مدير كل انفورماتيك صداوسيما در مورد طرح تکفا، مشکلات و مزيت‌هاي آن گفت: ايده کلي طرح تکفا چيز بدي نبود، اما اينکه چگونه اجرا شد جاي بحث و چون و چرا دارد.

ايتكا، مهندس آقازاده ادامه داد: It در ايران به نسبت بقيه رشته‌ها هم زود شروع شد و هم خيلي سريع رشد کرد اما رشد It ما جهت‌دار نبود. به عنوان مثال چين دو سال بعد از ما وارد عرصه It شد اما به دليل هدف‌دار عمل کردن، توسعه بهتري هم از لحاظ کيفي و هم از لحاظ کمي به دست آوردند.

وي افزود: طرح تکفا آمده بود تا يک شوک در عرصه It کشور ايجاد کند اما خودش هم دچار سيستم It کشور شد و به چاه افتاد. مشكل سيستم It کشور دوباره‌کاري و عدم هدف‌مند بودن آن است که تکفا هم نتوانست از اين مشكل مستثني شود.

آقازاده در ادامه گفت: البته پيشرفت It از لحاظ کمي مناسب بوده است اما از لحاظ کيفي و هماهنگي بين مراکز دچار مشکل هستيم، در حالي که سرانه ما از بسياري از کشورها بيشتر است. از سوي ديگر يکي از مزايا يا تنها حسن طرح تکفا اين بود که بسياري از ارگان‌ها و مراکزي را که با It بيگانه بودند با اين موضوع آشنا کرد.

اين کارشناس عرصه فناوري اطلاعات ادامه داد: از ويژگي‌هاي مهم طرح‌هاي ملي و استراتژيکي مثل تکفا، همخواني هدف‌ها و ويژگي‌ها است؛ در حالي که ما اين را هم در اين طرح نمي‌بينيم. براي مثال متوليان اين طرح از يک سو بحث سيستم عامل ملي را مطرح مي‌کنند و حدود دو ميليارد هزينه آن مي‌کنند (حتي اگر بگويند که اين هزينه را به ما نداده‌اند) ولي چرا بخشي از هزينه طرح را روي مسايل پايه‌اي ويندوز خرج مي‌کنند؟

از سوي ديگر يکي از طرح‌هاي بزرگ تکفا، آموزش Icdl در سطح وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي دولتي است. در حالي که اين Icdl بر اساس سيستم‌هاي مايکروسافت شکل گرفته است و اگر ما سيستم عامل ملي را جايگزين آن کنيم هيچ فرد آموزش ديده‌اي را براي استفاده از آن نداريم. مگر اينکه بگوييم سيستم عامل ملي و هزينه‌هاي آن يک شوخي است.

آقازاده با بيان عزم مسئولان سياسي کشور براي توسعه It در کشور افزود: مشکل ما در اينجاست که به It يکپارچه نگاه نمي‌کنيم. براي مثال بر اساس ليست منتشر شده از طرف سازمان ملل در باب دولت الکترونيک، ما در رتبه 100 و پايين‌تر کشورهايي مثل عراق فعلي و بنگلادش قرار داريم.

وي در ادامه گفت: ما جزو اولين کشورهايي بوديم که پيش‌نويس طرح جامعه اطلاعاتي را امضا کرديم، اما به زودي موعد 5 ساله اين طرح به پايان مي‌رسد و بايد گزارش بدهيم در حالي که هيچ کار مفيدي انجام نداده‌ايم. اين در حالي است که برخي کشورها از همان زمان شروع به تشکيل کميته‌هاي اجرايي خود براي رسيدن به معيارهاي مطلوب اين طرح کردند.

اين کارشناس It ادامه داد: تکفا دولتي است در دولت. براي مثال شما به عنوان شرکت خصوصي با يک شرکت دولتي براي ايجاد يك وب سايت قرارداد مي‌بنديد. پول اين کار را از تکفا مي‌گيريد؛ در حالي که يکي از اهداف تکفا خروج تصدي‌گري از دولت به بخش خصوصي بود. از همين روست که بخش خصوصي پيمانکار و جيره‌خوار دولت مي‌شود و براي رفع تکليف كار انجام مي دهد. همين بحث موضوع واسطه‌گري بخش خصوصي را به ميان مي‌کشد. اين ايراد از آن جايي است که ما توي سر کسي مي‌زنيم که برنامه مي‌نويسد، يعني از تاجر حمايت مي‌کنيم تا فکر سازنده و خلاق. همين است که فرد ترجيح مي‌دهد واردکننده باشد تا سازنده.

مدير کل انفورماتيک صداوسيما در پايان گفت: هنوز اعتقاد دارم که It نقش جدي و متفاوتي در زندگي مردم نداشته است. مردم وقتي مي‌بينند گذرنامه‌اي که يک روزه صادر مي‌شده 15 روزه صادر مي‌شود چه تصوري مي‌توانند از اين بحث داشته باشند. وقتي It سر سفره مردم بيايد تازه مي‌توانيم بفهميم چه شده است.