سلام به همه دوستان.
گفتم آموزش ترسیم لیوان رو بذارم شاید به درد بقیه بخوره !!!
برای اینکار ابتدا در نمای Front لاین ایجاده کرده
pic 01
سپس با استفاده از گزینه Snaps Toggle کمان را رسم می کنیم چند نکته را باید توجه کنید
1 حتماً قبل از ترسیم Arc گزینه را فعال کنید
2در کادر مربوط به Snaps Toggle حتماً تیک vertex انتخاب کرده باشید
3 برای رسم Arc با توجه به نکات بالا ابتدا بروی ابتدای خط کلیک و درگ کرده و با دادن انحنای دلخواه نقطه پایانی Arc را معیین میسازیم
pic 02
دوباره Arc را انتخاب و کمانی کوچکتر نسبت به کمان قبلی و با عکس انحنای کمان اولی رسم میکنیم (در این قسمت حتماً از گزینه Snaps Toggle استفاده میکنیم)
pic 03
حال لاین ترسیمی بعدی را از انتهای Arc دومی شروع شده و مانند عکس زیر به اتمام می رسد
pic 04
اکنون به قسمت Modify رفته و حالت Vertex را انتخاب میکنیم سپس گزینه Attach mult را کلیک کرده و در کادر باز شده گزینه ALL و بعد Attach میکنیم
pic 05
pic 06
حال نقاطی را که توسط Snaps Toggle به روی هم افتادن را انتخاب کرده مانند شکل زیر
pic 07
pic 08
و با انتخاب کردن نقاط که بر روی هم افتادن گزینه Weld را انتخاب می کنیم
pic 09
این کار برای تمامی تقاط انجام می دهیم
اکنون به قسمت Modify رفته و Modifier List را باز کرده و اصلاحگر Lathe را انتخاب میکنیم
pic 10
pic 11
در قسمت Modify در کادر که پایین تر از Modifier List قرار دارداصلاحگر Lathe اضافه شده و بر روی علامت+ قبل از Lathe کلیک کرده تبدیل به - شده و زیر شاخه ایجاد می شود که با کلیک بر روی آن(Axis)
pic 12
اگر حجم داده شده پیش فرض مطابق اندازه دلخواه نبود با استفاده از گزینه Axis می توانید شکل خود را در راستای محور X به حرکت در آورید و شکل انتخابیتان را تعیین کنید
شما باید در نمای Perspective شکلی مانند زیر ببینید
pic 13
تا اینجا اگر در نمای Perspective همچین شکلی را رویت کردین که کار شما تا ابینجا درست بوده در غیر این صورت تمامی مراحل بالا را دوباره مرور کنید
حال در نمای Front از شکل ایجاد شده کپی گرفته
برای کپی کردن Object ها در 3d max می توانبد با نگه داشتن کلیدShift و انتخاب شی و درگ کردن اجسام را کپی کنید مانند شکل زیر
pic 14
برای اینکه مانند تصویر بالا عمل کنیم ابتدا کلید Shift و سپس بر روی علامت قرمز رنگ X که قبل از این عمل با انتخاب شئ اول نمایان می شود را کلیک و در راستای محور X حرکت می دهیم و با رها کردن کلیک کادر باز می شود که گزینه Ok را کلیک میکنیم
بر روی شئ کپی شده کلیک یا همان Select کرده و در قسمت Modify از Modifier List اصلاحگر Edit Mesh را انتخاب کرده و بروی گزینه مربعی شکل قرمز رنگ (Polygon) کلیک کرده
pic 15
و قسمت های اضافی را مانند شکل زیر پاک میکنیم
pic 16
pic 17
حال با استفاده از گزینه Select and Uniform scale شکل باقی مانده را مانند عکس زیر در میاوریم
ابتدا در قسمت مثلثی زرد رنگ کلیک و درگ کرده و شئ را ک.چک کرده سپس بر روی محور y که سبز رنگ است کلیک و درگ را انجام داده و ارتفاع می دهیم به طور که ارتفاع داده شده کمی بیشتر از شو ترسیمی اولی باشد
pic 18
اکنون شئ تغییر اندازه شده را داخل شئ اولی گذاشته همانند عکس زیر
pic 19
این تصویر تغییر اندازه داده شده است. برای مشاهده تصویر کامل روی این جایگاه کلیک کنید. تصویر اصلی دارای اندازه 840x284 می باشد.
به قسمت Create سپس به قسمت Geometry و کادر standard Primitives را باز کرده و گزینه Compund Object را انتخاب میکنیم
pic 20
اکنون گزینه Boolean را انتخاب و گزینه Pick Operand B را فعال کرده و بر روی شئ دوم که تغییر حجم داده ایم کلیک می کنیم
pic 21
و در پایان در نمای Perspective شئ نهای ما بدین صورت خواهد بود
pic 22
برای اینکه بتوانید در render تصویر بهتری داشته باشید
ابتدا کلید F10 و در کادر باز شده تیک گزینه Force 2-sided را فعال کنید
pic 23
pic 24
![]()