تلاش رسانهاي آمريكا براي بازاريابي ويندوز 7 در ايران
روزنامه هافينگتون پست با انتشار خبري سعي در بازارگرمي براي جديد ترين محصول نرم افزاري شركت مايكروسافت، ويندوز7، در ايران كرد.
روزنامه "هافينگتون پست " چاپ آمريكا با انتشار خبري سعي در بازارگرمي براي آخرين محصول نرم افزاري شركت مايكروسافت، ويندوز7، در ايران كرد.
اين روزنامه به نقل از منابع اطلاعاتي نوشت كه يك محموله نرم افزار ويندوز 7 وارد ايران شده است و تحليلگران اطلاعاتي در مورد دستيابي ايران با اين نرم افزار اظهار نگراني كرده اند.
اين در حالي است كه مايكروسافت تلاش ميكند همانگونه كه پس از شكست ويندوز ME با ارايه ويندوز XP توانست دوباره بازار را به دست آورد، با ارايه ويندوز 7 كه داراي هستهاي از نوع NT و پوستهاي همانند ويستا است بار ديگر به صدر فروشندگان سيستم عامل بر گردد.
با اين حال به علت آنكه در حال حاضر نرم افزارهاي سيستم عامل رقيب و به خصوص گونههاي مجاني آن مانند لينوكس و سولاريس ( محصول شركت سان مايكروسيستمز - Solairs ) توانايي مشابه يا بهتري را در مقابل ويندوز 7 ارايه مي دهند اين اميد مايكروسافت چندان قوي نيست.
مايكروسافت در جهت تبليغات و ايجاد بازار مايكروسافت اخيرا اقدام به دادن نسخه مجاني اين سيستم عامل به دانشجويان بسياري از دانشگاههاي معروف دنيا كرد.
همچنين با درز دادن نسخههايي از اين سيستم عامل در كشورهاي مختلف و در اختيار قرار دادن آن براي پخش كنندگان غير قانوني مايكروسافت قصد به صحنه آوري بيشتر خود را دارد تا با ايجاد غوغا توجه مصرف كنندگان به خصوص مصرف كنندگان داخلي امريكا را حداقل به دلايل ميهن پرستانه جلب نمايد.
اخباري نظير آنچه در هافينگتون پست در مورد نگراني از ورود ويندوز 7 به ايران منتشر شده از جمله فرمول هاي بازاريابي است كه تلاش مي كند با اظهار نگراني در مورد انتشار اين نرم افزار، آن را براي مخاطب جذاب تر كند.
كمپاني مايكروسافت در اوايل دهه نود ميلادي با دزديدن نرمافزار داس از شركت آي بي ام عملا وارد بازار رايانهاي شد.
اين شركت ما بقي دهه 90 ميلادي را به مقابله با رقباي خود كه شامل آي بي ام، اپل مكينتاش و سان مايكروسيستمز اختصاص داد تا بتواند حجم عمده بازار نرم افزار سيستم عامل را به خود اختصاص دهد.
در راستاي اين تلاشها مايكروسايفت با به كار گيري برنامه نويسان شركت هاي كويتي كه با حملات عراق و آمريكا بيكار شده بودند توانست قابليت چند زبانهاي را به محصولات خود بدهد همچنين با خريد سيستم عامل ان تي (NT)، توانست خود را به مصرف كنندگان خانگي و صنعتي در دنيا تحميل كند.
ليكن اين موفقيت ديري نپاييد و با شكست تلاش هاي مايكروسافت در ويندوز ME، ديگر رقبا فرصت يافتند تا تلاش جديدي را براي باز پس گيري بازار از مايكروسايفت به كار گيرند.
ويندوز ME اولين تلاش مايكروسافت براي رهايي از ويندوز NT بود كه پس از شكست آن، اين شركت مجبور به توليد ويندوز XP شد كه تا به امروز پرطرفدار ترين محصول اين شركت است.
ويندوز XP با هستهاي از نوع NT و با ساختار گرافيكي همانند ويندوز 98، اشكالات زيادي دارد كه از جمله به وابسته بودن فضاي پنجره كار آن به پردازشگر رايانه مي توان اشاره كرد.
در اين ميان مولودي جديد هم به بازار آمد كه لينوكس به همراه توانايي گرافيكي بود.
هرچند لينوكس در ابتدا توانايي عرض اندام جدي در مقابل ويندوز نداشت، ليكن ماهيت باز و بدون محدوديت كنترل آن و شرايط مساوي ممكن براي برنامه نويسان كم كم لينوكس را به عنوان يك رقيب جدي براي مايكروسافت مطرح كرد.
در سالهاي اخير با بازگشت ستيو جابز، پايه گزار اپل مكينتاش به اين شركت روح تازهاي به اين شركت رقيب دميده شده است.
جابز با تغيير ساختار داخلي و خارجي رايانههاي اين شركت توانست اعتماد بسياري از مصرف كنندگان را جلب نمايد.
همچنين پروژه آي تيونز ( iTunes ) همراه با آي پاد ( iPod )، آي فون ( iPhone )، و بعد ها آي تاچ ( iTouch ) كم كم غلبه مايكروسافت بر بازار رايانهاي را كاهش داد.
تلاش دوم مايكروسافت براي رهايي از هسته NT هم كه در ويندوز ويستا اتفاق افتاد، نتوانست از اين كاهش جلوگيري به عمل آورد.
ويندوز ويستا با تغيير دادن جدي نحوه عملكرد هسته نرم افزاري مشكلات عديدهاي را براي حتي نزديك ترين همكاران اين شركت پديد آورد و براي مدت زيادي اين شركتها توان ارايه خدمات جانبي چنداني براي اين محصول نداشتند و كار به جايي رسيد كه بسياري از خريداران رايانه اقدام به پايين آوري سيستم عامل از ويستا به XP نمودند.
همچنين با پيشرفت قابل توجه لينوكس و پشتيباني بسياري از رقباي مايكروسافت همانند گوگل، سان مايكروسيستمز و آي بي ام از آن، چندين خانواده عمده از لينوكس توانستند حجم عمدهاي از بازار سيستم عامل را به دست آورند.
از اين دست مي توان به لينوكس رد هت ( Red Hat )، لينوكس ديبين ( Debian ) و همخانواده آن يوبونتو ( Ubuntu ) اشاره كرد.
در دوسال گذشته محبوبيت مايكروسافت روز به روز كاهش يافته است.