سازنده : 2K marin (سازنده ی اصلی )
2K Australia (تست کننده بازی )
Digital Extremes (قسمت مولتی پلیر )
Arkane Studios ( طراحی هنری )
ناشر : 2K Games
طراح : Paul Hellquist
انجین : UE3
پلتفرم : PC , X360 , PS3
تاریخ عرضه : نیمه ی دوم سه ماهه ی اول سال 2010 !
ژانر : FPS
ویژگی های بازی
- بازی 10 سال بعد از شماره ی اول اتفاق می افته
- بازی حالت مولتی پلیر خواهد داشت ولی فعلا جزییاتی ازش معلوم نیست
- Big Sister ها در واقع همان Little Sister ها هستن که بزرگ شدن و حالا یک تهدید برای شما هستن !!
- بعضی از مراحل بیرون از رپچر و در سطح دریا اتفاق میفته
- اگه درست فهمیده باشم Big Sister ها بعد از کشتن تعداد معینی Big Daddy خودشونو نشون میدن
- Big Sister ها بسیار سریع اند و یکی از سخت ترین دشمنان بازی محسوب می شن . اونا می تونن از اشیا استفاده کنن و یا اونا رو به شما پرتاب کنن یا به عنوان سپر ازش استفاده کنن !
- دریل شما داغ می کنه و نمی تونید به طور مداوم ازش استفاده کنین
- در هنگام کنترل Big Daddy شما می تونین با حرکات زیرکانه باعث ترس افراد بشین ( یه همچین چیزی !!! )
- آپگرید ها گسترده تر شده
- یک پلاسماید خاکستری جدید در آپگرید وجود داره که شما میتونین با اون آتش بفرستین
- حقه ی گردباد به بازی اضافه شده ! (Using Incinerate on a Cyclone Trap will result in a flaming trap.)
Exclusive Debut Gameplay
HD
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
SD
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
اولین نگاه به BioShock 2
---------------------------
برای اولین preview اختصاصیمان از BioShock 2،همراه با 2K Marin سری می زنیم به دنیای Rapture
نظرتان درباره ی موفقیت تجاری،هنری و نقدهای عالی بایوشاک چیست؟این شوتر داستان محور،یکی از معدود بازی هایی بود که توانست بین جنبه ی هنری و گیم پلی بازی تعادل برقرار کند و به اثری تبدیل شود که نتوان به آسانی از آن دل کند.موفقیت تجاری بازی برای 2K و تقاضای هواداران،ساخته شدن ادامه ای بر این بازی را تضمین می کرد.همان طوری که احتمالاٌ حدس زده اید کنجکاو بودیم که درباره ی sequel بازی که توسط 2K Marin(استودیویی تازه تأسیس شده که به طور اختصاصی بر روی این عنوان کار می کند) در دست ساخت است اطلاعاتی به دست بیاوریم.چون که Marin در نزدیکی اداره ی مرکزی گیم اسپات قرار دارد سری به این استودیوی تازه تأسیس زدیم تا نگاهی به بازی بیاندازیم و با تیم سازنده،گفتگویی درباره ی کار بر روی یکی از مطرح ترین sequel های سال 2009 داشته باشیم.لطفاٌ به این نکته توجه داشته باشید که این preview ممکن است حاوی
spoiler های داستانی باشد.
چنانچه شماره ی اول بایوشاک را از قلم انداخته باشید باید برایتان بگویم که بایوشاک،اتمسفری تاریک و سیاه داشت و در آن،شما کنترل جک،شخصی که پس از سقوط هواپیما چاره ای جز جستجو در شهر زیردریایی Rapture نداشت را بر عهده می گرفتید.Rapture مکانی بود که در تئوری،عالی به نظر می رسید اما بعد از چندین و چند سری رویداد ناگوار که اتفاقی به نظر می رسید به مکان وحشتناکی بدل شد.این شهرِ روزگاری مجلل و باشکوه،توسط تاجری مشهور به نام اندرو رایان و در آرزوی خلق اجتماعی بی نقص تأسیس شد.متأسفانه این آرمان های بلند پروازانه هیچگونه تطابقی با طبیعت بنیادی آدمی نداشت و وقوع جنگ داخلی بین دو حزب Rapture،سبب شد که از این شهر،نسخه ای وارونه و ویران شده از آن چیزی که قرار بود باشد به جای بماند.Rapture به جای اینکه شهری پر جنب و جوش و مملو از انسان هایی باهوش و شاد باشد به دنیایی متروک و خطرناک تبدیل شد که به سبب آزمایشات ژنتیکی رایان برای همیشه تغییر پیدا کرد و به عرصه ی جولان دشمنان جهش یافته ای به نام splicer ،جمع کننده های ژنتیکی به نام little sister و هیولاهای فلزی غول پیکری به نام big daddy تبدیل شد.جنبه ی کلیدی دیگر بازی،وجود داستانی تودار بود که تا حدی قاطعانه به پایان می رسید.این موضوع به چالشی مهم برای 2K Marin تبدیل شده بود اما این استودیو،دنیای بایوشاک را به خدمت گرفته است و از آن برای خلق داستانی کاملاٌ جدید استفاده کرده است.
بایوشاک 2 تقریباٌ 10 سال پس از حوادث شماره ی اول و با نیم نگاهی به چندین پایان محتمل بایوشاک اتفاق می افتد.شما به عنوان یک نمونه ی آزمایشی Big Daddy که توسط دکتر Tenenbaum از حالت شرطی شده اش خارج شده است بازی می کنید.خالق little sister ها،به سبب احساس مسئولیت درباره ی جریان اخیر بچه دزدی ها به Rapture بازگشته است.این طور به نظر می رسد که دختران جوان به وسیله ی موجودی مرموز به نام big sister دزدیده می شوند و به زیر دریا آورده می شوند.اگرچه جزئیات داستان هنوز فاش نشده است اما Tenenbaum،مشخصاٌ اطلاعاتی درباره ی آنچه که در حال رخ دادن است دارد و خودش را مسئول می داند.
به بایوشاک 2 خوش آمید.گفتیم که این دفعه یک big daddy خواهید بود؟
آن طور که ما فهمیده ایم،به نظر می رسد Tenenbaum با یک little sister بخصوص درگیر باشد.این طور به نظر می رسد که این big sister جدید،ممکن است یکی از little sister های اصلی ای که توسط Tenenbaum یا جک در پایان شماره ی اول آزاد شده اند بوده باشد که به خوبی نتوانسته بر محیط بیرونی فائق آید.اکنون به دلایلی نامعلوم به Rapture بازگشته است و تحت پروسه ای فاش نشده به big sister تبدیل شده است.(و بله آسان است که بگوییم little sister موجودی نسبتاٌ دیوانه است اما گذراندن بخش اعظمی از دوران جوانیتان در خرابه های Rapture و جمع کردن مواد ژنتیکی ای به نام ADAM از بدن مردگان این کار را با شما خواهد کرد.).به دنبال این تغییر شکل،او خروج از Rapture و دزدیدن دختر بچه ها را آغاز کرد.یک بار دیگر تیم سازنده ی بایوشاک 2 درباره ی جزئیات دقیق داستان ساکت ماندند اما فاش کردند که big sister ممکن است با یا برای یک کارکتر دشمن بالقوه مهم و قدرتمند کار کند...اما این کارکتر مهم ممکن است حتی boss بزرگ و بد بازی نباشد.در آغاز بازی نقش قهرمانِ Tenenbaum را ایفا می کنید.دکتر Tenenbaum به شما مأموریت می دهد که در آزاد کردن little sister هایی که تغییر پیدا کرده اند و همچنین متوقف کردن big sister به او کمک کنید.
دمویی که از بازی مشاهده کردیم و "شکار big sister" نام داشت کمک کرد که این قسمت از داستان بازی را تنظیم کنیم.دمو در حالی آغاز می شود که Tenenbaum به وسیله ی ارتباط رادیویی،شما را از حالت بی هوشی خارج می کند.این دفعه هویت شما در همان ابتدا که انعکاس تصویرتان را در داخل چاله ی آب می بینید آشکار می شود.اما شما نوع تیپیک و رایجی از big daddy ها نخواهید بود.
little sister ها در بایوشاک 2 بازگشته اند.چه کسی می تواند این چشم های زرد و براق را تحمل کند؟
کسانی که بایوشاک را بازی کرده اند big daddy ها را به عنوان منابع انرژی ای که سلانه سلانه راه می رفتند به یاد دارند.بعد از اینکه Tenenbaum به سرعت و با خشونت نسبی از big daddy بیدار شده(یعنی شما) می خواهد که به راهش ادامه دهد می توانید راه رفتن این موجود عظیم الجثه را مشاهده کنید و ببینید که به مراتب سریعتر از big daddy های شماره ی اول راه می رود و به خوبی از مته ی غول پیکرش که در طول بازی قابل ارتقا است استفاده می کند.اما دیدن اینکه big daddy از اسلحه ی گرم و پلازمید استفاده می کند هیجان انگیزتر است.مشخص است که سازنده ها می توانستند پیش از نهایی شدن طراحی big daddy ها در شماره ی اول،این ویژگی ها را به این موجود عظیم الجثه اضافه کنند.در نمایش بایوشاک 2 مشاهده کردیم که قهرمان ما قدم به بخش جدیدی از Rapture می گذارد.تیم سازنده گفته است که در بایوشاک،تنها بخش کوچکی از کلان شهر ویران شده Rapture پیش روی ما بوده است.
بایوشاک 2 تنها اجازه ی ملاقات مجدد یک یا دو مکان قدیمی را به شما نخواهد داد بلکه شما قادرید در بخش جدید و قابل توجهی از شهر گشت و گذار کنید.یکی از بخش های جدیدی که در بازی به آنجا سر می زنید در درون خود Rapture قرار نگرفته است.یکی از مکانیسم های جدید گیم پلی بازی به شما اجازه می دهد که از لباس غواصیتان برای پرسه زدن در بیرون شهر یعنی داخل اقیانوس استفاده کنید.قسمت های زیر آب به منظور اعطای فرصتی به بازیبازها برای فاصله گرفتن از تنش و اکشن عموماٌ پرخطر محیط های داخلی بازی به بایوشاک اضافه شده است.راه رفتن در این مناطق کاملاٌ بی خطر است و به بازیباز این فرصت را می دهد که دنیای احاطه کننده ی شهر را که زیبایی خاصی دارد بررسی کند.یکی از بخش های جالب تر و جزئیات ماهرانه تری که در کل بازی می بینید تأثیری است که Rapture و ADAM بر محیط زیست پهناور اقیانوس گذاشته اند.همان طوری که حدس می زنید این تأثیر چندان خوشایند نیست.مرجان ها و گیاهان به شکل های عجیبی درآمده اند و به طرز مرموزی به دور Rapture تنیده اند.زیباست اما کمی ترسناک نیز هست.
بخشی از Rapture که کارکتر ما وارد آن شد قسمتی از Fontaine Futuristics بود،جایی که هواداران،آن را مکانی می دانند که پلازمیدها از آن جا آمدند.تشخیص این مکان به عنوان بخشی از Rapture کار چندان دشواری نیست و تابلوهای نئون و دکوراسیون جذاب آن به خوبی نشان دهنده ی این مسئله است.یک little sister،که یکی از مدل های جدید با لباسی تیره بود،به وسیله ی چندین splicer مورد تهدید قرار گرفته بود که قهرمان ما،آنها را با مته دستی و اسلحه اش از بین برد.هنگامی که little sister مذکور به وسیله ی قهرمان ما نجات پیدا کرد،little sister،یکی از perk های جدید ناشی از بازی کردن در نقش big daddy را نمایش داد: برخورد کارکترها نسبت به شما با برخورد آنها نسبت به جک متفاوت است.در مورد مواجهه با little sister،این طور به نظر می رسید که انگار او دوست قدیمی خود ... یا Elvis را دیده است!به جای فرار کردن،او مشتاقانه به ناجی اش(یعنی شما) نزدیک می شود و در این لحظه مجموعه ی جدیدی از گزینه های اخلاقی روی صفحه ظاهر می شود.همچون بایوشاک،یکبار دیگر می توانید ADAM را از آنها "harvest" کنید اما حالا شما آپشن "adopt" کردن little sister ها را نیز در دست دارید.با adopt کردن little sister ها،این دختر کوچولوها به یاری شما می آیند و بهتان کمک می کنند که منابع ADAM(همان طور که می دانید...اجساد) را پیدا کنید.شما می توانید از ADAM برای ارتقا توانایی هایتان استفاده کنید(هنوز این توانایی ها فاش نشده است).پس adopt کردن little sister ها کار عاقلانه تری به نظر می رسد.چنانچه little sister ای را adopt کنید روی شانه هایتان می نشیند،دید شما را ارتقا می دهد و به شما این امکان را می دهد که منبع ADAM را شناسایی کنید.شما نیروی محرکه ی او هستید؛پس باید او را به منبع برده تا ADAM را برایتان جمع آوری کند.
اقیانوس عمیق و آبی خانه ی شما در بایوشاک 2 است
Harvest کردن ADAM از اجساد،مکانیسم جدیدی از گیم پلی بازیست که تجربه ی متفاوتی را نسبت به بازی قبلی ارائه می کند.به منظور جمع آوری ADAM،باید little sister ای که سوار شما شده است را پیاده کنید و به او اجازه بدهید که کارش را بکند.در نمایشی که ما مشاهده کردیم،بازی نوار پیشرفتی را در این حالت نمایش می دهد که به ما نشان می دهد که همراه کوچکمان چقدر در جمع آوری ADAM پیشرفت داشته است.متأسفانه پیاده کردن little sister،فرصت مناسبی برای splicer های دیوانه است که او را دزدیده و شما را بکشند.اکشن در این مورد نسبتاٌ سخت است اما جای شکرش باقیست که شما تانکی مجهز به مته،اسلحه و پلازمید هستید.
در قسمت بعدی،فرصت مشاهده ی بخش بیشتری از سیستم مبارزه بازی به ما دست داد.سیستم مبارزه بازی برای کسانی که بایوشاک را بازی کرده اند تا اندازه ای آشنا است.شما قادرید در کنار هدف گیری و شلیک با اسلحه،از مته دستیتان(که از نظر ما عمکردش راضی کننده است) نیز استفاده کنید.تا آنجا که مربوط به سلاح گرم می شود قادر به انتخاب از میان مجموعه ی کامل سلاح های big daddy در شماره ی اول هستید.البته نباید فراموش کرد که در این قسمت نیز سازنده ها چندین سورپرایز را برای شما در نظر گرفته اند.همانند بایوشاک،سلاح ها قابل ارتقا هستند و درست مثل قبل هر چه بیشتر به قدرت آنها اضافه کنید بزرگتر شده و ظاهری ترسناک تر پیدا می کنند.
splicer ها را به خاطر دارید؟جهش یافته های آدم کش و دیوانه؟حالا دیوانه تر شده اند ... و آدم کش تر
پلازمیدها...خب بگذارید این طور بگویم که یکی از بخش های عجیب اضافه شده به بایوشاک 2 است.اینکه یک big daddy آنها را به کار می برد عجیب به نظر می رسد اما هنگامی که splicer هایی را مشاهده کردید که از گوشه و کنار ناگهان به شما حمله می کنند،بعید می دانم که کسی از همراه داشتن ضرادخانه ای از محصولات ژنتیکی نیرومند گله ای داشته باشد.ما عملکرد پلازمیدهای incinerate(سوزاندن)،telekinesis(حرکت اجسام با نیروی ذهنی) و cyclone(گردباد) را مشاهده کردیم.همانند قبل می توان قابلیت های ارتقا یافته را level up کرد اما این دفعه قابل شارژ و ترکیب شدن نیز هستند.به عنوان مثال،ورژن شارژ شده ی نیروی incinerate،ظاهری برق آسا دارد.ما حالت ترکیب شده ی پلازمیدهای incinerate و cyclone را نیز مشاهده کردیم.حاصل کار جالب بود و "تله ی گردباد آتشین(fiery tornado trap)" را به وجود آورد که می توان آن را در مسیر حرکت دشمنان کار گذاشت.تمامی این قابلیت ها برای دور کردن خیل عظیم دشمنان،حیاتی به نظر می رسد.متأسفانه این فعل و انفعالات توجه big sister را به خود جلب کرد و او با نمایشی تماشایی،خودش را به ما نشان داد.
با توجه به قدرت و دامنه ی توانایی های big daddy ای که نقشش را بازی می کنید،2K Marin احساس کرده است که باید شکارچی متبحری را طراحی کند.ما آثار بجا مانده از big sister را در همه جای خرابه های level نمایش داده شده مشاهده کردیم که از جمله ی آنها می توان به جسد چندین big daddy که خرد و خمیر شده بودند اشاره کرد!اما فقط وقتی خطرناک بودنش را واقعاٌ حس کردیم که جلوی چشم ما ظاهر شد.big sister موجودی لاغراندام با بازویی چاق و هرمی شکل است و قفسی پشتش دارد که با آن little sister ها را حمل می کند.او سریع،با قابلیت مانور بالا و توانایی های مخصوص به خود است.در حمله ی خونین او که در نمایش بازی نشان داده شد،دیدیم که او مجهز به چیزی شبیه به پلازمید telekinesis است و با دقت مرگباری از آن استفاده می کند.به عنوان مثال او کارکتر ما را به محوطه ای پر از شیشه خرده کشاند و سپس با استفاده از قابلیت telekinesis اش این ذرات برنده را به سمت کارکتر ما پرتاب کرد و سپس با ضربه ای مهلک او را موقتاٌ از کار انداخت!او دشمنی هیجان انگیز و ترسناک است و انیمیشن های وحشت آورش یادآور چیزی مابین یک splicer و یک گربه ی وحشیست!طراحی کلی اش نیز سبب شده که ظاهری خطرناک و دلهره آور داشته باشد.
در بایوشاک 2 به مته دستیتان،سلاح های عظیم،پلازمیدها و تمام کمکی که دریافت می کنید نیاز دارید
نمایش در شرایطی که کارکتر ما در یک چنین مخاطره ی منحصر به فردی قرار گرفته بود به پایان رسید.قاعدتاٌ او باید از این حمله ی ناگهانی جان سالم به در برده باشد چرا که مشخصاٌ این نمایش، بخشی از مراحل آغازین بازی بود.اما حملات بعدی؟باید ببینیم.در مورد آنچه که ندیده ایم تیم سازنده گفته است که در طول بازی اهالی دیگری از Rapture را ملاقات خواهید کرد و اطلاعات بیشتری از تاریخچه ی Rapture،قبل،بعد و در طی رویدادهای شماره ی اول به دست می آورید.همچنین می توانید انتظار داشته باشید که یکبار دیگر از vending machine ها استفاده کرده و درگیر هک کردن شوید هرچند که 2K Marin درباره ی نحوه ی عملکرد این سیستم ها سکوت کرده است.تصمیم گیری های اخلاقی در تمامی کارهایی که انجام می دهید نقش پررنگی دارد و به طور مشخصی،تجربه شما را در بازی،هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت تحت تأثیر قرار می دهد.این موضوع سبب می شود که مثل بایوشاک،قبل از حرکت بعدیتان،نیاز به فکر کردن زیادی داشته باشید.
از نظر بصری،بایوشاک 2 قابل اطمینان به نظر می رسد.اگرچه دمویی که مشاهده کردیم مربوط به نسخه ی اولیه Xbox 360 بازی بود اما به نرمی اجرا می شد و گیرا بود.در وهله ی اول،گرافیگ بازی مشابه بایوشاک به نظر می رسد اما بعد از اینکه به دقت آن را موشکافی کردیم بهبودهای ماهرانه ای را در آن مشاهده کردیم.نورپردازی به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافته و می توان گفت که سطح کلی جزئیات بازی نیز ارتقا پیدا کرده است.ما به شدت تحت تأثیر افکت ذرات،چه در محیط های داخلی و چه در محیط های خارجی قرار گرفتیم.بازی از نسخه ی ارتقایافته ای از تکنولوژی بازی قبلی استفاده می کند که به حفظ حس و حال شهر ویران شده کمک می کند.سبک معماری و طراحی،کاملاٌ به زیبایی شناختی دکوراسیون بازی قبلی وفادار مانده است اما در عین حال زیر سایه ی آن نیز نیست.گذشت زمان هم به تیم سازنده اجازه داده است که خلاقیت هایی از خود به خرج دهند.این خلاقیت ها،هم در نمای غم زده محیط های شهری و هم در تلاش بیرحمانه ی اقیانوس به منظور بازپس گرفتن خاکش جلوه پیدا کرده است.نمی خواهم بگویم که همه چیز عبوس و شوم به نظر می رسد؛سکانس های اقیانوس فرصتیست برای نمایش محیط های پرجزئیات و مجلل،اما چون بازی sequel ای برای بایوشاک است نباید امیدی به این زیبایی داشت.همان طور که گفتم حضور ADAM بستر اقیانوس را دستخوش تغییر کرده است.وقتی به عمق اقیانوس رفتید باید انتظار مشاهده ی اشیا درخشنده ی عجیب و دیگر اشیا مرموز را داشته باشید.
Splicer ها و little sister ها هم ظاهر جدیدی پیدا کرده اند.در بایوشاک 2،splicer ها به تبلیغات متحرکی علیه استفاده ی دراز مدت از پلازمیدها تبدیل شده اند!این دشمنان به میزان کمتری در مقایسه با بایوشاک به انسان شبیه اند.اکنون بدن آنها تطابق بیشتری با رفتارشان پیدا کرده است.بگزارید مثالی بزنم؛splicer های عنکبوتی حالا پاها و دست های بلندتری دارند.little sister ها لباس تیره تری می پوشند و اهریمنی تر به نظر می رسند که ممکن است منعکس کننده ی پروسه ی جدیدی که برای ساخت آنها در جریان است باشد.
audio بازی نیز تقریباٌ مشابه بازی قبلی است پس با بازگشتتان به Rapture،منتظر شنیدن صداهای وحشت زده و خفه و اکوهای دلهره آور بایوشاک باشید.voice acting نیز دقیق انجام شده است.Tenenbaum و splicer ها صدایی کاملاٌ آشنا دارند که به طور ناخوشایند اما دقیقی مضطرب کننده است.البته جایزه ی التهاب آورترین صدا در بایوشاک 2 همچنان به little sister ها تعلق می گیرد که به افزودن افسون خاص و مرموزشان به فضای بازی ادامه می دهند.
سرنوشت Rapture یکبار دیگر به دست و مته ی(!) شما خواهد بود،هنگامی که بایوشاک 2 در اواخر امسال انتشار پیدا کرد
برمبنای نگاه اولیه مان به بایوشاک 2،به نظر می رسد که این sequel در مسیر درستی قرار گرفته است و دربرگیرنده ی آن بسترهایی که هواداران می خواهند خواهد بود.در عین حال،چند بخش فریبنده ی جدید نیز به آن اضافه شده است.ما واقعاٌ مشتاقیم ببینیم کنترل big daddy چگونه خواهد بود و اینکه big sister چگونه در اکشن بازی مداخله خواهد کرد.نیز نمی توانیم اشتیاقمان را از گشت و گذار بیشتر در Rapture و پی بردن به خطوط داستانی بازی،پنهان کنیم.چنانچه از هواداران بایوشاک هستید دلایل بسیاری برای بازی کردن بایوشاک 2 خواهید داشت.منتظر اطلاعات بیشتری از بازی در E3 2009 و ماه های آینده باشید.
-------------
نویسنده: Ricardo Torres
Gamespot.com
پیش نمایش نوشته شده توسط sasanjfr عزیز