تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




نمايش نتايج 1 به 5 از 5

نام تاپيک: آیکیدو ( درس هايي از موريهه اوئشيبا بنیانگذار آیکیدو )

  1. #1
    داره خودمونی میشه black joker's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    محل سكونت
    تهران_؟
    پست ها
    29

    12 آیکیدو ( درس هايي از موريهه اوئشيبا بنیانگذار آیکیدو )

    درس هايي از موريهه اوئشيبا
    · در" آي كي دو"ما درباره خودمان هم مي آموزيم، مي آموزيم تا خود را به نيروي زندگي مرتبط كرده و مي آموزيم تا چگونه اصول طبيعت را درك كرده و قدم به قدم، راهمان را از ميان صلح و روشنائي مشخص كنيم.
    كائنات هميشه در حال آموزش "آي كي دو"به ما است، ولي ما به واقع از درك و يادگيري آن عاجز هستيم. هر شخصي تنها به خودش فكر مي كند و اين دليلي است براين همه ناهماهنگي، دعوا و ادعا. اگر ما فقط بتوانيم قلبهايمان را پاك و صاف نگهداريم، همه چيز مي تواند به خوبي پيش برود. اصلا فكر نكنيد كه مقدس ترين (خداوند متعال) در آن بالاها و در آسمان قرار دارد، بلكه مقدس ترين همين جاست، در كنار و اطراف ما. آي كي دو براي اين است كه هميشه به ياد داشته باشيم بايد شكر گذار خداوند متعال باشيم.
    · تمرين "آي كي دو"عملي از ايمان و عقيده ما است. اعتقادي حاصل از قدرت آرامش و صلح. "آي كي دو"نوعي نظام سفت و سخت يا تارك دنيا شدن نيست، بلكه راه و سلوكي است كه از اصول طبيعت پيروي مي كند، اصولي كه بايد در زندگي روزانه كاربرد داشته باشد. آي كي دو بايد از زمان بيداري شما و مشاهده خورشيد، تا زمانيكه تاريكي مي آيد و به استراحت مي پردازيد به صورت واقعي تمرين شود.
    · "آي كي دو" آرامش است. به هر انساني تحفه اي از بهشت ارزاني شده است تا از آن نگهداري كند. پيروزي كه ما به دنبالش هستيم، فائق آمدن بر همه چالش ها و جنگيدن تا انتها و كامل كردن و به مقصد رساندن اهدافمان است.
    · فرد در"آي كي دو" هيچگاه حمله كننده نيست. اگر فرد به دليل برتري گرفتن بر شخصي، مي خواهد اولين نفري باشد كه حمله را شروع مي كند، اين دليلي است بر ناكافي بودن تمرينات او و اين به واقع شكستي است قبل از هر شروع. فرد بايد اجازه دهد تا طرف مقابلش حمله كننده باشد، تا قادر باشد از خشونت و خشم طرف مقابل برعليه خودش استفاده كند. نبايد از هيچ حمله اي ترسيد و فرار كرد، بلكه بايد آنرا قبل از اينكه شروع شود كنترل كرد. آرامش(Nonviolence ) تمرين حقيقي "آي كي دو"است.
    · در "آي كي دو" ، هيچ دشمن و رقيبي وجود ندارد. من نمي خواهم به وسيله قدرت ناشي از خشونت، بر فردي فائق بشوم و حتي نمي خواهم هيچ رقيبي را به خاك بمالم. در بودوي حقيقي، هيچ دشمن و رقيبي وجود ندارد. در" بودو" ی حقيقي، ما به دنبال آن هستيم تا با همه چيز يكي شويم تا بتوانيم به قلب خلقت نزديكتر شويم. هدف از تمرين " آي كي دو" ، به طور ساده، قويتر شدن يا زمختتر شدن از بقيه نيست، بلكه براي آن است تا شما را به يك سلحشور براي صلح جهاني تبديل كند. اين ماموريت ما در "آي كي دو" است.
    · خيلي راهها به قله"فوجي" ختم مي شود، اما هدف همه آنها يكي است. راهها و روشهاي متفاوتي براي رسيدن به قله وجود دارند، ولي همه آنها قادرند ما را به آن ارتفاع و آن بالا برسانند. هيچ نيازي براي جنگيدن با يكديگر نيست. ما همگي براداران و خواهراني هستيم، كه بايد دست در دست هم اين مسير را بپيمائيم. اگر شما خودتان را در مسير نگه داريد، هيچ چيز ديگري مهم نيست. اگر شما آرزو و اشتياق خود را براي داشتن چيزهائي مهار كرده باشيد، آنوقت رها و آزاد خواهيد بود و آنهائيكه آرزوي هيچ چيزي را ندارند مالك همه چيز هستند يا خواهند شد.
    · همه چيز، حقيقتا يكي هست. گذشته، حال و آينده درون هر نفسي كه ما مي كشيم قرار دارد. طبيعت خارق العاده وجود انسان، شامل تمامي حقيقت است. كيهان از يك منبع به وجود آمده و ما خود يك جزء جدانشدني و لازم از آن بلوغ و رشد مستمر هستيم. اين يك روند هماهنگ و تعادل پذيراست." آي كي دو" -هنر هماهنگ شدن-كليد راه است.
    · زماني كه نيروي KI شخصي آزادانه در بدن مي چرخد، از ضعف و مريضي اثري نيست. ما مي خواهيم دنيائي عاري از مريضي، هرج و مرج، بحران و نارضايتي ايجاد كنيم. اين است راه"آي كي دو" . بگذاريد افكار بچه گانه و آرزو هاي خودخواهانه كنار بروند و آنگاه شما مي توانيد در آزادي و آزادگي حقيقي زندگي كنيد.
    · زندگي يك هديه الهي است. الهيت و تقدس خارج از وجود ما نيست، بلكه چيزي است در داخل وجود ما. در حقيقت اين الهيت، رها بودنمان است. در دوجو، هميشه ما در حال فراگيري درباره زندگي و مرگ هستيم. براي آنكه فاتح باشيم، بايد خالق زندگي باشيم و زماني مغلوب هستيم كه تسليم شويم و به سكون برسيم. افكار بچه گانه و ضعيف را كنار بگذاريد و خودتان را خالي كنيد. از مرزهاي زندگي و مرگ عبور كنيد و راسخ و استوار در مركز اين خلقت عظيم بايستيد. اين رمز"آي كي دو" است.
    · ما به طور مستمر نياز داريم تا حواسمان را صيقل داده و پاك كنيم. اعضائي كه به اين حس ها مربوط هستند به ما اجازه زندگي و فعاليت در اين دنيا را مي دهند، اما به محض آنكه اين حواس مورد تهديد و فشار قرار مي گيرند، ما تحملمان را از دست مي دهيم. اين باعث اختلال و سردرگمي در اين دنيا مي شود و مي توان گفت اين خود از بدترين گناهان است. روحتان را مرتب صيقل دهيد، حواستان را تازه و بيدار نگاه داريد و با اينكار نور و روشنائي را به دنياي خود بياوريد.
    · اول بايد زندگي خود را به نظم در آوريد. سپس بايد فرابگيريد كه به چه صورت روابط داخلي و خانواده تان را به صورت ايده آلي تنظيم كنيد. پس از آن تلاش كنيد تا شرايط كشور خود را بهبود ببخشيد و سپس بايد بيانديشيد كه چگونه مي توان در اين دنياي بزرگ و پهناور، موزون و هماهنگ زندگي كرد. به عنوان يك تمرين كننده آي كي دو طي اين مسير وظيفه ما خواهد بود.
    · "آي كي" روندي است از، زدودن و كنار زدن تنفر و عدم هماهنگي. "آي كي دو" همان نظم و نظامي است كه ما را به طبيعت حقيقي كائنات رهنمون مي سازد. به عمق و قلب هر چيزي وارد شويد و آنرا مركز و قرارگاه خود قرار دهيد و دريچه قلب خود را به روي حقيقت بگشائيد. كهكشاني در درونتان خلق كنيد و با كائنات، با همه بزرگي اش همنوا و همساز شويد.
    · در طريقت رزمي واقعي، هيچ دشمني وجود ندارد. طريقت واقعي رزمي، عملكردي از عشق است.
    · راه و سلوك يك سلحشور، منهدم كردن و كشتن نيست، بلكه وسعت دادن زندگي و حمايت كردن از آن است و به طورمداوم، خلق كردن است. بدون عشق، هيچ چيزي قادر به رشد و تكامل نخواهد بود. آي كي دو تجلي اي از عشق است.
    · اقتصاد يكي از پايه هاي اساسي هر جامعه اي است. زمانيكه اقتصاد به حالت پايدار برسد، جامعه شانس توسعه و تحول را پيدا مي كند. بهترين سياست اقتصادي، خلق كردن محصولاتي با ارزش مادي و معنوي است. عرضه گرعشق و يكرنگي باشيد، آنگاه متوجه مي شويد كه هيچگاه به بيراهه نرفته ايد. در آي كي دو هم، ما دلسوزي و اهميت دادن را عرضه مي كنيم، محصولي كه هميشه مردم را به خود جذب كرده است.
    · دستان، لگن ها و پاهايتان را در يك خط راست قرار دهيد و بدن و ذهنتان را متمركز نگاه داريد. دستان شما كليد كنترل و هدايت سيستماتيك طرف مقابلتان هستند. اگر طرف مقابل، شما را به طرف خويش مي كشد بگذاريد اين كار را انجام دهد، ولي خود را با آن كشش يكي كنيد. در تمرينات، حواستان رابه طرف مقابل خود معطوف كنيد تا برايش آن چيزي را كه كمبود دارد پر كنيد. اين است آي كي دو.
    · در يك تمرين خوب"آي كي دو" نور يا عقل، گرما يا دلسوزي و رحم توليد مي شود. دنياي مادي و معنوي خود را يكي كنيد و اين شما را قادر مي سازد تا حقيقتا فردي شجاع، عاقل، عاشق و ديگر خواه باشيد.
    · به منظور تمرين صحيح"آي كي دو" ، نبايد فراموش كنيد كه همه چيز از يك منبع سر چشمه گرفته است. خودتان را در عشق بسته بندي كنيد و يك رنگي و نجابت را در آغوش بكشيد. فني كه فقط روي قدرت فيزيكي بنا نهاده شده باشد، ضعيف است. در عوض فني را مي توان قوي ناميد، كه پايه هايش بر قدرت معنوي استوار باشد.
    · بايد جنگ متوقف شود. ما همگي عضوي از يك خانواده بزرگ هستيم و حالا زمان محدود كردن جنگها و كشمكشها است. اين جهان خلق شده تا يك چيز واحد و زيبا باشد. اگر عشقي ميان ما نباشد، آنگاه، آن پايان منزل، كشور و در نهايت پايان دنياي ما خواهد بود. عشق گرما و نور توليد مي كند. اين روح تمرين كردن"آي كي دو" است.
    · هيچ جائي براي افكار خودخواهانه و كوته بينانه در" آي كي دو" وجود ندارد. به جاي غرق شدن در واژه هايي مثل
    · "بردن و باختن" ، به دنبال طبيعت حقيقي آفريده ها باشيد. افكار شما بايد انعكاس دهنده بزرگي و عظمت طبيعت باشد، دنيايي خارج از زندگي و مرگ. اگر افكارتان شما را به سوي دشمني و جنگ با خلقت پيش مي برد، آن افكار شما را نابود خواهند كرد و صدمات جبران ناپذيري بر محيط خواهند گذاشت.
    · "آي كي دو" براي سلامتي مفيد است. به شما كمك مي كند زيبائي درون و برونتان را حفظ كنيد و همچنين باعث ارتقاء منش و ايستادن صحيح شما مي شود. "آي كي دو" به شما مي آموزد تا چگونه به ديگران احترام بگذاريد و چگونه در قبال ديگران رفتار و منشي گستاخانه در پيش نگيريد. به هيچ وجه كار ساده اي نيست تا نحوه زندگي تان در اندازه ايده الهاي آي كي دو، يا حتي بالاتر از آن دستورات خداوند باشد، ولي بايد به هر قيمتي خود را به آن نزديك كنيم، در غير اين صورت تمرينهايتان بيهوده است.
    · ذهن و فكرتان را دوار نگاه داريد و بدنتان را مثلثي. خودتان را در كوهستانهاي عميق و دره هاي ساكت رها كنيد و خود را به زندگي متصل كنيد. نيروي"Ki"را از يين و يانگ به وجود آوريد. در اين حالت از" آي كي" ، قادر خواهيد بود هر چيزي را به سر انجام برسانيد، حتي مشكل ترين وظايف را. اگر شما در عمق درون و وجودتان قرار گرفته ايد، ديگر هيچ چيز در زندگي روزانه قادر به دربند كشيدن شما نخواهد بود.
    · حركاتتان را دوار نگاه داريد، دايره اي را تصور كنيد كه يك بعلاوه داخل آن ترسيم شده خودتان را درمركز اين دايره در حاليكه به حالت استقرار مثلثي ايستاده ايد تصور كنيد. خودتان را به نيروي كهكشاني(كي) بهشت و زمين متصل كنيد، روي پاي جلو بچرخيد و طرف مقابلتان را دور آن مركز راهنمائي كنيد و به حركت در آوريد.
    · در زمانهاي قديم، يك شمشير زن به دشمنش اجازه مي داد تا قسمتي از پوستش را زخمي كند تا در عوض او بر گوشت بدن دشمنش ضربتي وارد كند. بعضي اوقات او حتي گوشت بدنش را قرباني مي كرد تا ضربتي بر عمق استخوان دشمنش بزند. در" آي كي دو" ، اين نمونه رفتار و عمل به هيچ عنوان پذيرفتني نيست. ما مي خواهيم كه مهاجم و دفاع كننده، هر دو بدون صدمه ديدگي رها شده و بروند. شما بايد فرا بگيريد تا به منظور پيروزي و به جاي قبول خطر صدمه ديدگي، چگونه طرف مقابلتان را راهنمائي كنيد. كنترل كردن مهاجم با قرار دادن هميشگي خودمان در يك مكان امن.
    · هرگاه يار مقابلتان را با ذهنتان احاطه كنيد، مي توانيد نيروي"كي" خود را مانند سيلي به طرف او روان كنيد و قادر خواهيد بود تا خيلي سريع اعمال اورا درك كرده و جواب درستي به او بدهيد. دوباره يار مقابلتان را با ذهنتان احاطه كنيد و او را از راهي كه توسط بهشت و زمين به شما نمايان شده به طرف خود بكشيد، اجازه بدهيد او حمله كند و سپس خودتان را با حمله او هماهنگ كنيد. مرزهاي زندگي و مرگ را در نورديد، سپس شما قادر خواهيد بود تا به روشني راهي را درك كنيد، كه شما را در امنيت كامل از ميان خرابي و مرگ مي رهاند.
    · شما ممكن است كه صاحب قدرت فراواني باشيد، اما اگر آنچه را كه مي گوئيد و موعظه مي كنيد، براي صلح جهاني اعمال نكنيد، قدرتهاي شما بي معني و بي فايده خواهند بود. ما در" آي كي دو"، هر روزمان را از نو مي سازيم، با افكار كهنه وداع مي كنيم و به اين ترتيب به پيشرفت ادامه مي دهيم. به دنبال راهها و اتصالاتي مي گرديم كه بهشت، زمين و نوع بشر را به يكديگر وصل كند و مقدس ترين را به ما نشان دهد.
    · سخت تمرين كنيد، گرما و نور آي كي دو را تجربه كنيد و يك آدم حقيقي باشيد. بيشتر تمرين كنيد و اصول طبيعت را بياموزيد." آي كي دو" در تمام نقاط بنا نهاده مي شود، اما در هر مكاني كه ريشه مي گيرد، تعريف و تفسيري متفاوت خواهد داشت. به طور مستمر با تعليمات حاصله انطباق حاصل كنيد و يك دنياي خالص و زيبا خلق كنيد.
    · ساير مباحث عبارتند از: پرسش و پاسخ، برگشت به مبدا هستي، تدبير و تلاش پيگير و نهايت فنون.

  2. #2
    داره خودمونی میشه black joker's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    محل سكونت
    تهران_؟
    پست ها
    29

    12 واژه های خاص آیکیدوآريگاتو- از شما متشكرم. تشکرغير رسمي (Arigato) دومو آريگاتو گوزاي ماست

    آريگاتو- از شما متشكرم. تشکرغير رسمي (Arigato)
    دومو آريگاتو گوزاي ماستا- از شما خيلي متشكرم، براي چيزي كه تازه به اتمام رسيده است. تشکر خيلي رسمي. (Domo arigato gozaimasta)
    گومن ناساي- معذرت مي خواهم، متاسف هستم. (Gomen nasai)
    اونگاي شيماسو- خواهش مي كنم، زمانيكه چيزي را درخواست مي كنيم، معمولا زمان شروع تمرين عنوان مي شود. (Onegaishimasu)
    هاي- بله (Hai)
    واكاريماسو- مي فهمم (Wakarimasu)

    فرامين در دوجو
    آتو- به عقب برويد(Ato)
    هاجيمه- شروع (Hajime)
    كوتاي- عوض كنيد (Koutai)
    ماواته- بچرخيد (Mawatte)
    موكوسو- چشمها را ببنديد, تمركز( Mokuso)
    سو واته- بنشينيد (Suwatte)
    تاته- بلند شويد( (Tatte
    يامه- خاتمه, ايست (Yame)
    يوي- آماده (Yoi)
    شينزن ني ري- احترام به جايگاه مقدس (Shinzen ni rei)
    يودانشا ني ري – احترام به مربي از طرف درجات مشكي (yudansha ni rei)
    سن سي ني ري- احترام همه به مربي ((Sensei ni rei
    جوسكي ني ري- احترام به جايگاه بالاي كلاس (Joseki ni rei)
    كاميزا ني ري- احترام به خداوند، جايگاه نمادين و مركزي دوجو (Kamiza ni rei)
    اوتاگاي ني ري- احترام هنرجويان به يكديگر (Otagai ni rei)
    ري- احترام (Rei)

    درجات و القاب
    كوهاي- هنرجوي تازه كار (Kohai)
    سمپاي- هنرجوي ارشد (Sempai)
    سن سي- معلم، مربي ((Sensei
    شيهان- مربي ارشد، توصيه مي شود كه از اين عنوان فقط در داخل دوجو استفاده شود و در خارج از دوجو، فقط از سن سي استفاده شود. (Shihan)
    كيو- كلاس، درجه هنرجويان از ابتداي كار تا قبل از شودان. از كيو 10 (پائين ترين رده) تا كيو 1 (بالا ترين رده در اين مقطع).جو كيو، كو كيو، هاچي كيو، نانا كيو، روك كيو، گو كيو، يون كيو، سان كيو، ني كيو، ايكيو (Kyu)
    دان- رتبه، درجات پيشرفته تر در رده هاي مشكي. از دان 1(كمترين) تا دان 10(بيشترين) است. شودان، ني دان، سان دان، يون دان، گودان، روكو دان، نانا دان، هاچي دان، كودان، جودان (Dan)
    يودان شا- اعضا با درجه دان (Yudansha)
    مودان شا- اعضا با درجه كيو((Mudansha
    هان شي- عنواني كه علاوه بر دان، تحت شرايط خاصي، به دارندگان دانهاي9 و10 اعطا مي شود، فردي كه كانديداي احراز اين عنوان است، بايد حداقل 55 ساله، يا بالاي آن باشد. اين عنوان معادل فول پروفسور است. ((Hanshi
    كيو شي- عنواني كه علاوه بر دان تحت شرايط خاصي، به دارندگان دانهاي7 و 8 اعطا مي شود، اين عنوان معادل پروفسور است. (Kyoshi)
    رن شي- عنواني كه علاوه بر دان تحت شرايط خاصي، به دارندگان دانهاي 5،4 و6 اعطا مي شود، اين عنوان معادل دستيار پرفسور است. (Renshi)
    سوكه- رئيس يك سبك، يا بزرگ يك فاميل (Soke)
    دو شو- راه دار، جلو دار، در حال حاضر در آي كي كاي، موريته رو اوئشيبا (1951)-نوه موريهه اوئشيبا- را به اين عنوان مي شناسند. (Doshu)
    كاي چو- مالك مدرسه يا موسسه (Kaicho)
    كان چو- مالك ساختمان يا محل استقرار مدرسه (Kancho)
    دوجو چو- رهبر يك دوجو (Dojo-cho)
    ا’سن سي- معلم بزرگ، لقب بنيان گذار آي كي دو-موريهه اوئشيبا (O- Sensi)

    لباس
    كيكو گي/ دو گي/ گي- لباس تمرين ((Keiko gi , do gi , gi
    سوده- آستين (Sode)
    ا’بي- كمربند (Obi)
    هاكاما- شلواري با پاچه هاي پهن و چين دار، تن پوش سنتي سامورائيها ((Hakama
    هرا-زائده قلاب مانند پشت هاكاما (Hera)
    ماتاداچي- خط جدا كننده در كنار هاكاما (Matadachi)
    كو شيتا- صفحه تخت پشت هاكاما (Koshiita)
    تابي- جورابهاي مخصوص ژاپني كه در داخل دوجو از آنها استفاده مي شود. (Tabi)
    ز’ري- سندل ژاپني براي استفاده در خارج از دوجو (Zori)

    قسمت ها و اعضاي بدن
    هارا- شكم, محلی در چهار انگشتی زير ناف, مركز ثقل بدن ((Hara
    آگو- فك (Ago)
    آشي- پا (Ashi)
    آشي كوبي- قوزك پا (Ashikubi)
    آتاما- سر (Atama)
    امپي- آرنج (Empi)
    اري- يقه (Eri)
    گان من- صورت (Ganmen)
    هيجي- آرنج (Hiji)
    هيتاي- پيشاني (Hitai)
    هيزا- زانو ((Hiza
    جينتاي- بدن ((Jintai
    كاكاتو- پاشنه پا ((Kakato
    كاكوتو- پشت مچ دست براي ضربه زدن (Kakuto)
    كاشي- پاها (Kashi)
    كتته- يك دست (Katate)
    كوته- مچ (Kote)
    كيوشو- نقاط حياطي در بدن (Kyusho)
    من- سر (Men)
    موروته- هردو دست (Morote)
    مونه- سينه (Mune)
    سيكن- قسمت جلويي مشت ((Seiken
    شينتاي- بدن (Shintai)
    شيتا هارا- قسمت پاييني شكم ((Shita hara
    شومن- صورت ((Shomen
    شوتو- تيغه خارجی دست (Shoto)
    سوده- آستين ((Sode
    كاتا- كتف ((Kata
    كوبي- گردن ((Kubi
    تاندن- شكم، منطقه هارا ((Tanden
    ته گاتانا- دست شمشير ((Tegatana
    ته- دست ((Te
    ته كوبي- مچ دست ((Tekubi
    ته نو هيرا- كف دست ((Te-no-hira
    تتسويي- مشت چكشي ((Tettsui
    ته اورا- داخل مچ ((Te-ura
    اوده- بازو ((Ude
    اوراكن- پشت مشت ((Uraken
    واكي- كنار، زير بغل ((Waki
    يوكومن- كنار سر ((Yokomen
    ذن شين- تمامي بدن ((Zenshin

    جهت ها و مسير ها
    مآ ا ِ- جلو ((Mae
    ميگي- راست ((Migi
    هيداري- چپ ((Hidari
    اوشيرو- عقب, عكس ((Ushiro
    اوموته- جلو ((Omote
    اورا- پشت و كنار ((Ura
    اوچي- داخل ((Uchi
    سوتو- خارج ((Soto
    جودان- بالا، از گردن به بالا ((Jodan
    چودان- ميانه، از كمر تا گردن ((Chudan
    گدان- پايين، از كمر به پايين ((Gedan
    اوتوشي- انداختن ((Otoshi
    شومن- مستقيم به طرف جلو، از بالا ((Shomen
    يوكو- افقي, به طرف كنار ((Yoko
    گياكو- بر عكس, مخالف, مقابل ((Gyaku
    هانتاي- از طرف ديگر, عكس ((Hantai
    كومي- جلو كشيدن يا نزديكتر آمدن ((Komi
    هانتاي ني- در جهت مخالف ((Hantai-ni
    هاپو- هشت جهت، در تمام جهات ((Happo
    چوكوسن- در يك خط راست ((Chokusen
    سوکومن- از کنار (Sokomen)
    ناكا- مركز ((Naka
    ناكا ني- به طرف مركز ((Naka ni
    واكي- كنار، زير بغل ((Waki
    زنپو- جلو، به سمت جلو ((Zenpo

    استقرار ها
    هانمي- استقرار نيمه باز، استقرار نيمه به جلو، استقرار مثلثي پايه در آي كي دو (Hanmi)
    كامائه- استقرار (Kamae)
    كيزا- زانو زدن به روي پنجه پا (Kiza)
    سيزا- زانو زدن روي دو عضله پشت ساق پا (Seiza)
    شي ذن تاي- استقرار طبيعي (Shi zen tai)
    تاچي- ايستادن (Tachi)
    چودان- استقرار مياني، شمشير در وسط بدن نگاه داشته مي شود (Chudan)
    گدان- استقرار پايين، شمشير به سمت پايين بدن نگاه داشته مي شود (Gedan)
    هاسو گامائه- استقرار به صورت عدد 8. پاي چپ در جلو و شمشير در سمت راست و كنار سر (Hasso gamae)
    جودان- استقرار بالا، شمشير بالاي سر نگاه داشته مي شود، معمولا پاي چپ جلو است (Jodan)
    كاروما- مثل واكي گامائه، ولي تيغه شمشير افقي است (Karuma)
    كاسومي- دستها به صورت ضربدر قرار گرفته اند، تا تكنيك پنهان باشد، مانند ابر و مه كوهستان (Kasumi)
    كونگو- تيغه به صورت عمودي در جلوي صورت و بالاي چشمها (Kongo)
    واكي گامائه- پاي چپ در جلو وشمشير در قسمت راست بدن(ميگي واكي گامائه).در اين حالت شمشير به سمت پايين و عقب نشانه رفته است. از اين نوع گارد براي فنون انتحاري و تمام كننده استفاده مي كردند. دليل ديگر براي اين گارد، پنهان كردن طول شمشير بوده است، مخصوصا زمانيكه شمشير شكسته شده بود. (Waki gamae)

    حمله كردن
    آتمي- حمله و ضربه زدن به يك نقطهُ حياتي در بدن، الزاما نبايد يك برخورد فيزيكي باشد. (Atemi)
    چودان زوكي- مشت به طرف ناحيه شكم (Chudan-zuki)
    چودان گري- ضربه پا به سمت ناحيه شكمي ((Chudan-Geri
    گدان زوكي- مشت به طرف پايين بدن ((Gedan-zuki
    گدان گري- ضربه پا به سمت پايين بدن ((Gedan-Geri
    گياكو اوچي- هرنوع حمله عكس ((Gyaku-uchi
    گياكو زوكي- مشت زدن با دست مخالف ((Gyaku-zuki
    جودان زوكي- مشت به سمت گردن و سر ((Jodan-zuki
    جودان گري- ضربه پا به سمت گردن و سر ((Jodan-Geri
    کاآشی زوكي- فشار متقابل وارد كردن ((Kaeshi-zuki
    كتته اوچي- ضربه با يك دست ((Katate-uchi
    من اوچي- ضربه به سر يا صورت ((Men-uchi
    مونه تسوكي- فشار و حمله به سمت گل كمربند يا قسمت مياني بدن ((Mune tsuki
    اوي زوكي- قدم برداشتن و مشت زدن به صورت دست و پاي موافق ( Oi-zuki)
    شومن اوچي- حمله مستقيم از بالا به سمت بالاي سر يا صورت ((Shomen uchi
    شوتو- حمله با تيغه دست (Shoto)
    تسوكي- مشت زدن(همراه با قدم برداشتن یا ساکن به سمت نقاط بدن ((Tsuki
    اوچي- داخل، ضربه زدن ((Uchi
    يوكومن اوچي- ضربه مورب به سمت كنار سر يا صورت ( (Yokomen uchi
    يوكو اوچي- ضربه مورب ((Yoko-uchi

    گرفتن ها
    دوری- گرفتن (Dori)
    گياكوته دوري- گرفتن دست مخالف ((Gyakute-dori
    كتته دوري- با يك دست يك دست را گرفتن ((Katate dori
    كوسا دوري- گرفتن دست موافق يا گرفتن دست به صورت ضربدري ((Kosadori
    موروته دوري- با دو دست يك دست (مچ) را گرفتن ( Morote dori)
    كاتا دوري- گرفتن شانه ((Kata dori
    ريو كاتا دوري- گرفتن هر دو شانه ((Ryokata dori
    ريوته دوري- با دو دست, دو دست را گرفتن ((Ryote dori
    مونه دوري- با يك يا دو دست جلوي يقه را گرفتن ( Mune dori)
    هيجي دوري- گرفتن آرنج ((Hiji dori
    سوده دوري- گرفتن آستين ((Sode dori
    اوشيرو اري دوري- گرفتن يقه از عقب ((Ushiro eri-dori
    اوشيرو تكوبي دوري- گرفتن مچ دست از عقب ((Ushiro tekubi dori
    اوشيرو ريوته دوري- گرفتن مچ دو دست از عقب ((Ushiro ryote dori
    اوشيرو ريو كاتا دوري- گرفتن دو كتف از عقب ((Ushiro ryokata dori
    اوشيرو كوبي شيمه- از پشت خفه كردن ((Ushiro kubi shime
    اوشيرو دوري- از پشت گرفتن يا حلقه زدن ((Ushiro dori

    اصول
    توجه شود كه، منظور از ايكيو، ني كيو، سان كيو، يون كيو، گو كيو و روكو كيو، فنون اصلي هستند و اين واژه ها را نبايد با درجات اشتباه گرفت.
    اي كيو- اصل اول، اوده اوسائه، اوشي تا اوشي، فشار روي بازو يا کنترل بازو ((Ikkyo
    ني كيو- اصل دوم، بر عكس كردن مچ دست، چرخش مچ به سمت داخل، كوته ماواشي، كوته ماكي (Nikyo)
    سان كيو- اصل سوم،برگرداندن(كامل) مچ دست به سمت پشت، كوته هينري، شيبوري كيمه ((Sankyo
    يون كيو- اصل چهارم، فشار روي مچ دست، تكوبي اوسائه ((Yonkyo
    گوكيو- اصل پنجم، كوجي اوسائه، اوده نوباشي، كشيدن دست از شانه تا مچ (Gokyo)
    روكو كيو- اصل ششم، هيجي کيمه/شيمه/جيمه اوساعه به معنی قفل آرنج، واكي گاتامه به معنی قفل بازو و اوده گاتامه يا اوده هيشيگي به معنی خرد كردن بازو( از شانه تا مچ) است. روکو کيو در سه حالت تقريبا مشابه قابل اجراست. بين نحوه اجرای هيجی کيمه، واکی گاتامه و اوده گاتامه مقداری اندک تفاوت وجود دارد. نحوه رفتار مدارس آی کی دو نسبت به يکديگر در ارتباط با دسته بندی اين سه تکنيک قدری متفاوت است به نحوي که در بعضی از مدارس آی کی دو، واکی گاتامه در دسته بندی روکو کيو قرار می گيرد و اوده گاتامه به عنوان يک تکنيک مجزا دسته بندی می شود. مدارسی نيز هستند که هر سه مورد ياد شده را به عنوان روکو کيو دسته بندی و تمرين می کنند. (Rokukyo)

    وازا - فنون
    اوكمي- هنر دريافت كردن با بدن، به معناي عمومي یعنی افت زدن ((Ukemi
    بوجوتسو- فنون جنگی و مبارزه ای (Bujutsu)
    كومي تاچي- تمرين اشتراكي شمشير به صورت دو نفره ((Kumitachi
    كومي جو- تمرين اشتراكي چوب به صورت دو نفره (Kumijo)
    تاچي دوري- خلع سلاح كردن شمشير (Tachi dori)
    تانتو دوري- خلع سلاح كردن چاقو ((Tanto dori
    آتمي وازا- فنوني كه به منظور ضربه زدن به نقاط حياطي بدن به كار مي روند (Atemi-waza)
    هاناشي وازا/ هازوشی وازا- فنوني كه با گريختن و اجتناب کردن از حمله ها و گرفتن ها انجام مي شود.
    (Hanashi-waza/Hazushi waza)
    هانمي هان داچي وازا- فنوني كه، "اوكه" در آن ايستاده و "ناگه" نشسته باشد ( Hanmi-handachi waza)
    هنكا وازا- تكنيك هاي گوناگون. عوض كردن تكنيكي، از نيمه تكنيكي ديگر ((Henka waza
    هيتوري وازا- تمرين با يار نامرئي (Hitori waza)
    جو دوري- خلع سلاح كردن چوب (jo dori)
    جيو وازا- تمرين فنون به صورت آزاد، معمولا به صورت دسته اي از حملات و فنون انجام مي شود، و با راندوري، كه همه چيز در آن آزاد است، متفاوت است. (Jiuwaza)
    كا آشي وازا- فنون ضد حمله يا ضد فن، فن در فن (Kaeshi-waza)
    كانستسو وازا- فنون شكستن و جا به جا كردن. درهنر رزمی جودو مرسوم است. ((Kansetsu-waza
    كاتامه وازا- فنون تحت كنترل در آوردن. (Katame-waza)
    كيهون وازا- فنون پايه (Kihon-waza)
    ناگاشي وازا- جريان يافتن از يك فن به فن ديگر ((Nagashi waza
    نه وازا- فنوني كه در حالت گلاويز شدن اجرا مي شوند ((Ne waza
    اوجي وازا- دفاع و سپس ضد حمله (Oji waza)
    اوسائه وازا- فنون قفلي (Osae waza)
    شي وازا- فن بدل ((Shi waza
    سوكاشي وازا- فنوني كه بدون اجازه دادن به فرد حمله كننده در شروع حمله يا گرفتن كامل انجام مي گيرد. (Sukashi waza)
    سوتمي وازا- فنوني كه با فدا كردن بدن،به انجام مي رسند (Sutemi waza)
    سو واري وازا- اجراي فنون توسط اوكه و ناگه هر دو به حالت نشسته ((Suwari waza
    تاچي وازا- اجراي فنون به حالت ايستاده (Tachi waza)
    ته وازا- فنون دست. مقابل فنون سلاح (Te-waza)
    اوچي وازا- تكنيكهاي ضربه (Uchi-waza)
    اوشيرو وازا- اجراي فنون در حالت حمله از پشت (Ushiro-waza)
    اوکه وازا- تکنيک های سد کننده ((Uke-waza
    يوکی وازا- تكنيكهاي متحرک و سيال (Uki-waza)
    ناگه وازا- فنون پرتابي ((Nage-waza

    ناگه - پرتاب ها
    ايريمي ناگه- داخل شدن و پرتاب كردن. فن 20 ساله. ((Irimi nage
    آي كي اوتوشي- انداختن با آي كي. ورود به داخل و بلند كردن پاهاي اوكه از پهلو. ((Aiki otoshi
    آي كي ناگه- پرتاب كردن با آی کی و بدون ايجاد تماس يا حداقل تماس ممكن. (Aiki nage)
    جوجي ناگه/ جوجي گارامي- دستان "اوكه" را به صورت بعلاوه در آوردن و پرتاب كردن ( Juji nage,Juji garami)
    كايتن ناگه- باز كردن، چرخيدن و پرتاب كردن. يا پرتاب كردن چرخشي. فن به صورت اوچي از داخل و سوتو از خارج و اوموته و اورا اجرا می شود. ((Kaiten nage
    كوكيو ناگه- پرتاب كردن با تنفس، تكنيك هاي بسياري از اين نوع وجود دارند ((Kokyu nage
    كوشي ناگه- پرتاب كردن با لگن ((Koshi nage
    كوته گايشي- چرخش كوچك مچ دست، چرخش مچ دست به طرف خارج (Kote gaeshi)
    شيهو ناگه- پرتاب كردن در چهار جهت ((Shiho nage
    تن چي ناگه- پرتاب بهشت و زمين ((Tenchi nage
    ماكي اوتوشي- ناگه روي يك زانو نشسته و اوكه را از روي شانه اش پرتاب مي كند ((Maki otoshi
    سومي گايشي- پرتاب به كنار (Sumi gaeshi)
    سومي اوتوشي- انداختن به كنار ((Sumi otoshi
    تاي آتاري اوچي اوتوشي- حمله يوكومن اوچي، داخل شدن و سد كردن، كه اوكه به سمت عقب پرتاب مي شود.
    ((Tai-atari uchi otoshi
    اوشيرو اودوروشي- پائين كشيدن از پشت (Ushiro udoroshi)
    گانسكي اوتوشي- يکی از حالت های اجرای کوشی ناگه از استقرار ايستاده است. در اين حالت ناگه در پشت اوکه قرار می گيرد و با يک دست پشت يقه اوکه را گرفته و کوشی ناگه را اجرا می کند. ( Ganseki otoshi)
    كاتا گاتامه- حالتي از كايتن ناگه، كه شانه" اوكه" قفل شده و مستقيم به سمت زمين هدايت مي شود. ((Katagatame
    كوكيو دوسا- در حالت سيزا با استفاده از قدرت تنفس جا به جايي صورت دادن ((Kokyu dosa

    عمومي
    آی- هماهنگی، وحدت، عشق ( (Ai
    آی کی- ترکيب شدن کی، يکی شدن کی (Aiki)
    آي كي دو- راه و سلوك هماهنگي با نيروي كهكشاني، هنر هماهنگي و صلح با خلقت، هنر صلح و عشق ((Aikido
    اوچي دشي- شاگرد مقيم يا شبانه روزي (Uchi deshi)
    اوهايو- صبح به خير (Ohayo)
    اوياسومی- شب به خير ((Oyasumi
    بودو- سلوك و طريقت رزمي ((Budo
    دوجو- مكان تمرين راه و طريقت، در حالت عمومي، مكان تمرين هنر رزمي متداول ((Dojo
    دوجی- همزمان (Doji)
    زان شين- بيداری بدن، در حالت آگاهي معنوي، متعادل و روحاني قرار گرفتن (Zanshin)
    كي آي- فريادي براي تمركز انرژي يك شخص، فرياد زندگاني، بهتر است اين فرياد با جيغ كشيدن اشتباه نشود. (Kiai)
    ساتوري- به نور رسيدن، اشراق ((Satori
    ميسوگي- اخلاص جسم و روح كه به روشهاي مختلفي انجام مي شود ((Misugi
    موسوبي- تمام كردن، تركيب شدن، ممزوج شدن، تعامل (Musubi)
    شوگيو- تمرين كردن. مستمر تمرين كردن ((Shugyo
    تاتامي- تشك تمريني (Tatami)
    "اوكه"،"يوكي "- حمله كننده يا شخصي كه فن را دريافت مي كند (Uke)
    "ناگه"،"ناگي"- دفاع كننده يا شخصي كه فن را اجرا مي كند ((Nage
    بوكن- شمشير چوبي ((Bokken
    بوكوتو- شمشير چوبي ((Bokuto
    بو- چوب 6 فوتي ((Bo
    جو- چوب كوتاه در حدود 120 سانتيمتر یا 4 فوت ((Jo
    شيناي- شمشير از جنس ني، مخصوص روش رزمی كندو ((Shinai
    هينري- يك چرخ، پيچاندن (Hineri)
    فوتاری- دو نفر ((Futari
    اونينزو- سه نفر (Ohninzu)
    ايدوري- فنوني كه از حالت سيزا انجام مي شوند ((Iddori
    ايريمي- داخل شدن. داخل شدن معنوي و فيزيكي ((Irimi
    كايتن- چرخش، باز كردن و چرخيدن ((Kaiten
    كايتن جوكي- محور چرخش در يك تكنيك ((Kaiten-juki
    كان- الهام، شم ((Kan
    كارامه- در بند كردن, دستگير كردن ((Karame
    كارامي- درگيري ((Karami
    کامی- خداوند (Kami)
    کوبان وا- عصر به خير ((Koban wa
    کونيچي وا- بعدالظهر به خير (Konichi wa)
    کوداسای- خواهش می کنم (Kudasai)
    کی- انرژی زندگی (Ki)
    کيمه- پايان/ با قدرت و وقار (Kime)
    كيهون- پايه و اساس ((Kihon
    کيکو- تمرين ((Keiko
    كوكيو- تنفس ((Kokyu
    كوكيو هو- تمرين تنفس ((Kokyu-ho
    كوكورو- روح، اراده و تصميم، قلب، قصد و حالت رفتاري ((Kokoro
    كوكورو گامائه- رفتار ذهني ((Kokoro-gamae
    كوكوتسو- تكيه كردن به عقب ((Kokutsu
    كوريو- سبك قديمي و سنتي ((Koryu
    كوشين- جهش كردن براي حمله ((Kushin
    كوشينوكه- جا خالي دادن از يك حمله ((Kushinuke
    گو نو سن- هدايت مهاجم و حمله او به طرف اجرای حرکاتی که به سود خود است و سپس اتمام حرکت به شيوه و تکنيک مورد نظر خود. حرکات و فنون گول زننده و تبديلی جزو اين حالت می باشند. (Go-no-sen)
    گاکه/کاکه- حمله ((Gake/ Kake
    مآآي- فاصله مناسب ((Maai
    مآ ا نو سن- گرفتن ابتكار عمل دقيقا در زماني كه حمله كننده به فكر حمله ميافتد (Mae-no-sen)
    ماكي- محصور كردن, دور چيزي را احاطه كردن (Maki)
    ماواشي- يك چرخش, يك برگشت (Mawashi)
    موكوروكو-يك سري از فنون ((Moku roku
    موكوسو- مديتيشن، تمركز ((Mokuso
    مونن موشين- حمله كردن بدون وجدان يا ترحم ((Munen mushin
    ناگاشي- جريان، سياليت ((Nagashi
    نو- قسمتي از جمله كه تعلق را مي رساند ((No
    اوسائه- فشار وارد كردن ((Osae
    راندوري- روش آزاد، تمرين به صورت آزاد ((Randori
    ري گي- آداب و رسوم (Reigi)
    ريتسو ري- احترام ايستاده ((Ritsurei
    ساباكي- حركت ((Sabaki
    سان- آقا (San)
    سان كاكو- مثلث ((Sankaku
    سايونارا- خداحافظ ((Sayonara
    سن- ابتكار عمل، قبل، پيش از، در اعداد "هزار" است ((Sen
    سن نو سن- در اختيار گرفتن ابتكار عمل قبل از شروع حمله. از هدف مهاجم آگاه شدن و قاصعانه حمله کردن، با در نظر گرفتن زمانبندی درست و زان شين ((Sen-no-sen
    سنته- شخصي كه ابتكار عمل را به دست مي گيرد (Sente)
    سومی ماسن- معذرت مي خواهم (Sumimasen)
    سوبوری- حرکت با تکرار ((Suburi
    شيكو- روي زانوها مستقر شدن و راه رفتن ((Shikko
    شين شين- ذهن و بدن ((Shinshin
    شين شين شوگيو- تمرين دادن ذهن و بدن ((Shinshin shugyo
    شين شين تويتسو- متحد كردن ذهن و بدن ((Shinshin toitsu
    شو- كوچك ((Sho
    شوشين- ذهن فرد مبتدي ((Shoshin
    تاي آتاري- تماس بدن ((Tai-atari
    تاي چيكارا- قدرت خارجي. قدرت فيزيكي و عضلاني (Tai-chikara)
    تاي ساباكي- حركت بدن ((Tai sabaki
    تاي جوتسو- هنر بدني، مثل آي كي دو. (jutsu Tai)
    تاي نو هنكا- عكس كردن وضعيت بدن، مثل تنكاي، تنكان و كايتن آشي ((Tai-no-henka
    تنكان- چرخش (Tenkan)
    ته ساباكي- حركت دست (Tesabaki)
    اوچيما- فاصله ايكه با برداشتن يك قدم بتوان به نفر مقابل ضربه زد (Uchima)
    اوچيماتا- فضاي داخل پرتاب (Uchimata)
    يو- اصل مثبت طبيعت ((Yo
    زنتاي- كل و تمام (Zentai)
    فوكوشيكي كو كيو- تنفس شكمي (Fukushiki-kokyo)
    ايبوكي- روش تنفسي كه با بازدم طولاني همراه است و در ادامه با يك سرفه سريع،ششها تميز مي شوند ( Ibuki)
    اين ايبوكي-تنفس دروني (In-ibuki)
    نوگاره- روش تنفسي كه با بازدم طولاني و دم خيلي سريع همراه است (Nogare)
    واکاريماسن- من متوجه نمي شوم ((Wakarimasen
    ريتسو ذن- مديتيشن ايستاده (Ritsuzen)
    يو اينبوكي- تنفس خارجي (Yo-inbuki)
    ُا-بزرگ ((O

    روش هاي رزمي (مسلح و غير مسلح)
    آي كي دو- راه و سلوک هماهنگی با نیروی کهکشانی، هنر هماهنگی و صلح با خلقت، طریقت صلح و عشق (Aikido)
    كاراته دو- راه دفاع با دست خالي (Karate do)
    كندو- شمشير زني مسابقه اي در ژاپن با استفاده از شيناي (Kendo)
    جودو- راه و روش نرمي (Judo)
    ناگيناتا دو- روش تبرزين ژاپني ((Naginatado
    ياري جوتسو- هنر رزم با نيزه ((Yarijutsu
    اي آي دو- روش كشيدن شمشير از غلاف و برش همزمان، روش حضور در لحظه حال (Iaido)
    جو جو تسو- هنر بدني. سيستم بدون سلاح ساموراييها ((Jujutsu
    كيو دو- راه و طريقت كمان ((Kyudo
    كن جوتسو- شمشير زني مبارزه اي. شمشيري كه قبلا از غلاف خارج شده است. (Kenjutsu)
    تانتو جوتسو- روش مبارزه با چاقو (Tantojutsu)
    نينجوتسو- هنر نامرئي بودن ((Ninjutsu
    سومو- كشتي سنتي ژاپني ((Sumo
    تاچي اويو گي- شنا ( Tachi oyogi)
    جوبا جوتسو- اسب سواري ((Jubajutso
    جو/ بو/ تانبو جوتسو- هنر كار با چوب 4 فوتی/ 6 فوتی و چوب کوتاه (Jo/Bo/Tanbu Jutso)
    جو دو- راه و طريقت كار با چوب 4 فوتي (Jodo)

    سلاح هاي رزمي
    بوكن - شمشير چوبي (Bokken)
    بوكوتو- شمشير چوبي (Bokuto)
    شيناي - شمشير بامبو (Shinai)
    جو- چوب كوتاه چهار فوتی، معادل 120 سانتی متر (Jo)
    بو- چوب بلند شش فوتی، معادل 180 سانتی متر ((Bo
    تانتو – چاقو. طول بين 25 الي 40 سانتی متر است. ((Tanto
    تاچي – شمشير. طول بين 60 الي 75 سانتی متر است. ((Tachi
    كاتانا – شمشير. طول بين 60 الي 75 سانتی متر است. (Katana)
    اي آي تو- شمشير تمريني (Iaito)
    واكيزاشي - شمشير كوتاه. طول بين 40 الي 50 سانتی متر است. ((Wakisashi
    ناگيناتا – تبرزين ژاپني ((Naginata
    کن- شمشير ((Ken
    كيو- كمان ((Kyu
    تانبو- تكه چوب كوتاه به اندازه ساعد دست ((Tanbu
    سنسو/ ت سن– بادبزن (Sensu/Tessen)
    شيهو گيري- برش در چهار جهت ((Shiho Giri
    كومي تاچي- تمرين دو نفره با شمشير (Kumi Tachi)
    كومي جو- تمرين دو نفره با چوب 4 فوتی (Kumi Jo)
    گيري- برش ((Giri
    تاچي(کن) دوري/ توري- خلع سلاح شمشير (Tori/(Tachi Dori
    تانتو دوري/ توري- خلع سلاح چاقو (Tori/( Tanto Dori
    جو دوري/ توري- خلع سلاح چوب (Tori/ Jo Dori)
    جو سوبوري- تمرين ضربه و دفاع با چوب (Jo Suburi)

  3. این کاربر از black joker بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  4. #3
    داره خودمونی میشه black joker's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    محل سكونت
    تهران_؟
    پست ها
    29

    12 دفاع شخصی در آیکیدو

    دفاع شخصي در آي كي دو
    از اغلب هنرهاي رزمي به عنوان راهي براي كسب مهارتهاي دفاع شخصي نام برده و روي آن تبليغ مي شود. اين تبليغ اكثرا توسط به نمايش گذاشتن تمرينات از پيش تعيين شده، يا توسط نمايشهاي خاصي كه در جلوي چشمان عموم انجام مي گيرد، انجام شده و به اين وسيله علاقه اي خاص را نسبت به آن رشته در دل قربانيان زندگي مدرن ايجاد مي كند. حتي بعضي از مردمي كه درك اشتباهي نسبت به اين مسئله پيدا كرده اند، مجذوب صحنه هاي پرهيجان و تكنيكي سينمائي و ويديوئي مي شوند و در نهايت جذب رشته اي خاص مي شوند.
    با كمال تاسف، بعضي اوقات ممكن است در يك برهه زماني خاص، در يك جامعه محيطي به وجود آيد كه ترس، اضطراب و ايجاد خشونت، آنچنان بر تك تك افراد آن جامعه تاثير بگذارد كه افراد بيشماري جذب باشگاهها يا مراكزي شوند، كه ارائه دهنده دفاع شخصي هستند. اما در حقيقت، بسياري از اين كلاسها و دوره ها، دكانهاي بي مسئوليتي هستند براي جذب اعضاي جديد تر و كسب منفعت بيشتر. به يقين هيچ مشكلي، با كل مراكز يا باشگاههايي كه چنين دوره هايي را در اختيار عموم قرار مي دهند وجود ندارد، مشکل آنجا بروز مي كند كه اين گونه مراكز بايد نسبت به مسئوليتهايشان آگاهانه عمل كنند، ولي در عمل چنين نمي كنند.
    فراگيري فنون هنرهاي رزمي سنتي، به روش و سلوك سنتي، تنها پس از ساليان متمادي تمرين كردن و وقف شدن در اين راه قابل دسترسي است و به همين علت، اين حرف كه كلاسهاي زيادي وجود دارند كه دفاع شخصي آموزش مي دهند، حرفي كاملا بي اساس و بي منطق است.
    اين مسئله غير قابل انكار است كه، فنون مختلف مورد استفاده در هنرهاي رزمي متفاوت، مي تواند در دفاع شخصي كاربردي به كار گرفته شوند و هر هنر رزمي مي تواند تعدادي از اين نيازها را برآورده كند. براي مثال، هنر رزمي
    " جودو" مي تواند براي بانوان، كه ممكن است توسط مهاجمان گرفته شوند، بيشتر مفيد واقع شود يا كيك بوكسينگ براي آقايان كه بيشتر در معرض مشت و لگد قرار مي گيرند. هيچ هنر رزمي نمي تواند ادعا كند كه در سيستمهاي دفاع شخصي كامل است، چرا كه هر هنري خواصي دارد كه مي تواند در دفاع شخصي مدرن مورد استفاده قرار گيرد.
    به نظر مي رسد كه يك"مشت زن" كه توانايي لگد زدن و پرتاب كردن نيز داشته باشد، براي دفاع از خود به اندازه كافي آماده است. بدون شك هر هنري، داراي معايبي نيز است، كه در حين كار چهره شده و جلوه مي كند. براي مثال يك "جودو" كار، مهارتهاي لازم براي حمله كردن توسط دستها و پاهايش را ندارد و يا يك تكواندو كار از دانش كافي براي پرتابهاي كنترلي و قفلها برخوردار نيست و شايد تصور شود يك جوجوتسو كار در اين بين كاملترين و بهترين باشد، ولي ممكن است نتايج حاصل از تمرين براي كسب مهارتهاي لازم، بسيار سخت و مشكل باشد. ممكن است بسياري از عزيزاني كه در هنرهاي نام برده شده مشغول تمرين هستند، نسبت به مسائل مطرح شده بالا معترض باشند، اما مسائلي كه مطرح شد، در شرايط كلي اين هنر ها گفته شده است.
    آي كي دو به خاطر طبيعت خاصش، از تعدادي از عناصري كه در بالا ذكر كرديم خارج است، چرا كه مسئوليت فرد در آي كي دو، حفاظت و نجات زندگي، به جاي دست به اقدام متقابل زدن براي راضي كردن خود و انتقام جويي است. خشونت، عصبانيت و مهاجم بودن، مي تواند باعث عكس العملهائي منفي شود, در حاليكه آي كي دو به هر فردي اجازه مي دهد تا آرامش و خونسردي خود را حفظ كرده و كنترل هر موقعيتي را به دست گيرد.
    اغلب هنرهاي رزمي، براي تمرين كردن نياز به درجه اي از آمادگي جسماني دارند و در بسياري از باشگاهها و مدارس، نوعي خاص از مقررات و آداب نظامي حاكم است, كه به نوعي مي تواند دلهره آور هم باشد، زيرا زماني كه ببينيم متوسط تمرين بدني افراد، در حد چند گام قدم زدن تا رسيدن به ماشين يا اولين ايستگاه اتوبوس است، تمرينات آمادگي جسماني نيز مي تواند در بسياري از موارد تا حدود زيادي خطرناك باشد. تمرينات گرم كردن در آي كي دو، تا حد بسيار زيادي نرم و تاكيد بسيار زيادي بر تنفس و تمرينات كششي سبك دارد. بادكردن عضلات يا فشار آوردن به بدن در حركات كششي، به هيچ وجه مد نظر تمرينات آي كي دو نيست و شايد اين دليل به تنهائي يكي از عواملي باشد براي گرويدن بسياري به آي كي دو.
    تعداد بسياري از هنرهاي رزمي، شركت كنندگانشان را به جنگيدن و يا در تعدادي از موارد، به در دست گرفتن ابتكار عمل تشويق مي كنند و در اصل، روح رقابت و جنگاوري را در آنان تقويت مي كنند. فكر اجرا در هر موقعيتي، مي تواند به مردم نگراني بدهد، كه اين نگراني ممكن است به خاطر ترس از باخت يا شرم و خجالت حاصل از يك اشتباه باشد. بسياري از اشخاصيكه مي خواهند دفاع شخصي فرا بگيرند، از اينكه در يك محيط رقابتي مورد آزمايش قرار بگيرند ناراحت هستند و آن را به عنوان يك تمرين بي فايده ارزيابي مي كنند.
    هيچگاه پيشگيري از خطر براي مردم، به اندازه امروز مهم نبوده است. ممكن است كه آنها نخواهند يا قادر نباشند تا به فراگيري يكي از هنرهاي رزمي مشغول شوند، اما اكثرا از اين مسئله آگاه هستند كه به چيزي نياز دارند تا در كوتاهترين زمان ممكن، برايشان بيشترين كارآيي را داشته باشد و در همين ارتباط، آنها بدون توجه به اينكه مهاجمان احتمالي چه توانايي هايي دارند، مايل هستند كه خود را به دانش دفاع شخصي مسلح كنند، بدون آنكه قصد داشته باشند به شخصي آسيبي برسانند.
    درست اين همانجائي است كه ممكن است, آي كي دو بهترين انتخاب براي اين دسته از افراد باشد. امروزه در سطح جهان، فنون آي كي دو در بسياري از ارگانها و سازمانها مورد استفاده قرار گرفته است و اين بدين جهت بوده است كه در آي كي دو مي توان با حداقل نيرو، مهاجمان را بدون صدمه زدن به آنان مهار كرد. پايه و اصل آي كي دو در ارتباط رويارويي با مهاجم، درمرحله اول اجتناب كردن، سپس منحرف كردن و در نهايت كنترل كردن او است. در مقايسه با ديگر هنر هاي رزمي, ماداميكه يك هنر جو اصول بنيادين و اوليه آي كي دو را درك كرده باشد, فقط تعدادي تكنيك خواهد بود, كه نياز به تسلط در آنها وجود دارد و از آنجائيكه آي كي دو، هنرجو را تشويق به بالا بردن خلاقيتهايش مي كند، هيچ قانون يا قرارداد خاصي براي حفظ كردن و به ياد سپردن فنون وجود ندارد.
    آي كي دو به هنرجو اجازه مي دهد تا به صورت مستمر و متوالي به حملاتي كه بر عليه اش اعمال مي شود جواب دهد و تاكيد دارد كه اين كار حتما با آگاهي كامل صورت گيرد.
    در آي كي دو هيچ تاكيدي براي آنكه هنرجويان تبديل به عده اي جنگاور شوند, وجود ندارد و همه آن چيزي كه در آي كي دو بر آن تاكيد شده است، رسيدن به يك خودباوري است, تا هنر جويان باور كنند كه مي توانند از خود حفاظت كنند.
    بايد دانست كه اگر هيچ راهي به غير از برگزاري دوره هاي كوتاه مدت براي آموزش دفاع شخصي به علاقه مندان نيست، مربيان بايد اين مسئله را به ياد داشته و ياد آورشوند كه اين دوره ها، تنها مي تواند به هنر جو نشان دهد كه از چه پتانسيل و قابليتي برخوردار است. بايد گفت, كه به هيچ وجه قابل قبول نيست كه شخصي ادعا كند, هنر جويي پس از گذراندن چند جلسه تمرين و در عرض چند هفته قادر است در صورت بروز حادثه از خود به طور كامل دفاع كند. بايد گفت حتي يك متخصص هنرهاي رزمي نيز در مقابله با يك حمله حقيقي ناگهاني، به مشكل بر خواهد خورد، چرا كه معمولا مهاجمان هيچ چيزي براي از دست دادن ندارند و در حملاتشان براي صدمه زدن به قرباني، از هيچ قاعده و قانون خاصي پيروي نمي كنند.
    از آنجائيكه آي كي دو آزادي بيشتري را به تمرين كنندگان عرضه و در همه حال آنها را به اشاعه صلح تشويق مي كند و تمرينات از رقابت به دور است, ممكن است عده بيشتري براي رسيدن به خواسته هايشان در زمينه دفاع شخصي به آن روي بياورند. به اين خاطركه آي كي دو تشويق به رشد دروني دارد، مردم بيشتر تمايل دارند تا ترسهاي دروني و محدوديتهايشان را بشناسند و با آنها روبه رو شوند. آنها با تمرينات منظم، با انگيزه و با روحيه مي شوند و شناخت شخصي به آنها شهامت و اعتماد به نفس لازم براي برخورد با موقعيت هاي حقيقي، در تهاجم و درگيري را خواهد داد. اگر فردي اصرار به فراگيري دفاع شخصي خالص دارد، مربي آي كي دو، كار سختي در پيش رو خواهد داشت و به همين علت، مربي بايد با اطلاعات و دانش تكنيكي لازم و نگرش و ديدي كامل، براي برآورده كردن نيازهاي هنرجو اقدام كند و همانطور كه متذكر شديم، اگر فردي مشغول آموزش دفاع شخصي، در هر نوعي از آن است، مسئوليت مربي بسيار جدي و سنگين است، چرا كه يادگيري ناقص مي تواند به قيمت صدمه ديدن هنرجو و يا حتي از دست دادن جان وي تمام شود.
    اگر شخص, فقط به دنبال يادگيري دفاع از خود است، آنگاه حتما, آي كي دو مطالب زيادي براي ارائه خواهد داشت. اما هنرجو بايد قبلا خواسته خويش را خوب بشناسد و بداند كه چه مي خواهد و در عين حال با فلسفه آي كي دو نيز ‌آشنا شود، زيرا اين فلسفه, مانند شمار اندكي از ديگر روشهاي رزمي اصيل و كهن, مي تواند ديدگاه فرد را نسبت به زندگي و همچنين موضوع دفاع شخصي، تحت تاثير خود قرار دهد.
    زماني كه در دوجو فنون آي كي دو به عنوان دفاع شخصي به شما آموزش داده مي شود، بدون انعطاف و سرسختانه با آن برخورد نكنيد، بلكه با بهره گيري از راهنمائيهاي مربيتان، با تحرك و پويائي كامل آن را تجربه كنيد. حملات بايد با قصد و هدف انجام گيرند، تا دفاع كننده فرصت تمرين صحيح و اصولي را داشته باشد.
    معمولا سلاحها و لوازم جانبي مناسب در برنامه تمرين به كار گرفته مي شوند، تا شاگرد از نظر ذهني براي مقابله با موارد غير قابل پيش بيني آماده شود. در به كارگيري سلاحها بايد نهايت دقت را داشت. كليد، خودكار، شانه و حتي تكه كوچكي كاغذ را مي توان به عنوان يك وسيله كاربردي، جهت دفاع از خود به كاربرد. اما قبلا بايد به درستي موارد استفاده از آنها را آموخت. بايد دانست كه در كلاسهاي آي كي دو، سلاحهاي سنتي مثل "جو"،" بوكن" ، تانبو" و " ت سن" بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند. اين سلاحها هيچگاه براي تخريب به كار نمي روند، بلكه براي تقويت و بالا بردن درك اصول حاكم بر" بودو" و "آي كي دو" از آنها استفاده مي شود. استفاده از اين سلاحها در ضمن، به هنرجويان ديدي مي دهد تا چگونه ابزارآلات و وسايل مناسب را با شرايط موجود مطابقت بدهند تا با شرايطشان همخواني داشته باشد.
    نبايد از ياد برد، كه هيچ هنر رزمي يا آموخته از هيچ مربي خوبي هم, نمي تواند حفاظت كامل شما را تضمين كند، براي آنكه هيچ فردي، شرايطي را كه ممكن است براي شما در واقعيت رخ بدهد نمي تواند پيش بيني كند. شايد تنها راه ممكن، حفظ يك برنامه تمريني منظم و اين كه هيچگاه فرض نكنيم كه در هنر دفاع از خود به استادي و مهارت كافي رسيده ايم، كارساز باشد. زماني كه هنرجو به دانشي كاربردي از آي كي دو دست پيدا كرد، مي تواند به ديگر هنرهاي رزمي مرتبط نيز نظري بياندازد و آنها را با دانشش مقايسه كند.
    از آنجاييكه"آي كي دو"يك طريقت چند وجهي است، هيچگاه نيازهاي هنرجو به انتها نمي رسد و هميشه در آموختن چيزي متفاوت وجود دارد تا علائق او را زنده نگاه دارد و يك هنرجوي مايل به يادگيري دفاع شخصي را، تبديل به يكي از اعضاي با ارزش دوجوي آي كي دو كند.
    اين گروه(اعضاي دوجو) پس از اندكي تمرين آي كي دو، هرگز از بابت ترسها و نگرانيهايي كه زماني آنها را دچار مشكل مي كرده دچار مشكل نمي شوند، بلكه زندگي آنها همزمان با تجربه ايكه حاصل از تجربه يك آزادي منحصر به فرد است, معناي جديدي به خود مي گيرد. در اصل, آنها دفاع شخصي فرا نگرفته اند، بلكه با خود و با درونشان آشنا شده اند.
    در پايان و به عنوان نتيجه, آي كي دو مي تواند به عنوان وسيله اي ايده آل براي فراگيري دفاع شخصي به كار برود. آي كي دو مي تواند اين آگاهي را براي مردم به وجود آورد تا معني عميق تري را از"بودو" درك كنند و اين كه اين راه در واقعيت چه چيزهائي را مي تواند به آنها هديه كند. آنها بايد از مرز فنون گذر كنند، در غير اينصورت موفق به كاميابي و تكاملي كه به دنبالش هستند، نخواهند شد.

  5. #4
    داره خودمونی میشه black joker's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    محل سكونت
    تهران_؟
    پست ها
    29

    12 آیکیدو(شمارش اعداد در زبان ژاپني)

    شمارش اعداد در زبان ژاپني
    شمارش اعداد در زبان ژاپني بسيار آسان است. براي آن كه بتوان تا عدد 99 را شمارش كرد، تنها نياز است تا از شمارش 1 تا 10 را آموخته باشيم.
    يك = ايچي
    دو= ني
    سه= سان
    چهار= يون(شي)
    پنج= گو
    شش= روك
    هفت= نانا(شيچي)
    هشت= هاچي
    نه= كيو
    ده= جيو

    براي بالاتر از ده، به روش زير عمل شود:
    يازده= ده و يك =جيو ايچي
    دوازده= ده و دو = جيو ني
    سيزده= ده و سه = جيو سان
    چهارده= ده و چهار =جيو شي يا جيو يون
    پانزده= ده و پنج = جيو گو
    شانزده= ده و شش = جيو روكو
    هفده=ده وهفت = جيو نانا يا جيو شيچي
    هجده= ده و هشت =جيو هاچي
    نوزده= ده و نه =جيو كيو

    براي اعداد از 20 الي 99 بايد به روش زير عمل شود.
    براي مثال :
    بيست و چهار=دو دهتا و چهار =ني جيو شي
    سی و شش= سه دهتا وشش=سان جيوروكو
    چهل و سه=چهار دهتاو سه=يون جيو سان
    هفتاد و يک=هفت دهتا و يك = نانا جيو ايچي
    نود و نه = نه دهتا و نه = كيو جيو كيو

    بعضي از استثنا ها به صورت زير است:
    1- از " شي" به جاي " 4" فقط در حالت يك رقمي استفاده شود. بنابراين از " شي" يا " يون " در بقيه موارد استفاده مي شود، اما براي 4000،400،40،000 از يون استفاده شود.
    2- از " شيچي" براي " 7" فقط در حالت يك رقمي استفاده شود. بنابراين از " شيچي" يا" نانا" در بقيه موارد استفاده مي شود، اما براي 000،7000،700،70 از " نانا" استفاده شود

  6. این کاربر از black joker بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  7. #5
    داره خودمونی میشه black joker's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    محل سكونت
    تهران_؟
    پست ها
    29

    12 تاریخچه آیکیدو

    سلام

    بهتره یکمی هم از تاریخچه آیکیدو بگم...

    در اکثر تاریخچه ها ،از استاد موریه اوشیبا به عنوان یکی از بزرگترین اساتید هنر رزمی کلاسیک قرن بیستم یاد می کنند. وی در سال 1883 در خانواده ای که به جهت داشتن مردان جنگی و استاد کار با سلاحهای جنگی معروف شده بود پا به جهان هستی گذاشت.


    پدرش یوروکو استاد شمشیرزنی و نیزه بود. در کنار او و زیر نظرش، موریه به آموزش فنون رزمی می پرداخت . او مجموعه ای از فنون را تحت عنوان رشته دایتو-ریو از پدرش آموخت.موریه تاثیرات مبارزه را در حین کار با تاکاوا کشف کرد ولی این برای او کافی نبود، چراکه او می خواست به جایگاه واقعی بشر در اینجهان و در کل کهشان دست پیدا کند.




    وقتی در سال 1924 " اونیسابورو دگوچی " ژاپن را ترک کرد اوشیبا به عنوان محافظ همراه وی بود چراکه تسلط او در دفاع شهره خاص و عام بود.اوشیبا سبک های مختلف جو-جوتسو ، آیکی جوتسو ، شمشیر زنی و کار با باتوم(batt) را آموخت.
    او پس از آن به کمک فراگرفته هایش و تجربیات خویش برای ایجاد هماهنگی بین تمرینات و اعتقادات فیلسوفانه اش هنری جدید را آفرید:آیکیدو به معنای وحدت و عشق ، صلح و آشتی و تجسم قدرت است.



Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •