با سلام .
اول از همه بگم این آموزش فعلا مقدماتی هست و آشنایی با اصولات اولیه .
اگه بقیه آموزش ها هم واسه خودم اومد اینجا قرار میدم .
فعلا اینا رو داشته باشین .
در این جلسه با خواص اصوات و همچنین کشش نتها آشنا میشیم
بخش خواص اصوات فقط جهت اطلاع شما با انواع صوت گفته میشه
و هیچ نیازی به یادگیری اون نیست
فقط کافیه که این مطلب رو بدونید
و اصلا احتیاجی به فراگیری اون نخواهید داشت
فقط قسمتهای ستاره دار مهم هستن
سعی کنید اونها رو به خاطر بسپارید
خواص اصوات
فراوانی و ارتفاعاپازنها (دیاپازون وسیله ای است که برای تعیین مقیاس نت و صدا استفاده میشه) و سایر آلات مرتعش از لحاظ عده موجهای کاملی که در هر ثانیه ایجاد میکنند باهم اختلاف دارند. مثلا میگویند یک دیاپازن 256 سیکل در ثانیه فراوانی دارد و دیگری 1024 سیکل هر چه فراوانی موجها زیادتر شود، آثار امواج در روی صفحه موج نگار به هم نزدیکتر میشود. زیر و بمی صوت به فراوانی بسته است، هر چه موجها زیادتر شوند صوت زیرتر و هر چه کمتر شوند صوت بمتر میشوند.
مادام که فراوانی امواج بالاتر از آستانه حس است این نسبت بر قرار است. زیر و بمی با شدت صوت نیز ارتباط پیدا میکند یعنی از حد معینی که بگذریم صوت بم هر چه شدیدتر شود بمتر و صوت زیر هر چه شدیدتر شود زیرتر میشود
شدت و دامنه امواج صوت
امواج صوت در دامنه نیز باهم تفاوت دارند. در روی موج نگار هر چه عقربه موج نگار بیشتر از وسط صفحه منحرف شود و بیشتر به بالا و پایین برود گوئیم دامنه داری صدا بیشتر است امواج دیاپازنها اول دامنههای بلندتر دارند و به تدریج کوتاهتر میشوند تا بکلی متوقف میگردند یعنی صوت قطع میشود
دامنه ارتعاشات ، شدت محرک و نیروئی را که در ایجاد آن بکار برده شده است نشان میدهد هر چه دامنه ارتعاشات بیشتر باشد صوت به گوش ما بلندتر میآید، اما بلندی صدا به فراوانی موج نیز مربوط میشود. فراوانی خیلی کم و زیاد ، یعنی نزدیک به مرز شنوایی ، باید بلندی بیشتری داشته باشد تا شنیده شود
واحد اندازه گیری شدت صدا دسی بل است و معمولا میگویند صدایی فلان قدر دسیبل از مرز شنوایی بالاتر است، یک بل ده برابر شدتی است که محرک باید داشته باشد تا در مرز شنوایی قرار گیرد و ده بل صد برابر این شدت و سه بل هزار برابر این شدت است، پس بل لگاریتمی با پایه ده است و نسبت شدت صوت مورد بحث را با شدت آستانه احساس صوت نشان میدهد. دسی بل یک دهم بل است..
طنین و پیچیدگی امواج صوت
تجزیه امواج صوت بخصوص امواجی که پیچیدگی زیاد دارند نیازمند دستگاهی دقیقتر و حساس از موج نگاری است که دیدیم دستگاهی که برای این منظور بکار میرود موج نگار با اشعه کاتود است. چنانکه دیدیم دیاپازن ساده تراکم و انبساطی در هوا ایجاد میکند که بصورت منحنی سادهای ثبت میشود.
دو دیاپازن که فراوانی آنها مختلف است اگر باهم مرتعش شوند موج پیچیدهای ایجاد میکنند که روی موج فرودی آنها را میپوشاند. موج صوتی پیچیدهتری را میتوان با مرتعش کردن سیم کشیدهای بوجود آورد این سیم زیر و بمی خاص ایجاد میکند که بصورت اصلی معروف است، اما آن سیم در عین حال در همه طول خود و در قطعات دیگر نیز ارتعاشات خاصی دارد، اینها را ارتعاشات پارهها خوانند. هر پاره زیر و بمی خاص خود دارد که هارمونیک (یا اورتون) خوانده میشود.
اورتونها
وقتی ضربتی به سیمی مینوازیم صوت بلند پییچیدهای به گوش میرسد. اما اگر آن سیم را با موی
نرمی در وسط مرتعش کنیم صوت سادهای خیلی زیرتر از آهنگ اصلی از آن بر میخیزد. اگر فراوانی آهنگ اصلی 252 سیکل در ثانیه باشد، فراوانی آهنگ پارهای 512 سیکل در ثانیه است، آهنگی که شنیده میشود، اورتون اول خوانده میشود
حال اگر سیم را در یک سوم طولش مرتعش کنیم، صوتی زیرتر از صوت پیش بگوش میرسد، فراوانی موج این صوت سه برابر فراوانی موج صوت اصلی یعنی 768 سیکل در ثانیه خواهد بود، این را اورتون دوم خوانند. به همین ترتیب ممکن است سیم را در یک چهارم طول و یک پنجم و یک ششم و یک هفتم و …
مرتعش کنیم
در هر قدم صوت سیم زیرتر میشود، هر چه ارتعاش روی قطعات کوتاهتر سیم باشد دامنه موجها کو تاهتر میشود و بلندی صوت به مرور کم میشود. آلات موسیقی پیچیده ، گذشته از صوت اصلی ، اورتونهای بسیار از خود بیرون میدهند، الگوی تراکم و انبساط هوا چنان پیچیده است که اگر بر موج نگاری ثبت شود چشم نمیتواند آنها را از هم تفکیک کند و باید به وسائل ریاضی و الکتریکی آنها را تجزیه کرد.
رزونانس یا حالت تشدید
آلات موسیقی مختلف نه تنها ارتعاشات پارهای مختلف ایجاد میکنند بلکه خواص رزونانس آنها نیز مختلف است، به عبارت دیگر بعضی اورتونها را تشدید و بعضی را مخفف میکنند. یک آلت موسیقی ممکن است اورتونهای بم را تشدید کند و دیگری اورتونهای زیر را به همین سان.
اصل رزونانس با آزمایش سادهای روشن میشود دیاپازنی را نزدیک پیانو مرتعش کنید. فرض کنید که آهنگی که تولید میکند c میانه باشد (256 سیکل)، سیمهای پیانو در اثر این ارتعاش مرتعش میشود و حداکثر ارتعاش c میانه خواهد بود. ممکن است در آزمایشگاه دیاپازنهایی را دیده باشید که روی جعبهای سوار است جعبه رزناتور
اینها وقتی از جعبه جدا شوند صوتشان ضعیف میشود، این جعبهها چنان ساخته شدهاند که هوای درون آنها با ارتعاش دیاپازنها مرتعش میشود.
پیانو و ویولون و ساکسوفون چنانکه ساخته شدهاند که برای بعضی از پارهها رزنانس فراهم میکنند. برای دیدن اینکه چگونه اختلاف در اورتونها ، آهنگهای آلات مختلف موسیقی را از هم مشخص میکند، میتوان از صافی صوت استفاده کرد. این صافیها پیچیدگی صوت را کم میکنند یعنی ارتعاشات پارهها و در نتیجه اورتونها را میگیرند و آهنگ اصلی را به گوش میرسانند
هر چه اور تونها بیشتر گرفته شوند تفاوت طنین نامحسوستر میشوند. اگر نت c میانه در روی پیانو و ویولون سل و شیپور نواخته شود، هر یک طنین مخصوص خود را خواهند داشت. اما وقتی فقط ارتعاش اصلی به گوش برسد و اورتونها حذف شود، آهنگ همه آلات موسیقی به هم شبیه میشود. هر چه اورتونها بیشتر به گوش برسند آهنگ خاص هر آلت موسیقی بهتر تشخیص داده میشود.
موسیقی را از راه شناخت چهار ویژگی بنیادی صداهای موسیقیایی - یعنی :زیر و بم (یا ارتفاع صوت )- دینامیک (شدت صوت )- رنگ صوتی و کشش (صوت تداوم صوت) از صداهای دیگر متمایز می سازیم (غیر موسیقیای
ارتفاع صوت**
زیر یا بم بودن آن نسبت به دیگر اصوات است . بی تردید متوجه شده اید که اغلب مردان با صدایی بم تر از زنان و کودکان صحبت می کنند و آواز می خوانند - زیر و بمی صداها با فرکانس نوسانهای آن تعیین می شود - هر چه نوسان تند تر باشد صدا زیرتر و هر چه کند تر باشد صدا بم تر خواهد بود .
به طور عام هر چه شیء نوسان کننده کوچکتر باشد نوسانی تند تر خواهد داشت و صدای حاصل از آن زیرتر خواهد بود . از میان دو سیم که درازی متفاوتی دارند _وکشیدگی و قطرشان یکسان است )سیم کوتاه تر با زخمه زدن صدایی زیرتر ایجاد می کند . سیم های به نسبت کوتاه ویلون - صداهای زیرتر از سیم های طویل کنترباس پدید می آورند .
صدایی که دارای زیر و بم یا ارتفاع معین باشد - “صدای موسیقیای” نامیده می شود .
تفاوت زیر و بمی یا ارتفاع دو صدای موسیقیای “فاصله” نامیده می شود .
فاصله میان بم ترین و زیرترین صداهایی که یک آوازخوان یا ساز می تواند اجرا کند “وسعت صوتیی” یا به طور ساده “وسعت” نامیده می شود
ساز گیتار نیز از وسعت صوتی بالایی برخوردار است
ارتفاع در موسیقی به معنای درکی است که گوش شنونده از فرکانس یا میزان زیر و بم بودن نتها دارد.
چون گوش انسان نمیتواند فرکانس نتها را به دقت وسائل اندازهگیری تشخیص دهد، ارتفاع با فرکانس فرق دارد. مثلاً نت «لا» صدائی خالص است با فرکانس ۴۴۰ هرتز ولی اگر دستگاهی یا سازی صدائی با فرکانس ۴۴۵ هرتز تولید کند گوش انسان این تفاوت فرکانس را درک نمیکند و آن را نیز نت لا میپندارد.
بايد اين نکته را يادآور شد که صداي انسان مانند ساز و حتي بهتر از آن قادر است نتهاي موسيقي را توليد نمايد و اين ساز آوازي کاملترين آلت موسيقي طبيعي است و بهتر از هر ساز ديگري ميتواند احساسهاي دروني را نشان دهد. لذا در علم موسيقي آواز زن و مرد را از حيث زير و بمي به شش قسمت کلي تقسيم کردهاند
سوپرانو که صداي زير و ظريف است
متسو سوپرانو که صداي متوسط زن است
کنترالتو که صداي بم زن است
تنور که صداي عادي مرد است
باريتون که صداي بم مرد است
باس که بمترين صداي مرد است
دینامیک**
میزان شدت صدا در موسیقی دینامیک نامیده می شود . به طور مثال هر قدر سیم گیتار شدید تر نواخته شود صدای پدید آمده قوی تر خواهد بود - تعیین دینامیک نیز مانند بسیاری از عناصر موسیقی مطلق نیست . هر صدا نسبت به صدای مجاورش دینامیکی ملایم یا قوی دارد
رنگ صوتی **
حتی هنگامی که فلوت صدایی واحد را با دینامیکی یکسان بنوازند نیز صدایشان را از یکدیگر تشخیص می دهیم . کیفیتی که صدای آن ها را از هم متمایز می کند “رنگ صوتی” نامیده می شود
****
امیدوارم که تااینجا خسته نشده باشید دوستای گلم
در بخش خواص اصوات همونطور که قبلا اشاره شد
فقط قسمت ارتفاع صوت و دینامیک یه کم مهم هست
و بقیه مطالب بخش خواص اصوات جهت آشنایی شما
با اصول صدا و مبانی ساز ارائه شد و نیازی نیست که شما خیلی به خودتون سخت بگیرید
****
در این بخش با کشش نتها
آشنا خواهیم شد
کشش نتها بخش مهمی هست و حتما باید با تمرین به خوبی این قسمت رو فرا بگیرید
کشش نت
( Note Duration) کشش نتهارند یا کشش یعنی زمانی که هر صدای موسیقیای ادامه می یابد(مدت زمان نواختن نت را کشش نت میگوییم) . روشن است که یک آهنگ
موسیقی از صداهایی تشکیل شده که غالبا ارزش های متفاوتی زمانی دارند - یعنی بعضی کوتاهتر و بعضی کشیده ترند
نت گرد
این نت در بین مابقی علایم بیشترین مدت زمان کشش را دارد و آن را به عنوان نت واحد مینامیم، این زمان معادل 4 ضرب است مثلا سیم اول را گیتار را بصدا در میآوریم و 4 ثانیه میگذاریم به ارتعاش ادامه دهد. (در ایتجا هر ضرب را برای مثال یک ثانبه محاسبه کرده ایم)
نت سفيد
مقدار کشش زمانی نت سفید برابر است با 2/1 ارزش زمانی نت گرد . معادل 2 ضرب
نت سياه
مقدار کشش زمانی نت سیاه برابر است با 4/1 ارزش زمانی نت گرد . معادل 1 ضرب
به این ترتیب نت سیاه معادل یک چهارم نت گرد و یک دوم نت سفید است
نت چنگ
اين نت از لحاظ زماني2/ 1 واحد كشش زماني كه همان نت سیاه است مي باشد
نت دو لا چنگ
این نت دارای 2 پرچم و معادل 16/1 نت گرد و 4/1 نت سیاه (ضرب ) است
به همین ترتیب نتهای سه لا چنگ و چهارلا چنگ نیز وجود دارند که به ترتیب 32/1 و 64/1 نت گرد هستند
این به این معنی است که هر 64 نت چهارلا چنگ معادل 1 نت گرد است
پس متوجه شدیم
هر 2 نت سفید - هر چهار نت سیاه - هر 8 نت چنگ - هر 16 نت دولاچنگ - هر 32 نت سه لاچنگ و هر 64 نت چهارلاچنگ معادل یک نت گرد میباشد. و به همین طریق نیز میتوان سایر کشش ها را معدل سازی نمود مثلا هر دو نت چنگ معادل یک نت سیاه میباشد و یا 2 نت دولاچنگ معادل یک نت چنگ میباشد و غیره
برای درک بهتر این مطلب به هرم زیر توجه کنید
برای نشان دادن نتهای کوچکتر (با کشش کمتر) از اشکالی به نام پرچم استفاده میکنیم
نكته
براي كشيدن دم نت هرگاه نت از خط سوم حامل بالاتر بود دم آن را به سمت پايين مي كشيم هنگامي كه پايين تر از خط سوم حامل بود به سمت بالا مي كشيم
مانند شکل زیر
سکوتها
در قطعات موسیقی سکوت نیز نقش مهمی دارند و رعایت آن از الزامات است سکوتها نیز شکل خاص خود را دارا میباشند و دارای کشش زمانی نیز میباشد( به همان ترتیب ذکر شده در بالا ) گرد - سیاه - چنگ - دولاچنگ - سه لاچنگ - چهار لاچنگ
بعضی از دوستان ایمیل زده بودند و بخش حامل رو متوجه نشده بودند
من دوباره توضیح میدم خدمتشون
برای اینکه ما صداهای موجود رو بتونیم به صورت مکتوب در بیاریم نیاز به یک خط و زبان داریم
نام این زبان رو نت مینامیم
و برای نوشتن نت به یک خط نیاز داریم
خطوط حامل خطوطی هستند که ما نتها رو به روی آنها مینویسیم
اما تمام صداها به روی خطوط حامل قرار نمیگریند و فقط صداهای مدیوم (حد متوسط صدا که نه زیر باشد و نه بم) روی حامل قرار میگیرند
و ما به اجبار برای نشون دادن صداهای زیر و بم باید از خطوطی استفاده کنیم که به آنها خطوط تکمیلی گفته میشود و بالا یا پایین حامل قرار میگیرند
نمونه خطوط تکمیلی رو در شکل زیر مشاهده کنید
در این شکل نتهای موجود به روی خطوط تکمیلی قرار دارند
و روی خود حامل نیستند
برای هر نت یک کلمه لاتین در نظر گرفته شده است
که به صورت زیر میباشد
این کلمات لاتین رو سعی کنید خوب به خاطر بسپارید
چون در بخش آکورد خیلی مهم خواهند بود
امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره .