تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




نمايش نتايج 1 به 9 از 9

نام تاپيک: اموزش پایتون از صفر تا...

  1. #1
    کاربر فعال تالار .Net senaps's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2008
    محل سكونت
    خونمون
    پست ها
    4,547

    پيش فرض اموزش پایتون از صفر تا...

    اگر که قبلا مطالب اموزشی برنامه نویسی رو خونده باشید حتمی می دونید که یکی از معروفترین برنامه های اموزشی برنامه نویسی که خیلی هم ساده هستش برنامه ی hello world می باشد.
    توی کمند پرامپت بنویسید:
    Print “hello, world!”
    خوب در این حال بعد از زدن enter خروجی شما هست:
    Hello, world
    )برای اونایی که پایتون 3دارن باید بنویسن:
    Print (”hello, world!”)
    (
    هیجان انگیزه نه؟!خوب حالا بیاین اونو به یه برنامه تبدیل کنیم.توی ادیتور همون رو تایپ کنید (کاربرایIDLE باید برن به منوی fileو بعدnew.سپس دستورات رو بنویسن و بعدf5 رو بزنن.برنامه ازتون می پرسه که می خواید برنامه رو ذخیره کنید؟شما هم اونو تایید کنید و مطمئن بشید که پسوند.pyرو به انتهای اسم فایل اضافه کردید)(اگر که ازIDLE استفاده نمی کنید،کاربران لینوکس،یونیکس و داس ،برنامه رو با پسوند.pyذخیره کنید و برید به محلی که برنامه رو ذخیره کردید و سپس بنویسید .pyنام برنامه! ) (کاربران ویندوز هم باید برنامه رو با پسوند .py ذخیره کنید و بعد برید به جایی که فایل رو ذخیره کرده بودید و روش راست کلیک کنید و بعد هم open with.اگر که پایتون توی لیست بود که چه بهتر و اونو انتخاب کنیداما اگر که نبود باید در محل ذخیره فایل python.exe رو اجرا کنید)به هر حال اگه از این روش استفاده کردین وقتی که برنامه رو اجرا می کنین،صفحه ی داس یه فلش سریع می زنه و میره….تنظیمات در این حالت به کمند پرامپت میرن.
    اگر به هر کدوم از راه های بالا شما برنامتون رو درست کردید پس افرین به شما!!!
    خوب توی برنامه چی داره می گذره؟خیلی سادس،ما از دستور print برای نمایش مطالبمون روی صفحه نمایش استفاده کردیم.
    خوب بیاین یه چیز دیگه رو امتحان کنیم:
    print “Hello world! ” * 3
    print "Goodbye!"
    البته همونطوری که گفتم اونایی که پایتون ورژن 3دارن باید بنویسن:
    Print (”hello, world!” * 3)
    Print(”goodbye!”)
    همنطوری که می بینید ما توی خط اول از یه چیز جدید استفاده کردیم…عملگر”*”.عملگر”*”ی عنی ضرب کردن!.نتیجه ی کد بالا شده:
    Hello world! Hello world! Hello world!
    Goodbye!
    همونطوری که می بینید من بعد از کوتیشن() دو تا فاصله گذاشتم….دوستان توجه کنید که اگر که اون فاصله ها رو نمی زاشتم نتیجه می شد :
    Hello world!Hello world!Hello world!
    که زیاد جالب نیست.و همینطور هم goodbye هم خودکار در خط دوم قرار گرفته.
    اگر که می خواید برنامه عبارت hello, world! رو به جای سه بار پشت سر هم توی سه خط بنویسه باید از (n \)استفاده کنید.مثلا کد بالا رو در صورت استفاده از“\n”
    print “Hello world!\n” * 3
    نتیجش میشه:
    Hello world!
    Hello world!
    Hello world!
    توجه کنید که اگر از نسخه3پایتون استفاده می کنید دستور رو باید به این شکل وارد کنین:
    Print(”hello, world!\n” *3)
    که نتیجش شده:
    Hello world!
    Hello world!
    Hello world!
    درس2

    عدد های خروجی نیازی به علامت کوتیشن ندارند،عدد های داخل کوتیشن درست مثل متن ها هستند،در حالیکه اگر از کوتیشن استفاده نکیند می توانید عملیات ریاضی را انجام دهید…
    شاید درکش براتون مشکل باشه برای همین توی ادیتورتون بنویسید:
    print “1″ + “1″
    و حالا بنویسید:
    print 1 + 1
    دوستانی که از نسخه ی 3پایتون استفاده می کنن توجه داشته باشن که کد ها رو باید بشکل زیر بنویسید:
    Print (”1″+”1″)
    که نتیجه میشه:
    11
    و اگر بنویسید:
    Print(1+1)
    نتیجه میشه:
    2
    بار اولی که ما 2رشته را در کدهایمان استفاده کردیم،چه اتفاقی افتاد؟بار دوم شما اعداد رو هم اضافه کردید…
    توجه کنید که شما نمی تونید رشته و عدد اضافه کنید!این تمرین رو انجام بدید:
    print “1 plus 1 =”, 1 + 1
    print "20 divided by 2 =", 20 / 2
    print "100 minus 45 =", 100 - 45
    print "64 times 2 =", 64 * 2
    print 2 + 100 / 2
    جواب هست:
    1 plus 1 = 2
    20 divided by 2 = 10
    100 minus 45 = 55
    64 times 2 = 128
    52

    منبع:senaps.co.cc

  2. این کاربر از senaps بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  3. #2
    کاربر فعال تالار .Net senaps's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2008
    محل سكونت
    خونمون
    پست ها
    4,547

    پيش فرض

    سلام

    تمرین:اونایی که پایتون3دارند ببینند می تونن که متن بالا رو ایجاد کنن؟البته من جوابش رو در پایان این اموزش می زارم ولی خودتون تمرین کنین که ببینین یاد گرفتین؟اگر نتونستید درستش کنید بعد از 3بار تمرین کردن حتمی 1بار دوباره کل اموزش رو بخونین و بعد برید برای ادامه(تا تمرین نکنین چیزی یاد نمی گیرین.
    خوب این برنامه (تمرین بالا)شرحی نمی خواد و خودش خودش رو توضیح می ده!اما یه نکته هست که باید روشن و مشخص بشه برای شما دوستان،اونم اینه که کاما خودش فاصله ایجاد می کنه...
    به هر حال در عملیات ریاضی پایتون هم شبیه به زندگی واقعی محاسبات رو انجام می ده و شما برای ایجاد اولویت در انجام محاسبات باید از کمانک"()"یا همون پرانتز استفاده کنید...مثلا در مثال زیر اولویت محاسبه اول جمع و بعد تقسیم می باشد:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    ترتیب اولویت ها بشکل زیر می باشد:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    و اینکه علامت تعریف کننده ی عملیات ها هم در پایتون بهشکل زیر است:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    تمرین:
    نوشتن برنامه توسط شخص شما (بدون استفاده از مثال های گفته شده)باعث حل شدن مشکلات شما و ایجاد طرز تفکری همانند برنامه نویسان به شما خواهد بود.در اخر هر مبحث من به شما یه چند تا برنامه می گم که شما خودتون بنویسید.امیدوارم که تمام این اطلاعات رو به ذهنتون سپرده باشید و یادتون باشه!
    1-یه برنامه بنویسید که متن های زیر رو بنویسه و از فرمول های ریاضی هم جایی که خط کشیده شده استفاده کنید:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    2-برنامه ای بنویسید که حداقل از3 تا از عملگر های ریاضیات بالا استفاده کند تا با عدد 2بالا بیاید!
    جواب تمرینی که در اول درس داده بودم:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    درس3: متغییر ها

    متغییر ها اساسا جاهایی ذخیره شده هستند برای اعداد و رشته های شما...
    شما فقط در صورتی باید از متغییر ها استفاده کنید که دارای رشته ها و اعدادی منظم و با قاعده باشید و بخوایید از اونها یک متغییر درست کنید.برای ساختن یک متغییر ابتدا نام متغییر رو بنویسید بعد"=" و بعد چیزی که متغییر به ان ارجاع داده می شود.
    مثال:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    خوب نتیجه میشه چی؟
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    عزیزانی که پایتون 3 رو دارن باید چی بنویسن؟(خودتون یه تست بزنید ببینید می تونید!)

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    خوب اون بالا چه خبره؟!ما عدد 1رو به حرفa و عدد2 را به حرفbو همینطور عبارت my new number is: را به حرفc وهمچنین مجموع حروف aوb را به حرفd ارجاع دادیم.همینطور اینکه ملاحظه کردید که وقتی من مقدار b رو در هشتمین خط عوض کردم،در جواب dتغییری نکرد چون این متغییر عدد3رو ذخیره و نگهداری کرده نه اعداد مرجوع شده به a و b رو.
    یه مثال دیگه:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    که نتیجه میشه:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    خوب 3 خط اول باید واضح باشند ولی بیاین نگاه نزدیکتری به خط 4داشته باشیم:
    وقتی که ما گفتیم که a=b ما مقدارb رو به a نسبت دادیم،و خورجی11رو گرفتیم از این کد.چرا چون مقدار b 1هستش و ما گفتیم که a مقدارش همون مقدارbهستش. این دستور خیلی مهمه. و قدر مسلم اینه که اگه می گفتیم b=a پس نتیجه می شد3.پس یادتون باشه که توی اینجور فومرول،طرف چپ مقدارش همون مقدار سمت راستیه هستش...
    اینکه ما یک مقدار رو به دوتای دیگه نسبت بدیم هم امکان پذیره:
    a=b=c=50
    این فرمول به ما میگه که:
    a=50
    b=50
    c=50
    تمرین:
    1-یک متغییر برای "my favorite number is:" ایجاد کنید.یک متغییر با هر عددی ایجاد کنید.
    خروجی رو بنویسید
    2-برنامه ای بنویسید که یک متغییر دیگه رو با همون مقدار ایجاد کنه(همین بخش دوم درس که گفته شد)یادتون باشه که در فرمول حتمی از دو طرف فرمول استفاده کنید.
    3-برای همین برنامه ی بالا یک متغییر دیگه با همون مقدار ایجاد کنید.
    (توضیح اینکه مثلا aرو بزارید2 وبعدbرو بزارید5 و بعد cرو بزارید50.و بعد بار اول برنامه ای بنویسید که یکی از این سه متغییر رو مقابلmy favorite number is: چاپ کنه.بعد فرمول رو طوری تغییر بدید که عدد متغییر مورد نظر شما مثلا a مقدارش با b مساوی باشه و مقدار چاپ شده همون مقدار اول باشه.برای سومی هم همین کار رو ولی برای bوc تکرار کنید که همون عددaرو چاپ کنن.)
    منبع: [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

  4. این کاربر از senaps بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  5. #3
    کاربر فعال تالار .Net senaps's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2008
    محل سكونت
    خونمون
    پست ها
    4,547

    پيش فرض

    این قسمت که براتون اموزشش رو می زارم هست،ورودی کاربران:
    ورودی همون چیزهاییه که ما با کیبرد یا ماوس یا وبکم یا مایکروفون و یا....به برنامه می دیم .ماها(برنامه نویسان)از صفحه کلید استفاده می کنیم تا اطلاعات وارد شده ی کاربران را دریافت کنیم و برنامه های کاربردی تر بسازیم.
    برای مثال:

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    و نتیجه: (در این مثال ما در ورودی اسم maysam رو وارد کردیم)
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    خوب ما از دستور"name=raw_input()"استفاده کردیم.این دستور باعث دریافت اطلاعات از کاربران می شه و بعد اونها رو به name نسبت دادیم.(در این مثال اطلاعات همون اسم هستش که توسط کاربر وارد میشه)برای اینکه شمایی که از پایتون3دارید هم بتونید از این کد استفاده کنید،باید به روش زیر کد ها رو بنویسید:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    خوب ببینین اگه بخوایم که داده ها دوتا باشه چی کار می کنین؟یعنی اینکه مثلا اسم رو بپرسه و بعد فامیل و بعد از اون بیاد اسم و فامیل رو بزاره کنار هم و بهشون سلام بده....
    name=input("please enter your name:")
    family=input("please enter your family:")
    Print("hi,",name,family)
    خوب دیدید که چجوری بود عملکردش(یادتون باشه که توی املا ها دقت کنید!یعنی اگر اطلاعات رو به متغییر مثلا name نسبت دادید ،اگه توی دستور print بنویسیدName دیگه کد کار نمیده)
    تمرین:یه برنامه بنویسین که توش برنامه از کاربر نام و نام خانوادگی+رنگ مورد علاقه+عدد مورد علاقه رو ازش بگیره و بعد اطلاعات رو اینجوری بهش تحویل بده:
    hi, mr (user name and family name),your favorite color is: (the user's favorite color),and your favorite number is: (the number that the user enterd)
    و اینکه در صورت وارد شدن جواب ها اینجوری باشه:
    Hi, mr maysam rasheidi, your favorite color is: red, and your favorite number is:225
    senaps.co.cc

  6. 2 کاربر از senaps بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  7. #4
    کاربر فعال تالار .Net senaps's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2008
    محل سكونت
    خونمون
    پست ها
    4,547

    پيش فرض



    شرط های if

    تا حالا ما کنترل زیادی روی برنامه هامون نداشتیم.شرط های if یکی از معروفترین دستورهای قرار دادن شرط و شروط در تمام زبان های برنامه نویسیه.این دستورها رو بهشون روند کنترل هم میگن!چون اونها به ما امکانات و تنظیماتی رو برای داشتن کنترل بیشتر روی برنامه هامون میدن.

    بیاین با یه مثال خیلی ساده شروع کنیم کارمونو...
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    خوب حالا بررسی نتیجه در صورت وارد شدن عدد های 150 و 50!:

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    !
    خوب حالا بررسی کد ها:
    در خط اول ما از مبحث گرفتن ورودی از کاربر که در درس قبلی مطرح شد استفاده کردیم و بعد در ادامه برای اجرای سریعتر برنامه!کد رو بصورت محاوره ای وارد کردیم....
    توی خط دوم گفتیم که اگر عدد وارد شده مساوی یا بیشتر از صد بود(خط دوم) بنویس:این عدد بزرگی است(خط سوم)
    و بعد در خط چهارم گفتیم که:در غیر اینصورت(اگر عدد مساوی یا بزرگتر از صد نبود!)بنویس:این عدد کوچیکیه!

    خوب بنظر خیلی راحت میاد ولی برای کاربرانی که دارن از پایتون 3استفاده می کنن شکل دستور بهش یه خط اضافه میشه:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    خوب از اونجایی که نتیجه مشابه هستش به نوع و نمایش مثالی از نتیجه نمی پردازیم!فقط باید بگم که اون تیکه کدی که اضافه شد متغییر رو به عنوان عدد به پایتون می شناسونه در حالی که اگر اینجوری واردش نمی کردیم عدد چاپ نمی شد و اصلا نمی شه یه رشته رو با یه عدد مقایسه نمود!!!

    خوب حالا فرض کنیم خواستیم از متغییر های دیگه یا بیشتری استفاده کنیم ایا این امکان داره؟
    اره من در لیست زیر بقیه ی مقایسه گر ها رو براتون اوردم:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    خیلی خوب حالا می خوام که یه تمرین حرفه ای تر براتون بزارم که کارای محاسبه ای یه خورده پیچیده تری رو انجام میده:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    !"
    همونطوری که احتمالا هم تست کردید می بینید که این برنامه با تمام برنامه هایی که تاحالا نوشتید تفاوت داره و شاید اولین برنامه واقعیتون باشه!!!شما ابتدا به کاربر 3 انتخاب جمع زدن دو عدد یا پیدا کردن محیط و مساحت یه مربع یا مستطیل و همینطور خروج از برنامه رو می دید که کاربر در ابتدا با وارد کردن یکی از عدد های1 و 2 و 3 مشخص می کنه که می خواد کدوم کار رو انجام بده...
    توی خط اول ما یه جور تیتر برای برناممون نوشتیم!
    توی خط دوم گفتیم که بنویس:1.جمع زدن! و در خط سوم و چهارم گفتیم که بنویس:2.پیدا کردن مساحت و محیط یک مربع مستطیل یا یه 4ضلعی!...توی خط پنجم هم گفتیم که :3.فراموشش کن!!!!
    در اینجا و در ابتدای کار به کاربر 3 انتخاب داده میشه که کاربر بعد از وارد کردن یکی از عدد های 1و2و3 کاری که می خواد بکنه رو مشخص می کنه....
    تا ابنجا رو می تونستید با یه خورده خلاقیت انجام بدید و برید...!!!
    اما از اینجا به بعده که کار این درسه و یه کم روش موشکافی دقیقتری انجام میشه...
    در اونجایی که نوشته شده"option = input("Please make a selection: ")"ما به برنامه یه متغییر به نام option می دیم که برابره با همون انتخاب کاربر...یعنی متغییر رو می سازیم خوب این هم مشکلی نداشت..
    اونجایی که گفتیم"if option == 0:" ما یه شرط تعریف کردیم اونم اینه که اگر گزینه انتخابی کاربر،0 بود،از برنامه خارج بشو که البته بخشی که گفته از برنامه خارج بشو در بخش بعدی و با نام quit مشخص شده!!! در ادامه همین کد هم یه دستور نوشتیم که شما اگه اونو ننوشتید بازم مشکلی نیست....
    اونجایی که گفتیم"elif option == 1:" (دستور elif مخفف همون if,else خودمونه که اومده ساده تر شده و برای شرط ها و حلقه های تو در تو ازش استفاده شده!)در این بخش به برنامه گفته شده که اگر انتخاب کاربر بود،1 به کاربر اجازه ی وارد کردن دو عدد رو بده و بعد مجمو ع اونها رو بهش بده!
    اونجا که گفتیم"elif option == 2"گفته شده که اگه عدد انتخاب شده 2بود ،دو تا عدد بگیره و با اونحا محیط و مساحت یه 4ظلعی رو بگیره...

    اخرین بخش هم گفته که اگه عدد وارد شده چیزی بجز این سه تا بود(1و2و3)بنویس:کد وارد شده صحیح نیست!

    خوب دیدین که چقدر راحت بود؟فقط یه خورده حواس جمع می خواد که بتونین درست انجامش بدین....

    تمرین:حالا می خوام برای تمرین یه برنامه بنویسید که کاربر رو به عنوان مهمان بشناسه و ازش رمز عبور بخواد! اگه رمز عبور درست بود که هیچی و برنامه رو بعد از نوشتن یه چیزی ببنده!و اگه رمز اشتباه بود به کاربر بگه که رمزش اشتباه بوده...

  8. #5
    کاربر فعال تالار .Net senaps's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2008
    محل سكونت
    خونمون
    پست ها
    4,547

    پيش فرض

    سلام
    درس5

    حلقه ها:
    حلقه ها یه بخش اساسی در برنامه نویسی می باشند.اساسا حلقه ها دستوراتی هستند که باعث می شوند که برنامه اندر تکرار شود تا که شرط توسط برنامه پذیرفته شود!!!
    اولین حلقه ای که ما باهاش کار می کنیم رو براتون در زیر توضیح می دم:
    بیاین از مثال قبلی استفاده کنیم:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    تمام کاری که باید بکنیم اینه که بیشترین شرط های برنامه رو منحرف یا به قولی دوباره تکرار کنیم...
    (من کد های مثال رو برای پایتون 3دوباره نمی گم چون در مثال های قبلی وجود داشته و چون اومدید به اموزش این مرحله پس مرحله قبلی رو حتمی بلدید ولی در مورد کد حلقه در پایتون3:خط اول کد که میشهoption=1 رو همونجوری دوباره می نویسیم ولی در خط دوم که گفتیم برنامه رو تا وقتی که انتخاب کاربر 0نیست تکرار کن،باید دو طرف0 رو با علامت های""ببنیدید به این صورت که while option!="0": و برنامه رو اجرا کنید تا نتیجه بگیرید وگرنه برنامه ته نخواهد داشت!!!)
    این حلقه برنامه رو انقدر تکرار می کنه تا کاربر 0 رو انتخاب کنه.حالا می تونیم برنامه رو بتعداد نامحدودی اجرا کنیم تا وقتی که تصمیم به خروج از برنامه بگیریم.(در حالت عادی شما بعد از انتخاب یه حالت مثلا گزینه1 و وارد کردن عدد ها و مشاهده نتیجه مجبور بودید که برنامه رو از نو اجرا کنید...) بیاین یه چند تا کد دیگه به برنامه اضافه کنیم که بتونه متغییر رو مساوی با صفر قرار بده...
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    خوب حالا اولین شرطتون رو به شکل زیر تغییر بدید:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    خوب اگه کارها رو درست انجام داده باشید،وقتی که شرط 1 رو انتخاب کنید،شما باید بتونید عدد های خیلی زیادی (نا محدود)رو به برنامهتون بطور همزمان اضافه کنید...تنها راه خروج از این مرحله از برنامه وارد کردن عدد0 هستش که جمع همه رو براتون چاپ می کنه.عدد 1 رو که ما قبلا در ایتدا به یه متغییر نسبت داده بودیم به برنامه در ادامه اضافه نخواهد شد چون ما باید عدد هایی رو اضافه کنیم که مقدار عدد ها رو عوض کنه تا مجموعشون رو بدست بیاره.
    خیلی خوب بیاین یه برنامه دیگه رو امتحان کنیم:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید



    همونطوری که برنامه رو تست کردید،شما باید یه عدد وارد کنید و بعد از زدن اینتر،برنامه شروع می کنه به شمارش به پایین یا بقول معروف شمارش معکوس تا برسه به صفر.
    خط اول کدها،به برنامه می گن که از کاربر یه ورودی بگیر.
    خط دوم میگه:تا وقتی که/در صورتیکه! شمارشگر(counter)بزرگتر یا مساوی0 است،شمارشگر رو چاپ کن.
    خط بعدی به ما میگه که شمارشگر(counter)یعنی شمارشگر(مقدار کنونی متغییر شمارشگر)منهای 1.
    البته در پایتون 3به همین راحتی نیست و شما باید متغییر counter رو با استفاده از کدی(counter= int counter) به اعداد نسبت بدید،و این کد باید بعد از خط اول قرار بگیره.....
    تمرین:برنامه ای بنویسید که درستی یوزر و پسورد وارد شده رو امتحان کنه،و تا وقتی یوزر و پسور درست وارد نشدن برنامه تکرار بشه....
    امید وارم که خوشتون امده باشه....

  9. #6
    کاربر فعال تالار .Net senaps's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2008
    محل سكونت
    خونمون
    پست ها
    4,547

    پيش فرض

    ادامه ی بحث حلقه ها:
    For
    یه راه دیگه برای اوردن حلقه ها در پایتون استفاده از for هستش....ما نمونه ی شمارش معکوس رو که در پست های قبلی گفته شده رو با for بازسازی می کنیم:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید



    می بینید که چیز زیاد جدیدی نیست و تقریبا هم مشابه با ویژوال بیسیک هستش...
    در اونجا گفته شده که برای x در گروه counter(که مقدارش قبلا توسط کد خط اول توسط کاربر وارد میشه) تا صفر و به صورت منفی به پایین رو در نظر بگیر و در خط سوم هم گفته شده که x رو چاپ کن!
    نکته ی جالب در مورد کد بالا اینه که شما دیگه لازم نیست که از قبل مقدار x رو با چیزی پر کنید و این کار خودکار انجام میگیره!
    این یه مثال کوچیک از سرعت برنامه نویسی در پایتونه و اینکه با یه کد کوچیک جای چند تا کد نوشته شده....
    for می تونه که با اعداد کار کنه یا اینکه لیست رشته ها !
    اما لیستی که من ازش حرف می زنم کجاست؟! همون range یا منطقه ای که در کد ها هست ایجاد کننده ی لیست است.
    اولین مقدار برای range مبدا هستش....دومین مقدار اخر یا یکی به اخر کده(برای این یکی به اخر چون اخری رو محاسبه نمی کنه!) و سومین مقدار هم مربوط به نوع حرکته(به سمت بالا یا پایین و...)
    توجه کنید که سومین مقداری که وارد میشه اختیاریه و اگر شما شما براش عددی رو مشخص نکنید برنامه از مقدار پیشفرض استفاده می کنه که معادل 1 است.
    یعنی اگر در نوعی کد نویسی شما برای قسمت سوم که همون نوع حرکته (به سمت بیشتر شدن یا کمتر شدن!پشت سر هم یا چند در میان و ....)برنامه چجوریعمل می کنه:
    من کدی به شکل زیر نوشتم و اجرا کردم که به این شکل می نویسم:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    که البته نتیجش میشه:

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    خوب ما به برنامه گفتیم که در لیست x از 1 تا 10 رو بنویس و سیستم هم این کار رو انجام داده و اگر ما برنامه رو اینجوری می نوشتیم :

    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    نتیجه میشه:

    1
    3
    5
    7
    9
    یعنی 2 در میان عمل میکنه......
    امیدوارم که بحث حلقه ها رو کاملا یاد گرفته باشید....

  10. #7
    کاربر فعال تالار .Net senaps's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2008
    محل سكونت
    خونمون
    پست ها
    4,547

    پيش فرض

    توابع:
    تابع ها بهترین راه برای نوشتن حلقه ها با while می باشند...در کل اوها به شما این امکان رو می دن که شما قسمتی از کد رو فقط یک بار بنویسید و اون رو هر چند بار که دلتون می خواد اجرا کنید!
    در حقیقت شما قبلا از توابع استفاده کرید! ("("input()........
    خوب بیاین یه مثال رو ببینیم:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    خوب این تابع خیلی خیلی سادس.
    خط اول خیلی ساده تابع رو تعریف کرده.خط دوم قسمتی از تابع هستش....هر کدی که بعد از خط اول با حاشیه از ابتدای سطر قرار بگیره هم جزوی از تابع است.
    وقتی شما تابعی را نام گذاری می کنید،این تاکیدی است برای کلمات!فقط برای اینکه کدها باز شناسیشون راحت بشه.شاید تو فکر اینید که پرانتز ها برای چیه؟!ما می تونیم توی این پرانتز ها اطلاعات رو بصورت دستی قرار بدیم درست مثل مثال پایین:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    ملاحضه می کنید که ما در این تابع دو مقدار x و y رو داریم.اونها فقط متغییر های وارد شده در تابع هستند.
    و اگر این متغییر ها رو در خارج از تابع به چیزی نسبت بدید،اونها کار نخواهند کرد.پس وقتی که ما یک تابع رو استفاده می کنیم،دو متغییر رو هم داخلش استفاده می کنیم.که هر کدومشون متغییر های خودشون رو ایجاد می کنند.اینا فقط با اعداد صحیح و ساده کار می کنن.
    خوب بهتره که تنظیمات متغییر ها رو داخل تابع هم بدست داشته باشیم!اما بهتره که اول این برنامه ی جمع رو به یک متغییر سراسری و کامل تبدیل کنیم!
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    توی این کد ما از return استفاده کردیم.تابع شما در هر بار فقط یک برگشت متغییر خواهد داشت(در هر دفعه!)(مگر اینکه از لیست ها استفاده کنید!)
    پس ما توی خط اخر فقط یک متغییر قرار دادیم که شامل مقدار برگشتی تابع میشه.
    خوب امیدوارم که از اموزش خوشتون اومده باشه.....
    درس اینده لیست ها خواهند بود....

  11. #8
    کاربر فعال تالار .Net senaps's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2008
    محل سكونت
    خونمون
    پست ها
    4,547

    پيش فرض

    لیست ها و چند تایی ها:

    موضوع این جلسه از اموزش برنامه نویسی با پایتون هست: Lists and Tuples.
    لیست ها قسمتی بسیار کاربی در برنامه نویسی اند.در حقیقت یک لیست همون متغییره که فقط می تونه بیشتر از یک مقدار داشته باشه و قابلیت تغییر هم داره.
    چند تایی لیستیه که تغییر ناپذیره!،هر دوی اینها هم می تونن اعداد و حروف یا هر متغییر دیگه رو در خودشون داشته باشن.
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    یا شبیه به این:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    اما برای خروجی گرفتن از لیست ها کافیه همون کاری رو بکنیم که برای سایر متغییر ها انجام می دادیم:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    اما بیاید کاری کنیم که فقط یکی از متغییر های داخل لیست چاپ بشه:
    هر کدوم از متغییر ها توی لیست با یه عددی مشخص می شن،که اولی شمارش 0 و بقیه هم همینطور رو به بالا....
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    درضمن ما می تونیم یه متغییر دیگه رو به یکی از ابجکتهای داخل لیست هم نسبت بدیم......مثل مثال زیر:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    این مثال یه برنامس که به کاربر اجازه انتخاب یکی از گزینه های داخل لیست رو می ده.....
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    خوب توی این برنامه چند تا چیز هست که هیچوقت راجع بهشون نگفته بودیم...
    کانون کد های من توی این برنامه تابع len() است . این تابع طول یا تعداد لیست ما رو برمی گردونه.
    حتمی %d رو هم در خطی که مربوط به دستورات ورودی هستش رو هم ندیدید!این یه راه دیگه برای گرفتن مقدار متغییره.
    print "number is %d" %23 یه نوع استفاده و کاربردشه....این عدد 23رو توی رشته قرار میده.
    توی همین خط و جایی که گفتم len(names)-1 این کار بخاطر اینه که همیشه طول لیست همیشه 1 بار بیشتر ازعددیه که به متغییر قبلی نسبت داده شده بود.اگرچه درصورت بکار بردنتابع range() هم هیچ مشکلی پیش نمی اومد..
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    حالا اگه بخوایم مقدار یکی از این گزینه های لیست رو عوض کنیم چیکار می کنیم؟
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    همینطور اگر بخوایم که یک اسم رو به این لیست اضافله کنیم از تابع زیر استفاده می کنیم:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    و همینطور برای حذف کردن یکی از این اسم ها از تابع زیر استفاده می شه:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید



    خوب تا اینجا چیزای خیلی زیادی رو یاد گرفتید و بیاین با هم یه پروژه رو انجام بدیم:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    خوب ممکنه برنامه یه خورده حجمش بالا باشه یا اینکه سنگین باشه!!!
    ولی شما نوشتن یه برنامه خوب رو یاد گرفتید....این جور برنامه ها رو می تونید ازشون استفاده های خیلی خوبی بکنید مثلا برای نوشتن یه دیکشنری یا یه همچین چیزی که شما بتونید بهش چیزی رو اضافه کنید یا جست و جو کنید.....
    البته هنوز برای نوشتن یه دیکشنری خوب خیلی راه دارید ولی این برنامه بالا یه برنامه خیلی خوبه که اگه بتونید نمونه هاش رو خودتون بنویسید خیلی عالیه....
    تمرین:
    اگه بتونین این تمرین رو انجام بدید یعنی تمام چیزایی رو که بهتون گفتم رو یاد گرفتید(این برای تست یادگیری خودتونه و ملزم به انجامش نیستید!!!!)
    -می تونید یه کاونتر (شمارنده؟!)بنویسید که بتونه با استفاده از لیست ها از 1 تا 10 رو چاپ کنه؟
    می تونید جواب هاتون رو در ادامه ی همین تاپیک ارسال کنید....

    این اموزش هنوز تموم نشده و فقط 2 درس دیگه مونده که احتمالا می اوفته بعد از این ماه چون امتحانات خرداد شروع شده و منم باید برم پی درس خوندن
    با تشکر(senaps.co.cc)

  12. #9
    اگه نباشه جاش خالی می مونه bida's Avatar
    تاريخ عضويت
    Nov 2008
    پست ها
    383

    پيش فرض

    سلام
    میشه بگیذ برای برنامه نویسی پایتون در ویندوز به چه ابزارهایی نیاز داریم؟

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •