سلام....خوب از عنوان تاپیک مشخصه........اخبار...سمینارها... .خبرهای عمرانی...
=====
فقط اخبار مربوط به عمران رو قرار بدیدن.....ممنون...
-------------
تاپیک مرتبط [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلام....خوب از عنوان تاپیک مشخصه........اخبار...سمینارها... .خبرهای عمرانی...
=====
فقط اخبار مربوط به عمران رو قرار بدیدن.....ممنون...
-------------
تاپیک مرتبط [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Last edited by Mahdi/s; 14-06-2011 at 23:15.
مديركل راه و ترابري استان مازندران، داشتن يك نگاه ويژه و ملي را لازمه كار در محور تاريخي و حساس هراز دانست و گفت: مسوولان امر، كارشناسان و پيمانكاران مشغول بهكار در محور هراز بايد ارتقاء و بهسازي اين محور را جزو دغدغههاي اصلي خويش قرار داده، براين باور باشند كه تعريض و ايمنسازي اين محور ميتواند بزرگترين اتفاق راهسازي در سطح كشور باشد.
به گزارش ايسنا، موسي رحيمي در راستاي برنامههاي اين اداره كل، در زمينه نشست با پيمانكاران راهسازي در محور هراز، درخصوص فعاليتها و اقدامات پيمانكاران مشغول بهكار در محور هراز، افزود: هم اكنون شرايط خاصي با تعدد پيمانكاران در اين محور به وجود آمده كه هم تبعات منفي و هم تبعات مثبت دارد.
مديركل راه و ترابري مازندران در ادامه از كمكاري بعضي از پيمانكاران اين محور انتقاد و خاطرنشان كرد: كمكاري بعضي از پيمانكاران و سوءاستفاده از بعضي شرايط بهوجود آمده باعث شده كه بعضي از قطعات كه در سال 86 شروع شده، هنوز به سطح آسفالت نرسد. وي افزود: از اين رو انتظار ميرود در سال آتي اين مشكل مرتفع شود تا ما شاهد ايجاد باند سبقت و اتمام ابنيههاي فني باشيم. وي در ادامه مسأله تجهيز كارگاهها را در اين محور بسيار مهم برشمرد و گفت: تجهيز كارگاهها و مسائلي از اين دست بايد دغدغه اصلي پيمانكاران باشد چرا كه در حال حاضر تجهيز كارگاهها در سطح بسيار ضعيفي قرار دارد. رحيمي ايجاد ايمني در محور هراز را توسط پيمانكاران از نكات بسيار حياتي در جهت جلوگيري از تصادفات جادهاي عنوان و اظهار كرد: استفاده از تابلوهاي هشدار دهنده و اخباري و همچنين تابلوهاي راهسازي مناسب و پرچمدار مرتب و بااخلاق در حين كار ميتواند عامل بسيار مهمي در جهت جلوگيري از تصادفات و حوادث ناگوار باشد.
وي خواستار يكساني و يكرنگ بودن تابلوها و همچنين متحدالشكل بودن پوشش كارگران در قطعات مختلف راهسازي در سطح اين محور شد.
سرمايهگذاري 300 ميليارد ريالي
اين در حالي است كه به گفته رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي كشور، جاده هراز يكي از محورهاي ارتباطي به شمال كشور محسوب ميشود كه به دليل موقعيتهاي اقتصادي، سازمان راهداري با همكاري اداره كل راه و ترابري استانهاي مازندران و تهران اقدام به ترميم، تعريض و بهسازي برخي قسمتهاي اين جاده كرده است و تاكنون بيش از 300 ميليارد ريال جهت ترميم و افزايش ايمني محور هراز هزينه شده است.
شهريار افنديزاده در مهرماه گذشته در مراسمي اظهار داشت : حدود 80 هزار كيلومتر راههاي اصلي و فرعي در كشور وجود دارد كه نگهداري آنها بسيار مشكل است، چراكه پس از چند سال نياز به بازسازي و بهينهسازي دارند. وي با بيان اينكه حدود 60 گردنه برفگير در محورهاي پرتردد كشور وجود دارد، تصريح كرد: توجه به امر بهسازي و نگهداري راهها و تجهيز گردنههاي مهم يكي از اقدامات مهم سازمان راهداري در جهت آمادهسازي جادهها براي فصل سرما بود. وي گفت: كل بودجه سالانه سازمان راهداري و حملونقل جادهاي حدود 800 ميليارد تومان است بنابراين بايد نگرش كشور به سمت نگهداري و ترميم جادهها معطوف شود، چراكه هماكنون در ايران بيشتر به مقوله ساخت جاده توجه ميشود و بهسازي جاده چندان مورد توجه نيست. افنديزاده افزود: حدود 180 هزار پل در راههاي اصلي و فرعي كشور وجود دارد كه توسعه و ترميم آنها هزينهبر است.
وي تاكيد كرد: اگر جاده هراز و فيروزكوه بهينهسازي شوند بسياري از مشكلات جادههاي استان تهران به شمال برطرف خواهد شد. وي در عين حال با بيان اين كه استفاده از پيمانكاران مناسب جهت ترميم و بهينهسازي جادهها الزامي است، گفت: بهدليل كمبود بودجه لازم است با مديريت صحيح اين بودجهها را هدايت كرد. به گفته افنديزاده اين پروژه طي 2 ماه آينده به بهرهبرداري كامل ميرسد.
منبع: ایسنا
س از تخريب طبقات دوازدهم و يازدهم برج جهان نما در سالهاي 85 و 86 اكنون اسفنديار حيدريپور مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان از تخريب طبقه دهم برججهان نما خبر ميدهد.
مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان با اشاره به سفر بازرسان يونسكو براي بازديد از روند تعديل برج جهاننما در ماه ژانويه (ديماه جاري)، گفت: نهاد رياست جمهوري، معاونت حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و استانداري اصفهان براي تعديل برج جهاننما 30ميليارد ريال اختصاص دادهاند. اما تاكنون فقط معاونت حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي پنج ميليارد ريال از مجموع 10ميليارد ريال، تعهد خود را پرداخت كرده است.
وي افزود: براساس قطعنامه سازمان تربيتي، علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد، برج جهاننما بايد از سمت ميدان امام (ره) 24 متر و از سمت خيابان چهارباغ تا ارتفاع 12 متر تعديل شود. به گزارش ايسنا، برج 50 متري جهاننما سال 75 در فاصله 700 متري ميدان امام(ره) اصفهان با تخريب كاروانسراي صفوي و با وجود مخالفتهاي سازمان ميراث فرهنگي و نهادهاي فرهنگي ساخته شد.
در سال 85 بازرسان يونسكو با ديدن اين برج از پله سوم مسجد شيخ لطفالله در ميدان امام (ره) اعلام كردند، خط آسماني و منظر تاريخي و فرهنگي اين ميدان مخدوش شده است و اگر دولت ايران براي تعديل برج جهاننما اقدام نكند، ثبت ميدان نقش جهان در فهرست ميراث جهاني در معرض خطر قرار ميگيرد.
منبع: ایسنا
فريد قديري
سحر باباخاني
انتفاع مالي انبوهسازان از هر پروژه در دوران ركود و رونق به ترتيب 23 درصد و 150 درصد برآورد شده است
بررسي بازار انبوهسازان با شاخص «انتفاع مالي» نشان ميدهد اگر در يكسال و نيم اخير مالكان واحدهاي نوساز
قيمت فروش را به مرز يك ميليون تومان كاهش ميدادندهم آنها سود ميكردند و هم متقاضيان خريد
ميتوانستند با كمترين قيمت صاحبخانه شوند.
برمبناي محاسبات سازمان وابسته به شهرداري، در شرايط فعلي كه بازار مسكن راكد است، پروژههاي انبوهسازي در مناطق مركزي و جنوبي شهر تهران، 23 درصد سود ساليانه نصيب سازندهها ميكند. اين نرخ سود، با احتساب هزينه ساخت متري 400 هزار تومان و فروش واحدها به قيمت متري يك ميليون تومان تعيين شده است. اين درحالي است كه هماكنون برخي مالكان واحدهاي نوساز قيمت عرضه را حدود يك ميليون و 500 هزار تومان تعيين كردهاند و معتقدند فروش به كمتر از اين قيمت، جز ضرر، حاصل ديگري براي آنها ندارد.
بررسي بازار انبوهسازان با شاخص «انتفاع مالي» نشان ميدهد، اگر در يكسال و نيم اخير مالكان واحدهاي نوساز، قيمت فروش را به مرز يك ميليون تومان كاهش ميدادند، هم آنها سود ميكردند و هم متقاضيان خريد با كمترين قيمت صاحبخانه ميشدند.
بيتا... ستاريان كارشناس و سازنده فعال در تهران، با تاييد اين موضوع به دنياي اقتصاد گفت: در حال حاضر واحدهاي نوساز آماده تحويل در مناطق مركزي و جنوبي تهران بين يك ميليون و 100 هزار تا يك ميليون و 800 هزار تومان فروخته ميشود.
وي افزود: در دوره فعلي كه معاملات در ركود و قيمتها روبه كاهش است، سود ساختوساز در حدود 20 تا 25 درصد است، اما در وضعيت رونق، اين نرخ به 150 درصد هم ميرسد.
ستاريان تصريح كرد: سود ساختوساز در تهران در دوران رونق مسكن به طور متوسط بين 120 تا 150 درصد برآورد ميشود.
به گزارش دنياي اقتصاد، اگرچه گفته ميشود آنچه باعث شده عرضه واحدهاي نوساز به بازار مسكن در يكسال و نيم گذشته متوقف شود، بيميلي خريداران بوده است، اما واقعيت ماجرا، اشتهاي سازندهها به سودهاي آنچناني ميتواند مهمترين عامل توقف عرضه در بازار مسكن تحليل شود. روز گذشته، همايشي تحت عنوان نوسازي بافتهاي فرسوده شهري به ميزباني سازمان نوسازي شهرداري تهران برگزار شد كه مديران شهرداري براي تشويق انبوهسازان به فعاليت در پروژههاي مشاركتي، جزوهاي حاوي محاسبات سود و زيان سرمايهگذاري در اين پروژهها را در محل همايش توزيع كردند. در اين جزوه آمده است: «متراژ قابل ساخت در 6600 مترمربع زمين با تراكم 240 درصد، 16 هزار مترمربع خواهد بود كه با احتساب 400 تا 450 هزارتومان هزينه ساخت هر متر مربع، مجموع هزينهها
64 ميليارد ريال برآورد خواهد شد. و چنانچه هر متر مربع از واحدهاي مسكوني ساخته شده در پروژههاي سرمايهگذاري در بافتهاي فرسوده با قيمت متري يك ميليون تومان فروخته شود، سود حاصل از فروش 32 ميليارد ريال خواهد بود. كه با اين حساب سود سالانه پروژه با احتساب طول دوره ساخت 2 ساله، حدود 23 درصد تخمينزده ميشود.»
اين نرخ سود از نگاه كارشناسان مسكن، رقم فوقالعاده مناسبي براي فعاليتهاي ساختماني آن هم در شرايط كنوني كه ركود به اوج رسيده، ميتواند باشد.
دكتر بیتاله ستاریان، انبوهساز و کارشناس مسکن در اينباره به دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر در مناطق جنوبی شهر هزینه ساخت مطابق با اعلام سازمان نوسازی شهرداری، متری 400 هزار تومان و قیمت زمین از متری یک میلیون تومان تا یک میلیون و 800 هزار تومان محاسبه ميشود.
وی در ادامه با اشاره به قیمت آپارتمانهای نوساز در این مناطق گفت: در مناطق جنوبی تهران آپارتمانهای نوساز از متری یک میلیون و200 هزار تومان تا یک میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش ميشود و اگر تسهیلات تشویقی برای معافیت از عوارض ساخت و تراکم و... به انبوهساز ارائه شود سود 23 درصدی بخش خصوصی در مشارکت با سازمان نوسازی حتی در دوران رکود بازار مسکن، تضمین شده و قطعی است.
به گزارش دنياي اقتصاد، وزارت مسكن برخلافنظر سازمان نوسازي شهرداري تهران، معتقد است هزينه ساختوساز حداكثر
متر مربعي 350 هزار تومان است.
نياز به ساخت 650 هزار واحد در بافت فرسوده تهران
در حال حاضر در 3268 هكتار از بافت فرسوده مصوب شهر تهران، نياز به ساخت 650 هزار واحد مسكوني وجود دارد.
در 8 سال گذشته، در مجموع 952 هزار واحد مسكوني جديد در شهر تهران احداث شده كه براي اين تعداد واحد، 149 هزار و 501 فقره پروانه ساختماني صادر شده است. سطح كل زيربناي اين واحدها 134 ميليون و 190 هزار و 741 متر مربع بوده است. از اين تعداد واحد مسكوني كه از سال 1380 تا پايان ديماه سال جاري در شهر تهران احداث شده، 130 هزار واحد با زيربناي كل 12 ميليون و 90 هزار متر مربع، در بافت فرسوده ساخته شده است.
دولت با ما همكاري كند
شهردار تهران در همايش نوسازي بافتهاي فرسوده كه ديروز برگزار شد، با انتقاد از نحوه همكاري دولت و وزارت مسكن با پروژههاي نوسازي، گفت: 18 ماه است كه شهرداري براي دريافت مجوز انتشار اوراق مشاركت و فروش متري مسكن، پيگيري ميكند، اما در آستانه برگزاري اين همايش، يكشبه همه مجوزها و توافقات نهايي و صادر ميشود.
محمد باقر قاليباف افزود: در حال حاضر مجوز بانك مركزي براي انتشار 100 ميليارد تومان اوراق مشاركت صادر شده و همچنين قرارداد مشارکت با 500 انبوه ساز فعال که قول همکاری با سازمان نوسازی را داده اند نیز منعقد شده است. به گزارش دنیای اقتصاد، اگرچه محمد باقر قالیباف از عملکرد شهرداری تهران در زمینه نوسازی محلات فرسوده که 30 تا35 درصد از وزن شهر را در بر ميگیرند، اظهار رضایت نميكند، ولی به مشارکت انبوهسازان و بخش خصوصی برای جبران عقبماندگیهای موجود امیدوار است.
قاليباف اضافه كرد: متاسفانه در جريان كار اقدامات براي بافتهاي فرسوده بوروكراسي اداري زيادي وجود دارد و به عنوان مثال براي اخذ مجوز اوراق مشاركت نزديك به 18 ماه دويديم تا توانستهايم اين مجوز را دريافت كنيم. وي با اعلام اين كه مرحله سوم فروش متري مسكن از هفته آينده آغاز خواهد شد، اضافه كرد: مرحله دوم از فروش متري مسكن در طرح نوسازان نتايج خوبي در برداشته و به همين دليل مرحله سوم آن را نيز به زودي آغاز ميكنيم. شهردار تهران با بيان اين كه حاشيهنشيني در كلانشهرها و آسيبهاي ناشي از اين مسائل نظير فقر، فساد، ناامني و انواع جرم و جنايت مسالهاي نيست كه بتوان از كنار آن به سادگي عبور كرد، اضافه كرد: در حال حاضر 35 درصد وزن اين نوع تخلفات كلان شهرها در حاشيه شهرها اتفاق ميافتد و اين اتفاقات تلخ و انواع جنايات را من بارها در زماني كه فرمانده نيروي انتظامي بودم با چشمهاي خود ديدم.
انتقاد از شهرهاي جديد
شهردار تهران با اشاره به اينكه، توجه به شهرهاي جديد كه كيلومترها دورتر از تهران است، افزايش پيدا كرده و ميلياردها تومان هزينه لازم است تا امكانات خدماتي در شهرهاي جديد برقرار شود، خواستار توجه به داخل شهر تهران و برنامهريزي براي افزايش ظرفيت سكونت در تهران شد.
قاليباف با اشاره به سرمايهگذاري 500 ميليارد توماني شهرداري تهران براي خريد زمينهاي منطقه قلعهمرغي خاطرنشان كرد: مجموعههاي ديگر نظير انبار نفت، پادگان جي و زمينهاي ذخيره ديگر ميتوانند نقطه تحريك بافتهاي فرسوده قرار گيرند و محلههايي نظير جواديه را براي سالها جوانتر و رو به رشد كنند.
وي با اذعان نسبت به اين كه پروژههاي مربوط به بافتهاي فرسوده در شهر تهران تاكنون نتايج خوبي نداشته است، تصريح كرد: نتايج چنين طرحهايي كند حاصل ميشود و بايد با حوصله در اين مسير قدم گذاشت و قطعا اتفاقات خوبي كه تاكنون رخ داده در آينده بيشتر خواهد بود.
تفاهم مشترك براي بافتهاي فرسوده
شهرداری تهران و وزارت مسکن به منظور ارائه تسهیلات برای نوسازی بافتهای فرسوده تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
به گزارش دنياي اقتصاد، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در نخستین همایش سالانه نوسازی بافتهای فرسوده شهری که در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد به برخی اقدامات در مورد نوسازی بافت فرسوده اشاره و اظهار داشت: امروز توافقنامهای میان شهرداری و وزارت مسکن به امضا رسید که طی آن خط اعتباری 30 هزار تسهیلات بانکی به رقم هر واحد 15 میلیون تومان و در مجموع 450 میلیارد تومان در اختیار بافت فرسوده شهر تهران قرار خواهد گرفت و سقف این پول تا 20 میلیون تومان برای انبوهسازان افزایش خواهد یافت.
فریدون درویشزاده با اشاره به اینکه شهرداران مناطق، مسوول نوسازی بافت فرسوده منطقه خود هستند و شرکت انبوهسازان مناطق با ماهیت خصوصی در کنارشان حضور خواهند داشت، افزود: بودجه نوسازی بافت فرسوده در هر منطقه به تصویب خواهد رسید و شهرداری زیرساختهای لازم را برای آن آماده خواهد کرد. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بیان داشت: تاکنون در 10 محله شهر تهران، دفاتر خدمات تسهیل و نوسازی راه افتاده و مقدمات این نوسازی از طریق تعامل با مردم آغاز شده است و با تکیه و تعامل بر اعتماد مردم، روند نوسازی تسریع و تسهیل خواهد شد. وی در ادامه از آغاز مرحله سوم طرح سرمایهگذاری متری مسکن از 26 دی ماه خبر داد و گفت: این اتفاق فرصتی برای مشارکت مردم در نوسازی بافت فرسوده خواهد بود که حداقل 5 متر با مبلغ 5/4 میلیون تومان در این زمینه سرمایهگذاری کنند.
منبع: دنیای اقتصاد
پدر زلزلهشناسی ایران گفت: اگر زلزلهای به وسعت و شدت زلزله هائیتی در تهران رخ دهد میزان خسارات و تلفات انسانی آن 10 برابر بیشتر خواهد بود.
«بهرام عکاشه» به بررسی و مقایسه وضعیت زلزلهخیزی شهر تهران و پایتخت کشور هائیتی پرداخت و افزود: اگر زلزلهای که در هائیتی رخ داد در تهران به وقوع بپیوندد ابعاد آن به مراتب سنگینتر و بزرگتر خواهد بود و معتقدم بزرگترین فاجعه تاریخ در تهران رقم خواهد خورد.
رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد تهران شمال با عنوان این مطلب که هرچند بافت شهری هائیتی با تهران فرق میکند گفت: فراموش نکنیم که پایتخت ایران هم مخروط افکنه آبهایی است که از کوههای البرز جاری میشود و متاسفانه یک رسوب نرم با ضخامت نسبتا زیاد به جا میگذارد.
وی معتقد است که شهر تهران روی این رسوب نرم بنا شده و همین مسائل در مورد هائیتی نیز وجود دارد.
پدر زلزلهشناسی ایران افزود: هائیتی یک سرزمین کوهستانی است که بر روی گسلهای زلزلهخیز بنا شده و تهران نیز چنین شرایطی دارد.
به گفته «عکاشه»، زلزلهخیز بودن هائیتی به صورت میان صفحهای است ولی تهران که بر روی البرز قرار دارد درون صفحهای است که البته در صورت بروز فاجعه زلزله در اصل مسئله فرقی نخواهد کرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: گسلهای هائیتی پتانسیل 9 درجه ریشتر زلزله را دارند و گسلهای تهران تا 8 درجه ریشتر پتانسیل دارند. ضمن اینکه باید بدانیم که تهران عمر 220 ساله دارد و به اشتباه به عنوان پایتخت تعیین شده است زیرا همه میدانیم که شهر تهران از تجمع چندین روستا شکل گرفته که دلیل اصلی این انتخاب به خاطر خوش و آب و هوا بودن این منطقه بوده است.
«عکاشه» با بحرانی خواندن وضعیت شهر تهران در هنگام وقوع زلزله مشابه هائیتی در پایتخت ایران افزود: مسئله فوقالعاده جدی است و این واقعیت را نمیتوان کتمان کرد که این واقعه به احتمال زیاد در تهران هم رخ خواهد داد ولی علم بشر نمیتواند زمان دقیق و حتی سال و دهه وقوع آن را بیان کند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: هرچند نمیتوان زمان دقیق زلزله را تعیین کرد اما نباید خودمان را گول بزنیم و به فکر راهکار نباشیم. زیرا بافت تهران آسیبپذیر است و چنین شهری با این شرایط نباید کوچه و پس کوچه داشته باشد. به طوری که در روزهای معمولی شاهد بسته شدن خیابانها و ترافیک سنگین هستیم که این مسئله به تشدید بحران دامن میزند.
«عکاشه» با اعلام اینکه خیابانهای تهران ظرفیت 500 هزار دستگاه خودرو را دارد اما در حال حاضر بیش از 5/3 میلیون دستگاه وسیله نقلیه در معابر پایتخت وجود دارد، افزود: جمعیت تهران باید بین یک تا یک و نیم میلیون نفر باشد اما میبینیم که حدود 12 میلیون نفر در این شهر ساکن هستند و این مسئله هر ساعت حادتر میشود.
پدر زلزلهشناسی ایران با عنوان این مطلب که گره این کار آنچنان پیچیده است که هیچ مقام و مسئولی قادر به باز کردن آن نیست، گفت: باید با تدبیر سیاستها و راهکارهایی در دراز مدت به فکر خروج از بحران زلزله در تهران باشند. چون با این شرایط هیچ شهردار و رئیسجمهوری نمیتواند تهران را از آسیبپذیری نجات دهد.
معاون مالي و اداري شهرداري تهران گفت: در راستاي کاهش وابستگي شهرداري به درآمدهاي ناشي از ساخت و ساز و با اقدامات انجام شده در سال هاي گذشته ، امسال 23 درصد از درآمدهاي شهرداري از پرداخت عوارض توسط شهروندان تامين شده است .
به گزارش خبرنگار ايرنا از روابط عمومي شهرداري تهران، حسن محمدپورزرندي با بيان اينکه نهادينه کردن پرداخت عوارض در بلند مدت مي تواند وابستگي مديريت شهري را به درآمدهاي ناشي از ساخت و ساز کم کند، گفت: با اقدامات انجام شده در سال هاي اخير ، امسال 23 درصد از درآمدهاي شهرداري از پرداخت عوارض توسط شهروندان تامين شده است .
وي خاطر نشان کرد : عمده درآمدهاي شهرداري کلانشهرها از ساخت و ساز است که با تدوين طرح درآمدهاي پايدار و تصويب آن توسط شوراي اسلامي شهر تهران ، سالانه 5 درصد از اتکاي شهرداري به درآمدهاي ناشي از ساخت و ساز کاهش مي يابد .
معاون شهردار تهران با بيان اين که کمک هاي دولت به شهرداري صرفا در حوزه حمل و نقل است، تصريح کرد : اين کمک ها نيز فقط 7 تا 10 درصد بودجه شهرداري را تشکيل مي دهد ، در حالي که رقم آن در دنيا بيش از 25 درصد است .
پورزرندي با اشاره به اين که حق مردم است تا از نحوه هزينه کرد عوارض مطلع شوند ، افزود : شفافيت مالي و پاسخگويي به شهروندان تهراني از مهم ترين برنامه هاي شهرداري است که در اين راستا گزارش هاي مالي به صورت ماهيانه در سايت شهرداري در اختيار شهروندان قرار مي گيرد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)
نقشه دقيق موقعيت گسلهاي شهر تهران و نقشه پهنههاي مطالعات گسلي در مقياس يک به دو هزار با تلاش سه ساله متخصصان، توسط سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران تهيه شد.
به گزارش خبرنگار شهري ايرنا، سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران اعلام کرد: پيش از اين نقشه گسلهاي شهر تهران در سال 1356 و در مقياس يک به 50 هزار تهيه شده بود که عملا براي استفاده در مطالعات کاربردهاي شهري مناسب نبود.
همچنين در سال 1376 نقشهي پهنههاي گسلي شهر تهران با عنوان نقشه حريمهاي گسلي شهر تهران براي مناطق يک، دو و سه شهرداري بر پايه نقشه يک به 50 هزار گسلها تهيه شد و در مقياس يک به پنج هزار در اختيار شهرداريهاي مناطق مذکور قرار گرفت، اما در عمل به دليل مشکلات موجود در اين نقشهها استفاده کاربردي چنداني از آنها به عمل نيامد.
اين گزارش ميافزايد: با توجه به واقع شدن شهر تهران در پهنهاي با خطر لرزهاي بسيار زياد و وجود گسلهاي متعدد در اين شهر، تهيه اين نقشه براي استفاده در کاربريهاي شهري و برنامهريزي به منظور کاهش ريسک ناشي از گسل سطحي ضروري بود.
بر اين اساس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران از سال 1385، طرح دقيق نقشه گسلها و شناسايي پهنههاي گسلي شهر تهران را در مقياس شهري در دستور کار خود قرار داد که خروجي اين مطالعات به صورت نقشه تدقيق شده گسلهاي شهر تهران و نقشه پهنههاي مطالعات گسلي است که به عنوان يک لايه از نقشههاي طرح تفصيلي شهر تهران در اختيار مناطق شهرداري قرار ميگيرد.
اين پروژه با بهرهگيري از توان متخصصان داخل کشور و با انجام مطالعات دفتري شامل ژئورفرنس عکسهاي هوايي بر پايه نقشههاي يک دوهزارم شهري، فتوژئولوژي و شناسايي گسلها، بررسي تصاوير ماهوارهاي و همچنين مطالعات گسترده ميداني شامل پيمايش در راستاي گسلها در باندهاي مشخص شده و جستجوي نشانههاي گسل و پهنههاي گسلي در سطح شهر، بازديد از گودبرداريهاي ساختماني و ساير پروژههاي عمراني و بازديد از تراشههاي طبيعي و مصنوعي پراکنده در سطح شهر به منظور يافتن آثار و نشانههاي گسل، زير نظر کميته فني متشکل از اساتيد صاحب نظر و اهل فن انجام شد.
سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در همين راستا طرح تدوين ضوابط و مقررات ساخت ساختمان در پهنههاي گسلي را نيز در دستور کار خود دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)
رای نخستین بار در کشور دستورالعمل بهسازی لرزهای ساختمانهای مسکونی متداول با رویکردی جدید و مطابق با شرایط بومی کشور، با همکاری گروهی از متخصصان داخلی و با بهرهگیری از توان علمی و فنی موجود در کشور تدوین شد.
با توجه به ساختوسازهای ناهمگون با وضعیت لرزهخیزی شهر تهران و همچنین جمعیت ساکن در این شهر، در صورت وقوع زلزله شدید یا متوسط، وقوع بحران در شهر تهران و به تبع آن کل کشور دور از انتظار نیست. بنابراین نیاز مبرم به بهسازی و مقاومسازی بافت شهری تهران کاملا محسوس است.
تجربه بهسازی لرزهای ساختمانهای موجود در چند سال اخیر، بیانگر این مطلب است که متاسفانه اتکا به روشهای مقاومسازی موجود که اغلب وارداتی بوده و به صورت ترجمه به ادبیات فنی کشور اضافه شده است، از آنجا که نیازمند صرف هزینه قابل توجه و نامتناسب با شرایط اقتصادی عامه مردم و همچنین صرف مدت زمان طولانی برای انجام مطالعات و اجرای طرح است، نمیتواند پاسخگوی حجم انبوه نیازهای مدیریت شهری در بحث کاهش خطرپذیر لرزهای باشد.
دکتر «مازیار حسینی»، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، دراینباره گفت: مطالعات نشان میدهد که بسیاری از ساختمانهایی که در طول 30 سال گذشته ساخته شدهاند را میتوان با ارایه مجموعهای از تمهیدات فنی ساده تجویزی و بدون نیاز به محاسبات و آزمایشات پیچیده با صرف هزینه قابل قبول از آستانه فروریزش آنی در زلزله رهایی بخشید.
وی افزود: این امر به عنوان یک اقدام اساسی و راهگشا در زمینه پیشگیری و کاهش خطرپذیری لرزهایی شهر تهران و حفظ جان شهروندان در قالب طرح تهیه دستورالعمل طرح بهسازی نسبی لرزهای ساختمانهای متداول شهر تهران از سال 1386 در دستور کار سازمان پیشگیری مدیریت بحران شهر تهران قرار گرفت.
دکتر «حسینی» خاطرنشان کرد: در این راستا با بهرهگیری از توان فنی شرکتهای مشاور ذیصلاح نسبت به انجام مطالعات وضع موجود ساختمانهای مسکونی متداول شهر تهران، مطالعات آماری وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی ساکنان این ساختمانها، انجام مطالعات تحلیلی ساختمانهای آسیبپذیر و همچنین انجام مطالعات آزمایشگاهی مختلف از جمله آزمایش بررسی رفتار ساختمانهای متداول در زلزله و سنجش تاثیر اجرای طرحهای بهسازی نسبی لرزهای بر رفتار آنها و نیز ارزیابی کارایی روشهای مقاومسازی ساده دیوارهای آجری، با همکاری مراکز علمی معتبر از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشکده فنی دانشگاه تهران اقدام شد که از اهم فعالیتهای انجام گرفته در این زمینه به شمار میرود.
وی گفت: همچنین به منظور ارزیابی عملیاتی بودن طرحهای ارائه شده و نیز برآورد میزان هزینههای مترتب با اجرای این طرح در ساختمانهای مسکونی متداول، چند ساختمان در شهر تهران به صورت نمونه با استفاده از دستورالعمل حاصل مقاومسازی شد که نتیجه آن موید موفقیت در دستیابی به اهداف طرح که همان ارتقای سطح عملکرد لرزهای ساختمان با صرف هزینه و زمان قابل قبول است، بود.
«حسینی» با بیان این که پس از گذشت نزدیک به سه سال نسخه نهایی دستورالعمل بهسازی نسبی لرزهای ساختمانهای متداول شهر تهران جهت سیر مراحل تصویب آماده شده است، به تجربه تلخ زلزلههای گذشته ایران اشاره کرد و گفت: در بیشتر این زلزلهها، ساختمانها با همان تکانهای اول به شدت تخریب شدهاند و از این رو سطح تلفات و شمار مجروحان در زلزلههای کشور بسیار بالاست. در حالی که با استفاده از دستورالعمل بهسازی نسبی لرزهای ساختمانهای متداول شهر تهران، میتوان با صرف هزینه قابل تحمل برای عامه مردم، این شیوه مقاومسازی را در ساختمانهای مسکونی عملی کرد.
وی افزود: انتظار میرود با برنامهریزی و اتخاذ تصمیمات مدیریتی برای اجرای فراگیر این طرح که به عنوان یک رکن اساسی در تدوین برنامه کاهش خطرپذیری لرزهای شهر تهران محسوب میشود، در مدت زمان کمتر از 10 سال بتوان مقاومت لرزهای تعداد قابل ملاحظهای از ساختمانهای مسکونی شهر تهران را ارتقا بخشید.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پایان گفت: از ویژگیهای منحصر به فرد دستورالعمل بهسازی نسبی لرزهای در مقایسه با سایر دستورالعملها و آییننامههای مشابه میتوان به سادگی و قابلیت به کاربردن آن توسط مهندسان عمران و معمار جوان، اختصار و سهولت در اجرا، بومی بودن و مطابقت نزدیک با وضعیت بافتهای مسکونی در کشور و همچنین ارائه راهکارهای مقاومسازی به صورت تجویزی به جای روشهای پرهزینه و زمانبر و البته دقیق، اجتهادی و تحلیلی اشاره کرد.
دبیر انجمن انبوهسازان استان تهران گفت: بیشتر ساخت و سازها هم اکنون به دست غیر متخصصها صورت میگیرد و آنها دغدغه ساخت و ساز با کیفیت را ندارند.
«قهاری» در نشست تولید صنعتی ساختمان وانبوهسازان افزود: هدف از صنعتی شدن ساختمان حفظ جان انسانهاست و اگر انبوهسازان را با اهداف صنعتیسازی اشنا نکنیم، موفق نخواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه شهردار تهران اعلام کرده است بیش از 90 درصد ساخت وسازها قابل اطمینان نیستند، احیای بیمه کیفیت ساختمان راخواستار شد و افزود: نظارت شرکتهای بیمه موجب ارتقای سطح کیفی ساخت و سازها میشود.
وی گفت: بیمه فقط دنبال ساخت و ساز صنعتی نیست بلکه در صورت رعایت استانداردهای لازم مانند بکارگیری مصالح عالی، نظارت فنی و رعایت شاخصهای انرژی آن را تایید میکند.
در ادامه این نشست «شفقی» عضو هیات امنای انجمن مفاخر معماری ایران نیز گفت: برداشت ما از صنعتیسازی ساختمان درست نیست.
وی با بیان اینکه باید تعریفی دقیق از صنعتیسازی داشته باشیم گفت: ساختمان خود یک صنعت به شمار میآید و معنی دقیق صنعتیسازی پیش ساخته بودن است.
«وفامهر» عضو هیات علمی دانشگاه علم وصنعت نیز با اشاره به موفقیتهای معماری ایران در ساخت بناهایی مانند سی و سه پل و مسجد امام اصفهان گفت: در سازههای صنعتی باید از معماری سنتی درس بگیریم و آن را با علم روز در آمیزیم.
وی افزود: صنعتیسازی در مقابل سنتیسازی نیست بلکه بحث ما بر روی ساختوساز رایج و قدیمی به معنی یک ساختمان فاقد ارزشهای فنی و هنری است.
«وفامهر» با اشاره به اینکه ساخت و سازهای امروز بیشتر به شکل رایج و قدیمی است گفت: در کشور ما به جای شرکتهای بزرگ مردم خودشان با پولی که در اختیار دارند ساختمان میسازند.
وی افزود: باید مردم را در تغییر این شیوه همراه کنیم و در ساخت و سازها به دو اصل مهم ارتقای کیفیت و ضرورت نیاز توجه کنیم.
«وفامهر» گفت: هم اکنون سالانه به یک میلیون و 500 هزار مسکن جدید در کشور نیاز است که این هم فرصت و هم تهدید به شمار می آید.
عضو هیات علمی دانشگاه علم وصنعت تصریح کرد: اگر در این فرآیند به انبوهسازی معطوف شویم فرصت و در صورتی که به شیوه یکصد سال گذشته ساخت وساز کنیم تهدید به حساب میآید.
«وفامهر» گفت: ایران در ردیف ده کشور بلاخیز است و زلزله به عنوان یکی از این بلایا 90 درصد مناطق کشور را احاطه کرده است.
وی تاکید کرد: 70 درصد ساختمانهایی که هم اکنون بنا میشوند در برابر زلزلهای با بیش از 7 ریشتر فرو خواهند ریخت و این مشکل در برخی طرحهای بزرگ نیز مشاهده میشود.
«وفامهر» با اشاره به زلزلهخیز بودن کشور گفت: سبک سازی در ساخت و ساز ضروری است و این امکان را صنعتیسازی به ما میدهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر بومیسازی فناوری در ساخت و سازها به مقایسه بر صنعت خودروسازی و ساختمانسازی در کشور پرداخت و گفت: خودرو به عنوان یک صنعت نه چندان قدیمی در ایران، در تمام مراحل ساخت، آزمایش و پس از تکمیل و قبل از ورود به بازار آزمایش نهایی میشود در حالی که صنعت ساختمان از یک قدمت طولانی برخوردار است در بسیار اوقات در غیاب مهندس طراح، مهندس ناظر و تکنیسینهای درجه یک، دو و سه به دست کارگران فصلی ساخته میشود.
«وفامهر» همچنین آموزش فعالان بخش صنعت ساختمان، بازنگری در دروس دانشگاهی و نیز تغییر فرآیند صنعت ساختمان را از مولفههای تاثیرگذار در مقاومسازی و صنعتیسازی ساختمان برشمرد.
طرح سد انحرافي و كانالهاي آبياري نكارود با هدف آبرساني به اراضي قابل كشت آبي و توزيع متناسب آب ذخيره شده در سد مخزني گلورد مازندران به بهرهبرداري رسيد.
عزيزالله واحد مديرعامل شركت آب منطقهاي مازندران با اعلام اين خبر گفت: منطقه شرق مازندران داراي بيش از ۸۱هزار هكتار اراضي مستعد كشاورزي است كه سالانه ۵ هزار و ۴۰۰ هكتار از طريق نكارود و ۱۷ هزار هكتار از طريق منابع زيرزميني به زير كشت آبي ميرود. وي اظهار داشت: در مرحله اول اين طرح ۳ هزار و ۵۰۰ هكتار از اراضي و در مرحله دوم ۲۱ هزار هكتار و در نهايت با احداث سد زارم رود و انتقال ۱۰متر مكعب آب از طريق رود تجن در مناطق نكا، شرق بهشهر و منطقه گلوگاه به ظرفيت ۲۲متر مكعب در ثانيه آبرساني خواهد شد.
واحد با بيان اينكه سد گلورد از جمله طرحهاي مهم براي استان مازندران در آبرساني به مناطق كشاورزي است، خاطرنشان كرد: اثرات اقتصادي اين كانال و سد انحرافي، برخورداري ۵۱ روستا با جمعيتي بيش از ۷۶ هزار نفر است.
مديرعامل شركت آب منطقهاي مازندران يادآور شد: اين سد انحرافي در تقويت ۱۸قطعه آب بندان منطقه و توسعه پرورش ماهي و ايجاد اشتغال نقش بسزايي دارد.
وي اظهار داشت: اين سد انحرافي بتني آزاد با ارتفاع شش و نيم متر است و با دارا بودن ديواره آب بند بالا دست و پائيندست و دريچه تخليه رسوب، دريچه آبگيري، شبكه آشغالگير و پلكان ماهي رو با كارفرمايي شركت سهامي آب منطقهاي مازندران و پيمانكار بيش از ۷۰ ميليارد ريال در طول پنج سال هزينه برداشته است.
سيد علي اكبر طاهايي استاندار مازندران نيز با بيان اينكه ساخت سد گلورد كه به نام سد شهداي گلورد نامگذاري شده است در بهبود كشاورزي منطقه شرق مازندران مؤثراست، خاطرنشان كرد: توسعه كشت در زمينهاي جديد و بارور شدن بيشتر زمينهاي فعلي براي افزايش توليدات و منابع اقتصادي از مهمترين عوامل در ساخت و ساز سد شهداي گلورد و كانالهاي انحرافي است.
وي با اشاره به توسعه و افزايش محصولات كشاورزي در مازندران يادآور شد: بهروزرساني و استفاده از دانش كشاورزي بايد در رأس برنامهها باشد و با بهرهمندي از كارشناسان و مروجان، تلاش بيشتري در سهمبري استان مازندران از توليدات كشاورزي به عمل آيد.
طاهايي ادامه داد: مازندران بايد در توليد مركبات، گندم و برنج با استفاده از فناوري روز و دانش كشاورزي حرف اول را در كشور بزند. وي با اشاره به اينكه اين سد ارزش اقتصادي بسيار بالايي براي استان خواهد داشت، تصريح كرد: دولت سرعت بخشي به طرحهاي عمراني را در دستور كار خود دارد و در صورت اختصاص اعتبارات لازم، اين طرح تا ۴ سال آينده به بهره برداري كامل خواهد رسيد.
استاندار مازندران كمك به افزايش محصولات كشاورزي و توسعه كشت را از اثرات تكميل و بهره برداري از اين سد برشمرد. به نقل از irexpert . ir
هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)