تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 1 از 3 123 آخرآخر
نمايش نتايج 1 به 10 از 28

نام تاپيک: تاریخچه ی بازیهای کامپیوتری

  1. #1
    Banned
    تاريخ عضويت
    Jan 2007
    محل سكونت
    2deep4u
    پست ها
    3,728

    پيش فرض تاریخچه ی بازیهای کامپیوتری

    به نام خدا.
    سلام
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    من ازین مقاله استفاده میکنم.
    کلا 9 بخش هست که میذارم استفاده ببرید.
    اگر متوجه نامی نمیشید اون رو بپرسید یا روی ویکی پدیا سرچ کنید.
    ممنون

    بخش اول- سرچشمه ها
    بازیهای ویدئویی امروزه از دو منبع سرچشمه میگیرند، که یکی از انها ماشینهای سکه ای هستند. ماشینهایی که بصورت نیمه مکانیکی کار کرده و با انداختن سکه در انها میتوانستید از انها استفاده کنید. JukeBox که در سال 1948 به یکی از این ماشینهای مهم و معمول تبدیل شد مثالی برای این سرچشمه است.


    نمای بیرونی

    نمای درونی جیکو باکس

    اما قبل از آن، PinBall را نباید از یاد ببریم.
    صنعت ماشین پینبال در سال 1932 با تولید ماشین Baffle Ball که توسط David Gottlieb به این عرصه وارد شده و به حدی گسترده شد.

    یک ماشین پینبال

    با جنگ جهانی دوم، این ماشین وارد ژاپن شد. شرکتهایی مثل Michael Kogan آنرا در این کشور گسترش دادند.
    این شرکت یک شرکت یهودی بود که تجارت دستگاههای سرگرمی سکه ای را جهان گسترش داد.
    شرکتهایی مثل Sega Enterprice نیز کار خود را با ساخت دستگاههای سکه ای شروع کردند.
    بازیهای این دستگاهها جزء اولین بازیهای اکترونیکی بودند.

    همچنین کشورهای ایالات متحده، آلمان و انگلیس نیز بین سالهای 1937 تا 1945 اولین کامپیوترهای الکترونیکی را طراحی کردند که میشود بعضی از مصرفهای انها را در این جرگه به حساب آورد.

    اولین بازی الکترونیکی شناخته شده دستگاه Cathode-Ray Tube نام دارد که در سال 1948 توسط Thomas T. Goldsmith Jr. and Estle Ray Mann تهیه گردیده است.
    این دستگاه از vacuum tubes استفاده میکرد و برای شناخت و هدفگیری هدفها به کار میرفت که در نوع خود پیشرفت بزرگی به حساب میرفت.

    برنامه هایی همچون Christopher Strachey و OXO نیز جزء اولین برنامه های سیمولاتور کامپیوتری بودند.

    با این حال، اولین بازی واقعی کامپیوتری در سال 1958 و در تکنولوژی Oscilloscope تهیه شده است. William Higinbotham، این بازی را تهیه نمود و نام ان Tennis For Two بود.
    این بازی در لابراتوار Brookhaven National Laboratory به نمایش گذاشته شد. این بازی به صورت 2 نفره و بسیار ساده بود. نفر اول باید یک زاویه را انتخاب کرده و با کلید انرا به سمت دیگر بیندازد و نفر دوم نیز همینکار را نجام دهد.


    Tennis for Two

    این خواستگاهها با اینکه نقش بسیار بسیار مهمی داشتند و جهت گیری اصلی بازیهای کامپیوتری را در دست گرفتند، اما هیچ کدام یک بازی کامپیوتری رسمی نبودند.


    دوستان اگه مایلید میتویند کمکم کنید منتظر بمونید

  2. 3 کاربر از *PiNk PaNTHeR* بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  3. #2
    Banned
    تاريخ عضويت
    Jan 2007
    محل سكونت
    2deep4u
    پست ها
    3,728

    پيش فرض

    2- تولد صنعت

    صنعت بازیهای کامپیوتری در دهه های 60 و 70 متولد شد، اما در این دهه گسترده نشد.
    در سال 1961، یک گروه جوان با نامهای Steve Russell, Wayne Witanen, and J. Martin Graetz که عضو کلوب Tech Model Railroad بودند و دانشجوی مدارس MIT ، تصمیم گرفتند برنامه ای بنویسند که یک داستان را روایت کند. ساخت یک بازی ایده ی راشل بود. این پروژه یکسال بعد در سال به پایان رسید و Spacewar! نام گرفت.



    Spacewar!

    بازی از یک گوه و سوزن تشکیل شده بود که دو پلیر تا نابود کردن یکدیگر با هم دیگر میجنگیدند.
    گروه راشل، بازی Spacewar! را بصورت یک برنامه برای کامپیوترهای PDP عرضه نمودند و بزودی در دنیا معروف شد و شرکت Atari نیز کامپیوتری برای این بازی ساخت و به این عرصه وارد شد.

    اما به موازات Spacewar! ، آقای Ralph Baer که از دهه ی 50 همچین ایده ای در سر میپروراند و رییس گروه Sanders Associates هم بود، در سال 1967 بازی ای ساخت که نقطه ای نقطه ی دیگر را تعقیب میکرد. او به زودی کارش را گسترش داد و با اضافه کردن یک Light Gun(که همتون باهاش آشنایی دارید) و یک دسته با چند دکمه که کار کنترل را در زمانی که Light Gun به درد نمیخورد به دست میگرفتند، کنسول Magnavox Odyssey را عرضه نمود و اولین کنسول جهان در سال 1972 رقم خورد. این کنسول 100$ قیمت داشت و با تلوزیونهای مخصوص خود یعنی Magnavox televisions کار میکرد. اطلاعات بازی در کارتهایی که در عکس زیر معلوم است ذخیره میشد.(برای اطلاعات بیشتر صفحه ی ویکی این کنسول رو بخونید) این کنسول علی رغم مشکلات زیادش، 100000 در آمریکا، انگلستان و ژاپن و چند کشور دیگر(ایران هم اون زمان از آلمان میاورده به نظر. کسی دیده ازینها توی ایران؟) به فروش رفت.
    تاریخ اصلی شروع شد.


    Magnavox Odyssey، اولین کنسول

    استفان راشل، اولین سازنده ی جدی بازیهای کامپیوتری، Spacewar!

    رالف بیر، سازنده ی اولین کنسول
    Last edited by *PiNk PaNTHeR*; 26-10-2007 at 10:50.

  4. 3 کاربر از *PiNk PaNTHeR* بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  5. #3
    حـــــرفـه ای Sam Fisher 11's Avatar
    تاريخ عضويت
    Oct 2006
    محل سكونت
    فیس فود
    پست ها
    5,622

    پيش فرض

    مطالبی رو که گذاشته بودی مطاله کردم...
    ممنون بسیار عالی است !
    منتظر ادامه اش هستم ...

  6. #4
    Banned
    تاريخ عضويت
    Jan 2007
    محل سكونت
    2deep4u
    پست ها
    3,728

    پيش فرض

    مطالبی رو که گذاشته بودی مطاله کردم...
    ممنون بسیار عالی است !
    منتظر ادامه اش هستم ...
    ممنون سم جان.
    پست آپدیت شد.
    راستی من این رو توی سایت BC هم گذاشتم با اجازه. اگه جایی به جز اونجا دیده شد خودم نذاشتم.

    ممنون

  7. #5
    Banned
    تاريخ عضويت
    Jan 2007
    محل سكونت
    2deep4u
    پست ها
    3,728

    پيش فرض

    3- اولین بازیهای طاقی(Arcade)

    چند وقت بعد از تاسیس شرکت آتاری، Bushnell وDabney، پایه گذاران شرکت، Alcorn را به عنوان اولین مهندس شرکت خود استخدام کردند. او در آن زمان مدتی برروی یک بازی مسابقه ای با فیزیک Computer Space (که قبلا صحبتش شد) بود که باشنل و دبنی به او سفارش یک بازی پینگ پونگ دادند که در دستگاههای سکه ای مخصوص به خود اجرا شود. او پس از چند بار شکست، بلاخره دستگاه Pong رو بیرون داد. ارتباط اصلی دستگاههای سکه ای دهه ی 40 و 50 را با بازیهای کامپیوتری میتوان در اینجا دریافت.

    بازی Pong
    کابینت مخصوص Pong که با سکه کار میکرد.
    بعدها بازیهای دیگری نیز به این صورت عرضه شدند.


    در سال 1973، شرکت آتاری، شرکت Kee Games را تاسیس کرد و مدیریت آن با بانشل بود. این شرکت مدتی کوتاه مکملی برای آتاری بود و چند بازی نیز همینگونه همکاری کرد، اما اولین بازی این شرکت Tank نام داشت که در سال 1974 عرضه شد.

    Tank

    این بازی یک بازی دو نفره بود که دو تانک در یک راه پر پیچ و خم با یکدیگر میجنگیدند. این در نوع خود تحول بزرگی بود.
    شرکت اتاری قبل از Tank، 2 بازی طاقی دیگر به جز Tank را با نامهای Space Race وPong Doubles. همچنین Gotcha را نیز که یکی از اولین بازیهایی با راه بود(Maze) نباید از یاد برد.
    در سال 1976، آتاری اولین بازی رانندگی طاقی، Night Drive را عرضه کرد.

    Night Drive-1976
    نسخه ی یک نفره ی Pong، یعنی Breakout را که 15.000 دستگاه فروش رفت را نباید از یاد برد.

    بعد از آتاری، یکی از معدود شرکتهایی که به سبک آتاری بازی ساخت، Bally Manufacturing تحت لیسانس Midway بود. اولین بازی این شرکت، Gun Fight نام داشت که اولین بازی ژاپنی ای بود که به امریکا راه پیدا کرد. بعد ازین موفقیت، میدوی Sea Wolf را که Dave Nutting گرافیک بهتر به ان بخشیده بود عرضه کرد. این بازی 1000 دستگاه فروش کرد.

    یکی دیگر از کمپانیهایی که دست به اینکار زد، Gremlin بود که در سال 1076 با عرضه ی Blockade وارد این عرصه شد.

    Blockade

    اولین کمپانی ای که خشونت را وارد بازیهای کامپیوتری کرد، Exidy با بازی Death Race بود. در این بازی دو نفره پلیرها باید با یک دیگر جنگ و فرار میکردند.

    Death Race

  8. 3 کاربر از *PiNk PaNTHeR* بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  9. #6
    Animation Deliberation Morteza4SN's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2005
    محل سكونت
    Violet Orient
    پست ها
    2,689

    پيش فرض

    موضوع خوبي رو شروع كردي عزيز . خوب هم شروع كردي !

    سعي كن بجز ويكي پديا از سايت هاي ديگه هم استفاده كني .

    ادامه بده ، مرسي

  10. #7
    Banned
    تاريخ عضويت
    Jan 2007
    محل سكونت
    2deep4u
    پست ها
    3,728

    پيش فرض

    4- عصر طلایی بازیهای طاقی

    میتوان از سال 1978 تا کمی بعد را عصری طلایی برای بازیهای طاقی نام برد.
    یکی از دلایل آن، را میتوان بازی Space Invaders نام برد، بازی ای که توسط شرکت Taito تهیه و Midway آنرا پخش کرده بود.
    در این بازی، که هیچگونه برنده شدنی در آن نبود، پلیر باید آنقدر با فضایان میجنگید تا میمرد. این بازی که با سکه های 100 ینی به کار می افتاد، در ژاپن 100,000 دستگاه فروش کرد و پس از اینکه میدوی آنرا در امریکا منتشر کرد، 60,000 دستگاه به فروش رفت و پایه گذار سری بازیهای Shoot 'em up(بازی ای که باید در آن به فضاییهای بالای سرمان تیر بزنیم) شد.

    یک دستگاه Space Invaders

    در همین وقت، شرکت آتاری Trackball را به عنوان یک کنترلر عرضه کرد تا با بازیهای فوتبال طاقی استفاده شود. این دسته فروش زیادی داشت.

    Trackball

    در همین حال، چند شرکت جدید بازیهای طاقی، Konami ، Namco شرکت IREM را تشکیل دادند.
    SNK نیز Space shooters، نسخه ی مولتی پلیر Space Invaders را منتشر کرد، که شبیه Spacewar! بود.

    در سال 1982، Namco بازی Galaxian، که نسخه ی با رنگ RBG بازی Space Invaders را منتشر کرد، و Galaga که به همین ترتیب بود و آب و رنگ بهتری را دارا بود.

    در این حال، شرکت Irem بازی Moon Patrol را منتشر کرد.
    Front Line نیز یکی از اولین بازیهایی بود که انسان به عنوان دشمنی که باید بمیرد در آن وجود داشت.

    Namco، در فکر بازی به نام taberu بود.(taberu در انگلیسی معنی To Eat میدهد). دلیل ساخت این بازی این بود که نسخه ای از Space invaders بسازد که در آن خشونتی وجود نداشته باشد.
    این بازی با یک شی که باید 240 نقطه را در یک راهرو جمع کند و در عین حال با روحها برخورد نکند بیرون امد و Puck-Man نام گرفت. در آمریکا، نامکو از وندالیستها میترسید بنابراین نام بازی را Pac-Man گذاشت و ما این بازی را امروزه با این نام میشناسیم.
    این بازی 100,000 دستگاه در کل جهان فروش کرد.


    اولین Pac-Man

    کبینتهای Pac-Man

    جدا از بازیهای طاقی Shoot Them Up، یکی از مهمترین سبکی که در عصر طلایی این بازیها نقش داشت، platform games بود. در ساده ترین فرم، به بازی ای که پلتفورم میگویند که پلیر باید از آبجکتها و نردبانهایی بالا برود و اشیاء سر راهش را جمع کند و مواظب دشمنان باشد.
    اولین بازی پلتفورم، Space Panic بود که در سال 1980 و توسط کمپانی کوچک Universal Sales ریلز شد.

    Space Panic

    این بازی زیاد شناخته نبود تا اینکه Donkey Kong توسط شرکت nintendo عرضه شد. در آن وقت، نینتندو یک شرکت ناشناس ژاپنی بود که کارتهای ژاپنی hanafuda را میساخت. این شرکت از سال 1949 تا 2002 توسط Hiroshi Yamauchi اداره میشد.
    Donkeykong- Arcade Ver
    Donkey Kong Junior نیز نسخه ی دوم این بازی بود. شاید اولین بازی ای بود که دو نسخه داشت.
    Donkey Kong Junior


    عصر طلایی بازیهای طاقی به همینجا ختم نشد، در سال 1977، بازی Space Wars توسط کمپانی کوچک Cinematronics ریلز شد که 30,000 فروش داشت.

    بقیه ی بازیهای طاقی نیز یا پلتفورم بودند و یا Shoot them up و همین یک نواختی باعث شد که در دهه ی 80 به یک رکود دچار شوند، اما سهم بزرگی در بازیهای کامپیوتری را دارا هستند.

  11. 3 کاربر از *PiNk PaNTHeR* بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  12. #8
    کـاربـر بـاسـابـقـه Amin Asterix's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2007
    محل سكونت
    Stone Mountain
    پست ها
    1,947

    پيش فرض

    خوبه پلنگه.داره حساس میشه ها
    زودتر ترجمه کن برسیم به قسمت ps1.البته میکروبم جالبه
    خلاصه تاپیکه جالبیه.ممنون

  13. #9
    آخر فروم باز soliman's Avatar
    تاريخ عضويت
    May 2006
    محل سكونت
    GameLand
    پست ها
    1,473

    پيش فرض

    مطالب جالب و بدرد بخوریه.
    ممنون *PiNk PaNTHeR* جان

  14. #10
    Banned
    تاريخ عضويت
    Jan 2007
    محل سكونت
    2deep4u
    پست ها
    3,728

    پيش فرض

    5- شروع بازیهای خانگی

    پس از شکست Magnavox Odyssey در ساخت یک کنسول استاندارد خانگی، این آتاری بود که صنعت را پایه بخشید. برای انتشار Pong در خانه ها، Alcorn، Harold Lee، و Bob Brown سیستمی به نام Sears

    Tele-Game System عرضه کردند که 150000 دستگاه در سال 1975

    فروش داشت.
    به خاطر فروش بالای این دستگاه، رقبای زیادی دست رقابت با آتاری زدند

    که مهم ترین آنان Coleco Industries، یک کارخانه ی اسباب بازی سازی

    که با همکاری Midway، دستگاه بازی تنیس خود به نام Telstar را روانه

    ی خانه ها نمود. اما به موفقیتی دست نیافت.
    در هنگام تقلای Coleco در سال 1976، شرکت Fairchild Camera and

    Instrument، دستگاه Fairchild VES، که بعد به Chanell F تغییر نام داد را

    به قیمت 169.95 عرضه نمود. این اولین کنسولی بود که کارتریج

    مخصوص خود را به طور کامل داشت که بازیهایی که مخصوص خود بازی

    نوشته شده بودند را در خود داشت و همراه خود کنسول بود. بعد از

    مدتی، تعدادی کارتریج که بازیهای تازه ی دیگر نیز برای این کنسول

    داشت با قیمت 19 دلار در بازار عرضه شد.


    کنسول Chanell F

    این کنسول موفق بود اما با محصولات بعدی که در زیر می آید به سرعت به کنار رفت.
    در سال 1977، Telstar Arcade که نسخه ی دوم Telstar توسط شرکت Coleco به بازار آمد، و مسلما با جواب دندان شکن آتاری مواجه گردید.
    هنگامی که فیرچایلد، Chanell F را در دست ساخت داشت، دستگاه VCS توسط آتاری که در دستهای Jay Miner، Larry Wagner، Ron

    Milner و Joe Decuir ساخته شد که بر پایه ی MOS Technology، یک پروسسور 6507 بود و 9 بازی را داشت: بازی ای تانکی به نام Combat، بازیِ پونگ با فضاهایی مختلف به همراه چند ورزش دیگر به نام Video Olympics، Air-Sea Battle، Basic Math، Blackjack، Indy 500، Star Ship، Street Racer و بازی مثل Blockade که در مطالب قبلی معرفی شد به نام Surround.
    این دستگاه اولین جویستیک خانگی را داشت که بعد ازین کنسول در تمامی کنسولها معمول شد را داشت. سازنده ی اولین جویستیک Steve Bristow بود.
    اولین کنسولهای دستی نیز بردهایی با نورهای LED بودند. در سال 1976 کنسولهای دستی Auto Race و Football توسط کمپانی اسباب بازی سازی Mattel به بازار عرضه شد و متل با موفقیت در ساخت این نوع کنسولهای دستی، سری فوتبال خود به نام Electronic Quarterback را عرضه کرد. پس ازین Coleco ساکت ننشست و با کمک Michael Katz، سری Bally را عرضه نمود.
    ----
    ازین پس به بررسی وضعیت بازیها از دهه 70 تا کنون میپردازیم.

  15. 3 کاربر از *PiNk PaNTHeR* بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


صفحه 1 از 3 123 آخرآخر

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •