تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




نمايش نتايج 1 به 2 از 2

نام تاپيک: اصول و روش های خنک سازی المان های الکتریکی

  1. #1
    حـــــرفـه ای payam's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2004
    محل سكونت
    عمان
    پست ها
    1,974

    پيش فرض اصول و روش های خنک سازی المان های الکتریکی

    سلام خدمت دوستان. میخوایم در این تاپیک به روش های خنک کردن انواع المان ها و قطعات الکترونیکی و الکتریکی اشاره ای داشته باشیم
    ---------------------------------------------------------------------------

    خنک کردن رگلاتور


    برای خنک سازی یک رگولاتور ( به فرض 7805 ) روش هایی به صورت زیر قابل استفاده هستند :

    استفاده از یک هیتسینگ ( خنک کننده ) و یک تکه آلمینیوم برای جلو گیری از داغ کردن رگولاتور .
    میتوانیم از یک ترانزیستور استفاده کنیم تا جریان بیشتر از ترانزیستور عبور کنه و رگولاتور داغ نکنه .
    میتوانیم یک روگلاتور دیگر هم بگذاریم تا جریان بین اون دو تا تقسیم بشه ؛ مثلا یک 7809 .

    یک نمونه مدار جهت خنکسازی رگولاتور ؛ یا جلوگیری از گرم شدن اون :




    نقش R2 ؛ برای مواقعی که جریان بیش از اندازه زیاد بشود ؛ و محافظت کردن ترانزیستور در برابر اظافه بار هستش .

    میتوانید به جای R1 از دیود هم استفاده کنید .

    اگه جريان به حدي برسه كه ولتاژ دو سر R1 به حدود 0.7 برسه ؛ ترانزيستور هادي شده و جريان از آن مي گذرد .
    در جريان هاي كمتر از اين مقدار رگولاتور جريان خروجي را تامين مي كند .

    مثلا اگر R1 = 7 اهم باشد پس جريان 100 ميلي آمپري باعث افت ولتاژ 0.7 ولتي در دو سر مقاومت R1 مي شود . 0.1 *7 = 0.7
    و اگر جريان كمتر از 100 ميلي آمپر باشد رگولاتور تامين كننده جريان بوده و در جريان بيشتر از 100 ميلي آمپر ترانزيستور جريان خروجي را تامين مي كند .

    حداكثر جريان خروجي هم به حداكثر جريان ترانزيستور و همين طور تلفات و قدرت آن محدود مي شود .

  2. #2
    حـــــرفـه ای payam's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2004
    محل سكونت
    عمان
    پست ها
    1,974

    پيش فرض روش های خنک سازی ترانسفورماتور ها

    خنک کردن ترانس








    سیستمONAN (روغن طبیعی – هوا طبیعی) :


    در این سیستم ، هوا به طور طبیعی با سطح خارجی رادیاتورهای در تماس است و رادیاتورها به طور طبیعی با هوا خنک می شوند . همچنین گردش روغن در ترانسفورماتور نیز به طور طبیعی صورت می گیرد ؛ یعنی روغن گرم بالا می رود و روغن سرد ، جای آن را می گیرد .این نوع سیستم خنک کنندگی مختص ترانسفورماتورهای با قدرت کم است ؛ زیرا با افزایش قدرت ترانسفورماتور ، حرارت سیم پیچ ها زیاد می شود و روغن باید با سرعت بیشتری در تماس با هوای بیرون قرار گیرد و عمل خنک کنندگی با سرعت بیشتری انجام شود . از این نوع سیستم برای ترانسفورماتورهای قدرت تا MVA 30 مورد استفاده قرار می گیرد .

    vسیستم ONAF (روغن طبیعی – هوا اجباری) :


    در این سیتم ، گردش روغن در داخل ترانسفورماتور به طور طبیعی صورت می گیرد ؛ ولی فن های نصب شده روی بدنه رادیاتورها ، سرعت تماس هوای خارج با بدنه رادیاتور را افزایش می دهد . لذا روغن سریعتر خنک می شود و طبعاً می توان توان ترانسفورماتور را بالا برد .
    دمیدن هوا توسط فن ها می تواند به طور مداوم یا با فاصله تناوبی انجام شود ؛ بدین صورت که عملکرد فن می تواند تابعی از درجه حرارت روغن داخل ترانسفورماتور باشد و هنگامی که دمای روغن از حد معینی افزایش یافت ، فن ها به طور خودکار وارد مدار می شوند . البته هنگامی که درجه حرارت محیط خیلی بالا باشد ، ترانسفورماتور می تواند بدون سیستم فن و با خنک شدن طبیعی ، تقریباً تا دو سوم توان نامی خود کار کند و در صورتی که بخواهیم با توان نامی کار کند ، باید فن ها شروع به کار کنند .
    این نوع سیستم خنک کنندگی به طور وسیعی در ترانسفورماتورهای قدرت با توان بین 30 تا 60 مگا ولت آمپر مورد استفاده قرار می گیرد .

    vسیستم OFAF (روغن اجباری – هوا اجباری) :


    در این سیستم ، گردش روغن در داخل ترانسفورماتور به کمک فن ، سرعت داده می شود تا انتقال حرارت با سرعت بیشتری انجام گیرد . فن های هوا نیز بدنه رادیاتورها را در تماس بیشتری با هوا قرار می دهند تا روغن را سریعتر خنک کنند . در این سیستم با توجه به سرعت بسیار بالای خنک کنندگی سیم پیچ ها ، می توان قدرت نامی ترانسفورماتور را به مقدار قابل توجهی افزایش داد . لازم به ذکر است که عموماً از این نوع سیستم خنک کنندگی در ترانسفورماتورهای با توان بیش از MVA 60 استفاده می شود

    vسیستم OFWF (روغن اجباری – آب اجباری) :


    در این سیستم ، ابتدا روغن توسط پمپ از بالای ترانسفورماتور وارد رادیاتور می شود تا پس از عبور از آن ، از پایین رادیاتور وارد ترانسفورماتور گردد . در رادیاتور ، آب خنک کنندگی هم در توسط پمپ در خلاف مسیر روغن در رادیاتور عبور می کند که باعث کاهش دمای روغن می شود . از این نوع سیستم در ترانسفورماتورهای با توان بیش از MVA 60 مورد استفاده قرار می گیرد .
    vسیستم ODWF (روغن اجباری در سیم پیچ و هسته – آب اجباری) :


    در ترانسفورماتورهای با قدرت های بسیار بالا ، به منظور کاهش هرچه بیشتر دمای سیم پیچ ها و هسته باید روغن را توسط پمپ ها ، با فشار و جهت مناسب از قسمت تحتانی تانک ترانسفورماتور به داخل سیم پیچ ها و هسته هدایت نمود . همچنین مشابه روش قبل ، با استفاده از رادیاتور و چرخش روغن در داخل آن و به واسطه تماس غیر مستقیم با آب خنک کنندگی ، دمای روغن به مقدار مورد نظر کاهش می یابد .

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

برچسب های این موضوع

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •