تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




نمايش نتايج 1 به 3 از 3

نام تاپيک: کوروش یغمایی هم بالاخره جهانی می شود

  1. #1
    R e b i r t h Kurosh's Avatar
    تاريخ عضويت
    Feb 2007
    محل سكونت
    همون جا ! :دی
    پست ها
    10,857

    پيش فرض کوروش یغمایی هم بالاخره جهانی می شود

    (اگه نیاز بود به تاپیک های استیکی مربوطه منتقل بشه)
    در سایت ایران ترانه دیدم آلبومی از کوروش یغمایی گذاشته شده با نام "زنجیر خودت رو بساز"...
    دنبالش رو گرفتم و به این مقاله برخوردم:







    گزارشی از انتشار ترانه کوروش یغمایی در آلبوم منتخب موسيقی پاپ و راك دهه 60 و 70 ميلادی توسط شركت آمريكايی Stones Throw
    زنجير خودت را بساز

    [ نویسنده: میثم یوسفی ]


    1- حدود دو سال پیش بود که به گفته کاوه یغمایی یک شرکت آمریکایی نشر آثار موسیقایی از آن‌جا که تصمیم داشت آلبومی را از خوانندگان منتخب پاپ و راک دهه‌های 60 و 70 میلادی منتشر کند تحقیقاتی را هم روی آثار کوروش یغمایی آغاز کرده بود. حتی قرار شد از طرف این شرکت افرادی هم عازم ایران شوند و علاوه بر صحبت با خانواده یغمایی و تعدادی از موزیسین‌های ایرانی، مستندی را هم از کوروش یغمایی فیلم‌برداری کنند. نهایتا یکی دو هفته پیش بود که این آلبوم با عنوان «Forge your own chains» یا همان «زنجیر خودت را بساز» به عنوان منتخب موسیقی پاپ دنیا از سال 1968 تا 1974 روی اینترنت ریلیز ودر سرتاسر دنیا پخش شد. تهیه‌کننده آلبوم آهنگ «حجم خالی» کوروش یغمایی را به عنوان آهنگ چهاردهم این مجموعه پانزده‌ترانه‌ای برگزیده است. حجم خالی یکی از آهنگ‌های استثنایی کوروش یغمایی است که در سال ۱۳۵۴ با شعری از مهدی اخوان لنگرودی ساخته شده و به اجرا رسیده است. این هنرمند در سال‌های اخیر این آهنگ را با تنظیم جدید بازخوانی کرده و قصد داشت به عنوان یکی از آهنگ‌های آلبوم «ملک جمشید» آن را منتشر كند كه این‌چنین نشد، چون این آلبوم هرگز مجوز انتشار نگرفت. شاید این قسمت از ترانه حجم خالی را به یاد داشته باشید: «تو دلم شادی دیگه جا نداره/ هیچ کی تنهایی ما رو نداره». در این یادداشت علاوه بر پرداختن به این اتفاق مهم قسمت‌هایی از گفت‌وگوی‌مان با Eothen Alapatt تهیه‌كننده این آلبوم را هم می‌توانید بخوانید.

    2- Eothen Alapatt تهیه‌كننده آلبوم «Forge your own chains» كه خود یك زمانی آهنگساز هیپ‌هاپ بوده، با ضبط آلبوم‌های هیپ‌هاپ وارد موسیقی شده است. در مورد این آلبوم هم هدف اولیه‌اش جمع‌آوری مجموعه‌ای از موسیقی منتخب قاره‌ها برای هر سال بود. او در همان دوره آهنگسازی‌اش هم جیمی هندریكس را خیلی دوست داشته و از علاقه‌مندان موسیقی جیمز براون بوده است. ایتون می‌گوید برای همین بوده كه در كارهای گروه‌های قدرتمند راك تحقیق كرده و از خصوصیاتشان برای تهیه موزیك هیپ‌هاپ بهره برده است، در نتیجه آلبومی ضبط كرده كه دوره، گونه و محتوای موسیقایی این موسیقی‌ها در آن لحاظ شده است. می‌گوید یك وقتی كه پشت میز دفترش در لس‌آنجلس نشسته بوده و به آلبوم The Truth دكتر هوكرز گوش می‌داده كه J.Rocc یكی از روشنفكر‌ترین تنظیم‌كننده‌های هیپ‌هاپ تنظیم كرده بوده و حتی جلد آلبوم هم جلد وسوسه‌كننده‌ای بوده است، به این فكر می‌كرده كه «این مدل ضبط صدا چگونه اتفاق می‌افتد؟» و بعد از آن بوده كه به فكر جمع‌آوری آلبوم «زنجیر خودت را بساز» هم می‌افتد.

    3- اما این تهیه‌كننده آمریكایی هیپ‌هاپ چطور سراغ یك خواننده راك از كشوری مثل ایران آمد؟ یكی از دوستان ایرانی-آمریكایی‌اش بعد از سفری كه به ایران داشته یك كاست از كوروش یغمایی را برایش می‌آورد و بعدتر هم پشت صحنه‌ای تصویری از «اخم نكن» به دست می‌آورد. ایتن می‌گوید: «نگاهی به كوروش انداختم و ریتم غیرقابل جایگزینی را در هدایت آوازش شنیدم و تصمیم گرفتم حتما او را پیدا كنم. ضبط‌كنندگان این مجموعه 7ترانه‌ای مطمئن بودند كه پیدا كردن آن به نظر غیرممكن می‌رسد. به طور اتفاقی به كپی‌ای از آن در eBay دست یافتم. یك دلال آهنگ‌های ضبطی تركیه‌ای آن‌را برای فروش گذاشته بود. من نمی‌دانم او چطور آن‌را پیدا كرده بود. احتمالا یكی از دلال‌ها به او فروخته‌اند. آهنگ به یكی از دوستان من در لس‌آنجلس فروخته شد و او برای من آهنگ اصلی حجم خالی را گذاشت. من نمی‌توانستم باور كنم! حالا می‌دانستم كه چنین موسیقی و صدای غمگین،‌ غیرقابل توصیف فانك و شجاعانه‌ای باید در ایران وجود داشته باشد و حالا به آن گوش می‌دادم. من خیلی خوش‌شانس بودم كه این آلبوم و «گل یخ» و چهار آهنگ از هفت آهنگ تكی كه در اوایل دهه 70 میلادی تولید شده بود را چندین سال بعد در خانه یك دلال كانادایی پیدا كردم.»

    4- برایم جالب بود كه نظر چنین آدمی را در مورد موسیقی پاپ و راك داخل ایران و تفاوت‌هایش با جاهای دیگر هم بدانم. «موزیك دهه 60 و 70 میلادی در ایران یا حداقل قسمت روشنفكرانه‌اش من را به یاد موزیك راك پیشرو تركیه و در درجه‌ای پایین‌تر یونان می‌اندازد. بیشتر تمركز آن روی ریتم، احساس، آواز زیبا و موفقیت در تاثیرگذاری با تلفیق عناصر موسیقی فولك با فانك یا راك است. در این راه در ایران هیچ‌كس بهتر از كوروش نیست. من ایرانی نیستم، تعصب من به موسیقی فولك ایرانی همین‌قدر است كه دوستش دارم. اما این را می‌دانم كه آهنگ‌های ضبط‌شده كوروش در قطعه‌های جهانی تلفیق پیشرو است. هیچ آهنگ غیر مفرحی در مجموعه كارهایش وجود ندارد. احساسم این است كه او باید به اندازه خواننده‌ها و ترانه‌سرایان بزرگ تركیه‌ای مثل باریش مانكو، اركین كورای، ادیپ اك بایرام و اوز دمیر اردوگان شناخته می‌شد. همه این نام‌ها در اروپا و آمریكا شناخته شده هستند. اینكه تولیدات آرشیوی كوروش هنوز به صورت غیرمنظم و یكجا جمع‌آوری شوند،‌جنایت است.» ایتن در این مدت با دیگر گروه‌های ایرانی هم آشنا شده است و این آشنایی از آن‌جاست كه در یكی از آلبوم‌هایی كه توسط گروه « Dia Prometido» به نام «صدای سكوت» با محوریت تار منتشر شده است و آهنگی از مهرپویا در آن است. ایتن در مورد این آهنگ می‌گوید «من هیچ‌وقت چنین چیزی نشنیده بودم. آهنگ مهرپویا چنان بود كه باعث جذب و جمع شدن افرادی مثل راوی شانجار،‌ برادرزاده راوی، آنا ناندا شانكار، آفرو نیجریه‌ای و گیتاریستی مثل دنیس كافی از اسكورپیو شد.»

    5- قصه جالبی‌ست. كوروش یغمایی سال‌هاست كه در ایران دوباره به حاشیه رانده شده است، اجازه انتشار آلبومش را ندارد و اجرایی از او را روی صحنه‌ها نمی‌بینیم، اما یك تهیه‌كننده خارجی چنین تحت تاثیر كارهایش قرار گرفته كه می‌خواهد افتخار معرفی او را به جهانیان داشته باشد. «من بسیار خوشبخت شدم كه كاوه یغمایی و همسرش نیلوفر را در جستجویم برای اجازه پخش حجم خالی در مجموعه‌ا‌ی یافتم. بسیار خوشحال شدم وقتی دیدم كه كاوه نه‌تنها نوارهای اصل ضبط شده كوروش در دهه هفتاد را دارد، بلكه سری آهنگ‌هایی از او دارد كه پخش نشده‌اند یا اجازه پخش نیافته‌اند. به این جذابیت‌، عكس‌هایی كه خانواده‌اش از كوروش داشتند را اضافه كنید كه باعث شد برای من روشن شود كه او باید در دهه هفتاد چنان مجموعه‌هایی ضبط می‌كرد. باعث خوشحالی من است كه تا چند ماه آینده به‌وسیله كوروش این‌ها را جمع‌آوری خواهیم كرد و در تابستان 2010 در سرتاسر دنیا مجموعه را پخش خواهیم نمود. به راستی باعث غرور من است كه پلی رسمی هستم برای آن‌هایی كه در اروپا و آمریكا هیچ‌گاه صدای كوروش و موسیقی بزرگش را نشنیده‌اند.»

    6- كاوه یغمایی برای خبردار شدن ما از این اتفاق مهم در موسیقی پاپ ایرانی مهم‌ترین نقش را داشت و سوالی هم خودش از ایتن پرسید كه در زیر می‌خوانید: از ایتن كه در لس‌آنجلس دفتر تهیه و تولید آثار موسیقایی دارد و حتما با موسیقی لس‌آنجلسی ما هم آشناست می‌پرسم كه نظرش در مورد شركت‌های تولید موسیقی ایرانی در لس‌آنجلس كه آهنگ‌های قدیمی كوروش و همه موسیقی‌دانان ایرانی را بدون اجازه كپی و تكثیر می‌كنند چیست؟ «بسیار ناراحتم از این‌كه این شركت‌ها كارهای هم‌وطنانشان را پخش می‌كنند چون فكر می‌كنند موسیقی‌دانان نمی‌توانند اقدامی علیه آن‌ها انجام دهند. اما به جای ناراحتی برای عملی كه آن‌ها انجام می‌دهند، انرژی خود را برای این موضوع می‌گذارم كه به زودی مجموعه‌هایی رسمی مانند مجموعه كوروش كار كنم تا ثابت كنم این كار به روش بهتری نیز می‌تواند انجام پذیرد. آلبوم ما امتیاز خودش را خواهد داشت.»

    7- من هم امیدوارم فرصت‌های بیشتری برای معرفی موسیقی‌های مختلف ایرانی به جهانیان فراهم شود و اتفاق‌هایی این‌چنینی تداوم داشته باشد. مخصوصا كه ایتن می‌گوید بعد از كوروش می‌خواهد سراغ مهرپویا برود و معرفی كننده آثار كامل او به جهانیان هم باشد. در ادامه مشخصات ترانه‌های منتخب در آلبوم «Forge your own chains» را می‌توانید مشاهده كنید.


    منبع : ماهنامه نسیم


  2. 10 کاربر از Kurosh بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  3. #2
    R e b i r t h Kurosh's Avatar
    تاريخ عضويت
    Feb 2007
    محل سكونت
    همون جا ! :دی
    پست ها
    10,857

    پيش فرض

    آلبوم FORGE YOUR OWN CHAINS حاوی پانزده قطعه از موسیقی دانان راک سالهای 1968 تا 1974 در آمریکا منتشر شد. در این آلبوم که هر یک از قطعات آن از موسیقی دانان راک کشورهای مختلف است، ترانه ی حجم خالی از کورش یغمایی به همراه قطعات موسیقی دانانی از کشور های آمریکا، کره و کشور های اروپایی منتشر شده است. لازم به ذکر است کورش یغمایی در این آلبوم تنها نماینده ی خاورمیانه است. این آلیوم در دو LP (صفحه 33 دور) و یک CD منتشر شده است.


    لازم به ذکره که  ایشان به عنوان آغازگر راک در خاور میانه توسط کمپانی تحقیقاتی Stones Throw انتخاب شده اند...



    جلد صفحه:










    کاور ها در سایز اصلی:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    آقای ایتن آلاپات در باره ی تولید و نشر مجموعه ی (CD-2 Records-set-LP) و جایگاه کورش یغمایی می گوید:اگرچه موسیقی کورش در مقدار بسیار زیادی قاچاق می شود، ما امیدوار هستیم که این مجموعه آغازی باشد برای اکتشافی دوباره از نبوغ یغمایی در غرب.

    بخش هایی از جلد CD و دفترچه ی آن:























    عکس ها در سایز اصلی:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

  4. 6 کاربر از Kurosh بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  5. #3
    R e b i r t h Kurosh's Avatar
    تاريخ عضويت
    Feb 2007
    محل سكونت
    همون جا ! :دی
    پست ها
    10,857

    پيش فرض

    نقد و بررسى كارشناسانه و موشكافانه كمپانى معتبر پژوهشى Stones Throw از سوى آقاى – ايتن آلاپات – سرپرست و كارشناس ارشد كمپانى و دارنده كمپانى شخصى Now Again Recorods در مورد آثار و جايگاه كوروش يغمايى 

    كمپانى Stones Throw سازمان شناخته شده و معتبر – درگستره موزيك حرفه اى جهانى است – كه با شيوه اى تخصصى در زمينه موسيقى ملل پژوهش ها و تحقيقات بسيار گسترده و دقيقى را در كشورهاى گوناگون جهان دارا مى باشد. اين كمپانى با كوشش هاى آكادميك و بررسى هاى كارشناسانه تاريخى و ارزيابـى و سنجش تك تك آثار موسيقيدانان نخبه اى كه انگيزه تحول - نوآورى – آفرينش براى كشورشان شده اند و از ديد موسيقى جهانى پنهان مانده اند را شناسايى و آنان را از طريق آثار صوتى وتصويرى ومراكز تحقيقاتى ( راديو – نشريات – كتاب – دانشگاه ها- سى دى – نقد و بررسى رسانه اى و ...) به جهان معرفى و با اين روش اين آثار را در آرشيو موزيك جهانى ثبت مى نمايد.

    آقاى ايتن آلاپات دارنده كمپانى Now Again Records و مدير اجرايى Stones Throw Records وسرپرست بخش دهه 60 و 70 ميلادى كمپانى Stones Throw Records مى باشد كه در كانون اين تحقيقات و بررسى ونقد اين آثار قرار دارد .


    ايشان همواره در كار و كوشش خستگى ناپذير و سفر به كشورهاى گوناگون جهان براى كشف موسيقيدانان نخبه و همچنين در پيوند با ستارگان و گروه هاى برجسته جهان براى انجام اين تحقيقات مى باشد. .


    ۞۞۞۞۞

    نامه آقاى ايتن آلاپات به كوروش يغمايى :

    برا‍‍ی هر كس كه اين نامه رامی خواند.
    برای من افتخار بسيار بزرگی است كه برای سپاس ازموسيقیدان بزرگ ايرانى "كوروش يغمايی" اين نامه رابنويسم.

    درآغاز،من موسيقی كوروش را ازسوی فروشنده های آزاد (آهنگ ها وترانه ها) مانند همكارايراني ام كشف كردم كه بعد از سی سال مهاجرت شتابزده از ايران – براى پيداكردن مجموعه آهنگ ها و ترانه هايى از كشورهاى گوناگون دنيا را كه درايران جمع آورى كرده بودند – دوباره به كشورشان سفر كردند . آنها ترانه ها وآهنگ هايى را از مراكز پخش صفحه ( آهنگ روز) ورقيب اصلى آن (رويال ) و تعداد زيادى از مراكز پخش با نام هاى ديگر را يافتند. اين مراكز پخش در اواخر دهه 60 واوايل دهه 70 ميلادى انتشار كارهاى جديدى ازهنرمندان گوناگون در همه سبك هاى موسيقى ايرانى از جمله موسيقى راك تحت نفوذ فرهنگ موسيقى غرب را آغاز كرده بودند .

    دراوايل دهه هفتادميلادى ، كوروش يغمايى با استفاده از سازها وفرم هاى بومى و گيتار الكتريك و ديگر تأثيرات موزيك غربى به صحنه رفت . او اولين موسيقيدان راك ايرانى بود. تركيب موسيقى بومى ايرانى – با ريتم پرجنب و جوش راك و آفرينش سبك خيال انگيز راك ويژه او در آن هنگام از زمان او جلوتر بودند.

    كار او اولين آلبوم موسيقى ايرانى بود كه من باشنيدنش دگرگون شدم – و كار او اولين آلبوم ايرانى بود كه من عاشقش شدم. من كار گيتاريستى راشنيدم كه صدا وسبك (استايل) موسيقى اش از بعضى جهات شبيه (اركين كراى) (سوپراستار گيتار فاز تركيه) ، ولى بااين ويژهگى كه درسبك خودش منحصربه فرد بود- من نتوانستم موسيقى او را در زمينه ويژه اى دسته بندى كنم – ولى مى دانستم كه او يك نابغه است. هفت اثر سينگل (تك كار) او فوق العاده بى نظير مى باشد.
    من مى دانستم كه اين درخشش براى اين افسونگر پاپ به راحتى بدست نيامده است – ولى آن پويايى و توان و استعداد انگيزه اى شد كه من به جستجوى كارهاى ديگرى از او برآيم و در نهايت تعدادى از كارهاى او را پيدا كردم.

    آهنگ هايى مثل حجم خالى (نيايش در تنهايى) مرا بشدت منقلب كرد. من باور نمى كردم كه اين آهنگ پژمرده شود و غير از ايرانيان – كسى اين آهنگ را نشنيده باشد. به همين دليل بود كه من حجم خالى را انتخاب كردم تا در اثر خود قرار دهم. اين تنها كار ايرانى در آلبوم است و يكى از بهترين آنها .

    درادامه كار با كوروش و خانواده اش (به ويژه كاوه پسر او كه خود موسيقيدان است) درحال جمع آورى گلچينى ازكارهاي كوروش – نابغه دهه هفتاد هستم . موسيقى اى كه پلى است بين فرهنگ ها – موسيقى اى كه باروح سخن مى گويد- موسيقى اى كه هرروز الهام بخش من است.


    باستايش






    اصل نامه

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    منبع (پست های 2 و 3)
    سایت رسمی کوروش یغمایی

  6. 2 کاربر از Kurosh بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

برچسب های این موضوع

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •