استوديو آردمن (Aardman Studio) بيشتر به خاطر انيميشن هاي خميري ايست - حركتي (claymation/stop-motion animation) به خصوص مدلهاي انيميشني دوست داشتني اش يعني والاس و گروميت معروف است.
اين استوديو در سال 1976 با بودجه اندكي توسط Peter Lord و David Sproxton تاسيس شد. اين دو نفر قبل از آن در سال 1972 و در دوران تحصيل از روي علاقه يك انيميشن 20 ثانيه اي براي Vision On كه يكي از شبكه هاي كابلي BBC TV بود ساختند ، قهرمان اين كليپ كوتاه Ardman نام داشت ؛ يك ابرقهرمان انيميشني كه بعدها نام استوديو هم از آن گرفته شد.
استوديو آردمن كار خود را با كاراكتر خميري ساده اي به نام Morph و ساخت انيميشن هاي كوتاه براي شبكه هاي كابلي شروع كردند. آنها با ساخت انيميشن هاي كوتاه براي بي.بي.سي به كار خود ادامه مي داد ، تا اينكه اتفاق خوبي در آردمن به وقوع پيوست ؛ در 1985 نيك پارك (Nick Park) به طور تمام وقت به اين استوديو پيوست ، مهمترين كار او خلق شخصيت هاي والاس و گروميت بود كه قبل از پيوستن به آردمن آنها را در ذهن پرورانده بود و حالا بستر مناسبي براي پيشرفت آنها پيدا كرد بود.
پارك بعد از شروع ساخت «والاس و گروميت: يك روز بزرگ در بيرون» به استوديوى آردمن پيوست و فيلم را بعد از آماده شدن «آرامش هاى جانوران» ( Creature Comforts ) در آنجا تمام كرد.
انيميشن كوتاه «آرامش هاى جانوران» در سال 1990 ، اولين اسكارشان را براي بهترين انيميشن كوتاه به ارمغان آورد ، جالب اينكه نيك پارك براي كسب اين اسكار «والاس و گروميت: يك روز بزرگ در بيرون» را هم به عنوان نامزد جايزه انتخاب شده مي ديد كه آن را به خودش باخت و اسكار نصيب ساخته ديگر خودش، «آرامش هاى جانوران»، شد !
از اينجا به بعد نيك پارك سوار بر آردمن شروع به شخم زدن جوايز اسكار كرد ؛ «والاس و گروميت: ريش تراشيدن از بيخ» ، «والاس و گروميت: شلوار اشتباه» و «والاس و گروميت: نفرين خرگوش نما» آثار بعدي اين استوديوست كه برنده اسكار شدند.
Morteza4SN @ P30world ©
به ترتيب از چپ به راست : پيتر لرد ، ديويد اسپراكستن ، نيك پارك