نقد و بررسى كارشناسانه و موشكافانه كمپانى معتبر پژوهشى Stones Throw از سوى آقاى – ايتن آلاپات – سرپرست و كارشناس ارشد كمپانى و دارنده كمپانى شخصى Now Again Recorods در مورد آثار و جايگاه كوروش يغمايى
كمپانى Stones Throw سازمان شناخته شده و معتبر – درگستره موزيك حرفه اى جهانى است – كه با شيوه اى تخصصى در زمينه موسيقى ملل پژوهش ها و تحقيقات بسيار گسترده و دقيقى را در كشورهاى گوناگون جهان دارا مى باشد. اين كمپانى با كوشش هاى آكادميك و بررسى هاى كارشناسانه تاريخى و ارزيابـى و سنجش تك تك آثار موسيقيدانان نخبه اى كه انگيزه تحول - نوآورى – آفرينش براى كشورشان شده اند و از ديد موسيقى جهانى پنهان مانده اند را شناسايى و آنان را از طريق آثار صوتى وتصويرى ومراكز تحقيقاتى ( راديو – نشريات – كتاب – دانشگاه ها- سى دى – نقد و بررسى رسانه اى و ...) به جهان معرفى و با اين روش اين آثار را در آرشيو موزيك جهانى ثبت مى نمايد.
آقاى ايتن آلاپات دارنده كمپانى Now Again Records و مدير اجرايى Stones Throw Records وسرپرست بخش دهه 60 و 70 ميلادى كمپانى Stones Throw Records مى باشد كه در كانون اين تحقيقات و بررسى ونقد اين آثار قرار دارد .
ايشان همواره در كار و كوشش خستگى ناپذير و سفر به كشورهاى گوناگون جهان براى كشف موسيقيدانان نخبه و همچنين در پيوند با ستارگان و گروه هاى برجسته جهان براى انجام اين تحقيقات مى باشد. .
۞۞۞۞۞
نامه آقاى ايتن آلاپات به كوروش يغمايى :
برای هر كس كه اين نامه رامی خواند.
برای من افتخار بسيار بزرگی است كه برای سپاس ازموسيقیدان بزرگ ايرانى "كوروش يغمايی" اين نامه رابنويسم.
درآغاز،من موسيقی كوروش را ازسوی فروشنده های آزاد (آهنگ ها وترانه ها) مانند همكارايراني ام كشف كردم كه بعد از سی سال مهاجرت شتابزده از ايران – براى پيداكردن مجموعه آهنگ ها و ترانه هايى از كشورهاى گوناگون دنيا را كه درايران جمع آورى كرده بودند – دوباره به كشورشان سفر كردند . آنها ترانه ها وآهنگ هايى را از مراكز پخش صفحه ( آهنگ روز) ورقيب اصلى آن (رويال ) و تعداد زيادى از مراكز پخش با نام هاى ديگر را يافتند. اين مراكز پخش در اواخر دهه 60 واوايل دهه 70 ميلادى انتشار كارهاى جديدى ازهنرمندان گوناگون در همه سبك هاى موسيقى ايرانى از جمله موسيقى راك تحت نفوذ فرهنگ موسيقى غرب را آغاز كرده بودند .
دراوايل دهه هفتادميلادى ، كوروش يغمايى با استفاده از سازها وفرم هاى بومى و گيتار الكتريك و ديگر تأثيرات موزيك غربى به صحنه رفت . او اولين موسيقيدان راك ايرانى بود. تركيب موسيقى بومى ايرانى – با ريتم پرجنب و جوش راك و آفرينش سبك خيال انگيز راك ويژه او در آن هنگام از زمان او جلوتر بودند.
كار او اولين آلبوم موسيقى ايرانى بود كه من باشنيدنش دگرگون شدم – و كار او اولين آلبوم ايرانى بود كه من عاشقش شدم. من كار گيتاريستى راشنيدم كه صدا وسبك (استايل) موسيقى اش از بعضى جهات شبيه (اركين كراى) (سوپراستار گيتار فاز تركيه) ، ولى بااين ويژهگى كه درسبك خودش منحصربه فرد بود- من نتوانستم موسيقى او را در زمينه ويژه اى دسته بندى كنم – ولى مى دانستم كه او يك نابغه است. هفت اثر سينگل (تك كار) او فوق العاده بى نظير مى باشد.
من مى دانستم كه اين درخشش براى اين افسونگر پاپ به راحتى بدست نيامده است – ولى آن پويايى و توان و استعداد انگيزه اى شد كه من به جستجوى كارهاى ديگرى از او برآيم و در نهايت تعدادى از كارهاى او را پيدا كردم.
آهنگ هايى مثل حجم خالى (نيايش در تنهايى) مرا بشدت منقلب كرد. من باور نمى كردم كه اين آهنگ پژمرده شود و غير از ايرانيان – كسى اين آهنگ را نشنيده باشد. به همين دليل بود كه من حجم خالى را انتخاب كردم تا در اثر خود قرار دهم. اين تنها كار ايرانى در آلبوم است و يكى از بهترين آنها .
درادامه كار با كوروش و خانواده اش (به ويژه كاوه پسر او كه خود موسيقيدان است) درحال جمع آورى گلچينى ازكارهاي كوروش – نابغه دهه هفتاد هستم . موسيقى اى كه پلى است بين فرهنگ ها – موسيقى اى كه باروح سخن مى گويد- موسيقى اى كه هرروز الهام بخش من است.
باستايش
اصل نامه
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
منبع (پست های 2 و 3)
سایت رسمی کوروش یغمایی