تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 1 از 2 12 آخرآخر
نمايش نتايج 1 به 10 از 12

نام تاپيک: مبحث اختصاصی شرح کامل دستورات maxscript

  1. #1
    آخر فروم باز *Forgotten*'s Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2009
    محل سكونت
    ?What
    پست ها
    1,773

    12 مبحث اختصاصی شرح کامل دستورات maxscript

    تصمیم دارم برای پیشرفت سریعتر مبحث maxscript کدها و دستورات maxscript به صورت جدا و پشت سر هم بررسی و توضیح داده شوند

    فقط کدها بیان شده و شرح داده میشن البته مفصل تر از خود هلپ

    در این مبحث به این صورت عمل میکنیم که:

    1: هر کد نوشته شده و قسمتهای آن که قابل تغییر هستند و باید مقدار دهی شوند بررسی میشه
    2: برای هر کد یک مثال کوتاه زده میشه که در این مثال فقط عمل کرد کد بررسی میشه و تا جایی که بتونم کارایی کد معلوم بشه


    باید توجه داشت که خیلی از کدها درهلپ مکس اسکریپت بدون مثال هستند و تنها راه فهمیدن کد کار کردن با کد و روش
    آزمایش وخطاست به همین دلیل از دوستان علاقمند میخام اگر کدی قابل درک توسط بنده نشد خودشونو اونو تست کنند
    و نتیجه رو اعلام کنند

    کدها در هلپ مکس اسکریپت به صورت مرتب و پشت سرهم توضیح داده میشوند البته بر اساس مبحث اون کدها در هلپ.

    منبع ما 3dsmax 2010 خواهد بود


    کسانی که تازه کارند قبلش اینجارو مطالعه کنند

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

  2. 9 کاربر از *Forgotten* بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  3. #2
    آخر فروم باز *Forgotten*'s Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2009
    محل سكونت
    ?What
    پست ها
    1,773

    پيش فرض

    چون خیلی ها در تری دی مکس روی مدلینگ کار میکنند تصمیم گرفتم گروهی از کدهای مربوط به مدلینگ و یا در کل مربوط به مدلینگ میشن مورد برسی قرار بدم و کار رو با اونا شروع کنم

    من برای هر کد یه شناسه قرار میدم تا مسیر قرار گیریه کد در هلپ و همچنین نوع کد مشخص بشه

    مثال ها برای هر کد خیلی کوتاهه برای همین اگه توضیح بیشتر خواستین باید سوال کنید

    از منوی هلپ maxscript refrence را اجرا کنید
    از سر برگ Contents به مسیر زیر بروید

    Maxscript Language refrence >
    3ds max objects >
    Editable Meshes, Splines, Patches and Polys>
    Editable_Mesh and Tri mesh>
    Mesh Vertex Methods


    شما حالا در صفحه Mesh Vertex Methods هستید که شامل 13 دستور میباشد

  4. 7 کاربر از *Forgotten* بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  5. #3
    آخر فروم باز *Forgotten*'s Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2009
    محل سكونت
    ?What
    پست ها
    1,773

    پيش فرض

    Maxscript Language refrence >
    3ds max objects >
    Editable Meshes, Splines, Patches and Polys>
    Editable_Mesh and Tri mesh>
    Mesh Vertex Methods

    لیست دستورات صفحه Mesh Vertex Methods

    این صفحه شامل 13 دستور میباشد

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

    این دستورات کلی برای کا ر با vertexها میباشند

    قبل از اجرای دستورات باید آبجکت شما به editable mesh تبدیل شده باشه



  6. 7 کاربر از *Forgotten* بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  7. #4
    آخر فروم باز *Forgotten*'s Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2009
    محل سكونت
    ?What
    پست ها
    1,773

    پيش فرض Mesh Vertex Methods

    فقط یک نکته رو بگم که بعد از تغییرات توسط دستورات باید موضوع mesh , آپدیت بشه تا تغییرات در viewport دیده بشن

    لذا ما از دستور زیر بعد از تغییرات لازم استفاده میکنیم تا موضوع آپدیت بشه

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    در قسمت <mesh> ما موضوع رو وارد میکنیم

    ======================
    مثال1

    موضوعی که در حالت انتخاب هست آپدیت میشه

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    ======================

    مثال2

    موضوعی که اسم اون صرفا وارد شده آپدیت میشه

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    پس ممکنه این دستور را در مثالها کنار دستورات دیگه ببینید
    Last edited by *Forgotten*; 16-04-2010 at 08:40.

  8. 5 کاربر از *Forgotten* بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  9. #5
    آخر فروم باز *Forgotten*'s Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2009
    محل سكونت
    ?What
    پست ها
    1,773

    11 Mesh Vertex Methods

    مبحث وشماره کد: Mesh Vertex Methods_ code 1_index 1
    ************************************************** *********

    دستور

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    -------------------------------------------------
    توضیح بخشهای دستور:

    1 در قسمت mesh موضوعی را که به mesh تبدیل شده وارد میکنیم
    -------------------------------------------------
    عمل کرد:

    1 تعداد vertex های موجود در مش را بیان میکنه به صورت یک عدد صحیح

    ==========================================
    مثال :

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    تعداد ورتکسها در موضوع مورد نظر 8 عدد هستش

  10. 5 کاربر از *Forgotten* بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  11. #6
    آخر فروم باز *Forgotten*'s Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2009
    محل سكونت
    ?What
    پست ها
    1,773

    11 Mesh Vertex Methods

    مبحث وشماره کد: Mesh Vertex Methods_ code 2_index 2
    ************************************************** *********


    دستور

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    -------------------------------------------------------
    توضیح بخشهای مختلف دستور:

    1: <mesh> موضوع مش را در این قسمت وارد میکنیم
    2: <vert_index_integer> هر ورتکس شماره گذاری شده و توسط آن شماره قابلیت فراخوانی داره
    مثلا در یک plane ما چهار ورتکس داریم که به این ترتیب قابلیت شناسایی دارن
    1 2 3 4
    پس در این قسمت شماره ورتکس را وارد میکنیم

    3: [ <boolean> ] این قسمت قابلیت تنظیم دارد که به صورت on و یا off استفاده میشود
    on باعث فعال شدن تنظیم میشود
    off باعث خاموش شدن این تنظیم میشود
    در صورت استفاده نکردن از این تنظیم off در نظر گرفته میشود

    در واقع در این قسمت تایین میکنیم که ساختار قبلی مش حفظ شود و یا خیر

    --------------------------------------------------------
    عملکرد دستور:

    تعداد ورتکسهای موجود در یک بافت مش را تایین میکند

    ----------------------------------------------------------

    مثال1:

    ما یک plane داریم که دارای چهار ورتکس هستش
    حالا ما میخواهیم یک ورتکس دیگه به این موضوع اظافه کنیم تا جمعا پنج ورتکس داشته باشیم
    برای اینکه شکل اولیه plane بهم نخوره بخش تنظیمیه <boolean> را روی on میگذاریم

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    برای دیدن ورتکس جدید درحالت مد ورتکس از مدیفایر editable mesh قرار بگیرید
    همچنین به صورت پیشفرض ورتکسهای اضافه شده در مختصات 0 قرار میگیرن پس ممکن است چندین ورتکس روی هم قرار بگیرند
    =======================================
    مثال2:
    ما یک plane داریم که دارای چهار ورتکس هستش
    حلا ما میخواهیم مش ما فقط یک ورتکس داشته باشه
    با اجرای دستور زیر سه ورتکس دیگر حذف میشوند و فقط یک ورتکس باقی میمونه

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    ====================================
    مثال3:

    ما یک plane داریم که دارای چهار ورتکس هستش

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

  12. 4 کاربر از *Forgotten* بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  13. #7
    آخر فروم باز *Forgotten*'s Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2009
    محل سكونت
    ?What
    پست ها
    1,773

    11 Mesh Vertex Methods

    مبحث وشماره کد: Mesh Vertex Methods_ code 3_index 3
    ************************************************** *********



    دستور :

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    -----------------------------------------------------
    توضیح بخشهای مختلف:

    1: <mesh> موضوع مش را در اینجا وارد میکنیم
    2: <vert_index_integer> شماره ورتکس مورد نظر راوارد میکنیم
    ---------------------------------------------------
    عملکرد:

    1:گزارشی از موقعیت یا position یک ورتکس را در فضای سه بعدی به ما میدهد
    =======================================
    مثال1:

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    ===========================
    مثال2:

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

  14. 4 کاربر از *Forgotten* بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  15. #8
    آخر فروم باز *Forgotten*'s Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2009
    محل سكونت
    ?What
    پست ها
    1,773

    11 Mesh Vertex Methods

    مبحث وشماره کد: Mesh Vertex Methods_ code 4_index 4
    ************************************************** *********


    دستور:



    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

    توضیح قسمتهای مختلف اسکریپت:
    1: <mesh> موضوع مش را در اینجا وارد میکنیم

    2 :<vert_index_integer> شماره ایندکس ورتکس را اینجا وارد میکنیم

    3: ( <point3> | <float> <float> <float> ) پوزیشن مورد نظر را اینجا وارد میکنیم

    البته پوزیشن رو به دو صورت میتوان وارد کرد
    حالت point3 مانند

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    و یا هر محور رابه صورت جدا وارد کنیم مانند

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

    عملکرد:
    میتوان برای ورتکس مورد نظر یک پوزیشن در فضا تعیین کرد

    البته در این حالت ورتکس قابل انیمیت نیست


    مثال1:

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

    مثال2:


    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

  16. 3 کاربر از *Forgotten* بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  17. #9
    آخر فروم باز *Forgotten*'s Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2009
    محل سكونت
    ?What
    پست ها
    1,773

    11 Mesh Vertex Methods

    مبحث وشماره کد: Mesh Vertex Methods_ code 5_index 5
    ************************************************** *********



    دستور:


    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

    توضیح بخشهای مختلف دستور:

    1: <mesh> در اینجا موضوع مش رو وارد میکنیم
    2 : <vert_index_integer> شماره ورتکس مورد نظر راوارد میکنیم

    عملکر:

    باعث حذف ورتکس مورد نظر از موضوع مش میشود

    نکات:
    1: حذف یک ورتکس باعث شماره گذاری مجدد ورتکس ها میشود
    مثلا با حذف ورتکس شماره 1 ورتکس 2 به شماره ورتکس 1 نامگذاری میشود

    2: حذف یک ورتکس باعث حذف پلیگانها و فیسهای مرتبط با آن ورتکس میشود


    مثال:

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

  18. 2 کاربر از *Forgotten* بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  19. #10
    آخر فروم باز *Forgotten*'s Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2009
    محل سكونت
    ?What
    پست ها
    1,773

    پيش فرض

    بعد از توضیحات این پنجتا کد بدم نیومد یک مثال عملی تر از این مجموعه کدها بزنم

    مثال:

    قبلش یک sphere بسازید و تبدیل به editable mesh کنید

    حالا کدهای زیر رو اجرا کنید

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    نتیجه:


  20. این کاربر از *Forgotten* بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


صفحه 1 از 2 12 آخرآخر

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •