اما نكته اينه كه فرپس داره ميانگين گيري ميكنه و در همون مدت بسيار كوتاه احتمالا فريم ريت از 58 كمتره.اين مشكل به طور قطع به خاطر سرعت بار گذاري پايين داداها در رمه گرافيكه كه 100% با پچ حل ميشه(احتمالا خيلي از دوستاني كه 480 دارن اينو احساس نكردن اما فرپس اينو ثابت ميكنه كه خطاي ديد نيست)
slpit secend :
در بازي تنظيمات خاصي نيست و فقط جزئيات رو روي very high قرار داديم.
به علت پورت بودن بازي توانايي گرفتن فرم ريت بالاتر از 30 وجود نداره چون روي اين قفل شده و از 30 هم به هيچ عنوان پايين تر نمياد.گرافيك بازي بينظيره وجلوه هاي خيره كننده ادمو مبهوط ميكنه.
-----------
بخش ريسينگ در اينده باز هم ادامه خواهد داشت و blur و shift به زودي تست ميشن.
--------------
assasins creed 2 :
خوب اين هم يكي از بازياي مورد علاقه منه.فريم ريت كاملا روي 60 ثابته و بازي اجازه نميده فراتر بره.اما در بعضي از نقاط بازي كه به طور ثابت روي 50 ميمونه مثلا از يك زاوي خاص كه شهر فلورنس رو نگاه كنيد بلافاصله با كمي تغيير زاويه به 60 بر ميگرده كه اين ضعف طراحي بازي و موتور گرافيكي رو نشون ميده چون بايد در اين مواقع حجم پيكسل هاي اضافي غير قابل ديدن رو كم كنه(در پايين تر حالت 45 هم ثبت كردم كه در زاويه ديد دور از يكي از شهرها ثبت كردم:نكته اينها تقريبا اصلا احساس نميشن) در خارج از اينها در 99% بازي فريم از روي 60 تكون نميخوره و 100% ثابته.
GTA IV :Episode:
خوب اول يكسري از نكات هست كه بايد خدمته دوستان درمورد موتور بازي عرض كنم.متاسفانه ميبينيم خيلي از دوستان براي سنجش قدرت gpu خودشون مبنا رو gta iv ميگيرن . درمورد موتور گرافيكي اين بازي بايد خدمتتون عرض كنم كه rage بشدت برمبناي پهناي باند بالا و حد اينترفيس بالا بهينه شده و اين تدبير سران R* براي كنسول هاي فعلي هستش.
همونطور كه ميدونيد 256 MB رم گرافيكي XDR كه مثلا براي كنسول PS3 براي RSX ps3 gpu در نظر گرفته شده از نوع رم هاي ماشين حسابي و تراشه اي هستن و ميتونن اينترفيس بسيار بالايي همراه با پهناي باند بالاي مورد نظر به rsx بدن و هموشمندي طراحان R* در همينه كه از فضاي كم RAM ها براي بارگذاري به صورت اجسام هم تكسچر استفاده كنن و داده هاي حجيم طوري بهينه شدن كه با يك گذرگاه پهن براي خروج و ورود دادهاي پردازشي استفاده كنن و اين دقيقا بر عكس PC هستش كه گذرگاه باريك براي يه حجم بسيار بالايه ذخيره داده ها به همين علت هميشه يه مقدار بسيار زياد از حجم داده از اجبار كمبود فضاي گذرگاه بايد در مخزن گذاشت حال سوال اينه كه ايا واقعا اين مشكل PC هاست؟؟چرا 1203 MB در ماكسيمم گرافيك در رزولوشن 1920*1080 براي PC نيازه؟؟
بايد بگم اين مشكل در گرافيك هاي LOW END و mid end گذشته وجود داره اما تكليف گرافيك هاي بسيار خوبي مثله 5770 چيه؟ايا راهي براي بهينه سازي براي pc هاي خوب هست؟؟ جواب 100% مثبته و اين بازي قطعا خيلي بهتر از اينها ميتونست پورت بشه طوري كه در يكي از فروم هاي سخت افزاري حداكثر رم واقعي مورد نياز در 2560*1600 در ماكسيمم جزئيات چيزي حدوده 659 mb عنوان كرده بودن طوري كه العان 1336 mb رم نياز داره(در ضمن 60% جزئيات صوري هستند و با تصصيح شدن موتور به 400mb هم ميتونه برسه و در رزولوشن 1920*1080 احتمالا 350 mb . اگر در اين موارد سوالي بود دوستان بفرماين تا بيشتر توضيح بدم.
بريم سر بنچمارك:اول از همه بگم كه تمام جزئيات تا اخر بلا و هرسه گزينه هاي وسعت ديد.جزئيات فاصله ها و غلضت ماشين ها روي 100 هست كه 1203mb رم نياز داره.
سيستم بنچمارك گير خود بازي 32 فريم رو براي من به طور ميانگين ثبت كرد اما حالا توضيحاته خودم از بازي و مشكلات uncalibarte بودن موتور گرافيكو خدمتتون عرض ميكنم:
بازي به طور عمومي حدد 42 تا 60 فريم ميده اما به طور عجيبي هنگام رانندگي به35 و 30 تقليل پيدا ميكنه و به هنگام نزديك شدن به پل ها به ركورد فوقوالعاده اين بازي يعني عدد 20 (هيچ بازي اينطور نبوده)ميرسه و اين مشكل فقط و فقط ناشي از عدم خالي شدن به هنگام بافر هست كه بسيار مضحكه يك شركت با اين عضمت نتونه يه همچين مشكلي رو حل كنه. بنده با اين اطمينان خدمتتون ميگم كه شما كافيه همون موقع گرافيك بازيو دست كاري كنيد و بياريد پايين طوريكه بافر خاليشه و دوباره تا نهايت بالا ببريد با شگفتي ميبينيد روي جزئيا ت بالا همون موقع كه مثلا 30fps به شما ميداده العان 40fps ميده(امتحنش ضرري نداره براي بنده 20fps گاهي افزايش پيدا ميكنه و اين به معناي واقعي كلمه ملال اوره.
از نكاتي كه خدمت دوستان ميتونم بگم اينه كه view distant چه روي 100 و چه روي 25 با هم د 98% اوقات مو نميزنن اينو از رو تجربه و چرخيدن در محيط بازي خدمت دوستان ميگم و تفاوتها به حدي ناچيزه كه بهتره در گرافيك هاي هاي اند روي 25 باشه distant detail هم روي30 با 100 هم در 80% اوقات فرقي نميكنه(نظر منو بخوايد110%) پس high end دارها روي همين گزينه بگذارند.
باقيه گزينه ها بجز shadow با mediem تفاوت بسيار ناچيزي داره وبهتره روي اين حالت باشه very high shadow هم با high تفاوت كمي دارن.refelection resoloutin هم mediem تفاوتي تقري با با high اش نداره.
باقيه ريويو ها به زودي بعد از تست