تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 1 از 2 12 آخرآخر
نمايش نتايج 1 به 10 از 14

نام تاپيک: دوربین های حرفه ای "SLR"

  1. #1
    آخر فروم باز tirdad_60's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2007
    محل سكونت
    روی کلید سل
    پست ها
    1,356

    پيش فرض دوربین های حرفه ای "SLR"

    مخفف single-lens reflex به معنای تک لنز بازتابی انعکاسی
    یک لنز + یک آینه برای بازتاب به طرف چشمی


    و در عموم دوربين SLR به دوربيني ميگن كه ميشه لنز اون رو عوض كرد....

    جای یه تاپیک مخصوص دوربینهای slr خالی بود
    انشالا با کمک دوستان تاپیک مفیدی بشه

    در این تاپیک قصد دارم مطالب اموزشی مرتبط با عکاسی دیجیتال به خصوص
    با دوربینهای DSLR گنجانده شود

    در ارائه این مطالب از مطالب مفید عکاسان و کتابها و یا سایتهای سودمند عکاسی
    نیز استفاده میشه
    Last edited by tirdad_60; 16-06-2010 at 21:00.

  2. 6 کاربر از tirdad_60 بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  3. #2
    آخر فروم باز tirdad_60's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2007
    محل سكونت
    روی کلید سل
    پست ها
    1,356

    پيش فرض

    اصطلاح Single Lens Reflex ) SLR ) که به معنای دوربین تک لنز بازتابی است ، در مقابل دوربینهای دو لنزی بازتابی که نسلی قدیمیتر از دوربینهای عکاسی میباشند وضع شده . دوربین های دولنزی، همانطور که از نامشان پیداست، دارای دو لنز هستند که یکی از این دو لنز، بالاتر قرار دارد و تصویر را بوسیله آیینه ای بازاویه 45 درجه ، برروی منظره یابی که دربالای دوربین قرار دارد، منعکس میکند تا عکاس بتواند کادر بندی و فوکوس را انجام دهد و لنزی دیگر نیز تصویر را روی فیلم عکاسی می اندازد.

    یکی ازعیوب این سیستم آن است که تصویری که عکاس از طریق منظره یاب می بیند کمی با تصویری که روی فیلم می افتد، از لحاظ کادربندی تفاوت دارد و هرچه سوژه به دوربین نزدیکتر شود، این اختلاف بیشتر محسوس میگردد . بعلاوه تصویر روی منظره یاب معکوس است، یعنی وقتی سوژه به سمت چپ حرکت میکند، تصویر درون منظره یاب بسمت راست حرکت میکند و یا مثلا اگر دوربین به بالا حرکت داده شود، تصویر به سمت پایین حرکت میکند و این مسئله کادربندی سریع را بامشکل مواجه میکند.

    برای حل این مشکات دوربین SLR طراحی شد و همانور که از نامش پیداست، این نوع دوربین تنها یک لنز دارد که هم تصویر را روی فیلم می اندازد و هم به منظره یاب انتقال میدهد. این عملکرد دوگانه از طریق حرکت سریع آینه ای که در پشت لنز قرار داده شده میسر میشود. بدین معنا که بطور معمول، آینه بازاویه 45 درجه در پشت لنز قرار گرفته و تصویر حاصل از لنز را به سمت بالا منعکس میکند تا به منظره یاب برسد. ولی در لحظه عکاسی و با فشردن دکمه شاتر، آینه برای کسری از ثانیه ( برحسب سرعت عکاسی) بالا رفته و از سر راه نور کنار میرود تا تصویر روی فیلم بیفتد و عمل ثبت عکس انجام شود و سپس آینه بجای خود باز میگردد. اینکار توسط فنر و در مدلهای پیشرفته تر توسط وموتوری کوچک انجام میشود.



    اما برای اصلاح معکوس بودن تصویر منظره یاب، در دوربین هایSLR از نوعی منشور پنج وجهی ( Pentaprism ) استفاده شده است( در مدلهای ارزانقیمت از Pentamirror استفاده میشود ) . این منشور، تصویر را در دوجهت افقی و عمودی میچرخاند بطوریکه تصویری که در منظره یاب دیده میشود هم جهت با سوژه واقعی است . بعلاوه به کمک این منشور، تصویر به سمت عقب دوربین منعکس میشود و بهمین خاطر دیگر نیازی نیست که عکاس دوربین را پایین نکاه داشته و از بالا در منظره یاب نگاه کند بلکه ازپشت دوربین و درحالیکه منظره یاب را به چشم نزدیک کرده تصویر را بوضوح می بیند.


  4. 6 کاربر از tirdad_60 بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  5. #3
    آخر فروم باز tirdad_60's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2007
    محل سكونت
    روی کلید سل
    پست ها
    1,356

    پيش فرض

    بدنه:
    بدنه‌ دوربین اصلی‌ترین بخش یک دوربین عکاسی است که مانند یک اتاق فرمان عمل می‌کند.لنزها نیز یا به بدنه دوربین متصل و یا درون آن کار گذاشته می‌شوند. باطری‌ها، نورسنج و سایر ابزار کنترل کننده نیز درون بدنه یک دوربین قرار دارد. برای حمل و نقل آسان بدنه دوربین یک بند محکم و پر استقامت دو طرف آن را به هم وصل می‌کند.


    منظره‌یاب
    منظره‌یاب حفره ایست در پشت بدنه دوربین که عکاس از طریق آن سوژه‌اش را هدف قرار می‌دهد. در بعضی از منظره‌یاب‌ها از یک آینه متصل به لنز در وسط دوربین کمک می‌گیرد (TTL) و در سایر موارد عکاس بدون واسطه سوژه‌اش را می‌بیند.

    شاتر
    شاتر دکمه‌ای ست که با فشار دادن آن نور وارد دوربین می‌شود و به ثبت تصویر می‌انجامد. در بسیاری از دوربین‌ها SLR امکان آن وجود دارد که شاتر از طریق یک کنترل کننده از راه دور و یا توسط یک کابل فعال شود. در دوربین‌های نگاتیو اتوماتیک، با فشار دادن دکمه شاتر حلقه فیلم می‌چرخد و فریم جدید آماده نوردهی و ثبت تصویر می‌گردد.

    سرعت شاتر
    سرعت شاتر کنترل کنند میزان ورود نور به دوربین است و در واقع شما با تنظیم این کنترل کننده بر روی اعداد مختلف، تاثیر زیادی در ثبت عکس دارید. در دوربین‌های اتوماتیک امکان تنظیم خودکار سرعت شاتر بر اساس نور موجود وجود دارد. سرعت شاتر بر اساس ثانیه اندازه گیری می‌شود. 1/60، 1/125

    دیافراگم یا f_Stop
    این کنترل کننده روزنه لنز دوربین است. در بعضی از دوربین‌ها روی بدنه و در بعضی دیگر بر روی لنز قرار گرفته است. اعداد بیشتر امکان ورود نور کمتری را به دوربین می‌دهند و تصویر را شفاف‌تر به ثبت می‌رساند و بر عکس اعداد کمتر حجم نور بالاتری را وارد دوربین می‌کنند اما دوربین از شفافیت کمتری در عمق میدان برخوردار است.

    فلاش
    امروزه بسیاری از دوربین‌ها فلاش‌های سرخود دارند. در دوربین‌هایSLR محلی برای نصب فلاش‌های مجزا نیز وجود دارد. این فلاش‌ها بسیار حرفه‌ای هستند و امکان چرخش زاویه نور را به عکاس می‌دهند. در بعضی از دوربین‌ها کابل‌هایی به بدنه دوربین متصل می‌شود که از طریق آن می‌توان نور فلاش را جدا از دوربین به سوژه تاباند.

    لنز
    لنز در واقع چشم دوربین است که نور از طریق آن وارد می‌شود. در این امر دیافراگم حجم نور را با تنظیم دریچه لنز تغییر می‌دهد. درون هر لنز تعداد زیادی لنز اپتیکال وجود دارد که باعث تصویه نور و در نتیجه شفافیت تصویر می‌شود. روی بدنه بیرونی لنزها حلقه‌ای وجود دارد که با چرخش آن می‌توان تصویر سوژه را شفاف و یا تار کرد. در دوربین‌های اتوماتیک با فشار دادن دکمه شاتر این عمل به صورت خودکار انجام می‌شود. علاوه بر این حلقه دیگری نیز بر روی بعضی از لنزها وجود دارد که سوژه را دور و یا نزدیک می‌کند. برا‌ی مثال لنزهای 300_70 بدین معناست که شما می توانید سوژه را از 70mm تا 300mm نزدیک کنید.

    فیلتر
    فیلتر یک صافی است که روی لنز نصب می‌شود. فیلترها انواع مختلف دارند و بنا‌بر نیاز عکاس مورد استفاده قرار می‌گیرد

  6. 7 کاربر از tirdad_60 بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  7. #4
    آخر فروم باز tirdad_60's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2007
    محل سكونت
    روی کلید سل
    پست ها
    1,356

    پيش فرض

    آشنایی با نور‌سنج دوربین

    نور سنج چیست؟

    نورسنج وسیله‌ای است که در داخل بدنه تمام دوربین‌ها تعبیه شده است و با سه عامل کنترل نور یعنی دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت دوربین به نور در ارتباط است.

    در واقع این وسیله به عکاس نشان می‌دهد که آیا این سه عامل برای ثبت یک تصویر به درستی تنظیم شده‌اند یا نور موجود کمتر و یا بیشتر از نیاز است.

    چرا که در صورت درست تنظیم نبودن این سه عامل عکس تاریک‌تر و یا روشن‌تر از حد معمول می‌شود.



    چگونه نور سنج را بخوانیم؟

    نورسنج به طور مستقیم به عکاس میزان نور ورودی از طریق دریچه دیافراگم را نشان می‌دهد و با تغییر درجه دریچه دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت نور، نور سنج هم تغییر می‌کند. هر نقطه را در اصطلاح عکاسی یک استپ ( گام) می‌خوانند.
    در واقع از لحاظ تئوری مبنای درست بودن نورسنجی قرار گردن نشان نور سنج در میان است
    اما گاها در شرایط نوری مختلف دوربین اشتباها نورسنجی میکند که باید بصورت دستی اقدام به نورسنجی نمود



    کاربرد نوردهی بیشتر (Overexpose) و نوردهی کمتر (Underexpose)

    هر چند در بسیاری موارد شما علامت نورسنج را در وسط قرار خواهید داد اما در بعضی از شرایط نوری احتیاج خواهید داشت تا کمتری نوردهی را بیشتر یا کمتر از حد معمول کنید.
    در واقع استفاده از نورسنجی های اینگونه نیازمند تجربه و داشتن دید نسبتا کاملی از عکاسی میباشد


    فلاش‌های متصل به دوربین

    بسیاری از دوربین‌ها فلاش‌هایی را روی بدنه تعبیه کرده‌اند که البته به نسبت فلاش‌های مجزا از قدرت نور کمتری برخوردار هستند. اما این به معنای بی‌مصرف بودن این فلاش‌ها نیست.
    در واقع فلاشهای متصل به دوربین در بسیاری از موارد جوابگوی نیاز عکاس هستند البته در عکاسی های معمولی اما در صورت اهمیت دادن به مقوله نور و نورپردازی در عکاسی لاجرم باید از فلاشهایی غیر از فلاش دوربین و گاها بصورت جدا از دوربین استفاده نمود
    بسیاری از عکاسان استفاده از فلاش متصل به دوربین را کاری حرفه ای نمیدانند
    نور را پراکنده کنید

    برای به دست آوردن یک نور ملایم تر و کم کردن سایه های تیز پشت سوژه باید نور فلاش را پراکنده تر کنید. بهترین وسیله برای این کار بهره گرفتن از یک تکه دستمال کاغذی و یا پارچه ی کتان بسیار نازک است. از آنجایی که این کار مانع رسیدن نور زیاد به سوژه می شود در نتیجه نوری ملایم تر و نرم تر بر سوژه می نشیند. شما همچنین می توانید از انواع کاغذ های رنگی برای افکت های مختلف استفاده ببرید.


    البته نمونه هایی از این وسایل بصورت آماده در بازار هستند که متاسفانه در ایران به راحتی یافت نمیشوند
    که میتوان با کمی خلاقیت در منزل نمونه هایی را تهیه کرد

  8. 5 کاربر از tirdad_60 بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  9. #5
    آخر فروم باز tirdad_60's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2007
    محل سكونت
    روی کلید سل
    پست ها
    1,356

    پيش فرض

    فیلترها
    هدف یک فیلتر تعدیل نور به کار رفته شده برای اکسپوز فیلم به طور گزینشی است. فیلترها توسط تمام عکاسان حرفه ای استفاده می شود. فیلترها وسایل ضروری برای کنترل گوناگونی در منابع نوری هستند. دامنه استفاده از فیلترها بستگی فراوانی به موقعیت هایی دارد که عکاس برای به تصویر کشیدن موقعیت در آن قرار می گیرد.

    استودیو

    در داخل استودیو عکاسان امکان ایجاد تصاویری با کیفیت یکنواخت با استفاده از فیلترها را دارند. عکاس باید کاملا مطمئن شود که نوع فیلم یا white balance سنسور تصویری با دقت با منبع نور به کار رفته شده مطابقت داشته باشد. عکاسان استودیویی حق انتخاب برای جایگزینی فیلتر در جلوی منابع نوری مختلف، لنز دوربین یا قرار دادن فیلتر بین لنز و صفحه تصویر را دارند. اگر عکاس با ترکیبی از نورها کار می کند به طور ایده آل باید نور را در منبع فیلتر گذاری کند. هر فیلتری که بر روی لنز بسته می شود، باید کیفیتی بالا داشته باشد و ترجیحا از جنس شیشه باشد.

    مکان های خارجی
    در مکان های خارجی که نور محیط منبع نور اصلی است یا حذف آن از محیط امکان پذیر نیست، نیاز حمل و کاربرد دامنه گسترده ای از فیلترها افزایش می یابد. برای انتخاب و خرید فیلترها عکاس باید اندازه دهانه جلوی لنزی که می خواهد استفاده کند را بداند. اندازه فیلترها برای فاصله کانونی ثابت،wide angel و لنزهای استاندارد در دوربین های 35 میلی متری معمولا بین 48 تا 55 میلی متر است. دوربین های قطع متوسط، تله فوتو و لنزهای زوم امکان دارد اندازه بزرگتری داشته باشند.

    فیلترهای :Neutral Density

    با پیشرفت سریع سازندگان بزرگ در جهت ساختن لنزهای سریع با ماکزیمم دیافراگم بالا به نظر می رسد تولید فیلترهایی برای کاهش میزان نوری که به فیلم یا سنسور تصویر می رسد لازم باشد. این فیلترها با چگالی های مختلف در دسترس هستند. اگر تنها یک فیلتر ND دارید، اطمینان حاصل کنید که در نهایت 2 stop (چهار برابر) نور را کمتر به فیلم یا سنسور می رساند.

    فیلترهای ND به دو دلیل استفاده می شوند:

    - کاهش عمق میدان

    - افزایش تناوب اکسپوژر

    کاهش عمق میدان:

    در مواقعی که نور محیط زیاد باشد، داشتن عمق میدان کم در محیط خارجی امکان پذیر نیست. اگر عکاسی فیلمی با حساسیت 100 داشته باشد و در زیر نور مستقیم خورشید کار کند، دیافراگمی در حدود f/5.6 یا f/8 و سرعت شاتری برابر با 1000/1 یا 500/1 خواهد داشت. این دیافراگم ممکن است به حد لازم برای در بر گرفتن موضوع کافی نباشد. اگر دیافراگم افزایش پیدا کند در این صورت احتمال اکسپوز بیش از حد نرمال خواهیم داشت. این مشکل می تواند با استفاده از فیلمی با حساسیت کمتر یا تنظیم سنسور دیجیتالی بر روی حساسیت پایین تر، داشتن دوربینی مدرن با شاتر کانونی که سرعت شاتر بیشتر از 1000/1 دارد و یا استفاده از فیلتر ND مناسب برطرف شود.

    افزایش تناوب اکسپوژر:
    اگر در محیط خارجی نور محیط زیاد باشد داشتن اکسپوزی با زمان طولانی همیشه امکان پذیر نخواهد بود. اگر عکاس فیلم یا سنسور تصویری با حساسیت 100 استفاده و در زیر نور مستقیم خورشید کار می کند، ممکن است تنها قادر به انتخاب سرعت شاتری در حدود 60/1 یا 30/1 به عنوان کم ترین سرعت شاتر باشد. این سرعت شاتر به اندازه کافی برای ایجاد حالت محو شدگی و کشیدگی تصویر مناسب نیست. مشکل می تواند توسط فیلمی با سرعت شاتر پایین تر، لنزی با مینیمم دیافراگم کم تر از f/32 و یا یک فیلتر ND مناسب برطرف شود.

    فیلترهای پولاریزه:

    نور پولاریزه نوری است بازتابی از سطوح براق( غیر متالیک) و قسمتی از آسمان آبی. فیلتر پولاریزه می تواند این نور قطبی شده را کاهش دهد و اثر آن از داخل دوربین قابل مشاهده است.

    فیلتر پولاریزه فیلتر مفیدی برای عکاسی محسوب می شود، رنگ آن خاکستری و دادای دو حلقه است که اجازه می دهد تا فیلتر هنگام اتصال به لنز دوربین گردش داشته باشد.

    فیلترهای پولاریزه به دلایل زیر استفاده می شوند:

    - کاهش یا حذف بازتاب از سطوح

    - تیره کردن آسمان در زاویه 90 درجه با خورشید

    - افزایش غنای رنگ (saturation)

    مشکلات موجود:

    فیلتر زمانی که نیازی به آن نیست باید برداشته شود که در غیر اینصورت عکاس -2 stop نور را از دست می دهد و توانایی اش برای دستیابی به فوکوس کلی کاهش می یابد.

    وقتی فیلتر پولاریزه با لنز واید استفاده می شود هر فیلتر دیگری باید از روی لنز برداشته شود. وجود فیلتر در این حالت باعث تونل دید یا تصویری با گوشه های قیچی شده خواهد شد. عکاسی از مناظر وقتی خورشید در پایین آسمان قرار دارد، درجه بندی غیر طبیعی نور و رنگ را خواهد داشت. دامنه ای از آسمان آبی تیره در یک طرف کادر تا آسمان آبی روشن در طرف دیگر.

    فیلترهای افکتیو:

    فیلترهای افکتیو گوناگونی برای کار با دوربین ها وجود دارد. این فیلترها بیشتر فریب و دوز و کلک هستند و توسط عکاسان حرفه ای به طور جدی کنار گذاشته شده اند. همانند فیلتر ستاره ای و فیلتر نوسان رنگ.
    احتمالا بیشترین فیلتری که از این گروه استفاده می شود فیلتر soft-focus یا نرم کننده است. این فیلتر بیشتر برای کار در عکاسی پرتره، جایی که عکاس می خواهد پرتره تخت داشته باشد ولی فرد چهره خوبی ندارد مفید است.

    موفق باشید.

  10. 4 کاربر از tirdad_60 بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  11. #6
    اگه نباشه جاش خالی می مونه mm45's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2006
    محل سكونت
    Esfahan
    پست ها
    449

    پيش فرض

    سلام دوست من
    خدا وقت
    از مطالب مفیدتون واقعا ممنون

    یه خواهش :
    باور کن پرم از این مفاهیم اما اگر برات امکان داره شهودی تر و کار بردی تر توضیح بدی ممنون میشم .

  12. این کاربر از mm45 بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  13. #7
    آخر فروم باز tirdad_60's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2007
    محل سكونت
    روی کلید سل
    پست ها
    1,356

    پيش فرض

    سلام دوست من
    خدا وقت
    از مطالب مفیدتون واقعا ممنون

    یه خواهش :
    باور کن پرم از این مفاهیم اما اگر برات امکان داره شهودی تر و کار بردی تر توضیح بدی ممنون میشم .
    سلام

    ممنون از توجهتون

    من سعی میکنم مفاهیم پایه و مورد نیاز رو بگم و اگر کسی سوال در مورد خاصی داشت
    مطرح کنه در حد توان و تجربه در خدمتیم

  14. #8
    آخر فروم باز tirdad_60's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2007
    محل سكونت
    روی کلید سل
    پست ها
    1,356

    پيش فرض

    ابتدا لازم است کمی درباره عدسی بدانیم. تصویر زیر یک عدسی محدب الطرفین را نشان می دهد که در دوربین ها به کار گرفته می شود. اگر گرد شدگی طرفین را امتداد دهیم (نقطه چین های زرد رنگ) می بینیم که دو دایره درست می شود. این دایره ها مرکزی به نام C و شعاعی با نام R دارند. F نقطه کانونی عدسی است که دقیقاً میان C و O (مرکز عدسی) واقع شده است. فضای بین O تا F را فاصله کانونی می گویند و با f نمایش می دهند. پس برای مثال وقتی گفته می شود فاصله کانونی یک عدسی 70 میلیمتر است یعنی فاصله O تا F آن عدسی 7 سانتیمتر یا همان 70 میلیمتر است. شرایط برای طرفین عدسی یکسان است. در تصویر زیر ، سمت راست به عنوان جلوی عدسی (جایی که موضوع عکاسی قرار می گیرد) و سمت چپ به عنوان پشت عدسی (مکان تشکیل تصویر) در نظر گرفته شده است:





    بسته به مکان قرارگیری سوژه و فاصله آن تا عدسی ، تصاویر مختلفی حاصل می شود. این تصاویر گاهی کوچکتر و گاهی بزرگتر از اندازه حقیقی جسم هستند. گاهی حقیقی و قابل رؤیت و بعضی مواقع مجازی و غیر قابل مشاهده هستند که همانطور که گفته شد بسته به محل قرار گیری موضوع و فاصله آن تا عدسی است. وقتی جسم دقیقاًً روی C (سمت راست) قرار می گیرد تصویر آن نیز دقیقاً روی C (سمت چپ) ایجاد می شود. این حالت تنها حالتی است که موضوع عکاسی و تصور آن هم اندازه هستند. گاهی در لنز ها چندین عدسی در کنار هم قرار می گیرند و با ایجاد یک عدسی مرکب سعی در تصحیح خطای یکدیگر می کنند. تصویر زیر تکنولوژی لنزهای سری L کمپانی Canon است که چندین عدسی و موتورهای ضد لرزش در پس یکدیگر قرار دارند:





    اکنون که عملکرد عدسی و مفهوم فاصله کانونی ( f ) مشخص شد می توانیم معرفی انواع لـنز ها را آغاز کنیم. لنز ها بر اساس فاصله کانونی آن ها طبقه بندی می شوند. عدسی با فاصله کانونی 50 میلیمتر (تقریباً) را عدسی Normal می گویند. هر عددی کمتر از این عدد را عدسی Wide و بیشتر از این مقدار را عدسی Tele می گویند. عدسی های Wide و Normal به دلیل فاصله کانونی کوتاهشان از ابعاد کوچکی برخوردارند. اما هر چه طول فاصله کانونی بیشتر می شود طول بدنه لـنز نیز افزایش می یابد و عدسی رو به Tele تر شدن می رود. به این سه مدل لنز توجه کنید:





    همانطور که می بینید با افزایش فاصله کانونی ، طول بدنه لنز نیز به ناچار بلند تر می شود. به عدسی هایی با فاصله کانونی بسیار کوتاه مثلاً 11 میلیمتر عدسی Wide Angle یا Fish Eye (چشم ماهی) گفته می شود. زاویه دید این نوع لنز ها مانند چشم ماهی بسیار زیاد است و گستره بسیار زیادی را نشان می دهد حتی اگر به سوژه خیلی نزدیک باشید. تصاویر زیر نمونه هایی از عکاسی با لنز Fish Eye هستند:





    همانطور که در تصویر سمت چپ می بینید عکاسی در یک کابین اختصاصی هواپیما صورت گرفته است و عکاس حداکثر یک متر با سوژه فاصله دارد. در دو تصویر دیگر از یک سوژه وسیع عکسبرداری شده است. پس عکاس محدودیتی در نزدیک شدن به موضوع ندارد ، اما نمی تواند دوربین را به موضوع بچسباند. در همه این تصاویر یک گردشدگی دیده می شود. به طور کلی دفرمه کردن (Deformation) از خاصیت لنز های Wide است. برای همین است که برای عکاسی از چهره (Portrait) از این نوع عدسی استفاده نمی شود. چرا که ممکن است در اجزای صورت دفرمگی ایجاد کند و تصویر نامناسبی بدست آید. برای مثال می توانید تصاویر زیر را مشاهده کنید:




    هیچ گاه تفاوت اندازه سر و پاهای این دختر بچه به این اندازه که در تصویر دیده می شود نیست. برای یک پرتره مجلسی یا پرسنلی (عکسبرداری از چهره) ، دو تصویر فوق مطلوب نیستند چرا که حقیقت را نمایش نمی دهند ، اما گاهی خبرنگاران و عکاسان تبلیغاتی برای شوخی با سوژه های عکاسی خود و جلوه نمایی بیشتر یک مطلب از چنین خصوصیت لنز های Wide استفاده می کنند. هر چه از فواصل کانونی Wide به سمت Normal و سپس Tele می رویم این دفرمه شدن کاهش و نهایتاً اینقدر کم می شود که حذف شده به نظر می رسد.

    لنز Normal لنزی است که تصویری هم اندازه با موضوع عکاسی می دهد و بزرگنمایی یا کوچک نمایی صورت نمی گیرد. وقتی عکسی را که با لنز Normal عکاسی شده می بینید فواصل اجسام در عکس همان اندازه ای است که عکاس با آن ها فاصله داشته است. برای مثال به تصاویر زیر دقت کنید:





    جوانه یک برگ ، بزرگتر از یک بند انگشت نمی تواند باشد در حالیکه بخش نسبتاً وسیعی از تصویر سمت راست را اشغال کرده است. اما چون این تصاویر با لنز Normal گرفته شده اند پس هیچ گونه بزرگنمایی وجود ندارد و دلیل بزرگ بودن جوانه برگ فقط نزدیک شدن عکاس به آن است. در تصویر سمت چپ هم هیچگونه گردشدگی و دفرمگی دیده نمی شود.

    به لنزهایی با فواصل کانونی بیش از 50 میلیمتر Tele گفته می شود. واژه Tele به مفهوم "از دور به نزدیک آوردن" است. مانند Telephone و Television که به ترتیب صدا و تصویر را از نقطه ای دور به ما می رسانند. پس خاصیت لنز های Tele در درجه اول نزدیک کردن اجسام دور است (کارهای خبری). ویژگی دیگر لنزهای Tele بزرگنمایی آن هاست. خاصیت دیگر آن ها ایجاد پس زمینه ی محو در تصاویر است. این لنز برای عکسبرداری چهره بسیار مناسب است و کوچکترین دفرمگی و گردشدگی در آنها ایجاد نمی کند. به نمونه هایی از عکس های گرفته شده توسط این نوع عدسی توجه کنید:





    تصویر سمت راست ، یک تصویر چهره و بدون هیچ گونه دفرمگی و گردشدگی است. تصویر وسط تصویری زیبا با پس زمینه ای محو می باشد. تصویر سمت چپ نیز مفهوم بزرگنمایی و استفاده از عدسی Tele را به خوبی می رساند. وقتی فاصله کانونی خیلی خیلی زیاد می شود و به اعدادی مانند 400 ، 600 ، 800 و 1200 میلیمتر و بیشتر نیز می رسد از واژه Super Telephoto به جای Tele استفاده می شود. لنز زیر یک لنز Super Tele است که برای کارهای خبری ورزشی و همچنین حیات وحش مورد استفاده قرار می گیرد:







    طول بعضی از این لنز ها به 90 سانتیمتر می رسد و بعضی دیگر که کاربرد نجومی دارند بیش از یک متر طول دارند که البته قیمت نجومی هم دارند و همچنین نزدیک به 40 کیلوگرم وزن:







    هر گاه لنزی دارای عدسی متحرکی در درون بدنه خود باشد که با حرکت کردن در طول بدنه لنز ، فاصله خود با جسم را طوری تنظیم کند که تصویر جدیدی حاصل شود به آن لنز ، Zoom گفته می شود. مثلاً لنز Canon 28-300mm یک لنز Zoom است که هم فواصلی از Wide و هم Normal و هم تا 300 میلیمتر Tele می شود. یعنی عدسی با حرکت کردن در طول بدنه لنز ، فواصل کانونی 28 تا 300 میلیمتر را ایجاد می کند. این لنز به دلیل در برداشتن هر سه نوع فاصله کانونی یک لنز Zoom کامل است. اما Canon 70-200mm هم یک لنز Zoom است در حالیکه فقط شامل فواصل کانونی Tele می شود. مثال دیگر Canon 16-35mm است که یک لنز Zoom با فواصل کانونی Wide می باشد.





    علاوه بر انواع لنزهایی که بیان شد یک نوع دیگر لنز وجود دارد که ویژه بزرگنمایی موضوعات ریز طراحی و ساخته شده است که به لنزهای Macro شهرت دارند. شکل ظاهری آن ها شبیه به لنز های دیگر است و دارای انواع فواصل کانونی می باشند. تصاویر زیر با هیچ لنزی قابل عکسبرداری نیست مگر لنز Macro چرا که حتی قادر است با موضوع عکاسی ، تنها 1 سانتیمتر فاصله داشته باشد (تقریباً به موضوع بچسبد). میکروسکوپ ها نوعی لنز Macro هستند:







    مطالب برگرفته از آموزشهای عکاس عزیز کاوه ساعی

  15. 2 کاربر از tirdad_60 بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  16. #9
    آخر فروم باز tirdad_60's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2007
    محل سكونت
    روی کلید سل
    پست ها
    1,356

    پيش فرض

    عمق میدان وضوح

    عمق میدان وضوح ، بنابر تعریف فاصله ای است از جلوی دوربین تا جایی که اشیاء و سوژه ها در آن فاصله واضح دیده می شوند.بعنوان مثال هنگام عکسبرداری پرتره ، عمق میدان را جهت برجسته تر شدن سوژه و محو نمودن پس زمینه ، کاهش داده و برعکس هنگام عکسبرداری مناظر عمق میدان را تا حداکثر افزایش می دهند .

    سه عامل زیر در کنترل عمق میدان موثر می باشند :

    اندازه دیافراگم : هرچه دیافراگم بسته تر باشد عمق میدان بیشتر و هرچه دیافراگم بازتر باشد عمق میدان کمتر میگردد .

    فاصله دوربین تا سوژه : با افزایش فاصله دوربین تا سوژه ، عمق میدان افزایش یافته و با کاهش فاصله عمق میدان کاهش می یابد .

    فاصله کانونی لنز : با افزایش فاصله کانونی ( تله ) عمق میدان کاهش یافته و با کاهش فاصله کانونی ( واید ) عمق میدان افزایش می یابد .

    هر کدام از عوامل فوق به تنهایی بر عمق میدان تاثیر می گذارند اما تاثیر آن ها در ترکیب با یکدیگر بیشتر خواهد بود . بعنوان مثال می توانید کمترین عمق میدان را با لنزی زوم شده بر روی سوژه ای نزدیک با دیافراگم باز حاصل میگردد . بهمین ترتیب می توانید بیشترین عمق میدان را با لنزی واید و دیافراگمی بسته از سوژه ای در فاصله ای دور ، بدست آورید


  17. این کاربر از tirdad_60 بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  18. #10
    اگه نباشه جاش خالی می مونه mm45's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2006
    محل سكونت
    Esfahan
    پست ها
    449

    پيش فرض

    ابتدا لازم است کمی درباره عدسی بدانیم. تصویر زیر یک عدسی محدب الطرفین را نشان می دهد که در دوربین ها به کار گرفته می شود. اگر گرد شدگی طرفین را امتداد دهیم (نقطه چین های زرد رنگ) می بینیم که دو دایره درست می شود. این دایره ها مرکزی به نام C و شعاعی با نام R دارند. F نقطه کانونی عدسی است که دقیقاً میان C و O (مرکز عدسی) واقع شده است. فضای بین O تا F را فاصله کانونی می گویند و با f نمایش می دهند. پس برای مثال وقتی گفته می شود فاصله کانونی یک عدسی 70 میلیمتر است یعنی فاصله O تا F آن عدسی 7 سانتیمتر یا همان 70 میلیمتر است. شرایط برای طرفین عدسی یکسان است. در تصویر زیر ، سمت راست به عنوان جلوی عدسی (جایی که موضوع عکاسی قرار می گیرد) و سمت چپ به عنوان پشت عدسی (مکان تشکیل تصویر) در نظر گرفته شده است:

    ......

    سلام دوست من

    واقعا خدا قوت

    یه سوال ، البته از ابتدایی بودنش ابتدا پوزش میخوام اما خوب می خوام اطمینان پیدا کنم و بهتر متوجه شوم


    وقتی میگم لنز 18-55 :
    از صحبت های شما متوجه شدم یه لنز zoom نامیده میشه (درسته ؟)
    عدد 18 که واید بودن لنز است که هیچی

    و سوال اصلی :
    عدد 55 هم مقدار tele لنز است . و آیا بر حسب X که زوم اپتیکال دوربین را بیان میکنند میشه حدود 2X زوم اپتیکال داره ؟؟؟


صفحه 1 از 2 12 آخرآخر

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •