سلام به همه ... هر كسي اطلاعات يا نكاتي رو در مورد 3dsamx مي nدونه و احساس مي كند ديگران از آن بي اطلاع هستند در اين مكان قرار بده![]()
سلام به همه ... هر كسي اطلاعات يا نكاتي رو در مورد 3dsamx مي nدونه و احساس مي كند ديگران از آن بي اطلاع هستند در اين مكان قرار بده![]()
من شروع میکنم
RE: نكات و ترفندهاي خودتان را 3dsmax در اينجا به اشتراك بگذاريد اولين نكته را با ايجاد يك اسكريپت براي پائين آوردن كاركشي از cup در زمان استفاده مكس آغاز مي كنم
ابتدا notepad را باز كرده و كد زير را در آن قرار دهيد .
کد:
if (isnetserver()) do sysinfo.maxpriority = #low
سپس آن را با نام serverpriority.ms ذخيره كنيد و در اين شاخه قرار دهيد
کد:
max_root\Scripts\Startup
حالا وضعيت cpu خود راچك كنيد البته بوسيله taskmanager
دوست داريد با سرعت هرچه تمام تر يك modifyer نسبت داده شده به يك object را روي ديگر object اعمال كنيد. خوب ساده است كافي است تا modifyer را روي object كشيده و ماوس را رها كنيد . چناچه كليد ctrl را در اين زمان نگاه داشته باشيد هر تغييري در modifyer اول رخ دهد برروي ديگر object ها اعمال مي شود
این هم یه سری نکته در مورد حرکت نماها در صحنه :
با گرفتن alt و سپس گرفتن دکمه وسط موس می توانید دوربین ( نماهای پیش فرض ) را دور جسم مرکزی بچرخانید .
در این حرکت شما خود دوربین را حرکت می دهید و مرکزیت آن ثابت است .
حال اگر ctrl را بگیرید و سپس دکمه وسط را بگیرید و حرکت دهید ، دوربین ثابت می ماند و مرکزیت آن تغییر می کند .
گرفتن کلید ctrl باعث می شود که این حرکت سریعتر انجام شود .
فرق نمای user را با Perspective می دانید ؟
نمای Perspective مانند نمای پیش فرض دوربین عمل می کند ، در یک چنین نماهایی نمی توان حداکثر zoom را برای ویرایش vertex ها داشت . حتماً به این مشکل رسیده اید که در نمای Perspective پس از کمی zoom دیگر نمی توان zoom کرد یا پس از مقداری zoom کردن جسم همانند اینکه از دوربین رد شده باشد محو می شود . اما نمای user همانند نماهای top , front , left , .... عمل می کند و حداثر جزئیات را برای ویرایش به نمایش در می آورد . البته حرکت کردن در نمای user به دلیل فرمول بندی خاص آن نما بسیار سخت است .
این هم یک سری hotkey برای 3ds max :
m : باز کردن پنجره material editor
8 : باز کردن پنجره Environment and Effects
F8 : خاموش و روشن کردن کمک یار برای ابزارهای سه گانه ( حرکت ، چرخاندن ، تغییر سایز )
shift + z : برگرداندن نماهای پیش فرض به حالت قبلی خود .
F10 : باز کردن پنجره تنضیمات رندر
برای اطلاع از همه hotkey ها می توانید از منوی help ، گزینه hotkey map را انتخاب کنید و با حرکت دادن موس روی دکمه های مجازی عمل آنها را در کنار آنها بخوانید .
سعی کنید کار با hotkey ها را فرا بگیرید تا در هنگام طراحی وقت خود را صرف حرکت دادن موس نکنید .
حتما تا حالا براتون پیش اومده که می خاین توی یک صحنه شلوغ از یک قسمت خاص رندر بگیرین و بعضی از ابجکت ها میان جلوی دوربین و مزاحمتون میشن. یک راه حل اینه که اونا رو مخفی کنین. راه حل بهتر اینه که توی تنظیمات مربوط به دوربین گزینه Clip Manually رو در قسمت Clipping Planes فعال کنین. حالا دو Plane (صفحه) در میدان دید دوربینتون ایجاد میشه و به این صورت هر چیزی که بین این دو صفحه قرار بگیره رندر می شه و با تنظیم کردن فاصله این دو صفحه می تونیم آبجکت هایی که جلوی دوربین قرار گرفتن رو در رندر حذف کنید.
تا پیک جالبیه اما صابر جان قبلا مهام این تاپیکو زده بود
اما در کل خوبه
اینم یه ترفند کوچولو که امیدورارم تکراری نباشه
تا حالا شاید براتون پیش اومده باشه که بخواین یه صحنه شلوغ را ترسیم کنیدو هنگام جابه جایی
سیستم شما خیلی به کندی صحنه رو جا به جا کنه در این مواقع دو کلید Op را از صفحه کلید فشار بدید
مشکلتون حل میشه
تا حالا شده به خودتون بگید کاشکی میشد رنگ خاکستری محیط و منوهای 3ds Max رو عوض کرد؟
البته انتخاب این رنگ حکمتی داشته چون این رنگ در دراز مدت باعث کمتر خسته شدن چشم نسبت به رنگهای دیگه میشه.
ولی تنوع هم چیز خوبیه، پس...
از منوی Customize گزینه Customize UI and Default Switcher رو انتخاب کنید، در پنجره جدید باز شده در منوی سمت راست 4 حالت وجود داره که یکی از اونها رو میتونید انتخاب کنید.
ضمنا فقط برای مکس 9 به بعد این گزینه وجود داره.
امیدوارم خوشتون اومده باشه.
هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)