تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




نمايش نتايج 1 به 2 از 2

نام تاپيک: آموزش: ساخت سر با استفاده از سطوح تقسیم شونده - subdevision surfaces - در مـــایـــا 2008

  1. #1
    Banned
    تاريخ عضويت
    Jan 2008
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    465

    پيش فرض آموزش: ساخت سر با استفاده از سطوح تقسیم شونده - subdevision surfaces - در مـــایـــا 2008

    سلام دوستان
    در راستای صورت سازی خودم توی این تاپیک:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    با مایا یه آموزش پیدا کردم تو نت که براتون ترجمه کردم و میذارم. شاید دوستی بخواد بلد باشه طراحی سر صورت رو با مایا. البته خودم از روی این آموزش نرفتم بعد از اتمام کارم پیداش کردم و اینم بگم جزییات کار مثل بازیای کامپیوتری میشه منظورم اینه سطح آموزش متوسط هست تقریبا. (البته به نظر من که اینطوری اومد)
    این شما و اینم آموزش!
    ------------------------------------
    مدلسازی سر با استفاده از سطوح تقسیم شونده در مایا

    در این آموزش چگونگی ساخت سر رو با استفاده از سطوح تقسیم شونده در مایا به شما یاد میدم.



    1- از یک بلوپرینت یا طرح استفاده کنید (اونو توی سطوح ست کنید) تا بتونید تصور دقیقی از چیزی که میسازید داشته باشید.



    2- یک کره ی NURB* ایجاد کنید که دارای 20 قطاع (خط طولی=نصف النهار) و 6 استوا (خط عرضی) باشد. نیمی از آن را حذف کنید و در نمای جانبی آن را طوری تنظیم کنید که دقیقا منطبق با نیم رخ کاراکتر باشد.



    3- وقتی به فرم اصلی رسیدید می توانید به اندازه نیاز خطوط عرضی به مدل اضافه کنید تا شکل هر عضو را به دست آورید. به یاد داشته باشید که تعداد خطوط و جزییات کمتر مناسبتر است.



    4- قدم بعدی ساخت کره ی چشم است. برای این منظور از دو کره ی NURB استفاده می کنیم که یکی برای ایجاد مردمک واقعی و دیگری صرفا برای ایجاد سطح براق و صاف کره ی چشم و مردمک میباشد.



    5- برای درست کردن دور چشم و پلک از 6 دایره ی Nurbs‌ استفاده کنید که هر یک دارای 8 قطاع باشد و آنها را با استفاده از ابزار loft به هم بپیوندید و سپس با استفاده از قطاعها به مدلسازی آن بپردازید. برای دقیق شدن کار از کره چشمی که در گام 4 درست کردید کمک بگیرید.



    6- گردن و کاسه سر را هم با استفاده از اشکال پیش فرض NUrb به صورت نشان داده شده بسازید.



    7- لاله گوش به به طور ساده یک کره NURB با 8 قطاع است. بنابراین با یک کره ساده شروع کنید و به تدریج تعداد Isoparm ها را با پیشروی مدلسازی افزایش دهید.



    8- حالا زمان تبدیل سطوح NURB به چند وجهی می باشد. برای این کار از منوی modify (قابل دسترس در تمام ماژول ها) گزینه convert و سپس NURBS to polygon را انتخاب کنید و در جعبه اختیارات گزینه control points‌را علامت بزنید و سپس دکمه tesellate را فشار دهید.



    9- وجه های نشان داده شده در مدل را انتخاب و حذف کنید تا برای چسباندن چشم، گوش و گردن فضا ایجاد شود.مطمئن شوید که هر فضای خالی به اندازه عضوی که می خواد به آن بچسبد لبه داشته باشد تا سطوح یکدستی پس از چسبیدن آنها به هم به وجود آید. اگر تعداد لبه ها زیاد یا کم است با استفاده از ابزار حذف لبه (delete edge) یا تقسیم وجه (split polygon tool) تعداد آنها را تنظیم کنید.



    10- چند وجهی های چشم و گوش و گردن را با سر ادغام کنید و با استفاده از ابزار پیوست لبه (merge edge tool) بخش ها را به صورتی که نشان داده شده به هم بچسبانید. پس از پایان این مرحله باید یک سر یک نواخت داشته باشید.



    11- اکنون زمان تبدیل چند وجهی به سطح تقسیم شونده است. برای این کار از منوی modify (قابل دسترس در تمام ماژول ها) گزینه convert و سپس polygon to subdive را پیدا کنید و جعبه اختیارات آن را باز کنید. سپس عبارت keep original را تیک زده و مد proxy object را فعال کنید. پنجره را تایید کرده و خارج شوید.



    12- برای ساختن نیمه دیگر سر از ماژول surfaces منوی subdive surfaces‌ گزینه Mirror‌ را پیدا کنید و با گشودن جعبه اختیارات آن مد x‌ را علامت بزنید. کادر را تایید کنید و خارج شوید. وقتی دو نیمه متقارن هم قرار گرفتند دو سطح را به ترتیب سلسله مراتب انتخاب کنید و از منوی Subdiv surfaces گزینه Attach‌ را اجرا کنید. اگر لبه ها کاملا به هم نپیوستند باید به صورت دستی این کار را انجام دهید. برای این منظور مدل را در حالت polygon-proxy قرار دهید و از ماژول polygons منوی edit mesh ابزار merge edge tool ‌را استفاده کنید تا لبه ها به هم متصل شوند.



    13- تبریک میگم! شما در نهایت موفق شدید سر شخصیت مورد نظرتون رو بسازید.



    توضیحات: سطوح NURBs مخفف عبارت Non-Uniform Rational B-spline‌ هست. برای خودم جالب بود بدونم که پیداش کردم برای شما هم میذام امیدوارم برای شما هم جالب باشه!
    و این که ای آموزش مال مایاهای ورژن پایین تر بود چون منوها و گزینه هاش بیشترش جابجا شده بود که من با 2008 تطبیق دادم و مایا 2008 رو براتون نوشتم.

    امیدوارم لذت ببرید

    © مریم !!
    Last edited by M a r y a m; 13-09-2008 at 02:57.

  2. 4 کاربر از M a r y a m بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  3. #2
    Banned
    تاريخ عضويت
    Jan 2008
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    465

    پيش فرض

    اینم عکس یه سر فوق حرفه ای با مایا جهت افزایش انگیزه برای یادگیری سر!


  4. 2 کاربر از M a r y a m بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •