تبلیغات :
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام
خرید لپ تاپ استوک
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 1 از 3 123 آخرآخر
نمايش نتايج 1 به 10 از 24

نام تاپيک: آموزش و تمرین فیلمبرداری

  1. #1
    اگه نباشه جاش خالی می مونه ma4nafar's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2007
    پست ها
    404

    پيش فرض آموزش و تمرین فیلمبرداری

    سلام
    من این تاپیک را باز کردم چون دیدم قبل از اینکه بتونیم یک فیلم را ادیت کنیم باید با نوع فیلمبرداری آشنا بشیم .
    البته اساتید و صاحب نظرها باید نظر بدهند که آیا این تاپیک کمکی هست یا نه ؟
    اگر هست که بمونه و به کارش ادامه بده اگر هم که نه این تاپیک را پاک کنند بره
    خلا صه در این تاپیک دوستان سعی کنند تا جای ممکن خودشون را به صورت عملی محک بزنند اگر هم براشون ممکن نیست نظرات و پیشنهادات و یا ایدهاشون را بیان کنند تا دیگران استفاده کنند و خودشون از ایراد کارشون با خبر بشند .امیدوارم این بحث ها از همه ما یک فیلمبردار حرفه ای بسازه که فیلم هامون نیاز به بریدن نداشته باشه یعنی طوری فیلمبرداری کنیم که پس از پایان کار بدون ادیت قابل دیدن باشه .
    حالا برای اینکه منظورم را کاملا رسونده باشم اولین تمرین را باهم شروع میکنیم .
    از شما خواسته شده که از خارج شدن یک بچه از مدرسه تا مسیر خانه از اون فیلم بگیرید مدت فیلم یک دقیقه باید باشه و نیاز به ادیت هم نباید داشته باشه .
    از چه شاتهایی برای فیلمبرداری استفاده میکنید از چه صحنه ای شروع میکنید . در کجا از Close - up و در کجا
    Long - Shot میگیرید تا یک فیلم تمیز و بی نقص در بیارید ؟
    اگر این تاپیک ماندگار شد اصطلاحات سینمایی را هم برای آموزش مینویسیم البته به کمک اساتید و با تجربه ها

    .................................................. .................................................. .................................................. .......

    نما
    مقدار تصويري كه دوربين فيلمبرداري بدون قطع از يك صحنه مي گيرد.
    Shot

    « نما » ي آرشيوي
    به نماي بايگاني رجوع شود.
    Library Shot

    « نما » ي از روي شانه
    نمايي كه معمولا در صحنه هاي گفتگو به كار ميرود. به اين ترتيب كه دوربين از بالاي شانه و پشت يكي از دوطرف، صورت يا نيم تنه طرف مقابل او را نشان ميدهد.
    Over-the-Shoulder-Shot

    « نما‌ » ي بايگاني
    استوديوهاي فيلمسازي معمولا داراي بايگاني مفصلي هستند كه در آن انواع و اقسام نما هاي مختلف مربوط به صحنه ها و وضيعت ها و مناظر كلي وجود دارد
    Stock Shot

    « نما » ي پوشش دار
    نوار فيلمي كه قسمتي از كادر تصوير آن داراي پوششي است كه نور از آن رد نمي شود.
    Matte Shot

    « نما » ي تعقيبي
    نماي متحرك . نمايي كه موضوع فيلمبرداري در آن دنبال مي شود.
    Follow Shot

    « نما » ي تمام قد
    نمايي كه در آن تمامي پيكر مشخص ديده شود.
    Full Shot

    « نما » ي خيلي درشت
    نمايي درشت تر و نزديك تر از نماي نزديك( Close - up)
    Extreme Close - up

    « نما » ي خيلي دور
    نمايي دورتر و ريز تر از نماي دور (Long - Shot)
    Extreme Long - Shot`

    « نما » ي درشت
    نما يا تصوير درشتي كه دوربين فيلمبرداري از فاصله نزديك از موضوع مي گيرد.
    Close - up

    « نما » ي دور،
    « نما » عمومي
    نمايي كه حداقل تمام هيكل موضوع فيلمبرداري و گاه كمي بيشتر را در بر بگيرد.
    Long Shot

    « نما » ي دونفره
    نميي كه در آن دو نفر با هم ( معمولا نيم تنه ) نشان داده شوند.
    Two - Shot

    « نما » ي كلي
    يك نماي عمومي از صحنه، نماي دور و در بر گيرنده تمامي صحنه.
    Master Shot

    « نما » ي لايي
    نمايي درشت از يكي از جزييات صحنه كه اهميت عمده اي در جريان وقايع صحنه داردو خبر يا اطلاع مهمي مي دهد و ميان وقايع ظاهر مي شود.
    Insert

    « نما » ي متحرك (1)
    نمايي كه با دوربين متحرك گرفته شود.
    Traking Shot

    « نما » ي متحرك (2)
    نماي گرفته شده با دوربين متحرك. نمايي كه طي آن دوربين «موضوع» متحركي را همراهي مي كند.
    Travelling Shot

    « نما » ي متوسط
    نمائي حد فاصل بين نماي دور و نماي نزديك.
    Medium Shot

    « نماي » ي مدل
    نمايي كه در آن از نمونه هاي كوچك ( ماكت ) اجسام استفاده و به جاي جسم بزرگ اصلي ارائه شده باشد.
    Model Shot

    « نما » ي معرفي كننده
    يك نماي دور و عمومي كه معمولا در شروع صحنه بيايد كارش معرفي وضعيت كلي، تثبيت موقعيت كلي صحنه است.
    Establishing Shot

    « نما‌ » ي نقاشي شده روي شيشه
    يكي از حقه هاي سينمايي كه در آن قسمتي از صحنه اي كه قرار است فيلمبرداري شود روي سطحي شيشه اي نقاشي مي شود و جلوي دوربين فيلمبرداري قرار مي گيرد، جوري كه صحنه را پر كند.
    Glass Shot

    « نما » ي نقطه نظر
    نمايي كه صحنه را از دريچه ي ديد و نقطه نظر يكي از شخصيت هاي فيلم نشان بدهد.
    Point-of-View Shot

    « نما » ي واكنشي
    نمايي كه واكنش شخص يا اشخاصي را كه ناظر واقعه اي هستند نشان مي دهد.
    Reaction Shot

    « نما » ي هوائي
    نمايي كه دوربين فيلمبرداري از هوا، از ارتفاع نسبتاً زياد، از بالاي جرثقيل مخصوص فيلمبرداري، از داخل هواپيما و يا هليكوپتر مي گيرند.
    Aerial Shot
    Last edited by ma4nafar; 17-11-2008 at 02:06.

  2. 9 کاربر از ma4nafar بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  3. #2
    آخر فروم باز Benygh's Avatar
    تاريخ عضويت
    Nov 2007
    پست ها
    5,721

    پيش فرض

    سلام
    تاپیک خوبی میشه ! ولی امکان آپلود فیلم و فیلم برداری شاید زیاد نباشه !
    ولی تئوری میشه خوب عمل کرد !
    اولین نکته اینه که دوربین رو صحیح حمل کنیم تا در هنگام حرت لرزش کمتری ایجاد بشه !

  4. #3
    حـــــرفـه ای Javad_Ed's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2007
    محل سكونت
    ناکجاآباد
    پست ها
    2,781

    پيش فرض

    من تجربه ی کار فیلم برداری ندارم ....
    ولی اینطوری میگیرم
    نمای اول:
    از نمای بالای مدرسه (مدرسه ای که فاصله در داخلی مدرسه از خارجی زیاد نباشه و راه مستقیمی باشه )(نمای بالا :طوری که در خارجی مدرسه از بالا مشخص باشه)
    بچه از در داخلی حرکت میکنه ,دوربین آهسته آهسته حالت قوس به سمت داخل میگیره تا وقتی که بچه به بیرون مدرسه رسید دوربین دقیقا یه نما از پا تا سره بچه در جلوی خودش ببینه (نمیدونم متوجه شدید یا نه؟)
    دوربین ثابت هست
    بچه یک نگاه به چپ و یک نگاه به راست میندازه
    و به سمتی که میخواد میره ....دوربین ثابت میمونه و بچه از کادر خارج میشه (بچه های دیه هم دارن میرن بیرون )
    کات.....
    نمای دوم
    کوچه باریک (خالی)
    دوربین ثابت
    بچه ناگهان وارد کوچه میشه و از کنار دیوار در حالی که با کلید روی دیوار میکشه نزدیک میشه
    از دور پسر بچه معلومه و دوربین هم روی زمین و کنار دیوار قرار داره ...
    همینطوری پسر بچه به طرف دوربین میاد ...کم کم فقط پاهش معلومه (کوچه در سکوت مطلق)(فقط صدای پای بچه و کلید)
    و میاد از کنار دوربین رد میشه
    صدای پاهش بهمراه کلید دور میشه .... دوربین ثابت ....
    کات
    کوچه بعدی(در انتهای کوچه در کوچکی هست که خونه بچه هست )
    دوربین در جلوی صورت بچه هست و بچه داره راه میره (کم کم دوربین عقب میره طوری که دیگه مثلا 20 متر مونده تمام هیکلش معلومه )
    بعد با همون ریتم درست مثل سکانس اول دوربین با حالت مورب بالا میره
    و در لحظه ای که پسر به در میرسه دقیقا بالای سرش هست ....و پسر وارد خونه میشه
    Finished
    البته گفتم
    من در این زمینه تجربه ای ندارم
    فقط چیزهایی که به ذهنم رسید گفتم
    این سه سکانس هم میتونه 3 تا 20 ثانیه باشه ...
    ممنون بخاطر تاپیک خوبت

  5. 2 کاربر از Javad_Ed بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  6. #4
    اگه نباشه جاش خالی می مونه ma4nafar's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2007
    پست ها
    404

    پيش فرض

    من تجربه ی کار فیلم برداری ندارم ....

    بابا دمت گرم
    خوبه فیلمبردار نیستی ها

  7. این کاربر از ma4nafar بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  8. #5
    اگه نباشه جاش خالی می مونه ma4nafar's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2007
    پست ها
    404

    پيش فرض

    اولین نکته اینه که دوربین رو صحیح حمل کنیم تا در هنگام حرکت لرزش کمتری ایجاد بشه !

    اگر ممکنه برای دوستانی که میخواهند در این رابطه تجربه کسب کنند مقداری توضیح بفرمایید که به چه صورت میتوانند این کار را بکنند .


    تشکر و سپاس

  9. 2 کاربر از ma4nafar بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  10. #6
    در آغاز فعالیت Mehdi_Editor's Avatar
    تاريخ عضويت
    Nov 2008
    محل سكونت
    قلب دوستدارانم
    پست ها
    3

    پيش فرض جلوگیری از لرزش دوربین

    سلام.یه راهنمایی :::
    واسه اینکه دوربین لرزشی نداشته باشه بنده خودم دست چپم رو زیر آرنج راست میزارم که دوربین رو حمل میکنه . یعنی بهش تکیه میدم.در ثانی یه پایه های سیاری واسه دوربین ها ساخته شده که همه امکانات چرخش رو بهت میده و توسط دو پایه یکی از جلو روی سینه و دیگری از پشت یعنی کتفتون مثل گیره میگیره تا دستتون خسته نشه.آخه بزرگترین عامل تو لرزش دوربین خستگی دست و بازوی شماست.سوم اینکه اگه تو فیلمبرداری با دوربین های دیجیتال روی هدف زوم بشه اون وقت لرزش دست بیشتر به چشم میاد.پس به هدف نزدیک شدن بهتر از زوم هستش !!!

  11. این کاربر از Mehdi_Editor بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  12. #7
    آخر فروم باز MoJtaBa.R's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2007
    محل سكونت
    rasht
    پست ها
    5,982

    پيش فرض

    خودم دست چپم رو زیر آرنج راست میزارم که دوربین رو حمل میکنه
    داشتن استابلايزر در دوربينهاي فيلمبرداري با اينکه يه نعمت برا کساييه که لرزش دست دارند ولي از لحاظ گاماي رنگي از کيفيت تصوير ميکاهه
    تماميه کسايي که دوربين فيلمبرداري رو به صورت پرتابل استفاده ميکنن همين مشکل هست . توي عکاسي ميشه با حبث نفس از لرزش جلوگيري کرد ول توي فيلمبرداري ....

  13. این کاربر از MoJtaBa.R بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  14. #8
    اگه نباشه جاش خالی می مونه ma4nafar's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2007
    پست ها
    404

    پيش فرض

    قبل از اینکه کار فیلمبرداری را آغاز کنید باید چند نکته را در سطح بسیار پایین هم که شده فرا بگیرید تا تفاوت کار شما با آنانی که دوربین هندی کم و خانگی دارند و در هر مجلسی ازآن برای ثبت لحظه ها استفاده میکنند مشخص شود باید به همگان نشان دهید که دیدن تصاویر از پشت ویزور دوربین خودش یک مهارت و حرفه است البته نمیخواهیم دیگران که با استفاده از دوربینهای خانگی تصویر میگیرند را کوچک کنیم بلکه قصد داریم با پیروی از تکنیکهای خاص کار خودمان را بزرگ و پراهمیت جلوه دهیم .

    باید چند نکته را قبل از هر چیز بیان کنم

    مهمترین عامل که میتواند از ترس و دلهره شما در هنگام فیلمبرداری بکاهد در هر مجلس ومراسمی این است که ترک عادت بد ایرانی ها را بکنیم و به جای اینکه نیم ساعت دیر به محل تصویربرداری برویم نیم ساعت زودتر برویم تا خوب جوانب کار را بسنجیم و با محیط آشنا شویم در این نیم ساعت خوب فکر کنید و ببینید بهترین زاویه ها برای تصویر کجاست نور از چه قسمتهایی میتابد و گرفتن بهترین تصویر در کجا مقدور تر است سعی کنید همیشه برای هر تصویر برداری یک سناریو تعریف کنید حداقل تا جایی که ممکن است این سناریو را دکوپاژ کنید
    فرقی نمیکند که شما از چه مراسمی فیلم میگیرید
    تولد یا عروسی یا مهمانی های خانوادگی

    مهم این است که شما باید با دیگران فرق کنید و این فقط به نوع تصویربرداری شما بستگی دارد

    سناریو: متن نوشته شده برای ساخت فیلم، بدون جزئیات فنی نظیر چگونگی حرکت دوربین. سناریو به زبان ایتالیایی به معنای فیلمنامه است

    دکوپاژ: تقطیع فنی فیلمنامه که درآن صحنه ها به نماهای مشخصی تقسیم ودراصطلاح خرد می شود. دراین مرحله، اندازه ی نماها، زاویه ی
    دوربین وحرکت دوربین توسط کارگردان معین می شود. به دکوپاژ، فیلمنامه ی کاری هم می گویند.


    اگر خدا خواهد و اجل مهلت دهد ادامه دارد

    Last edited by ma4nafar; 05-12-2008 at 22:36.

  15. 2 کاربر از ma4nafar بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  16. #9
    Banned
    تاريخ عضويت
    Oct 2008
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    7

    پيش فرض

    اگه میشه یه دوربین خوب معرفی کنید که به درد فیلم برداری از مجالس عروسی وغیره بخوره

  17. #10
    اگه نباشه جاش خالی می مونه rezakf's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2006
    محل سكونت
    شیراز
    پست ها
    382

    پيش فرض

    دستت درد نكنه

    خوب داري پيش ميري همينطور ادامه بده دمت گرم خيلي استفاده برديم

صفحه 1 از 3 123 آخرآخر

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •