تبلیغات :
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی، صداگیر ماینر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




نمايش نتايج 1 به 9 از 9

نام تاپيک: چگوننه در برف و يخ رانندگي كنيم ؟

  1. #1
    داره خودمونی میشه 405BAZ's Avatar
    تاريخ عضويت
    Feb 2007
    محل سكونت
    United Kingdom-India-Iran
    پست ها
    87

    پيش فرض چگوننه در برف و يخ رانندگي كنيم ؟

    چگونه در برف و یخ رانندگی کنیم ؟

    قطعا برای همه پیش اومده که روزهایی از سال رو در برف و یخ به همراه خودروی شخصی خودمون سپری کنیم . و گاهی این لحظات زیبا و بعضی اوقات تلخ هست ! قبل از اینکه راه هایی که میشه در برف و یخ توسط ابزار هایی رانندگی کرد رو براتون توضیح بدم بهتره بدونیم که باید کاملا از حرکت خودرو مایوس شده باشیم و اگر با کارهایی از قبیل :

    کم کردن باد لاستیک ها / حرکت با دنده دوم از نقطه سکون . فشار گاز بسیار ملایم در حد خاموش نشدن خودرو / انتخاب مسیر های بدون شیب و ... نتیجه نگرفتیم اون وقت میشه به یکی از گزینه های زیر فکر کرد :

    1- زنجیر چرخ :


    شاید ارزان ترین وسیله برای سفر های داخل و خارج زنجیر چرخ باشه . برای هر خودرو بر حسب ارتفاع رینگ زنجیر چرخ مخصوص مورد استفاده قرار میگیره . مثلا زنجیر چرخ پژو 405 با رینگ 14 با زنجیر زانتیا با رینگ 15 متفاوت هست .

    زنجیر چرخ رو به چه شکل میشه بست ؟

    الف ) به صورت درجا : میتونید زنجیر رو در امتداد لاستیک ها به درازا پهن کنید و به طوری که میخ های اون به سمت اسفالت و یخ ها باشه ( در غیر این صورت لاستیک ها پاره میشه ) سپس با خودرو در خئی حرکت میکنید که لاستیک ها وسط زنجیر قرار بگیرند و بعد توقف و سپس زنجیر ها رو از 2 طرف میکشید و به هم قلاب میکنید و از کش یا فنر برای محکم کردن محیط لاستیک ها استفاده میکنید

    ب) زیر لاستیک جک بزنید و بیارید بالا و در حالتی که چرخ به راحتی در فضا میچرخه زنجیر رو به دورش بپیچید و سپس با کمک کش یا فنر یا طناب محکمش کنید .


    ج) لاستیک خودرو رو باز کرده و به راحت ترین شکل ممکن زنجیر را به دورش میبندیم و سپس با طناب و یا فنر آن را محکم میکنیم .


    مزایا : در واقع در بدترین شرایط میتونید از کولاک و یخبندان نجات پیدا کنید . و اطمینانی ترین وسیله محسوب میشه .


    معایب : لرزش بسیار زیاده خودرو - در همه جا نمیشه از اون استفاده کرد مثلا در جاهایی که برف ان چنانی نیست و یا مخصوصا در روی اسفالت فوق العاده چرخ ها و سیستم انتقال نیرو رو مختل میکنه . به ماشین در کل فشار زیادی وارد میکنه .محدودیت سرعت به شکلی که در 90 درصد انواع زنجیر چرخ بیش از 20 تا 30 کیلومتر در ساعت نمیشه راه رفت و نصب بسیار سخت و طاقت فرسا مخصوصا اگر که در یخبندان بخوای بیای پاینن و زنجیر ببندی که دستات یخ میزنه و قفل میشه این بلا سر من اومد و بهتون یه راه معرفی میکنم که من رو دعا کنید :

    در شرایط برف و یخ میشه با یک لاستیک که زنجیر داره از معرکه در رفت . خوب بهترین کار ممکن اینه که شما قبل از حرکت در روز هایی برفی و جاهایی که احتمال وجود برف داره در خونه لاستیک زاپاس رو باز کنید و به راحتی زنجیر رو به دور اون ببندید . و زاپاس رو سر جای خودش بگذارید . کافیه احساس کنید جایی گیر کردید . فقط کافیه اون لاستیک زاپاس رو با --- از لاستیک های محور اصلی خودرو عوض کنید .

    2- زنجیر چرخ پلاستیکی :
    نحوه کارکردش مانند زنجیر چرخ معمولی هست منتهی یه سری مزایایی بیشتر داره :

    نصب راحت تر / امکان حرکت با سرعتب یشتر / فشار کمتر به محور انتقال نیرو

    و اما معایب هم میشه به قیمت بیشتر ( ر حدود 4 برابر زنجیر چرخ ) اشاره کرد .


    3-لاستیک های یخ شکن :

    لاستیک هایی هستند که توسط کارخانه سازنده مخصوص مناطق کوهستانی ساخته شده اند که به صورت فابریک میخ هایی بر روی چرخ تعبیه شده . اون لاستیک ها قیمتی بیشتر از قیمت لاستیک های عادی دارند .از مهمترین مزایای این مورد میشه به فابریک بودن و فشار تیامدن به محور انتقال نیرو و همچنین توانایی رسیدن به سرعت های زیاد اشاره کرد / بنا به گفته بعضی ها در بعضی از این مدل های لاستیک میشه در مواقع غیر ضروری اون میخ ها رو بیرون کشید .

    Bridgestone Blizzak WS-50 Tires


    Bridgestone Blizzak WS-60 Tires



    Hankook W409 Winter i*Pike Tires




    Michelin X-Ice Tires



    Pirelli Winter Carving Tires




    Goodyear Ultra Grip 7 Tires


    در نهاین بهترین انتخاب برای مناطق کوهستانی و برف خیز محسوب میشه و در اتوبان هایی که برف اومده هم بهترین محسوب میشه چون میشه با بیشترین سرعت رانندگی کرد .

    عکس چند تا از این لاستیک ها رو میبینید که بهترینشون لاستیک x-ice از کمپانی میشلن هست .


    و از معایب میشه به سنگین بودن لاستیک و کمبود داشتن مانور های رانندگی در حالت عادی و گران بودن اشاره کرد .

    4- میخ های یخ شکن

    یه سری میخ های مخصوص هست که بعضی لاستیک فروش ها دارند و اون میخ ها رو به لاستیک میزنند تا به فرم لاستیک های یخ شکن در بیاد و اون میخ ها رو میشه مجددا از میخ بیرون کشید ( اما خیلی کمتر در ایران پیدا میشه )

    5- جوراب !! لاستیک (كاور ضد برف ) !



    این مورد از اختراعات غرب بوده اما شرکت ایران خودرو تر زد به تولید اون از لحاظ کیفی و پیشنهاد میکنم اصلا نخرید مگر جز ایرانی : قیمت 150 هزار تومن !

    و اما پیشنهاد من !

    یا یک جفت لاستیک یخ شکن بخرید بزارید تو انباری خونتون و زمستون ها در بیارید جای لاستیک اصلی ببندید و حالش رو ببرید .

    با اینکه اون قضیه زنجیر چرخ به زاپاس


    از روزهای برفی لذت ببرید.

    موفق باشید .

    سهيل حسيني - تالار مكانيك خودرو بخش فني و مهندسي d a n e s h j u . i r/forum

  2. 10 کاربر از 405BAZ بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  3. #2

  4. 4 کاربر از Farshadd بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  5. #3
    داره خودمونی میشه 405BAZ's Avatar
    تاريخ عضويت
    Feb 2007
    محل سكونت
    United Kingdom-India-Iran
    پست ها
    87

    پيش فرض

    با تشگر از فرشاد عزيز

    اين پست اپديت شده پست قبل ميباشد .

  6. 4 کاربر از 405BAZ بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  7. #4
    آخر فروم باز samanajan's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2006
    پست ها
    1,193

    پيش فرض

    با سلام

    من شخصا تجربه گیر کردن تو یخ را داشتم

    با این که تایرهای ما Hankook چهار فصل بود بازم کم آورد می دانی برای پژو 405 کم می آورد حالا می گم برای چی

    ما تو جاده ایذه بودم که برف و یخبدان شد تو سر بالایی ماشین نمی تواست بره و لیز می خورد نزدیک بود با دو وانت تصادف کنیم با کلی حل دادن رسیدم به یکجا برای بستن زنجیر چرخ خدا نسیب نکنه تو اون سرما بدون دستکش و دستها اصلا جون نداشت زنجیر ببندی حالا می گویید زنجیر چرخ بستن کاری نداره ولی تو اون موقعیت بهتون می گم



    تازه چندتا زنجیر چرخ داریم خدا شکر مال ما از اینا قلابی ها بود

    اول بگم تو جادهای یخی چه چیزهای مهم است :

    1. نوع سیستم دو دیفرانسیل یا چهار و محور عقب و جلو

    2. قدرت ماشین هر چی بیشتر بهتر برای سربالایی ها

    3. ترمز نوع پیشرفته که عالی هست

    4. وزن ماشین

    5. برای سرمایش و گرمایش

    6. تایر این مهمه

    7. خود شخص که این از همه به نظر من مهمهتره

    8. اصلا تو جادههای برفی نری بهتره

  8. #5
    پروفشنال XMAN9's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2008
    پست ها
    496

    پيش فرض

    حالا كه تاپيك تكراريه پس بهتر بود بسته ميشد.

  9. #6
    حـــــرفـه ای Farshadd's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2007
    محل سكونت
    خرم آباد
    پست ها
    4,485

    پيش فرض

    حالا كه تاپيك تكراريه پس بهتر بود بسته ميشد.
    اگر تاپیک با تاپیک دیگه تکراری بود بسته میشد.

    ولی با یه پست تکراری هست. تازه اونم نه کامل.

    بستن این تاپیک یعنی جلوگیری از تخصصی تر کردن این موضوع.


  10. #7
    حـــــرفـه ای wichidika's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    13,667

    پيش فرض نکاتی برای رانندگی در برف و سرما



    دارای شرایط و ویژگی های خاص خود است. برای رانندگی در پاییز و زمستان باید قبل از نزول برف، سرما و گرفتار شدن در یخبندان- به خصوص در جاده ها- پیش بینی های لازم را اتخاذ کرد تا ضمن جلوگیری از بروز سوانح دلخراش از ماندن در سرما و یخبندان، مصون بود.
    به گزارش خبرنگار گروه خواندنی های مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، راننده خوب پیوسته به عوامل و عناصر موثر در رانندگی مانند وضعیت خودرو و راه، شرایط محیط مثل هوا و نور لازم، تعداد وسایل نقلیه در حرکت و وضعیت روحی و جسمانی خود توجه می کند و مهمتر آن که پیشگیری های منطقی و مناسبی را برای جلوگیری از بروز تصادف انجام می دهد و با سرعت مطمئن رانندگی می کند.

    رانندگی در فصل سرما دارای شرایط و ویژگی های خاص خود است. برای رانندگی در پاییز و زمستان باید قبل از نزول برف، سرما و گرفتار شدن در یخبندان- به خصوص در جاده ها- پیش بینی های لازم را اتخاذ کرد تا ضمن جلوگیری از بروز سوانح دلخراش از ماندن در سرما و یخبندان، مصون بود.

    برای جلوگیری از تصادفات، خطرات و مشکلات ناشی از سفرهای زمستانی و یخ و برف باید به نکات زیر توجه داشت؛
    ۱- با سرعت کمتر از روزهای معمولی که جاده خشک است حرکت کرده و خودرو را در حرکت ثابت نگه دارید.
    ۲- در پیچ ها با دقت و به آرامی گردش کنید.
    ۳- ازگردش و انحراف ناگهانی خودداری کرده و از ترمز کردن ناگهانی بپرهیزید.
    ۴-از فشاردادن بر روی پدال گاز یا برداشتن فشار از روی آن به طور ناگهانی خودداری کنید.
    ۵- از سرعت زیاد در راههای با دست انداز بپرهیزید.
    ۶- از رانندگی در لبه راهها و یا شانه های راه خودداری کنید.
    7- در یک سطح لغزنده وقتی که سرعت دارید از تغییر وضعیت به دنده سنگین خودداری نمائید.

    نحوه انتخاب لاستیک در زمستان
    یکی از مهمترین موارد در سفرهای زمستانی انتخاب لاستیک مناسب است. چون یخ و برف باعث سرخوردن و موجب بروز مشکلاتی در رانندگی می شود، لذا برای ایجاد اصطکاک بیشتر باید از لاستیک های یخ شکن و آج درشت استفاده کرد. با اینکه لاستیک های برفی به صورت های مختلفی عرضه شده اما همین که به زمین های یخبندان برسند مانند لاستیک های معمولی عمل می کنند لذا باید از لاستیک های میخ دار یا زنجیر چرخ استفاده کرد.
    لاستیک ها انواع بسیار دارند اما لاستیک های رادیال بهترین نوع لاستیک در تمام چهار فصل می باشند و می توان آنها را در برف کم نیز مورد استفاده قرار داد. هرگز لاستیک های معمولی و لاستیک های رادیال را با هم مورد استفاده قرار ندهید، چون واکنش هر کدام با دیگری متغیر بوده و سبب می شود، در لحظات بحرانی کنترل فرمان به راحتی از دست راننده خارج شده و حادثه آفرین شوند.

    ترمز در برف
    ترمز زدن در یخ و برف کاملاً باید به صورت سبک انجام گیرد و راننده باید آنچنان ترمز کند که چرخ ها قفل نشوند چون قفل شدن چرخها نه تنها مسیر توقف را طولانی بلکه فرمان را نیز از کنترل خارج می کند. راننده خوب و محتاط معمولاً سه الی چهار برابر مسیری را که در مواقع عادی لازم است برای توقف در برف و یخ پیش بینی می کند. همچنین باید مقداری از توجه خود را به راننده های مقابل و پشت سر معطوف کند زیرا امکان دارد که رانندگان دیگر، رعایت شرایط خاص را نکرده و وی را به مخاطره افکنند.
    اگر در اثر بی مبالاتی و اصطکاک کم جاده، در شرایط اقلیمی خاص کنترل خودرو از دست شما خارج شد سعی کنید خونسردی خود را کاملاً حفظ کرده و بلافاصله پدال گاز را رها کنید و فرمان را در جهت مسیر سرخوردن نگاه داشته که کمک بیشتری به چرخ های جلو بدهید تا به زمین بچسبد و به هیچ وجه ترمز نکنید، زیرا اتومبیل بیش از حد از کنترل خارج می شود.
    سرخوردن خودرو
    گرچه وضعیت خودرو و جاده در لغزیدن آن سهیم است ولی بدون تردید، عامل اصلی آن راننده است. در رانندگی سه نوع سرخوردن وجود دارد که به دلایل زیر اتفاق می افتد:
    1- سرعت بیش از حد خودرو و نامناسب بودن آن با وضعیت جاده و ترافیک
    2- شتاب زیاد (گاز دادن بیش از حد)، ترمز گرفتن و نیرویی که در پیچ های جاده به لاستیک تحمیل می شود.
    ۳ - ترکیبی از دو حالت فوق
    سر خوردن چرخ های عقب در اثر کاهش چسبندگی آنها اتفاق می افتد. این حالت معمولاً در نتیجه سرعت بیش از اندازه و نیروی سر پیچ ها اتفاق می افتد.
    ممکن است شتاب خودور و نیروی بیش از معمول ترمز نیز به این حالت کمک کند. این نوع لغزیدن به آسانی تشخیص داده می شود. با کمی بی دقتی ممکن است خودرو هنگام پیچیدن کاملاً دور خود بچرخد. برای از بین بردن عوامل لغزش خودرو باید پا را از روی پدال گاز و ترمز بردارید و حرکت خود را با فرمان هماهنگ کنید.
    وقتی خودرو در جهت نادرست حرکت می کند، عکس العمل طبیعی شما باید این باشد که با استفاده از فرمان آن را به مسیر صحیح برگردانید. سرخوردن چرخهای جلو نیز وقتی اتفاق می افتد که چسبندگی آنها کم شده باشد. در این حالت کنترل مستقیم خودرو از دست راننده خارج می شود.
    توصیه می شود فرمان را در جهت حرکت خودرو هدایت و سعی کنید که با تشخیص و با از بین بردن علت به مرور چرخهای خودرو را به صورت مستقیم برگردانید و یا فشار روی پدال گاز و ترمز را کاهش دهید.
    توقف در هنگام سر خوردن خودرو
    حال این سؤال پیش می آید که در هنگام سر خوردن، چگونه خودرو را متوقف کنیم.
    ۱-اعتماد به نفس داشته و به خود مسلط باشید. در غیر این صورت نمی توانید تصمیم درستی بگیرید.
    ۲- از ترمز کردن بپرهیزید. ضربه زدن به ترمز در روی یخ. چرخ ها را قفل می کند و باعث لغزش و سرخوردن بیشتر می شود.
    ۳- در جهتی حرکت کنید که قسمت عقب خودرو سر می خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانید) و هر زمان خودرو به حالت مستقیم درآمد در جهت دلخواه خود حرکت کنید. خیلی آهسته بر روی ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو کاسته شود و یا آرام بر روی گاز فشار دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد.
    ۴- از سبقت گرفتن بپرهیزید. چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه ای به عقب خودرو می زند که موجب سر خوردن آن می شود و خودرو در جهت عکس حرکت برمی گردد.
    ۵- خودرو را در دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید، زیرا در این حالت به کم شدن سرعت کمک می کند و حداکثر کنترل را به راننده می دهد.
    از برداشت پای خود از روی گاز به طور ناگهانی خودداری کنید. گاز را به طور متعادل نگه داشته تا از سرخوردن خودرو در این وضعیت جلوگیری نمائید.
    بستن زنجیر چرخ در شرایط معمولی
    وضع ظاهری زنجیر چرخ را کنترل کرده، پیچ خوردگی های آن را باز می کنیم. سپس آن را روی تایر قرار می دهیم به طوری که سر قلاب های زنجیرهای عرضی به طرف خارج تایر بوده و چفت ها به سمت عقب لاستیک بیفتد. سپس اولین زنجیر عرضی را به زیر قسمت جلو تایر قرار داده، خودرو را به طرف جلو حرکت می دهیم تا موقعی که از طرف عقب سر چفت و بستها به ارتفاع توپی چرخ برسد.
    بعدا زنجیرهای عرضی را روی تایر مرتب کرده دو سر انتهای رشته زنجیرهای طولی را بلند کرده، نزدیک چفت می آوریم و دقت می کنیم که کدام یک از حلقه ها باید چفت شود. پس از آن اول رشته خارجی را انداخته و بعد داخلی را محکم می بندیم و پس از محکم کردن رشته داخلی زنجیر خارجی را دوباره می کشیم و با حلقه مناسب محکم می کنیم.
    توجه شود که بعد از بستن زنجیر به هیچ وجه نباید حلقه های اضافی روی لاستیک بماند و باید آنها را طوری محکم کرد که به لاستیک صدمه نزند.
    بستن زنجیر چرخ در برف و گل

    ۱- وقتی که خودرو «بکسواد» کرد از گاز دادن بی مورد و چرخاندن سریع چرخ ها خودداری کنید. زیرا این عمل علاوه بر این که ثمری نمی دهد خودرو را عمیق تر و کامل تر در گل و برف یا شن فرو می برد.
    ۲- زنجیر را روی چرخ بیندازید به طرفی که قلاب های زنجیرهای عرضی به طرف خارج لاستیک بود و اولین رشته عرضی نزدیک خط برف یا گل قرار گیرد.
    ۳- حالا همین سر زنجیر را یعنی همان رشته زنجیر عرضی که نزدیک خط برف و گل می باشد با یک رشته محکم از سیم، طناب و یا زنجیر از حفره های کاسه چرخ محکم به لاستیک ببندید بعدا زنجیرهای افقی را روی تایر مرتب کرده و زنجیر را به سمت عقب بکشید تا شلی آن گرفته شده، روی تایر مرتب قرار گیرد.
    ۴- پس از قرار دادن زنجیر روی هر دو تایر متحرک، طبق دستور بالا موتور را روشن کرده چرخ ها را خیلی آهسته بچرخانید تا زنجیر دور تایر کشیده شود. وقتی که زنجیر کاملا دور لاستیک ها افتاد چفت و بست ها را بیندازید و پس از محکم کردن آنها حرکت کنید و به محض این که خودرو از گل و برف و شن خارج شد و به زمین سفت رسید آن سیم و طناب و یا زنجیر اضافی را که به کاسه چرخ بسته بودید باز کنید و زنجیر را از نو بازدید کنید.

  11. 2 کاربر از wichidika بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  12. #8
    حـــــرفـه ای wichidika's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    13,667

    پيش فرض بستن یک زنجیر چرخ خطرناک است

    هلال احمر با توجه به برفگیر بودن اکثر جاده‌های کشور هشدار داد
    بستن یک زنجیر چرخ خطرناک است
    خبرگزاری فارس: مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به برف و کولاک در برخی استانها هشدار داد و گفت: بستن یک زنجیر چرخ باعث سر خوردن اتومبیل می‌شود و باید رانندگان دو چرخ خودروی خود را به زنجیر چرخ مجهز کنند.


    حسین درخشان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، با اشاره به برف و کولاک و در راه ماندگی افراد در جاده‌ها و محورهای استان‌های گیلان، مازندران، تهران، خراسان شمالی، گلستان و اردبیل اظهار داشت: در این زمینه در 24 ساعت گذشته 514 نفر در پی برف و کولاک دچار حادثه شدند.
    وی با اشاره به اینکه در مجموع 24 ساعت گذشته 511 نفر نجات یافتند، افزود: از این تعداد 40 نفر مصدوم بودند که به 15 نفر خدمات درمان سرپایی و 25 نفر دیگر برای درمان‌های بیشتر به مراکز درمانی منتقل شدند و در نهایت 245 نفر نیز اسکان اضطراری یافتند.
    درخشان با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در جاده‌های برفگیر شاهد آن هستیم در راه‌ ماندگی اتوبوس‌های قدیمی است، بیان داشت: خودروهای شخصی و سواری نیز به دلیل اینکه رانندگان آن طرز صحیح بستن زنجیر چرخ را نمی‌دانند دچار گرفتاری‌های بسیار می‌شوند.
    وی اظهار داشت: در این زمینه خودروهایی مانند پراید، سمند و پژو که قالب خودروهای استفاده شده توسط مردم است باید دو چرخ جلو آنها مجهز به زنجیر چرخ شود و خودروهایی مانند پیکان و ماشین‌های سنگین از جمله اتوبوس و کامیون باید دو چرخ عقب آنها به زنجیر چرخ مجهز شود.
    درخشان خاطرنشان کرد: اغلب افراد فقط یک چرخ خودروی خود را به زنجیر چرخ مجهز می‌کنند که این مسئله می‌تواند خطر لیز خوردن خودرو را بیشتر کند.

    وی گفت: افراد باید دقت داشته باشند که با زنجیر چرخ می‌توانند فقط با سرعت 40 تا 50 کیلومتر تردد کنند و استفاده از لاستیک یخ‌شکن نیز در جاده‌های معمولی برای خودرو مشکل ایجاد می‌کند.
    انتهای پیام/

  13. این کاربر از wichidika بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  14. #9
    پروفشنال rezarrrr's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2011
    محل سكونت
    ...
    پست ها
    640

    پيش فرض

    بله بستن زنجیر به یه چرخ خطرش خیلی زیاده البته این به وضع جاده هم بستگی داره مثلا میبینی وسط جاده برفش خیلی کمه واسه زنجیر اما کنار جاده پر برفه در این صورت بیشتر استفاده میشه در غیر این صورت فوق العاده خطرناکه

  15. این کاربر از rezarrrr بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •