با وجودي که آمار ارائه شده از کاربرد پيامک ارسالي مردم در تبريک سال 1387 حاکي از سود ميلياردي اپراتور اول بوده به نظر مي رسد که عدم تغيير در بهبود کيفي سيستم همراه اول همچنان به قوت خود باقي است...صرفنظر از بالا بودن ميزان تعرفه خدمات مکالمه و پيامک، معضل برقراري تماس يا ارسال پيامک از اپراتور اول به ايرانسل و بالعکس همچنان به قوت خود باقي است و دست اندرکاران امر هنوز هيچ توضيح قانع کننده اي در اين خصوص ارائه نکرده اند و سازمان بازرسي کل کشور هم همچنان بر نظر کارشناسي خود مبني بر کاهش تعرفه پيامک همراه اول تاکيد دارد.
عملکرد اپراتور اول تلفن همراه و مقايسه خدمات و تعرفه آن با اپراتور دوم (بخش خصوصي) و همچنين بررسي کيفيت ارتباط و تماس ها حاکي از اختلاف فاحش خدمات اين دو با يکديگر است. به گزارش باشگاه جواني خبرگزاري برنا چندي پيش مسئولان همراه اول ضمن اعلام افزايش تعرفه پيامک هاي غير فارسي به مبلغ22تومان از کاهش تعرفه پيامک هاي فارسي به مبلغ 8 تومان خبر دادند که خود نوعي فرافکني براي فرار از زير بار کاهش تعرفه پيامک بود چرا که نوشتن پيامک به زبان فارسي کاراکترهاي بسيار بيشتري را براي هر پيام و متعاقبا تعداد پيام هاي ارسالي مي طلبد.
اين در حالي است که اپراتور دوم ايرانسل اخيرا با اعلام تعرفه هاي جديد، از کاهش قابل ملاحظه خدمات خود در بخش هزينه مکالمه و پيامک خبر داده است. با وجودي که در بدو فعاليت اپراتور دوم (ايرانسل) اين اعتقاد عمومي وجود داشت که کيفيت خدمات ارتباطي ايرانسل به شدت نازل است اما به مرور اين امر به اثبات رسيد که حتي به لحاظ برقراري بهتر تماس، اپراتور دوم از کيفيت بالاتري برخوردارد است اگرچه ضعف ها و نقضهايش همچنان در محل خود قابل بحث است.
بنا بر اين گزارش اختلال در شبکه ارتباطي خطوط همراه اول به ظاهر از آن جا آغاز شد که مناطق تحت پوشش اپراتور دوم به لحاظ کميت، حوزه هاي وسيع تري را در بر گرفت. بسياري از مشترکان همراه اول با گلايه شديد از ناکامي در برقراري تماس با ساير خطوط به خصوص از همراه اول به ايرانسل، خواستار پاسخگويي مسئولان به آن شدند. در حالي که معضل برقراري تماس چه از طريق مکالمه و چه از طريق پيامک همچنان مشترکان همراه اول را رنج مي دهد.
همچنين به کرات مشاهده شده که براي ارسال پيامک چه از همراه اول به همراه اول و از آن به ايرانسل مي بايد چندين بار پيامک را ارسال کرد که در ارسال جداگانه هر پيام هزينه ارسال براي مشترکين منظور مي گردد.
با وجودي که آمار ارائه شده از کاربرد پيامک تبريک سال نو در ابتداي سال 87 از سوي مردم حاکي از سود ميلياردي اپراتور اول بوده با اين حال به نظر مي رسد که عدم تغيير در بهبود کيفي سيستم همراه اول همچنان به قوت خود باقي است.
اخيرا شرکت ايرانسل در اطلاعيه اي به کاهش هزينه مکالمه و پيام کوتاه مبادرت نموده است بطوريکه هزينه يک پيامک از ايرانسل به ايرانسل از 12 شب پنجشنبه تا 6 صبح روز جمعه هر هفته تنها يک ريال است. اين رقم از شنبه تا پنجشنبه بين 10 تا 30 ريال براي مشترکان استفاده کننده از طرح هاي ويژه خواهد بود و... اين در حالي است که همراه اول تعرفه پيامک هاي فارسي خود را از 14 به 22 تومان افزايش داده است.
محسن قائمينسب، مديركل حوزه رياست و روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور چندي پيش در پاسخ به اين سوال كه آيا تصميم اخير وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مبني بر گران شدن تعرفه پيامك لاتين و ارزان شدن تعرفه پيامك فارسي تامين كننده نظر اين سازمان است اظهار داشت: گزارش سازمان بازرسي كل كشور با بررسي همه جوانب و استفاده از نظرات كارشناسان صنعت مخابرات و همچنين نقطه نظرات كارشناسان سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تهيه شده بود. در آن گزارش، رسما اعلام شد كه تعرفه پيامك گران است و در راستاي دفاع از حقوق مصرفكننده و شهروندان لازم است اين تعرفه كاهش يابد.
سازمان بازرسي كل كشور معتقد است گزارشي كه پيش از اين تهيه شده با نگاه كارشناسي و بررسي همه جانبه امور بوده است و متولي اصلي تعيين قيمت يعني سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي هم پيش از اين اعلام كرده بود كه تعرفهي پيامك گران است و بايد کاهش يابد
مقايسه کيفيت خدمات اپراتورهاي اول و دوم گوياي آن است که اپراتور اول با وجود سابقه طولاني تر در ميان مردم هنوز نتوانسته به نحو بهينه اي رضايت خاطر کاربران خود را جلب کند. اين در حالي است که رقابتي شدن ارائه خدمات بهتر به مردم مي بايد الزاما در مسير افزايش روز به روز کيفيت قرار گيرد.
به گزارش برنا، صرفنظر از بالا بودن ميزان تعرفه خدمات مکالمه و پيامک، معضل برقراري تماس يا ارسال پيامک از اپراتور اول به ايرانسل و بالعکس همچنان به قوت خود باقي است و دست اندرکاران امر هنوز هيچ توضيح قانع کننده اي در اين خصوص ارائه نکرده اند.
به اعتقاد کارشناسان وجود مشكلات ريز و درشت اپراتورها و ملموس و غيرملموس بودن آنها هيچ ارتباطي به مشتركان ندارد، اما به ناچار در تمام اين سال ها تنها مشتركان بوده اند صبورانه هزينه هاي گزاف استفاده از سرويس هايي را داده اند كه از هيچ مطلوبيتي برخوردار نيست و معلوم نيست چه زماني مديران شبكه تلفن همراه كشور به فكر چاره انديشي خواهند افتاد و مشتركان را درگير مسائل خود نكنند.
شايد هنوز هم گذشت 13 سال از ورود شبكه تلفن همراه به ايران كافي نيست و بايد سال هاي بيشتري را پشت سر بگذاريم تا از قافله توسعه كه اكنون در بخش تلفن همراه به يكي از كليدي ترين بخش هاي توسعه كشورها و شاخص توسعه يافتگي آنها محسوب مي شود، عقب بمانيم.